יצחק ב אמר:המקור?
ייש"כ
יש דעות (בגאונים ובראשונים) שהטליתות קטנים שלו, אינם מחוייבים בציצית כלל, כיוון דלא חזו לעטיפת ישמעאלים.יעקב שלם אמר:יצחק ב אמר:המקור?
ייש"כ
למה אתה לא שואל מה המקור בכלל לטלית גדול
המצווה המקורית היא אם יש בגד ד כנפות יש מצוה להטיל בו ציצית
ואנחנו מחמירים ללבוש בגד עם ד כנפות כל היום ולקיים המצווה
מתי התחילו ללבוש בגד המיוחד לתפילה שיש בו ד כנפות
חייל של הרבי אמר:יש דעות (בגאונים ובראשונים) שהטליתות קטנים שלו, אינם מחוייבים בציצית כלל, כיוון דלא חזו לעטיפת ישמעאלים.יעקב שלם אמר:יצחק ב אמר:המקור?
ייש"כ
למה אתה לא שואל מה המקור בכלל לטלית גדול
המצווה המקורית היא אם יש בגד ד כנפות יש מצוה להטיל בו ציצית
ואנחנו מחמירים ללבוש בגד עם ד כנפות כל היום ולקיים המצווה
מתי התחילו ללבוש בגד המיוחד לתפילה שיש בו ד כנפות
ואע"פ שלהלכה אנחנו כן נוהגים לקיים בהם מצוות ציצית עם ברכה ('על מצוות' ולא 'להתעטף'. וגם זה רק למי שאינו מתעטף בטלית גדול כגון בחור אשכנזי. אבל מי שמתעטף, מברך על הט"ג ומכוון לפטור הט"ק),
מ"מ לכאורה מפני החומרא הרבה שבקריאת ק"ש בלא ציצית, החמירו לקיים בזמן ק"ש (דשחרית) את מצוות ציצית לכו"ע, והיינו דווקא בטלית הגדול הראוי לעיטוף ישמעאלים.
אכן, ועל כך באה התגובה הראשונה באשכוליעקב שלם אמר:חייל של הרבי אמר:יש דעות (בגאונים ובראשונים) שהטליתות קטנים שלו, אינם מחוייבים בציצית כלל, כיוון דלא חזו לעטיפת ישמעאלים.יעקב שלם אמר:למה אתה לא שואל מה המקור בכלל לטלית גדול
המצווה המקורית היא אם יש בגד ד כנפות יש מצוה להטיל בו ציצית
ואנחנו מחמירים ללבוש בגד עם ד כנפות כל היום ולקיים המצווה
מתי התחילו ללבוש בגד המיוחד לתפילה שיש בו ד כנפות
ואע"פ שלהלכה אנחנו כן נוהגים לקיים בהם מצוות ציצית עם ברכה ('על מצוות' ולא 'להתעטף'. וגם זה רק למי שאינו מתעטף בטלית גדול כגון בחור אשכנזי. אבל מי שמתעטף, מברך על הט"ג ומכוון לפטור הט"ק),
מ"מ לכאורה מפני החומרא הרבה שבקריאת ק"ש בלא ציצית, החמירו לקיים בזמן ק"ש (דשחרית) את מצוות ציצית לכו"ע, והיינו דווקא בטלית הגדול הראוי לעיטוף ישמעאלים.
וממילא לא מתחילה השאלה של פותח האשכול
ר"מ פ"ה מהלכות תפילה ה"היעקב שלם אמר:למה אתה לא שואל מה המקור בכלל לטלית גדול
ייש"כחייל של הרבי אמר:יש דעות (בגאונים ובראשונים) שהטליתות קטנים שלו, אינם מחוייבים בציצית כלל, כיוון דלא חזו לעטיפת ישמעאלים.יעקב שלם אמר:יצחק ב אמר:המקור?
ייש"כ
למה אתה לא שואל מה המקור בכלל לטלית גדול
המצווה המקורית היא אם יש בגד ד כנפות יש מצוה להטיל בו ציצית
ואנחנו מחמירים ללבוש בגד עם ד כנפות כל היום ולקיים המצווה
מתי התחילו ללבוש בגד המיוחד לתפילה שיש בו ד כנפות
ואע"פ שלהלכה אנחנו כן נוהגים לקיים בהם מצוות ציצית עם ברכה ('על מצוות' ולא 'להתעטף'. וגם זה רק למי שאינו מתעטף בטלית גדול כגון בחור אשכנזי. אבל מי שמתעטף, מברך על הט"ג ומכוון לפטור הט"ק),
מ"מ לכאורה מפני החומרא הרבה שבקריאת ק"ש בלא ציצית, החמירו לקיים בזמן ק"ש (דשחרית) את מצוות ציצית לכו"ע, והיינו דווקא בטלית הגדול הראוי לעיטוף ישמעאלים.
האמת שלכאורה טעיתי, שהרי כל מה שמקיימים מצוה מן המובחר בט"ג הוא דווקא בשעת הברכה שעטוף כעטיפת הישמעאלים ממש, אבל כשמסדר את הטלית על כתפיו ועל ראשו, נראה דאין הבדל בין זה לבין להיות לבוש בט"ק.יצחק ב אמר:ייש"כחייל של הרבי אמר:יש דעות (בגאונים ובראשונים) שהטליתות קטנים שלו, אינם מחוייבים בציצית כלל, כיוון דלא חזו לעטיפת ישמעאלים.יעקב שלם אמר:למה אתה לא שואל מה המקור בכלל לטלית גדול
המצווה המקורית היא אם יש בגד ד כנפות יש מצוה להטיל בו ציצית
ואנחנו מחמירים ללבוש בגד עם ד כנפות כל היום ולקיים המצווה
מתי התחילו ללבוש בגד המיוחד לתפילה שיש בו ד כנפות
ואע"פ שלהלכה אנחנו כן נוהגים לקיים בהם מצוות ציצית עם ברכה ('על מצוות' ולא 'להתעטף'. וגם זה רק למי שאינו מתעטף בטלית גדול כגון בחור אשכנזי. אבל מי שמתעטף, מברך על הט"ג ומכוון לפטור הט"ק),
מ"מ לכאורה מפני החומרא הרבה שבקריאת ק"ש בלא ציצית, החמירו לקיים בזמן ק"ש (דשחרית) את מצוות ציצית לכו"ע, והיינו דווקא בטלית הגדול הראוי לעיטוף ישמעאלים.
האם מר ראה מקור לדבריו או מליבו שלו יצאו הדברים?
אני תמיד חשבתי שאנו מתעטפים בטלית בגלל הרמב"ם פ"ה מהלכות תפילה,
וז"ל שם "שדרך כל החכמים ותלמידיהם שלא יתפללו אלא כשהן עטופים".
מ"מ דברי מר מסתברים.
אשמח אם מר יציין מקור או איזה סמך לדבריו.
דברי הרמב''ם אלו לא ברורים לי: האם כוונתו שדרכם לקיים מצוות ציצית בעת תפילתם (וא"כ לדידן שלא צריכים עיטוף זה לא מצדיק טלית גדול) או דילמא כוונתו שדרכם להתעטף כמו שדרכם לכסות את ראשם בסודר (וא''כ אין זה קשור באופן עיקרוני למצוות ציצית והיה אפשר להתעטף בבגד הפטור מציצית כמו של פשתן)?יצחק ב אמר:ר"מ פ"ה מהלכות תפילה ה"היעקב שלם אמר:למה אתה לא שואל מה המקור בכלל לטלית גדול
דרך כל החכמים ותלמידיהם שלא יתפללו אלא כשהן עטופים.
כך מבואר במשך חכמה עה"פ אם מחוט ועד שרוך נעל, דכיון שבזכות אאע"ה זכו בני ישראל במצות ציצית, כדאמרינן בגמרא (סוטה יז. חולין פט.) בשכר שאמר אברהם אבינו 'אם מחוט ועד שרוך נעל' זכו בניו לב' מצות חוט של תכלת ורצועה של תפילין, ואברהם אבינו תיקן תפילת שחרית כמ"ש חז"ל (ברכות כו:), על כן בתפילתו שתיקן מתעטרים במצוות שזכו בשכרו.מרחיב אפיקים אמר:איתא בחז''ל חולין פח בשכר שאמר אברהם אם מחוט וע שרוך נעל זכו בני לחוט שך תפילין ורצועה של ציצית
ושמעתי לבאר דמשו''ה אנו לובשים את שניהם בתפילת שחרית משום דאברהם תיקן תפילת שחרית
הרמב''ם לא דיבר על טלית, והוא עסק גם בערבית, ונוהגים החרדים לקיים את דברי הרמב''ם ע''י כובע וחליפה.בר נש אמר:דברי הרמב''ם אלו לא ברורים לי: האם כוונתו שדרכם לקיים מצוות ציצית בעת תפילתם (וא"כ לדידן שלא צריכים עיטוף זה לא מצדיק טלית גדול) או דילמא כוונתו שדרכם להתעטף כמו שדרכם לכסות את ראשם בסודר (וא''כ אין זה קשור באופן עיקרוני למצוות ציצית והיה אפשר להתעטף בבגד הפטור מציצית כמו של פשתן)?יצחק ב אמר:ר"מ פ"ה מהלכות תפילה ה"היעקב שלם אמר:למה אתה לא שואל מה המקור בכלל לטלית גדול
דרך כל החכמים ותלמידיהם שלא יתפללו אלא כשהן עטופים.
בלי קשר לדברי הרמב"ם בביאור הגר"א אוה"ח ס' ח כתוב שמתעטפים, למרות שמקיימים מצוות ציצית גם בלבישה, רק כדי שקיום המצווה יהיה מתאים לנוסח הברכה, וזה מצדיק את המנהג להתעטף רק בשחרית כי אז מברכים.
לא הבנתי איך קשור כובע וחליפה לעיטוףכמעיין המתגבר אמר:הרמב''ם לא דיבר על טלית, והוא עסק גם בערבית, ונוהגים החרדים לקיים את דברי הרמב''ם ע''י כובע וחליפה.
חזרה למעלה
בערבית זה איסור הלכתי להיות עטוף בטלית גדול, ולא סתם ש'לא ראו שזה מתאים'יצחק ב אמר:לענ"ד אחר שלא ראינו מקור ברור לזה העניין,
נראה דבני התורה, קיבלו את הנהגת הר"מ בעניין עיטוף, ובמנחה, כיון שזה עסוק בתלמודו, וזה באומנתו,
לא הטריחו, (או לא טרחו) שאדם יחזור לביתו לקחת הטלית.
ובמעריב, כיון שלילה לאו זמן ציצית לא ראו שזה מתאים.
ואם כנים דברינו נראה שאם יש לאדם בנקל טלית שיתעטף בה כדאי שיהדר אחר טלית ולא יסתפק בכו"ח.
איסור הילכתי?חייל של הרבי אמר:בערבית זה איסור הלכתי להיות עטוף בטלית גדול, ולא סתם ש'לא ראו שזה מתאים'יצחק ב אמר:לענ"ד אחר שלא ראינו מקור ברור לזה העניין,
נראה דבני התורה, קיבלו את הנהגת הר"מ בעניין עיטוף, ובמנחה, כיון שזה עסוק בתלמודו, וזה באומנתו,
לא הטריחו, (או לא טרחו) שאדם יחזור לביתו לקחת הטלית.
ובמעריב, כיון שלילה לאו זמן ציצית לא ראו שזה מתאים.
ואם כנים דברינו נראה שאם יש לאדם בנקל טלית שיתעטף בה כדאי שיהדר אחר טלית ולא יסתפק בכו"ח.
מ"ב סי"ח סק"ד [ע"פ ב"ח]פינחס רוזנצוויג אמר:איסור הילכתי?
יצחק ב אמר:מה המקור?
ייש"כ
דפח"חפינחס רוזנצוויג אמר:טלית גדול כיון דאתא לידו נימא ביה מילתא.
הנה בגד שלובשו רק כדי לקיים מצות ציצית, ידוע מתלמידי החזו"א ועוד שאין מברכים עליו, ולכן היו לובשים בקיץ ט"ק מכותנה כי בגלל החום הבגד לא נחשב בגד כי הוא לטורח וסבל.
ואפילו הכי ט"ג המנהג הברור הוא מצמר אף בימות הקיץ החמים ובמקום שהזיעה רבה, והטעם כי בגד הט"ג הוא עשוי לכבוד ולנוי וזה נחשב בגד אף אם הוא חם ביותר, ולא גרע מחליפה מחויטת שנלבשת למרות החום הרב, כיון שעשוי לכבוד.
והשאלה שלי היא, מי שמתפלל בביתו ביחידות, אם שייך שיברך על הט"ג, היות ואין כאן שום כבוד כי הוא לא נמצא בקהל מתפללים.
ראה שו"ע הרב סי' י"ח סע' ג'. משנ"ב סי' י"ח ס"ק ד'.פינחס רוזנצוויג אמר:איסור הילכתי?חייל של הרבי אמר:בערבית זה איסור הלכתי להיות עטוף בטלית גדול, ולא סתם ש'לא ראו שזה מתאים'יצחק ב אמר:לענ"ד אחר שלא ראינו מקור ברור לזה העניין,
נראה דבני התורה, קיבלו את הנהגת הר"מ בעניין עיטוף, ובמנחה, כיון שזה עסוק בתלמודו, וזה באומנתו,
לא הטריחו, (או לא טרחו) שאדם יחזור לביתו לקחת הטלית.
ובמעריב, כיון שלילה לאו זמן ציצית לא ראו שזה מתאים.
ואם כנים דברינו נראה שאם יש לאדם בנקל טלית שיתעטף בה כדאי שיהדר אחר טלית ולא יסתפק בכו"ח.
אטו כלפי שמיא לא שייך כבוד? ואם לובש חליפה לכבוד התפילה, גם נפטור אותו מציצית [לו יצוייר שיהא בה ד' כנפות]?פינחס רוזנצוויג אמר:והשאלה שלי היא, מי שמתפלל בביתו ביחידות, אם שייך שיברך על הט"ג, היות ואין כאן שום כבוד כי הוא לא נמצא בקהל מתפללים.
יש בזה ויכוח בין התלמדים, וגם בטעמו של הגר"א יש ויכוח, ואכמ"ל כאן, ואני כתבתי לפי חלק מהשמועות המקובלות.אבי חי אמר:מה שהבאת בשם תלמידי החזו"א לא נ"ל שהיא שמועה מוסמכת, וגם אם כן אי"ז אלא בתור חומרא, ולא שמענו מעולם שחוששים ללובשים ט"ק מצמר דברכותיהם לבטלה ח"ו. [והמנהג ללבוש ט"ק מכותנה הוא מהגר"א]
אשמח למקור ברור.לבי במערב אמר:ע"פ קבלה יש טעם נכון שלא להתעטף בט"ג בשעת תפלות מנחה וערבית, ובפרט בלילי שויו"ט.