הוכרז בהלווית מרן הגרמ"ד זיע"א, נשים לא ילוו כלל

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

א אידיש קינד

משתמש ותיק
קשה סילוקם של צדיקים כשריפת בית אלוקינו 
מרן הגרמ"ד סולוביציק זיע"א נסתלק לבית עולמו
אוי נא לנו כי חטאנו
ידוע שבדור האחרון שבו נתבלבלו הדעות לגמרי, ראינו לדאבונינו שבעת הלוויתם של גדולי ישראל זיע"א היתה נהירה עמונית גם של בנות סמינר ונשים,
זכורני הלווית מרן הגרי"ש אלישיב זיע"א עמדתי ליד א' מצדיקי הדור שיצא מבית מדרשו וחיכה למיטה כדי ללוותו, אחרי כמה שניות ראה שיש שםמ תערובות נוראה וכו' הלך מיד ד' אמות ונכנס לבית מדרשו למרות שמיטתו הק' עדיין היתה רחוק ממנו.
כמו"כ בהלווית מרן הגר"ע יוסף זיע"א וכו' וכן בהלוויות בעיר ב"ב וכו'.
זכה מרן הגרמ"ד שהלוויתו היתה על טהרת הקודש בלי שום תערובת רח"ל, וכן שהוכרז שנשים לא ילוו כלל, וכן בלי משטרה וכדו', 
אין לי ספק שדבר זה הוא העילוי נשמה הכי גדול, וכן הצער הכי קשה לנשמה הוא שבהלוויתם יש מצב של תערובת רח"ל.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
לכאורה מדובר במנהג ירושלים שנשים לא תצאנה ללוות.
עכ"פ כך המנהג להכריז...
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
לכאורה מדובר במנהג ירושלים שנשים לא תצאנה ללוות.
עכ"פ כך המנהג להכריז...
כמדומני שמנהג ירושלים שיוכרז "נשים אינן מלוות לבית החיים" (אולם למרות זאת אינן מלוות כלל) 
כאן הכריזו נשים לא ילוו בכלל
(נ"ל שלא בדווקא אבל כך יצאה בהשגחה...)
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
פותח הנושא
מספר רץ כצבי להרב צבי רייזמן 
בענין השתתפות נשים בלוויה וכניסתן לבית קברות
השתתפות נשים בלוויה

א. במסכת סנהדרין (כ, א) תנו רבנן: "מקום שנהגו נשים לצאת אחר המיטה - יוצאות, לפני המיטה - יוצאות". מבחינה עקרונית, אין מניעה להשתתפות נשים בלוויה, והסיבה מבוארת בדברי התוספות (שם ד"ה נשים) "דכיון דשעת צער הוא ליכא למיחש להרהור" [כוונת התוספות לדברי הגמרא בכתובות (מו, ב) "ונשמרת מכל דבר רע, מכאן אמר ר' פנחס בן יאיר אל יהרהר אדם ביום ויבא לידי טומאה בלילה". ובשעת צער אין חשש שיבוא להרהר אחרי הנשים ויבוא לידי טומאת קרי]. והספק הוא, האם ילכו "לפני המיטה", דהיינו קודם הגברים, או "לאחר המיטה", דהיינו מאחורי הגברים. וביארו התוספות (שם) שספק זה תלוי במנהג המקום: "ובירושלמי פליגי איכא למאן דאמר לפני המיטה לפי שגרמו מיתה לעולם, ואית דנהגו לאחר המיטה ואנשים לפני המיטה, לפי שגנאי לבנות ישראל שיסתכלו בהן אנשים".

בהמשך הסוגיא הביא רבי יהודה ראיה שנשים יוצאות לפני המיטה "שכן מצינו בדוד שיצא אחר מיטתו של אבנר, שנאמר (שמואל ב ג, לא) וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד הֹלֵךְ אַחֲרֵי הַמִּטָּה". ופירש רש"י: "ואי סלקא דעתך נשים אחר המטה, אורחיה דדוד להלך עם הנשים". מהעובדה שדוד המלך הלך אחר מיטתו של אבנר, מוכח שהנשים יוצאות לפני המיטה, שהרי אם הנשים הלכו אחר המיטה, לא יעלה על הדעת שדוד המלך הלך אחר המיטה בין הנשים. אך ראיה זו נדחתה: "אמרו לו, לא היה הדבר אלא לפייס את העם, ונתפייסו. שהיה דוד יוצא מבין האנשים ונכנס לבין הנשים, ויצא מבין הנשים ונכנס לבין האנשים, שנאמר (שם פסוק לז) וַיֵּדְעוּ כָל הָעָם וְכָל יִשְׂרָאֵל בַּיּוֹם הַהוּא כִּי לֹא הָיְתָה מֵהַמֶּלֶךְ לְהָמִית אֶת אַבְנֵר בֶּן נֵר". כלומר, בהחלט יתכן שהנשים יוצאות אחר המיטה, ובאמת גם דוד המלך הלך גם לפני המיטה בין הגברים וגם לאחר המיטה בין הנשים, וזאת כדי "לפייס את העם", שכולם יראו בצערו על פטירת אבנר בן נר, וכל עם ישראל, כולל הנשים יראו אותו משתתף בלויה.

להלכה נפסק בשו"ע (יורה דעה סי' שנט סעי' א) "מקום שנהגו לצאת נשים לפני המטה, יוצאות. מקום שנהגו לצאת לאחר המטה, יוצאות. ועכשיו נהגו שאין יוצאות אלא לאחר המטה, ואין לשנות".

כניסת נשים לבית הקברות

ב. הבית יוסף (יו"ד סי' שנט סע' ב), לאחר שהביא את דברי הגמרא בסנהדרין, אם נשים יוצאות ללויה לאחר המיטה או לפניה, כתב: "ובספר הזוהר פרשת ויקהל (דף קצ"ו ע"א) כתוב שיש למנוע לנשים מלצאת לבית הקברות, מפני שאם יוצאות גורמות רעה לעולם, וכן ראוי למנען". ומבואר שלמרות שהנשים יוצאות ללוות את הנפטר ונהגו ללכת לאחר המיטה, אין להן להמשיך במסע הלוויה לבית הקברות, משום שעל פי הקבלה, יש למנוע מנשים מלהיכנס לבית הקברות, כי בכניסתן לבית הקברות "גורמות רעה לעולם".

וכך נפסק בשו"ע (שם) "יש למנוע מלצאת נשים לבית הקברות אחר המטה". וביאר הש"ך (ס"ק ב) "כלומר שיצאו אחר המטה וכדלעיל סעיף א', אבל יש למנוע שלא יצאו לבית הקברות אחר המטה, שאם עושים כן גורמים רעה לעולם חס ושלום". וכן כתב הגאון רבי יוסף שאול נתנזון בהגהות יד שאול על השו"ע (שם) לדקדק בלשון השולחן ערוך, שאין למונען אלא אם כן הולכות "לבית הקברות", אבל בתוך העיר לית לן בה.

ובחידושי רעק"א כתב: "והוא הדין לפני המיטה אסורים לצאת לבית הקברות". ומשמע, שאין לנשים להיכנס לבית הקברות כלל, לא לפני המיטה ולא לאחריה, כי "גורמות בזה רעה לעולם".

אמנם מפשטות דברי הזוהר שהביא הבית יוסף משמע שאין חילוק בזה. וכן כתב להעיר בהגהות אורח מישור (על הד"מ הארוך ס"ק א) שהרי בזוהר הקדוש שם מבואר "שהמלאך המות נמצא בין הנשים המלוות את המת, ויכול להזיק לכל הנפגש אתם פנים כנגד פנים". [ובערוך השלחן (סי' שנט סע' א) הזכיר את דברי הגמרא בברכות (נא, א) "אין לעמוד לפני הנשים בשעה שחוזרות מן המת, מפני שהשטן מרקד ובא לפניהן וחרבו בידו ויש לו רשות לחבל"].

אך למעשה, כתב בשו"ת שבט הלוי (ח"ב סימן ריב) שגם המחמירים שאין הנשים נכנסות לבית הקברות, לא אסרו על הנשים להשתתף בלוויה ולצאת אחר המיטה: "מודינא דסתימת הפוסקים, משמע יותר כמו שכתב היד שאול [הגרי"ש נתנזון] דרק בבית הקברות החמירו לגמרי, אבל בעיר עכ"פ לאחר המיטה מותר, ובמעבר יעבק והעתיקו גם כן בספר ארץ חיים (סימן שנט) שנתפשט בכל ארץ צבי ובבל, שבתחילה הולכים האנשים ושם עומדים שמשים שלא יתחילו לצאת עד אחר שעברו כל האנשים. ומסיים ויש מקומות שאינן יוצאות אחרי המטה כלל, ע"כ. והיינו כמו שכתב שנוהגים חומרת זוהר הקדוש גם בעיר. וכן מביא בספר הנ"ל ממנהג צפת עיה"ק שאין יוצאות כלל אפילו בעיר, ואפילו הנשים הנמצאות בשוק או חוץ לחצירם בעת שנושאין המטה הן נכנסות למקום סתר".

וכן נקט למעשה הגר"ע יוסף בספרו חזון עובדיה (אבילות ח"א עמ' שיא) "מקום שנהגו שהנשים יוצאות אחר המטה ללוות את המת, יוצאות. ובלבד שיזהרו מאד לבל יתערבו ביחד עם האנשים, שאין זה דרך צניעות, אלא תהיינה נבדלות ורחוקות ממטת המת". וכתב שהמנהג שלא לתת לנשים ללכת אחר המטה ואפילו להסתכל על מטת המת מן המרפסת לא נותנים להם "אין זו אלא חומרא בעלמא ואין לה יסוד כלל".

וכן הורה הגרי"ש אלישיב (ציוני הלכה, אבלות עמ' צג) בתשובה לשאלה "האם יש להקפיד בהלוויה שנשים לא תלכנה אחרי המיטה", כי "בירושלים יש נוהגים שלא ללכת, לא כולם מקפידים בזה". ומשמע שלמעשה ניתן להקל בדבר.

לסיכום: על פי ההלכה אין כל מניעה בהשתתפות נשים בלוויה, ומותר להן לצאת אחרי המיטה, ולא לפניה. אלא שלא יצאו לבית הקברות. אך יש אומרים שעל פי הקבלה יש למנוע מנשים מלהשתתף אף בלוויה עצמה, וכן מנהג ירושלים. ולמעשה, הקילו הפוסקים להתיר לנשים להשתתף בלוויה ובלבד שלא יצאו לבית הקברות.

ג. והנה מלבד הזהירות שיש לנשים מלצאת לבית הקברות בלווית המת, כתב הגר"א באגרתו לבני ביתו שאין לאשה ללכת לבית הקברות כלל: "ותשמור שלא תלך לבית הקברות כלל וכלל, כי שם מתדבקים הקליפות מאד, וכל שכן בנשים, וכל הצרות והעוונות באים מזה".

ונחלקו הפוסקים, האם איסור זה נאמר על אשה רק בימי "נידותה" [הימים שרואה דם עד שהפסיקה בטהרה] ואילו בימי "ליבונה" [הימים שסופרת שבעה נקיים] היא רשאית להיכנס לבית הקברות, או שאין לנשים להיכנס לבית הקברות בכל ימי נידותן, עד שטובלות להיטהר.

החיי אדם (כלל ג סעיף לח) כתב: "יש מקומות נוהגות הנשים, שכל זמן שהן בימי נדות קודם שבעה נקיים שלהן, אינן מתפללות ומברכות, וזה מנהג שאין לו יסוד. ואפילו במקומות שמחמירים, מכל מקום מיום ראשון דסליחות נכנסות לבית הכנסת ומתפללות. אבל במדינתנו נוהגין היתר לעולם, ומברכות ומתפללות. ומכל מקום לא יסתכלו בספר תורה בשעה שמגביהים אותו להראות לעם. ונראה לי שלא יכנסו לבית הקברות עד שיטבלו". כלומר, נשים אינן נכנסות לבית הקברות בכל ימי נידותן עד שיטבלו. והקשה עליו בשו"ת פרי השדה (ח"ד סימן צג אות ב) מדוע נאסר על הנשים להיכנס לבית הקברות גם בימי "ליבונן" עד שיטבלו, ואילו בנדון כניסתן לבית הכנסת פסק הרמ"א (או"ח סי' פח סע' א) "בימי ליבון נהגו היתר להיכנס לבית הכנסת".

ואמנם הפתחי תשובה (יו"ד סי' קצה ס"ק יט) כתב בשם החמודי דניאל: "נהגו הנשים שלא לילך לבית החיים להתפלל בימי נידתה, ונכון הוא". ובשו"ת דברי שלום (ח"ג סימן קמז) דייק מדבריו, שהאיסור לנשים להיכנס לבית הקברות הוא רק בימי "נידתן" ולא בימי ליבונן, כדינן לענין הכניסה להתפלל בבית הכנסת, ונמצא כי "יש חילוק בין שני הדעות, כי לפי החמודי דניאל יש לומר דודאי בימי נידתה היינו כל זמן שרואה דם, אסורה להיכנס, אבל בימי ליבונה אפשר דס"ל דאין לחוש. אמנם בספר חיי אדם מפורש דעד שלא תטבול עצמה אין לילך לבית הקברות, היינו עד שתהא טהורה לגמרי".

וביאר הפרי שדה את טעמו של החיי אדם לחלק בין כניסה לבית הקברות לבין כניסה לבית הכנסת: "דטעם שאסור לאשה נדה להיכנס לבית הקברות הוא כמו שכתוב בספרים הקדושים שאפילו איש שהוא טמא קרי אל יכנס לפי שהחיצונים מתדבקים בו רחמנא ליצלן, ועל כן מהאי טעמא סבירא ליה לבעל החיי אדם דליכנס לבית הקברות גם בימי ליבונה, שעכ"פ עוד טומאתה עליה, כל זמן שלא טבלה, אע"ג שדם נדה פסקה ממנה, מכל מקום כל זמן שלא טבלה הרי היא טמאה כמה שהיתה, ויש לחוש לכח חיצונים שיתדבקו בה. ואם כן שפיר יש חילוק בין בית הכנסת לבית הקברות". ובשיעורי שבט הלוי על הלכות נדה (יו"ד סימן קצה סע' טז ס"ק ה) ביאר את דבריו: "דלענין בית הכנסת הוי רק משוס מיאוס וגנאי, ולכן נהגו רק ביציאת דם, ואינו משום גוף הטומאה, שהרי בלאו הכי כולם טמאים. אבל לגבי בית החיים מבואר דהצירוף של טומאת נדה וטומאת מת חמיר טפי, ולכן אין ללכת עד הטבילה".

נשים נדות אינן נכנסות לבית הקברות בגלל ש"החיצונים" נדבקים באשה בזמן שהיא טמאה. אולם הן אינן נכנסות לבית הכנסת, מסיבה אחרת לגמרי - משום כבוד בית הכנסת, שלא ראוי לאשה נדה להתפלל בו (משנה ברורה סי' פח ס"ק ח). ולכן אינן נכנסות לבית הקברות בכל ימי טומאתן, כדי "שהחיצונים לא יתדבקו באשה", וחשש זה קיים כל זמן שלא טבלה. אך משום כבוד בית כנסת אין לאשה להיכנס להתפלל בו רק בימי "נידתה", אך בימי "ליבונה" רשאית להיכנס, כי אין בכך חוסר כבוד לבית הכנסת אם תיכנס להתפלל בו.

ד. הלכה למעשה: הגרי"מ טוקצ'ינסקי פסק בספרו הגשר החיים (פרק כט אות יג) כדעת החיי אדם: "אין הנשים רשאות לילך לבית הקברות כל עוד לא טבלו כדין". וכן נקט הגר"ש ואזנר בשיעורי שבט הלוי (שם) "נהגו שלא ללכת לבית החיים בימי טומאה עד שתטבול", אך הוסיף: "אבל יכולות ללכת ולעמוד חוץ מד' אמות מהקברים, ולפעמים מקילים לצורך כשאינה שופעת".

אולם הגר"ע יוסף הכריע בספרו טהרת הבית (ח"ב דיני הרחקות סע' מד) כדעת החמודי דניאל: "יש נשים שנוהגות להחמיר בימי ראייתן שאינן הולכות לבית הקברות. אולם במקום שנהגו שהנשים בימי ראייתן אינן נמנעות מללכת לבית הכנסת, רשאות גם כן ללכת לבית הקברות. וגם הנוהגות להחמיר לא החמירו אלא בימי ראייתן, אבל בימי ספירת שבעת נקיים יש להקל. ואפילו בימי ראייתן מותר להן ללכת לבית הקברות ביום השבעה, וביום השלושים, וביום פקודת השנה, ובהקמת מצבה, וכן בימים שרגילים לבקר בבית הקברות, כגון בערב ראש חודש ניסן ובערב ראש חודש אלול וכיוצא בזה". ושנה דבריו להקל בספרו חזון עובדיה (אבלות ח"ג עמ' ריב).

ואילו בשו"ת משנת יוסף (ח"ח סימן סח) כתב כי מאחר וטעם איסור כניסת נשים לבית הקברות נובע מהסכנה "שהחיצונים יתדבקו באשה", אזי "גם בימים שמתפללים אצל קברים, כגון בימי הסליחות ובערב ראש השנה, הגם שהקיל הרמ"א לנדה להיכנס לבית הכנסת, בכל זאת לקברים היה מקום להחמיר מפני סכנת הקליפות, וגם אם יש קצת בושה [כגון תלמידות סמינר שנוסעות לטיול להתפלל בקברי צדיקים, ואם לא תצטרף אליהן תתבייש], מכל מקום צריכה להישמר מסכנה. ובשלמא ביארצייט או הקמת מצבה של הורים, יש לומר דמצות כיבוד אב ואם תשמור עליהן מהסכנה. וגם אשה פנויה ובתולה בכלל האזהרה, דמאי שנא, אם יש סכנה אז בכולן".
 

משיב דבר

משתמש ותיק
א אידיש קינד אמר:
קשה סילוקם של צדיקים כשריפת בית אלוקינו 
מרן הגרמ"ד סולוביציק זיע"א נסתלק לבית עולמו
אוי נא לנו כי חטאנו
ידוע שבדור האחרון שבו נתבלבלו הדעות לגמרי, ראינו לדאבונינו שבעת הלוויתם של גדולי ישראל זיע"א היתה נהירה עמונית גם של בנות סמינר ונשים,
זכורני הלווית מרן הגרי"ש אלישיב זיע"א עמדתי ליד א' מצדיקי הדור שיצא מבית מדרשו וחיכה למיטה כדי ללוותו, אחרי כמה שניות ראה שיש שםמ תערובות נוראה וכו' הלך מיד ד' אמות ונכנס לבית מדרשו למרות שמיטתו הק' עדיין היתה רחוק ממנו.
כמו"כ בהלווית מרן הגר"ע יוסף זיע"א וכו' וכן בהלוויות בעיר ב"ב וכו'.
זכה מרן הגרמ"ד שהלוויתו היתה על טהרת הקודש בלי שום תערובת רח"ל, וכן שהוכרז שנשים לא ילוו כלל, וכן בלי משטרה וכדו', 
אין לי ספק שדבר זה הוא העילוי נשמה הכי גדול, וכן הצער הכי קשה לנשמה הוא שבהלוויתם יש מצב של תערובת רח"ל.
קצת מרגיז שאתה משווה בין המעלה הנשגבת של לויה בלי תערובת, למעלה המקפוקפקת של לויה בלי משטרה...
סליחה ומחילה.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
א אידיש קינד אמר:
קשה סילוקם של צדיקים כשריפת בית אלוקינו 
מרן הגרמ"ד סולוביציק זיע"א נסתלק לבית עולמו
אוי נא לנו כי חטאנו
ידוע שבדור האחרון שבו נתבלבלו הדעות לגמרי, ראינו לדאבונינו שבעת הלוויתם של גדולי ישראל זיע"א היתה נהירה עמונית גם של בנות סמינר ונשים,
זכורני הלווית מרן הגרי"ש אלישיב זיע"א עמדתי ליד א' מצדיקי הדור שיצא מבית מדרשו וחיכה למיטה כדי ללוותו, אחרי כמה שניות ראה שיש שםמ תערובות נוראה וכו' הלך מיד ד' אמות ונכנס לבית מדרשו למרות שמיטתו הק' עדיין היתה רחוק ממנו.
כמו"כ בהלווית מרן הגר"ע יוסף זיע"א וכו' וכן בהלוויות בעיר ב"ב וכו'.
זכה מרן הגרמ"ד שהלוויתו היתה על טהרת הקודש בלי שום תערובת רח"ל, וכן שהוכרז שנשים לא ילוו כלל, וכן בלי משטרה וכדו', 
אין לי ספק שדבר זה הוא העילוי נשמה הכי גדול, וכן הצער הכי קשה לנשמה הוא שבהלוויתם יש מצב של תערובת רח"ל.
קצת מרגיז שאתה משווה בין המעלה הנשגבת של לויה בלי תערובת, למעלה המקפוקפקת של לויה בלי משטרה...
סליחה ומחילה.
אכן ראוי לציין שהיתה אתמול לויה על טהרת הקודש [שמעתי שגם בהלוית הרב שיינר כן אך לא הייתי]- והוכח שכל עוד לא מכניסים את המיטה לבית המדרש אין צורך במשטרה.
נוכחות המשטרה בלויות כמו מה שהיה בלוית הרב שטיינמן היא בזיון גדול למת וביזוי כבוד התורה רח"ל.
 
 

פפפפ

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
משיב דבר אמר:
א אידיש קינד אמר:
קשה סילוקם של צדיקים כשריפת בית אלוקינו 
מרן הגרמ"ד סולוביציק זיע"א נסתלק לבית עולמו
אוי נא לנו כי חטאנו
ידוע שבדור האחרון שבו נתבלבלו הדעות לגמרי, ראינו לדאבונינו שבעת הלוויתם של גדולי ישראל זיע"א היתה נהירה עמונית גם של בנות סמינר ונשים,
זכורני הלווית מרן הגרי"ש אלישיב זיע"א עמדתי ליד א' מצדיקי הדור שיצא מבית מדרשו וחיכה למיטה כדי ללוותו, אחרי כמה שניות ראה שיש שםמ תערובות נוראה וכו' הלך מיד ד' אמות ונכנס לבית מדרשו למרות שמיטתו הק' עדיין היתה רחוק ממנו.
כמו"כ בהלווית מרן הגר"ע יוסף זיע"א וכו' וכן בהלוויות בעיר ב"ב וכו'.
זכה מרן הגרמ"ד שהלוויתו היתה על טהרת הקודש בלי שום תערובת רח"ל, וכן שהוכרז שנשים לא ילוו כלל, וכן בלי משטרה וכדו', 
אין לי ספק שדבר זה הוא העילוי נשמה הכי גדול, וכן הצער הכי קשה לנשמה הוא שבהלוויתם יש מצב של תערובת רח"ל.
קצת מרגיז שאתה משווה בין המעלה הנשגבת של לויה בלי תערובת, למעלה המקפוקפקת של לויה בלי משטרה...
סליחה ומחילה.
אכן ראוי לציין שהיתה אתמול לויה על טהרת הקודש [שמעתי שגם בהלוית הרב שיינר כן אך לא הייתי]- והוכח שכל עוד לא מכניסים את המיטה לבית המדרש אין צורך במשטרה.
נוכחות המשטרה בלויות כמו מה שהיה בלוית הרב שטיינמן היא בזיון גדול למת וביזוי כבוד התורה רח"ל.
במחילה מכבוד מעלתכם שכחתם את ההלוית הגר"ש ואזנר זצ"ל 
זה היה יכול לחזור על עצמו גם אתמול 
[ומסתמא בעוד שבועים יתברר שאכן זה חזר על עצמו רח"ל]
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
פפפפ אמר:
דרומאי אמר:
משיב דבר אמר:
קצת מרגיז שאתה משווה בין המעלה הנשגבת של לויה בלי תערובת, למעלה המקפוקפקת של לויה בלי משטרה...
סליחה ומחילה.
אכן ראוי לציין שהיתה אתמול לויה על טהרת הקודש [שמעתי שגם בהלוית הרב שיינר כן אך לא הייתי]- והוכח שכל עוד לא מכניסים את המיטה לבית המדרש אין צורך במשטרה.
נוכחות המשטרה בלויות כמו מה שהיה בלוית הרב שטיינמן היא בזיון גדול למת וביזוי כבוד התורה רח"ל.
א. במחילה מכבוד מעלתכם שכחתם את ההלוית הגר"ש ואזנר זצ"ל 
זה היה יכול לחזור על עצמו גם אתמול 
ב. [ומסתמא בעוד שבועים יתברר שאכן זה חזר על עצמו רח"ל]


א. לא שכחתי כלל, ולכן הדגשתי שהני מילי כאשר לא מכניסים את המיטה לבית המדרש, שזהו הלחץ הגדול והמסוכן. אתמול זה אפילו לא היה קרוב לכך.
ב. חלילה, הרי תורה מגנא ומצלא וכ"ש כבוד התורה דחמיר טפי.
וזה מלבד האחוז הגבוה של המחלימים שהיו שם, שהרי מי שלא חלה נמנע בד"כ מכאלו אירועים.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
נוכחות המשטרה בלויות כמו מה שהיה בלוית הרב שטיינמן היא בזיון גדול למת וביזוי כבוד התורה רח"ל.
למה זה בזיון למת אם שומרים שלא יודרסו אנשים ויבואו לידי פיקוח נפש כמו שהיה בהלויית הרב וואזנר זצוק"ל?
אתה מערב מין בשאינו מינו.
זה שמשום פיקוח נפש יתכן ומוכרחים להביא שוטרים- אינו אומר שזה לא בזיון.
ועוד, אצל הרב שטיינמן היו הרבה יותר שוטרים מן ההכרח, והם גם חטפו את המיטה בביזיון כדי להטעות את הציבור.
וכבר כתבתי שאין חשש סכנה כאשר לא מכניסית את המיטה לבית המדרש.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אתמול זה אפילו לא היה קרוב לכך.

וכבר כתבתי שאין חשש סכנה כאשר לא מכניסית את המיטה לבית המדרש.

גם אתמול בהלוויית מו"ר הגרמ"ד זצוק"ל, נקלעתי - (שלא בכוונה - כי לא ידעתי מאיפה המיטה יוצאת- ולו ידעתי הייתי מתרחק משם) למקום הקרוב למיטתו, וכמעט שנדרסתי על ידי ההמון שדחפו זל"ז, וראיתי בחור צעיר נמוך שנפל לארץ תוך כדי ההליכה בירידה של רחוב עלי הכהן, ולולא שאני ועוד כמה אברכים תפסנו אחד את השני מסביבו עד שקם מהארץ והוציאו אותו משם, היה הבחור בא לידי סכנה ר"ל.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
אתמול זה אפילו לא היה קרוב לכך.

וכבר כתבתי שאין חשש סכנה כאשר לא מכניסית את המיטה לבית המדרש.

גם אתמול בהלוויית מו"ר הגרמ"ד זצוק"ל, נקלעתי - (שלא בכוונה - כי לא ידעתי מאיפה המיטה יוצאת- ולו ידעתי הייתי מתרחק משם) למקום הקרוב למיטתו, וכמעט שנדרסתי על ידי ההמון שדחפו זל"ז, וראיתי בחור צעיר נמוך שנפל לארץ תוך כדי ההליכה בירידה של רחוב עלי הכהן, ולולא שאני ועוד כמה אברכים תפסנו אחד את השני מסביבו עד שקם מהארץ והוציאו אותו משם, היה הבחור בא לידי סכנה ר"ל.
ואילו היו שם שוטרים, האם זה לא היה קורה????
אתה יכול לטעון שכל לויה המונית היא סכנה. אך הסכנה שבשלה מביאים את השוטרים היא הדוחס הנורא בהוצאת המיטה, וזה לא היה אתמול. היה דוחס, אך לא דוחס מסוכן.
כאן המקום להעיר שמצוי במקומות אלו אנשים שדוחפים את ההמון, וזה חשש סכנה אמיתי [מעניין אם התופעה רווחת יותר אצל מזלזלי המסכות]. אך כאמור שוטרים לא עוזרים לזה בכלל. 

 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
כאן המקום להעיר שמצוי במקומות אלו אנשים שדוחפים את ההמון, וזה חשש סכנה אמיתי

כיום המשטרה גם אינה מרשה שלוויה תעבור דרך רחובות צרים וכיוצא בזה וזה פותר הרבה מהבעיות
ואין רשות לציבור הרחב להתקרב למטה וכו'
בדרך כלל המשטרה גמישה ואם יש משהו שחשוב למשפחה ניתן להגיע להבנות

מותר ואולי רצוי לא להזדקק למשטרה
אבל מי שמעונין לעשות זאת
צריך לעשות משטרה משלו
דהיינו לקבל החלטות לבד על מניעת סכנה
מניעת דחיפות על המיטה
מניעה מלעבור במקומות צרים וכו'
ולהשים מאות מאבטחים שיאכפו את הענין

כל עוד זה לא נעשה מכל סיבה שלא תהא
חובה להשתמש באכיפה של המשטרה
 

דרומאי

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
דרומאי אמר:
כאן המקום להעיר שמצוי במקומות אלו אנשים שדוחפים את ההמון, וזה חשש סכנה אמיתי

כיום המשטרה גם אינה מרשה שלוויה תעבור דרך רחובות צרים וכיוצא בזה וזה פותר הרבה מהבעיות
ואין רשות לציבור הרחב להתקרב למטה וכו'
בדרך כלל המשטרה גמישה ואם יש משהו שחשוב למשפחה ניתן להגיע להבנות

מותר ואולי רצוי לא להזדקק למשטרה
אבל מי שמעונין לעשות זאת
צריך לעשות משטרה משלו
דהיינו לקבל החלטות לבד על מניעת סכנה
מניעת דחיפות על המיטה
מניעה מלעבור במקומות צרים וכו'
ולהשים מאות מאבטחים שיאכפו את הענין

כל עוד זה לא נעשה מכל סיבה שלא תהא
חובה להשתמש באכיפה של המשטרה
היית בלויה אתמול?
לא היו שם מאות ואפילו עשרות מאבטחים, ולא שוטרים, והלויה התנהלה למופת [למעט דחיפות של אנשים פרטיים ופראיים ששום אבטחה לא היתה מועילה נגדם, אלא אדרבה מגבירה את הסכנה].
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
היית בלויה אתמול?
לא היו שם מאות מאבטחים, ולא שוטרים, והלויה התנהלה למופת [למעט דחיפות של אנשים פרטיים ופראיים ששום אבטחה לא היתה מועילה נגדם, אלא אדרבה מגבירה את הסכנה].

לא הייתי בגלל הקורנה. ואין לי מושג אם היה שם חשש סכנה או לא
אבל עובדא היא שבלוויות אחרות הגענו לידי סכנה ואין סיבה להניח שזה היה שונה

בכל לוויה יש דחיפות סביב המיטה וברחובות הצרים ובבית הקברות [וכן על גגות מסוכנים וכיו"ב]
ועל זה עוזר מאבטחים למניעת הגישה לכל המקומות הללו
[האמת שהענין הוא מראש לשרטט את מסע הלויה]
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ואילו היו שם שוטרים, האם זה לא היה קורה????
אתה יכול לטעון שכל לויה המונית היא סכנה. אך הסכנה שבשלה מביאים את השוטרים היא הדוחס הנורא בהוצאת המיטה, וזה לא היה אתמול. היה דוחס, אך לא דוחס מסוכן.
במחיכ"ת אני לא יודע איפה עמדת, בין בשעת הוצאת המיטה, ובין בשעת ההליכה, אבל גם בזה וגם בזה הייתי עד למצבים של סכנה ממש לצעירים ולזקנים גם יחד.
ולמרות שהיו ליד היציאה מהבית גדרות שעשו במיוחד, השומרים שהיו שם לא מנעו מהמון אנשים לקפוץ מעל הגדרות, ולהידחף לכיוון המיטה, וראיתי ממש מצבים של כמעט סכנה ר"ל.
בניגוד לזה בהלוויית מרן הגר"נ קרליץ זצוק"ל, גם היו שם גדרות ומחסומי משטרה, והיו שם הרבה שוטרים, ולא הרשו לאף אחד לעבור את הגדרות, ועשו כמה שטחים פנויים, כדי שיוכלו להעביר את המיטה בצורה בטוחה.
אין שום חיסרון בהבאת משטרה לשמור על הסדר, ולדאוג שלא יהיו דחיפות נוראות.
 

דרומאי

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
דרומאי אמר:
היית בלויה אתמול?
לא היו שם מאות מאבטחים, ולא שוטרים, והלויה התנהלה למופת [למעט דחיפות של אנשים פרטיים ופראיים ששום אבטחה לא היתה מועילה נגדם, אלא אדרבה מגבירה את הסכנה].

לא הייתי בגלל הקורנה. ואין לי מושג אם היה שם חשש סכנה או לא
א. אבל עובדא היא שבלוויות אחרות הגענו לידי סכנה ואין סיבה להניח שזה היה שונה

ב. בכל לוויה יש דחיפות סביב המיטה וברחובות הצרים ובבית הקברות [וכן על גגות מסוכנים וכיו"ב]
ועל זה עוזר מאבטחים למניעת הגישה לכל המקומות הללו
[האמת שהענין הוא מראש לשרטט את מסע הלויה]


א. עובדה.
ב. הדחיפות סביב המיטה אינן מסוכנות. הסכנה היא כאשר עוברים עם המיטה במקומות צרים, או אם המיטה בבית המדרש וצריך להוציא אותה. כל זה היה אתמול- ללא אבטחה ולא משטרה.
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
א. עובדה.
ב. הדחיפות סביב המיטה אינן מסוכנות. הסכנה היא כאשר עוברים עם המיטה במקומות צרים, או אם המיטה בבית המדרש וצריך להוציא אותה. כל זה היה אתמול- ללא אבטחה ולא משטרה

נניח שאלו העובדות. זה לא נוגע לנקודה העקרונית על הזהירות הנדרשת מסכנה
הדחיפות סביב המיטה הם מסוכנות מאוד
ואינני מבין מה זה הקביעה השרירותית הזאת
האם צריך לחכות שמשהו יפגע בשביל להשתכנע שזה סכנה
ולענ"ד מלבד זאת בדחיפות סביב המיטה אין בזה גם משום כבוד המת
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
ואילו היו שם שוטרים, האם זה לא היה קורה????
אתה יכול לטעון שכל לויה המונית היא סכנה. אך הסכנה שבשלה מביאים את השוטרים היא הדוחס הנורא בהוצאת המיטה, וזה לא היה אתמול. היה דוחס, אך לא דוחס מסוכן.
א. במחיכ"ת אני לא יודע איפה עמדת, בין בשעת הוצאת המיטה, ובין בשעת ההליכה, אבל גם בזה וגם בזה הייתי עד למצבים של סכנה ממש לצעירים ולזקנים גם יחד.
ולמרות שהיו ליד היציאה מהבית גדרות שעשו במיוחד, השומרים שהיו שם לא מנעו מהמון אנשים לקפוץ מעל הגדרות, ולהידחף לכיוון המיטה, וראיתי ממש מצבים של כמעט סכנה ר"ל.
ב. בניגוד לזה בהלוויית מרן הגר"נ קרליץ זצוק"ל, גם היו שם גדרות ומחסומי משטרה, והיו שם הרבה שוטרים, ולא הרשו לאף אחד לעבור את הגדרות, ועשו כמה שטחים פנויים, כדי שיוכלו להעביר את המיטה בצורה בטוחה.
ג. אין שום חיסרון בהבאת משטרה לשמור על הסדר, ולדאוג שלא יהיו דחיפות נוראות.


א. עמדתי ליד הדירה ממש, והייתי נוכח בשעת הוצאת המיטה. אנשים שקפצו מעל הגדרות עשו זאת על דעת עצמם ולא סיכנו אלא את עצמם.
ב. בלוית ר' ניסים אם אני לא טועה גם לא ראיתי נוכחות מסיבית של שוטרים.
ג. לדעתי יש כן חסרון בהבאת משטרה, ובודאי יש מעלה גדולה בלויה ללא שוטרים. בודאי שלו יצוייר שאלמלא השוטרים יהיה חשש סכנה ודאי חיוב גמור להביא משטרה, והרי כולנו עדיין בטראומה מלויית הרב וואזנר- אך המציאות הוכיחה אתמול שלא היו שוטרים ולא היתה סכנה.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
דרומאי אמר:
א. עובדה.
ב. הדחיפות סביב המיטה אינן מסוכנות. הסכנה היא כאשר עוברים עם המיטה במקומות צרים, או אם המיטה בבית המדרש וצריך להוציא אותה. כל זה היה אתמול- ללא אבטחה ולא משטרה

נניח שאלו העובדות. זה לא נוגע לנקודה העקרונית על הזהירות הנדרשת מסכנה
הדחיפות סביב המיטה הם מסוכנות מאוד
ואינני מבין מה זה הקביעה השרירותית הזאת
האם צריך לחכות שמשהו יפגע בשביל להשתכנע שזה סכנה
ולענ"ד מלבד זאת בדחיפות סביב המיטה אין בזה גם משום כבוד המת
איני טוען שראוי להסתכן ולא להביא שוטרים.
טענתי דבר אחד: נוכחות שוטרים בלויה היא בזיון למת. השוטרים אינם מכבדים את המעמד ולא את משתתפי הלויה. והם מלאים בוז על כל הענין [שמעתי אחד מהם- עפרא לפומיה- מתראיין לרדיו אחרי לוית הרב שטיינמן].
אחרי לוית הרב וואזנר השתרשה המחשבה שהלויה ללא משטרה היא סכנה, ואתמול בלוית ר' דוד סולובייצ'יק הוכח לא כך.
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אחרי לוית הרב וואזנר השתרשה המחשבה שהלויה ללא משטרה היא סכנה, ואתמול בלוית ר' דוד סולובייצ'יק הוכח לא כך.

הרב דרומאי לא מתאים
סכנה אין פירושו שאנשים בהכרח מתים
אלא שיש חשש מיתה
דהיינו לפני שאנחנו הולכים ללויה אנחנו צריכים לדעת 
שאנחנו בהכרח לא הולכים למקום שיש בו חשש סכנה
 

דרומאי

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
דרומאי אמר:
אחרי לוית הרב וואזנר השתרשה המחשבה שהלויה ללא משטרה היא סכנה, ואתמול בלוית ר' דוד סולובייצ'יק הוכח לא כך.

הרב דרומאי לא מתאים
סכנה אין פירושו שאנשים בהכרח מתים
אלא שיש חשש מיתה
דהיינו לפני שאנחנו הולכים ללויה אנחנו צריכים לדעת 
שאנחנו בהכרח לא הולכים למקום שיש בו חשש סכנה
זה מה שהבנת ממני? שאם אנשים לא מתו זה מוכיח שלא היתה סכנה?! אוי ואבוי...

אני חוזר שוב: הייתי נוכח בהלויה ובהוצאת המיטה, ואף נשאתי קצת בעצמי את המיטה, ולא היו שם מצבים של סכנה.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אנשים שקפצו מעל הגדרות עשו זאת על דעת עצמם ולא סיכנו אלא את עצמם.
אולי לא סיכנו את עצמו אבל בהחלט סיכנו אחרים, כיון שגרמו לצפיפות יתר.
דרומאי אמר:
ב. בלוית ר' ניסים אם אני לא טועה גם לא ראיתי נוכחות מסיבית של שוטרים.
אולי אכן לא ראית, כי לא עמדת במקומות שהיו מועדים לצפיפות ודחיפות מוגזמת.
איפה שאני עמדתי קרוב לצומת שממנו יצאה הלויה היתה נוכחות גדולה של שוטרים ששמרו מאוד שהציבור לא יעברו את המחסומים המחלקים את השטחים.
דרומאי אמר:
ג. לדעתי יש כן חסרון בהבאת משטרה, ובודאי יש מעלה גדולה בלויה ללא שוטרים.
"מעלה גדולה" בלויה ללא שוטרים הוא רחוק מאוד ממה שנכתב בהתחלה ש:
דרומאי אמר:
נוכחות המשטרה בלויות כמו מה שהיה בלוית הרב שטיינמן היא בזיון גדול למת וביזוי כבוד התורה רח"ל.
ברור שאם לא צריכים להביא משטרה כי אין סכנה זה יותר מכובד, אבל לומר שכשכן צריכים להביא משטרה למנוע סכנה זה בזיון גדול למת ולכבוד התורה זה טעות, וכמו שאתה בעצמך הבנת -ש...
דרומאי אמר:
בודאי שלו יצוייר שאלמלא השוטרים יהיה חשש סכנה ודאי חיוב גמור להביא משטרה,
 
אך המציאות הוכיחה אתמול שלא היו שוטרים ולא היתה סכנה.
שוב אתה מכחיש מה שהיה במציאות, ראיתי בברור והייתי חלק ממצבים שבהחלט היו בהם סכנה, ואם היה מי שישמור על הסדר זה לא היה קורה.
ומה שבחסדי השי"ת לא נגמר הדבר בלא טוב ר"ל זה לא אומר שלא היה שם מצב של סכנה.
 

חידוד

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אחרי לוית הרב וואזנר השתרשה המחשבה שהלויה ללא משטרה היא סכנה, ואתמול בלוית ר' דוד סולובייצ'יק הוכח לא כך.
כמדומה שבהלווית הגר"ש אויערבך גם לא היו שוטרים.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
אנשים שקפצו מעל הגדרות עשו זאת על דעת עצמם ולא סיכנו אלא את עצמם.
א. אולי לא סיכנו את עצמו אבל בהחלט סיכנו אחרים, כיון שגרמו לצפיפות יתר.
דרומאי אמר:
בלוית ר' ניסים אם אני לא טועה גם לא ראיתי נוכחות מסיבית של שוטרים.
אולי אכן לא ראית, כי לא עמדת במקומות שהיו מועדים לצפיפות ודחיפות מוגזמת.
איפה שאני עמדתי קרוב לצומת שממנו יצאה הלויה היתה נוכחות גדולה של שוטרים ששמרו מאוד שהציבור לא יעברו את המחסומים המחלקים את השטחים.
דרומאי אמר:
לדעתי יש כן חסרון בהבאת משטרה, ובודאי יש מעלה גדולה בלויה ללא שוטרים.
ב. מעלה גדולה בלויה ללא שוטרים הוא רחוק מאוד ממה שנכתב בהתחלה ש:
דרומאי אמר:
נוכחות המשטרה בלויות כמו מה שהיה בלוית הרב שטיינמן היא בזיון גדול למת וביזוי כבוד התורה רח"ל.
ג. ברור שאם לא צריכים להביא משטרה כי אין סכנה זה יותר מכובד, אבל לומר שכשכן צריכים להביא משטרה למנוע סכנה זה בזיון גדול למת ולכבוד התורה זה טעות, וכמו שאתה בעצמך הבנת -ש...
דרומאי אמר:
בודאי שלו יצוייר שאלמלא השוטרים יהיה חשש סכנה ודאי חיוב גמור להביא משטרה,
אך המציאות הוכיחה אתמול שלא היו שוטרים ולא היתה סכנה.
ד. שוב אתה מכחיש מה שהיה במציאות, ראיתי בברור והייתי חלק ממצבים שבהחלט היו בהם סכנה, ואם היה מי שישמור על הסדר זה לא היה קורה.
ומה שבחסדי השי"ת לא נגמר הדבר בלא טוב ר"ל זה לא אומר שלא היה שם מצב של סכנה.
א. כתבתי שלא סיכנו אלא את עצמם. ואחרים בודאי שלא הסתכנו על ידם.
ב. אכן, יש כמה דרגות בדבר. מה שהיה אצל הרב שטיינמן היה בזיון גדול. אך מה שהיה אצל ר' ניסים [לדבריך] לא היה כל כך בזיון, אך המעלה הגדולה היא לויה ללא שוטרים כלל. מה כ"כ קשה להבין?
ג. אם יש סכנה- הסכנה דוחה את כבוד התורה. אך עדיין זה בזיון.
ד. אתה הוא שמכחיש את המציאות.
מה שתיארת למעלה הוא מקרה של דחיפה פראית של אדם- שזה דבר שקורה עם או בלי שוטרים, וגם בלוית הרב שטיינמן היה. אנחנו מדברים על סכנה כתוצאה ממהלך הלויה ולא סכנה מהתנהגות של חסרי לב ודעת- שהרי על זה לא מועיל שוטרים. אדרבה, השוטרים הרי דוחפים בחזרה, מה שמגביר את הסכנה.
 

חידוד

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
חידוד אמר:
דרומאי אמר:
אחרי לוית הרב וואזנר השתרשה המחשבה שהלויה ללא משטרה היא סכנה, ואתמול בלוית ר' דוד סולובייצ'יק הוכח לא כך.
כמדומה שבהלווית הגר"ש אויערבך גם לא היו שוטרים.
היו.
בהוצאת המיטה ?

בהעברת המיטה מהאמבולנס לבית החיים לא היו שוטרים והיה שם דוחס נורא לא פחות, (וגם ביזיון המת לא פחות משוטרים).

ובאופן כללי ההתנהגות חסרת האחריות של הנדחפים למיטה היא שגורמת לכל הביזיון המת, וגם במקום שאין שוטרים יש ביזיון נורא ועצום שאזור המיטה נהיה לזירת קרב של צעירים, ורק מרוב שהתרגלנו לא מרגישים את זה כבר.

וגם זה שלא נושאים את המיטה בידיים, כשבחו"ל היה כזה דבר בגלל גזירות השלטון כמה הצטערו על זה, ועכשיו בטפשותינו גרמנו לעצמנו את אותו מצב.
 
 

ונכתב בספר

משתמש ותיק
אם אני מבין נכון, יש כאן הבדלי גישות ביחס לשיתוף פעולה עם המשטרה במקרים כגון דא.

להוי ידוע לכם שישנם קהלות - בעיקר חסידיות - שיודעות לשתף פעולה עם המשטרה ולהשתמש בשרותיהם היכן שצריך. ישנם אנשי קשר שמתאמים איתם גם אירועים ציבוריים, וכן בבעיות ספציפיות של אכיפה ועבריינות.

המשטרה, ככל אדם, צריכה הכרה בתפקידה.
כשאתה למשטרה ומוציא סדין אדום של 'איני מכיר' וכדו', אתה גורם במו ידיך שהיא תאכף דוקא כשאתה לא רוצה. ולהתעקש על מעצר של כל מי שאולי דחף, ובהמשך אף לבקש המשך מעצר ומיצוי הדין לחומרא ולעילא.

אם אתה יודע להתנהל, מכבד, וגם כשאתה 'חייב' לעבור על החוק אתה מוכיח להם שזה לא 'להכעיס' ומנסה להגיע להידברות וכדו', אתה פתאום מגלה שגם הם לא מעוניינים לריב על כל שטות, ולפעמים צריך להעלים עין, וללכת לפנים משורת הדין, וכשאתה צריך אותם הם מוכנים להתאמץ הרבה כדי לתת את השרות שלהם לשביעות רצונך.

היינו טעמא דהתנהלות מול כל גוף בעל סמכות וכח, בקהילה ומחוצה לה.
חבל שיש אנשים שלא מבינים את זה.

וכל זאת מבלי למעט בחומרת מעשיהם כשהם משתוללים.
אני מדבר פרקטיקה. השאלה אם אתה מעונין להשיג את שלך, היינו לפתוח בתי כנסת וכדו' בשקט ובמראה של כניעת ראש מול השלטון, או שאתה רוצה לעשות דוקא ולעלות על מסלול התנגשות. אם אתה בוחר בדרך הראשונה, יש לך סיכוי מאוד טוב.

אחד ההוכחות הברורות, המשטרה כידוע בשבועיים האחרונים הגבירה מאוד את האכיפה של מוסדות ציבור ובתי חינוך. שכל אחד יעביר לעצמו בראש רשימה של קהילות שפותחות עוד יותר מכולם את בתי הכנסת, עורכים חתונות וכדו', ולא שמענו מילה על אכיפה, מקסימות 'פטרולים' ו'סיבובים' בלי קנסות ובלי מהומות.
אולי הם לא 'מוסרים את נפשם על התורה', אבל למעשה התקיימו לימודים לא פחות ממוסדות שאר הקהילות שנלחמות, וכמובן עם הרבה פחות לחץ ומהומות שבסודי סודות נודע שגם הם מביאות לביטול תורה.

תחשבו על זה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אחרי לוית הרב וואזנר השתרשה המחשבה שהלויה ללא משטרה היא סכנה, ואתמול בלוית ר' דוד סולובייצ'יק הוכח לא כך.
בדוקא הוכח להדיא שאם אין שוטרים יש סכנה כמו שראיתי (והרגשתי על בשרי) בברור בהלויה אתמול.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
אחרי לוית הרב וואזנר השתרשה המחשבה שהלויה ללא משטרה היא סכנה, ואתמול בלוית ר' דוד סולובייצ'יק הוכח לא כך.
בדוקא הוכח להדיא שאם אין שוטרים יש סכנה כמו שראיתי (והרגשתי על בשרי) בברור בהלויה אתמול.
כבר עניתי לך על זה, ומה לך מתעקש.
 
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
א אידיש קינד אמר:
קשה סילוקם של צדיקים כשריפת בית אלוקינו 
מרן הגרמ"ד סולוביציק זיע"א נסתלק לבית עולמו
אוי נא לנו כי חטאנו
ידוע שבדור האחרון שבו נתבלבלו הדעות לגמרי, ראינו לדאבונינו שבעת הלוויתם של גדולי ישראל זיע"א היתה נהירה עמונית גם של בנות סמינר ונשים,
זכורני הלווית מרן הגרי"ש אלישיב זיע"א עמדתי ליד א' מצדיקי הדור שיצא מבית מדרשו וחיכה למיטה כדי ללוותו, אחרי כמה שניות ראה שיש שםמ תערובות נוראה וכו' הלך מיד ד' אמות ונכנס לבית מדרשו למרות שמיטתו הק' עדיין היתה רחוק ממנו.
כמו"כ בהלווית מרן הגר"ע יוסף זיע"א וכו' וכן בהלוויות בעיר ב"ב וכו'.
זכה מרן הגרמ"ד שהלוויתו היתה על טהרת הקודש בלי שום תערובת רח"ל, וכן שהוכרז שנשים לא ילוו כלל, וכן בלי משטרה וכדו', 
אין לי ספק שדבר זה הוא העילוי נשמה הכי גדול, וכן הצער הכי קשה לנשמה הוא שבהלוויתם יש מצב של תערובת רח"ל.
קצת מרגיז שאתה משווה בין המעלה הנשגבת של לויה בלי תערובת, למעלה המקפוקפקת של לויה בלי משטרה...
סליחה ומחילה.


א' אולי שכחת, נוכחות משטרתי בדרך כלל יש גם שוטרות רח"ל...
ב. אני לא משוה, אולם הרבה פעמים שניהם באים כאחד
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית