לא בטוח שצריך בשביל זה זכות, פשוט המגמה בזה היתה פרסום שבחן של ישראל וזה נעשה טכנית על ידם- (כמובן שזה רק על דרך הפשט ולא הדרש והחסידות).שלו' אמר:בשלח ט"ז כ"א
רש"י: וחם השמש ונמס. הנשאר בשדה נמוח ונעשה נחלים, ושותין ממנו אילים וצבאים, ואומות העולם צדין מהם וטועמים בהם טעם מן (מכילתא ויסע פ"ד), ויודעים מה שבחן של ישראל.
במה זכו הצבאים והאילים לשתות מהמן – לחם שמלאכי השרת ניזונין ממנו??
שלו' אמר:בשלח ט"ז כ"א
רש"י: וחם השמש ונמס. הנשאר בשדה נמוח ונעשה נחלים, ושותין ממנו אילים וצבאים, ואומות העולם צדין מהם וטועמים בהם טעם מן (מכילתא ויסע פ"ד), ויודעים מה שבחן של ישראל.
במה זכו הצבאים והאילים לשתות מהמן – לחם שמלאכי השרת ניזונין ממנו??
דבר ראשון, נהנתי מהמעוף והמקוריות. כח מיוחד!דרבמדיקר אמר:שלו' אמר:בשלח ט"ז כ"א
רש"י: וחם השמש ונמס. הנשאר בשדה נמוח ונעשה נחלים, ושותין ממנו אילים וצבאים, ואומות העולם צדין מהם וטועמים בהם טעם מן (מכילתא ויסע פ"ד), ויודעים מה שבחן של ישראל.
במה זכו הצבאים והאילים לשתות מהמן – לחם שמלאכי השרת ניזונין ממנו??
על דרך הפשט כך גזר הקב"ה,
אך אנסה כיוון שהצבי והאייל מסמלים את עמ"י על הצבי נאמר בדניאל "וְאֵין עוֹמֵד לְפָנָיו וְיַעֲמֹד בְּאֶרֶץ-הַצְּבִי וְכָלָה בְיָדוֹ" והאייל משמש במקדש כאחד הקורבנות הנופצים ועוד נאמר עורות איילים מאודמים, אך ברובד יותר עמוק צבי והאייל משלמים את הדמות הישראלית מצד ארציות (ארץ הצבי) מצד שני רוחניות (האייל שהוא יותר במקדש)
ואם תשאל הרי ישנם עוד בהמות וחיות הקרבות במקדש? אענה שאלו חיות חופש טבעיות ופחות מבוייתות והגויים שהם יותר חומריים ינקו לעתיד לבוא ויתחברו אלינו מטבעם גם מצד מעלתנו כאשר ניישם את שני רבדי החיים האלה וגם מצד שגם הם יתעלו ויש עוד הרבה להרחיב בנושא אבל נראה לי כתבתי מספיק
דרבמדיקר אמר:אמת שגם יצחק יש קשר נרחב לצד הארצי במובן החיובי של המילה הוא אינו יוצא מהארץ כלל הוא יוצא לשוח בשדה יצחק אוהב את עשיו כי יעקב נראה לו מנותק מהארציות יושב אוהלים כזה ואולי גם בגלל זה דווקא איל הוא זה שהוקרב במקומו. אשרייך שחידדתני
שלו' אמר:דרבמדיקר אמר:אמת שגם יצחק יש קשר נרחב לצד הארצי במובן החיובי של המילה הוא אינו יוצא מהארץ כלל הוא יוצא לשוח בשדה יצחק אוהב את עשיו כי יעקב נראה לו מנותק מהארציות יושב אוהלים כזה ואולי גם בגלל זה דווקא איל הוא זה שהוקרב במקומו. אשרייך שחידדתני
איני מבין, אתה כתבת מתחילה שהאיל [בשונה מהצבי] שייך לרובד הגבוה ולא לארצי, וע"ז הוספתי מעקידת יצחק - האם בדבריך האחרונים חזרת בך?
מה אדבר אמר:מצאתי שני מקורות נוספים:
מזה אני מבין שטעיתי בקישור לאילו של יצחק, ואי"ז האיל שקרב במקדש שהוא בהמה, אלא מדובר על האיל שהוא חיה כמו צבי, וגם ניקודו שונה.דרבמדיקר אמר:"אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה." בישעיה פ' לה ובהקשר עמ"י שחוזר כבודם בארץ
יש לך מקור לחלק בין אייל לאיל כמדומני שאין הבדל ושתיהן חיות כמובא במאכלות אסורות פרק :ושבעה מיני חיה:שלו' אמר:מה אדבר אמר:מצאתי שני מקורות נוספים:מזה אני מבין שטעיתי בקישור לאילו של יצחק, ואי"ז האיל שקרב במקדש שהוא בהמה, אלא מדובר על האיל שהוא חיה כמו צבי, וגם ניקודו שונה.דרבמדיקר אמר:"אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה." בישעיה פ' לה ובהקשר עמ"י שחוזר כבודם בארץ
איל הקרב במוספים וכו' הוא כבש בן ב' שנים והוא כמובן בהמה. ולא שייך כלל לאיל החיה.דרבמדיקר אמר:יש לך מקור לחלק בין אייל לאיל כמדומני שאין הבדל ושתיהן חיות כמובא במאכלות אסורות פרק :ושבעה מיני חיה:שלו' אמר:מה אדבר אמר:מצאתי שני מקורות נוספים:מזה אני מבין שטעיתי בקישור לאילו של יצחק, ואי"ז האיל שקרב במקדש שהוא בהמה, אלא מדובר על האיל שהוא חיה כמו צבי, וגם ניקודו שונה.דרבמדיקר אמר:"אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה." בישעיה פ' לה ובהקשר עמ"י שחוזר כבודם בארץ
איל וצבי וכו'
הר"מ מונה את המינים, והמין קרוי ע"ש השה, אך כשהוא גדול נקרא איל.דרבמדיקר אמר:זה כל לשון הרמב"ם.
אין לך בכל בהמה וחיה שבעולם שמותר באכילה חוץ מעשרת המינין המנויין בתורה שלשה מיני בהמה והם:
שור שה ועז ושבעה מיני חיה:
איל וצבי ויחמור ואקו ודישון ותאו וזמר הם ומיניהן כגון שור הבר והמריא שהן ממין השור וכל העשרה מינין ומיניהם מעלה גרה ומפריס פרסה לפיכך מי שהוא מכירן אינו צריך לבדוק לא בפה ולא ברגלים
אפשר לומר שלפעמים הכבש נקרא איך אך בעקדת יצחק מסתבר שזה היה אייל
שלו' אמר:הר"מ מונה את המינים, והמין קרוי ע"ש השה, אך כשהוא גדול נקרא איל.דרבמדיקר אמר:זה כל לשון הרמב"ם.
אין לך בכל בהמה וחיה שבעולם שמותר באכילה חוץ מעשרת המינין המנויין בתורה שלשה מיני בהמה והם:
שור שה ועז ושבעה מיני חיה:
איל וצבי ויחמור ואקו ודישון ותאו וזמר הם ומיניהן כגון שור הבר והמריא שהן ממין השור וכל העשרה מינין ומיניהם מעלה גרה ומפריס פרסה לפיכך מי שהוא מכירן אינו צריך לבדוק לא בפה ולא ברגלים
אפשר לומר שלפעמים הכבש נקרא איך אך בעקדת יצחק מסתבר שזה היה אייל
ולא ידעתי מנין לך שבעקידה היה זה החיה, ודאי הפשטות להיפך.