פינחס רוזנצוויג אמר:הוא צריך לענות, מה שהוא עונה לעצמו על השאלה הזו.
מה הוא עונה לעצמו?
בן השפחה אמר:תאמרו לי יקיריי,
כיצד לדעת הת"ח שבאתר קדוש זה, יש להגיב לילד בן חמש, שקצת חושב מעבר לבני גילו, ששואל שאלת תם "אם השם יודע מה יהיה אז השם רצה שאני ירביץ לאחותי כי הוא ידע כבר וכו'... וכו' וכו'.." ?
לילד עדיף לא לסבך בתשובות פילוסופיות וסבוכות, אלא רק להראות לו את שאלתו בדברי הרמב''ם בהל' תשובה, ולומר לו הרמב''ם יותר חכם ממך ואם כל זה הוא כתב שלא להכות, כי הוא הבין את התשובה סמוך עליו וכשתגדל ותוכל להעמיק בזה תקרא כמה שאתה רוצה, אבל כעת סמוך על החכמים.בן השפחה אמר:ממש לא.
רק שאלה זו.
כנראה הגננת רצה להעצים את הקב"ה וחידדה את נושא ה'ידיעה' יותר מדי.
כמעיין המתגבר אמר:לילד עדיף לא לסבך בתשובות פילוסופיות וסבוכות, אלא רק להראות לו את שאלתו בדברי הרמב''ם בהל' תשובה, ולומר לו הרמב''ם יותר חכם ממך ואם כל זה הוא כתב שלא להכות, כי הוא הבין את התשובה סמוך עליו וכשתגדל ותוכל להעמיק בזה תקרא כמה שאתה רוצה, אבל כעת סמוך על החכמים.בן השפחה אמר:ממש לא.
רק שאלה זו.
כנראה הגננת רצה להעצים את הקב"ה וחידדה את נושא ה'ידיעה' יותר מדי.
עטפת בכמה מילות אהבה תנין מסוכן, אבל לא הרגת את התנין, אם הקב''ה יודע הכל אז הוא יודע שאני אכה וא''כ מה אתם מבקשים ממני לא להכות זה היה ידוע וגזור וגם אם הייתי ילד מחונך הייתי מכה כי כך היתה הידיעה, השאלה הזו היא שאלה חדה כתער והיות שמדובר בילד חכם, חייבים לענות לו משהו שכלי ולא רגשי, והיות שהוא לא יכול להבין את התשובות העמוקות צריך לומר לו כמו שכתבתי, מה שכתבת מתאים לשאר הילדים שלא ניחנו בחכמה אפי' בשביל לשאול דבר זה.ציון הלא תשאלי אמר:כמעיין המתגבר אמר:לילד עדיף לא לסבך בתשובות פילוסופיות וסבוכות, אלא רק להראות לו את שאלתו בדברי הרמב''ם בהל' תשובה, ולומר לו הרמב''ם יותר חכם ממך ואם כל זה הוא כתב שלא להכות, כי הוא הבין את התשובה סמוך עליו וכשתגדל ותוכל להעמיק בזה תקרא כמה שאתה רוצה, אבל כעת סמוך על החכמים.בן השפחה אמר:ממש לא.
רק שאלה זו.
כנראה הגננת רצה להעצים את הקב"ה וחידדה את נושא ה'ידיעה' יותר מדי.
אוי ואבוי ... עוד כאלה לתשובות לילדים ... ואיבדנו אותם !!!
מה כ"כ קשה לענות לו לפי גילו ושכלו - נכון שהקב"ה יודע מה שאתה הולך לעשות ובכל אופן עליך מוטל לעשות את המקסימום להיות בן אוהב של בורא העולם !
וזה שהקב"ה יודע מה שאתה תעשה לבסוף זה לא יסתור את הבחירה שלך כילד מתוק לעשות או לא לעשות ???
ותשאיר את ידיעתו של הקב"ה לו ... לא לך !!!
באהבה אבא שאוהב אותך !
כמעיין המתגבר אמר:עטפת בכמה מילות אהבה תנין מסוכן, אבל לא הרגת את התנין, אם הקב''ה יודע הכל אז הוא יודע שאני אכה וא''כ מה אתם מבקשים ממני לא להכות זה היה ידוע וגזור וגם אם הייתי ילד מחונך הייתי מכה כי כך היתה הידיעה, השאלה הזו היא שאלה חדה כתער והיות שמדובר בילד חכם, חייבים לענות לו משהו שכלי ולא רגשי, והיות שהוא לא יכול להבין את התשובות העמוקות צריך לומר לו כמו שכתבתי, מה שכתבת מתאים לשאר הילדים שלא ניחנו בחכמה אפי' בשביל לשאול דבר זה.ציון הלא תשאלי אמר:כמעיין המתגבר אמר:לילד עדיף לא לסבך בתשובות פילוסופיות וסבוכות, אלא רק להראות לו את שאלתו בדברי הרמב''ם בהל' תשובה, ולומר לו הרמב''ם יותר חכם ממך ואם כל זה הוא כתב שלא להכות, כי הוא הבין את התשובה סמוך עליו וכשתגדל ותוכל להעמיק בזה תקרא כמה שאתה רוצה, אבל כעת סמוך על החכמים.
אוי ואבוי ... עוד כאלה לתשובות לילדים ... ואיבדנו אותם !!!
מה כ"כ קשה לענות לו לפי גילו ושכלו - נכון שהקב"ה יודע מה שאתה הולך לעשות ובכל אופן עליך מוטל לעשות את המקסימום להיות בן אוהב של בורא העולם !
וזה שהקב"ה יודע מה שאתה תעשה לבסוף זה לא יסתור את הבחירה שלך כילד מתוק לעשות או לא לעשות ???
ותשאיר את ידיעתו של הקב"ה לו ... לא לך !!!
באהבה אבא שאוהב אותך !
בן השפחה אמר:ממש לא.
רק שאלה זו.
כנראה הגננת רצה להעצים את הקב"ה וחידדה את נושא ה'ידיעה' יותר מדי.
ציון הלא תשאלי אמר:כמעיין המתגבר אמר:עטפת בכמה מילות אהבה תנין מסוכן, אבל לא הרגת את התנין, אם הקב''ה יודע הכל אז הוא יודע שאני אכה וא''כ מה אתם מבקשים ממני לא להכות זה היה ידוע וגזור וגם אם הייתי ילד מחונך הייתי מכה כי כך היתה הידיעה, השאלה הזו היא שאלה חדה כתער והיות שמדובר בילד חכם, חייבים לענות לו משהו שכלי ולא רגשי, והיות שהוא לא יכול להבין את התשובות העמוקות צריך לומר לו כמו שכתבתי, מה שכתבת מתאים לשאר הילדים שלא ניחנו בחכמה אפי' בשביל לשאול דבר זה.ציון הלא תשאלי אמר:אוי ואבוי ... עוד כאלה לתשובות לילדים ... ואיבדנו אותם !!!
מה כ"כ קשה לענות לו לפי גילו ושכלו - נכון שהקב"ה יודע מה שאתה הולך לעשות ובכל אופן עליך מוטל לעשות את המקסימום להיות בן אוהב של בורא העולם !
וזה שהקב"ה יודע מה שאתה תעשה לבסוף זה לא יסתור את הבחירה שלך כילד מתוק לעשות או לא לעשות ???
ותשאיר את ידיעתו של הקב"ה לו ... לא לך !!!
באהבה אבא שאוהב אותך !
לא עטפתי תנינים באהבה... קיותי שדיברתי לשועלים פיקחים ... אך התבדיתי והבנתי שדיברתי לאוגרים !!!
להסביר לילד את התשובה על ידי משל שאני מאמין שגם אתה יכול להבין את התשובה !
למשל : אם הילד זרק אבן על חלון של חבירו וניפץ את החלון ואני אביו הסרטתי את כל המהלך מאז שהוא הרים את האבן ועד לרגע שהתנפץ החלון ...
אני כבר יודע שהוא ינפץ את החלון, אך האם זה יסתור שאני יחזיר את ההסרטה אחורה ויראה לילד את ההרמה של האבן ואת כיון ידו להשליך .. ואז ברגע אחד אני יעצור את ההסרטה ... ואני ישאל את הילד האם ברגעים הללו ... היה לך בחירה להוריד את האבן או לזרוק ???
התשובה היא : ברור שכן !!!
ברור שהבחירה בשלב זה בידו ... וכך הוא אמור להתנהג בכל שלב ובכל פרט במהלך חייו !!!
זה שאני כיום יודע מה שהוא עשה זסה לא סותר את הנקודה שהיתה לו בחירה גמורה ועל כך הוא יקבל את הדין !
התשובה הזאת מובאת בשפתי חיים אמונה והשגחה (בפרק ידיעה ובחירה) וכן הרב מרדכי נוירגשל בקלטת ידיעה ובחירה (קנאט).
רבינו "המעיין המתגבר" אכן שמך נאה לך ... אתה מעיין נובע מקור חכמה ומתגבר ומתבגר ... אך אנא אל תעדה לומד'ס רבתי מכל מילה ופסיק הנכתב ...כמעיין המתגבר אמר:ציון הלא תשאלי אמר:כמעיין המתגבר אמר:עטפת בכמה מילות אהבה תנין מסוכן, אבל לא הרגת את התנין, אם הקב''ה יודע הכל אז הוא יודע שאני אכה וא''כ מה אתם מבקשים ממני לא להכות זה היה ידוע וגזור וגם אם הייתי ילד מחונך הייתי מכה כי כך היתה הידיעה, השאלה הזו היא שאלה חדה כתער והיות שמדובר בילד חכם, חייבים לענות לו משהו שכלי ולא רגשי, והיות שהוא לא יכול להבין את התשובות העמוקות צריך לומר לו כמו שכתבתי, מה שכתבת מתאים לשאר הילדים שלא ניחנו בחכמה אפי' בשביל לשאול דבר זה.
לא עטפתי תנינים באהבה... קיותי שדיברתי לשועלים פיקחים ... אך התבדיתי והבנתי שדיברתי לאוגרים !!!
להסביר לילד את התשובה על ידי משל שאני מאמין שגם אתה יכול להבין את התשובה !
למשל : אם הילד זרק אבן על חלון של חבירו וניפץ את החלון ואני אביו הסרטתי את כל המהלך מאז שהוא הרים את האבן ועד לרגע שהתנפץ החלון ...
אני כבר יודע שהוא ינפץ את החלון, אך האם זה יסתור שאני יחזיר את ההסרטה אחורה ויראה לילד את ההרמה של האבן ואת כיון ידו להשליך .. ואז ברגע אחד אני יעצור את ההסרטה ... ואני ישאל את הילד האם ברגעים הללו ... היה לך בחירה להוריד את האבן או לזרוק ???
התשובה היא : ברור שכן !!!
ברור שהבחירה בשלב זה בידו ... וכך הוא אמור להתנהג בכל שלב ובכל פרט במהלך חייו !!!
זה שאני כיום יודע מה שהוא עשה זסה לא סותר את הנקודה שהיתה לו בחירה גמורה ועל כך הוא יקבל את הדין !
התשובה הזאת מובאת בשפתי חיים אמונה והשגחה (בפרק ידיעה ובחירה) וכן הרב מרדכי נוירגשל בקלטת ידיעה ובחירה (קנאט).
שמעתי על התשובה הזו, מי שהוא מעיין יודע שזו כפירה בשוגג. (אם הבנתי אותך).
ראשית הרמב''ם כתב שתשובה זו ארוכה מארץ מידה וכו', ומבואר דאין לזה תשובה פשוטה.
אם הבנתי דבריך שהתכוונת לתשובה ששמעתי, אז זה אינו נכון כי כשהילד הרים את ידו לזרוק את האבן הוא 99 אחוז יעשה את זה, והבחירה שלו היא נגד 99 אחוז כי כיון שהוא החליט לבצע את זה לפי כל סיבותיו והלכי רוחו, הבחירה שלו היא קשה וכפי אחוזי הסיכוי שהוא יחזור בו כך אחוזי בחירתו, כעת באים מרצים טועים וטוענים הרי יש לו בחירה ואנו ודאי יודעים שהוא יזרוק, הרי ידיעה ובחירה, אבל האמת שזו טעות כי ידיעה אינה יכולה להתיישב עם הבחירה והיא סותרת אותה ובסיפור הזה נותנים את הבחירה לאחוז האחרון, ונותנים את הידיעה ל-99 אחוז הנותרים, וטוענים הרי יש בחירה והרי יש ידיעה, וזה אינו כי יש כאן בחירה של אחוז אחד וידיעה של 99 אחוז, וזה אינו ידיעה של הקב''ה שהיא ידיעה מוחלטת, זו הטעות בתשובה של המרצים, על ילד אפשר לשקר אבל זה הטעות הכי גדולה בחינוך כידוע, כי כשיגדל הוא יכפור בתשובה ובאקסיומות.
מדבריך נראה קצת שאתה מתכוין לתשובה שונה קצת מזה שכתבת הסרטה וכו', ולא כל כך הבנתי כוונתך, כי הסרטה זו ידיעה של אחר מעשה וכאן אנו מדברים על ידיעה של לפני מעשה ואם ההסרטה לאו דוקא והיא באה רק כדי להסביר לילד שזרק את האבן, וכוונתך היא על הידיעה של מי שראה אותו זורק הרי תשובתך בצדך.
באופן כללי לא ראוי לזלזל בניק אלמוני שאינך מכירו כי תמיד אפשר שהוא גדול ממך בחכמה ובשנים. (אגב בתשובתך הקודמת לא הזכרת כלל שום תשובה לילד ורק כעת שינית דבריך שצריך לענות לו תשובה).
היום שמעתי הספד על הגאון ר' מיכאל בודנהיימר זצוק"ל עובד אלוקים באמת ובישר וחבל על דאבדין.פינחס רוזנצוויג אמר:הוא צריך לענות, מה שהוא עונה לעצמו על השאלה הזו.
מה הוא עונה לעצמו?