מנודה צריך להרחיק ממנודה?

נושאים שונים

פותח הנושא
מצפה לישועה
הודעות: 56
הצטרף: 19 אפריל 2018, 17:42
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי מצפה לישועה » 18 מאי 2018, 01:18

יש הלכה שצריך להרחיק ממנודה, שלא לעמוד בד' אמותיו.
האם מנודה צריך להרחיק ממנודה חבירו?

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 1450
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 255 פעמים
קיבל תודה: 451 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 18 מאי 2018, 01:20

למה לא? מנודה פטור ממצוות?


הפקדתי שומרים
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 823 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 מאי 2018, 01:45

לא פטור מהמצוות.
אבל הערת ר' מצפה לישועה ייתכן מתחילה מנקודת הנחה, שכל ענין הנידוי הוא הטלת חרם (כעין לכלוך..) ומטעם זה צריך להתרחק מהאיש, אולם מנודה שכבר הוטל עליו חרם, לא יוסיף ולא יוריד קרבתו למנודה השני. (לכלוך על חולצה שחורה..)

נ.ב כיון יפה.

סמל אישי של משתמש

תיובתא
הודעות: 911
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 455 פעמים
קיבל תודה: 242 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי תיובתא » 18 מאי 2018, 08:50

הפקדתי שומרים כתב:לא פטור מהמצוות.
אבל הערת ר' מצפה לישועה ייתכן מתחילה מנקודת הנחה, שכל ענין הנידוי הוא הטלת חרם (כעין לכלוך..) ומטעם זה צריך להתרחק מהאיש, אולם מנודה שכבר הוטל עליו חרם, לא יוסיף ולא יוריד קרבתו למנודה השני. (לכלוך על חולצה שחורה..)

נ.ב כיון יפה.
זה עונש ולא רק "לכלוך", ואם זה עונש ודאי שמחויב להתרחק גם מחבירו. אולי במצורע יש מקום לדון ששם סיבת ההרחקה היא טומאתו (רש"י מו"ק ה: וטמא טמא יקרא משמיע שהוא טמא ויפרשו ממנו)


יצחק
הודעות: 1297
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי יצחק » 18 מאי 2018, 09:03

תיובתא כתב:
הפקדתי שומרים כתב:לא פטור מהמצוות.
אבל הערת ר' מצפה לישועה ייתכן מתחילה מנקודת הנחה, שכל ענין הנידוי הוא הטלת חרם (כעין לכלוך..) ומטעם זה צריך להתרחק מהאיש, אולם מנודה שכבר הוטל עליו חרם, לא יוסיף ולא יוריד קרבתו למנודה השני. (לכלוך על חולצה שחורה..)

נ.ב כיון יפה.
זה עונש ולא רק "לכלוך", ואם זה עונש ודאי שמחויב להתרחק גם מחבירו. אולי במצורע יש מקום לדון ששם סיבת ההרחקה היא טומאתו (רש"י מו"ק ה: וטמא טמא יקרא משמיע שהוא טמא ויפרשו ממנו)
טמא טמא יקרא הוא דין בכל הטומאות וילפינן מפרשת מצורע אבל לא זה הוא עיקר הדין של מצורע, עיקר הדין של מצורע הוא "בדד ישב" וכאן באה החקירה האם שני מצורעים מותרים להיות זה עם זה.
יש להביא ראיה מארבעה מצורעים שהיו פתח השער בעיר שומרון. משמע שהיו יחד זה בד' אמות של זה.


גבריאל פולארד
הודעות: 707
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1147 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 18 מאי 2018, 10:23

עי' הערות הגריש"א מו''ק ט''ז שנסתפק בזה, ועי' חי' חת''ס נדרים ז: דמשמע דמנודה א''צ להרחיק ממנודה, ועי' בהקדמת על פירושו על פרקי דר''א [מובא בספר צבא הלוי על מו''ק בהוצאה החדשה].

[העתקתי מגיליון השו"ע שלי יו"ד של"ד]

סמל אישי של משתמש

רחמים
הודעות: 508
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 130 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי רחמים » 18 מאי 2018, 12:06

מסברא, אם שניהם התנדו כאחד על אותו עניין וכן שניהם נהיו מצורעים כאחד על אותו עניין אין צריכים להתרחק זה מזה.


אבקשה טוב לך
הודעות: 21
הצטרף: 06 מאי 2018, 13:26
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי אבקשה טוב לך » 18 מאי 2018, 12:10

הגמרא לומדת דיני מנודה מבני ישראל במדבר שהיו מנודים לשמים, וכולם חיו ביחד,
כתוב שאשתו של מנודה לא צריכה להרחיק ממנו כי אשתו כגופו, ואכמ"ל


הפקדתי שומרים
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 823 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 20 מאי 2018, 22:15

גבריאל פולארד כתב:עי' הערות הגריש"א מו''ק ט''ז שנסתפק בזה, ועי' חי' חת''ס נדרים ז: דמשמע דמנודה א''צ להרחיק ממנודה, ועי' בהקדמת על פירושו על פרקי דר''א [מובא בספר צבא הלוי על מו''ק בהוצאה החדשה].

[העתקתי מגיליון השו"ע שלי יו"ד של"ד]
ר' @גבריאל פולארד נשמח מאד לדעת במה הסתפק הגריש"א, ומה טעמו של החת"ס.


סבא
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 733 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי סבא » 20 מאי 2018, 23:01

ההערה נמצאת בדף ט"ו. וז"ל שם מנודה מהו בתשמיש וכו'. מקשים הראשונים הא אסור לעמוד בד' אמותיו. ומתרצים דכל בני ביתו מותרים ובזה י"א דוקא בניו ובנותיו, וי"א אפילו מי שרגיל בתוך ביתו בקביעות כגון משרתיו. ועוד מתרצים דאשתו כגופו, ולכך לאשתו מותר.
[ויש להסתפק בב' מנודים אם אסורים זה בזה לעמוד כל אחד בד' אמותיו של חבירו, וא"כ יש לאוקמי כשאשתו ג"כ בנידוי, (ולכאורה אסורים), ויל"ע בזה]. (ועי"ע ר"ן נדרים דף ח', א' ועי' לקמן י"ז, א' ד"ה כי).


הפקדתי שומרים
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 823 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 20 מאי 2018, 23:06

לכאורה, יש לחלק בין אשתו וב"ב לחבירו המנודה. ייתכן שעצם הנידוי שהוחל על האיש, לא כולל את ב"ב, משא"כ לגבי חבירו. והסברא בדבר, שעיקר הנידוי הוא אך בשביל "להרחיק" לא בשביל "להפריד". אבל זו רק סתם סברא בלי מקור.


סבא
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 733 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי סבא » 20 מאי 2018, 23:09

הפקדתי שומרים כתב:לכאורה, יש לחלק בין אשתו וב"ב לחבירו המנודה. ייתכן שעצם הנידוי שהוחל על האיש, לא כולל את ב"ב, משא"כ לגבי חבירו. והסברא בדבר, שעיקר הנידוי הוא אך בשביל "להרחיק" לא בשביל "להפריד". אבל זו רק סתם סברא בלי מקור.
זה בדיוק הסברא שמביא קודם מהראשונים שלאשתו לא נאסר כי אשתו כגופו, ויש אומרים שלכל משפחתו לא נאסר, וזה מוכח ממה דבעינן איסור מיוחד בתשמיש המיטה, ואח"כ בא וטוען שאולי אפשר לדחות יסוד זה, ולהעמיד שאשתו ג"כ מנודה, ונפק"מ לאסור תשמיש באופן זה.


הפקדתי שומרים
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 823 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 20 מאי 2018, 23:31

ייתכן. אם כי אפשר דכ"ז אינו בגדר הנידוי אלא היתר וקולא מסויימת לגבי ב"ב ואשתו. אנו בדברינו מתכוונים שכך הוא גדרו של נידוי. (ולדב' אי"צ להגיע לדין אשתו כגופו)


סבא
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 733 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי סבא » 20 מאי 2018, 23:35

הפקדתי שומרים כתב:ייתכן. אם כי אפשר דכ"ז אינו בגדר הנידוי אלא היתר וקולא מסויימת לגבי ב"ב ואשתו. אנו בדברינו מתכוונים שכך הוא גדרו של נידוי. (ולדב' אי"צ להגיע לדין אשתו כגופו)
גם אם נכון שלא צריך להגיע לאשתו כגופו, אבל זה בהחלט יכול להיות הפשט בראשונים שסוברים שעל כל בני הבית לא חל הנידוי.
גם ייתכן שאשתו כגופו הכא הכוונה בדרך לשון מושאל, שהיינו שהם אמורים להיות כל כך מחוברים, ואין הנידוי בא להפריד בין הדברים כדבריך.


הפקדתי שומרים
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 823 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנודה צריך להרחיק ממנודה?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 20 מאי 2018, 23:38

לשון משואל היה נכון אילו היה נקבע כתי' א. אולם אחר שמביאים שם קודם לכן תירוץ הכולל אשתו ושאר ב"ב, ושוב מוסיפים בתירוץ אחר לגבי אשתו בזה"ל ועוד מתרצים דאשתו כגופו, ולכך לאשתו מותר ע"כ. לכך ק"ק לומר לענ"ד לשון מושאל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בעל כנפיים, מבני ברק, סנגורן של ישראל, פיילוט 0.4 | 6 אורחים