במה זכו הצבאים והאילים?

שלו'

משתמש ותיק
בשלח ט"ז כ"א
רש"י: וחם השמש ונמס. הנשאר בשדה נמוח ונעשה נחלים, ושותין ממנו אילים וצבאים, ואומות העולם צדין מהם וטועמים בהם טעם מן (מכילתא ויסע פ"ד), ויודעים מה שבחן של ישראל.

 

במה זכו הצבאים והאילים לשתות מהמן – לחם שמלאכי השרת ניזונין ממנו??
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
בשלח ט"ז כ"א
רש"י: וחם השמש ונמס. הנשאר בשדה נמוח ונעשה נחלים, ושותין ממנו אילים וצבאים, ואומות העולם צדין מהם וטועמים בהם טעם מן (מכילתא ויסע פ"ד), ויודעים מה שבחן של ישראל.

 

במה זכו הצבאים והאילים לשתות מהמן – לחם שמלאכי השרת ניזונין ממנו??
לא בטוח שצריך בשביל זה זכות, פשוט המגמה בזה היתה פרסום שבחן של ישראל וזה נעשה טכנית על ידם- (כמובן שזה רק על דרך הפשט ולא הדרש והחסידות).
 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
בשלח ט"ז כ"א
רש"י: וחם השמש ונמס. הנשאר בשדה נמוח ונעשה נחלים, ושותין ממנו אילים וצבאים, ואומות העולם צדין מהם וטועמים בהם טעם מן (מכילתא ויסע פ"ד), ויודעים מה שבחן של ישראל.

 

במה זכו הצבאים והאילים לשתות מהמן – לחם שמלאכי השרת ניזונין ממנו??

על דרך הפשט כך גזר הקב"ה,
אך אנסה כיוון שהצבי והאייל מסמלים את עמ"י על הצבי נאמר בדניאל "וְאֵין עוֹמֵד לְפָנָיו וְיַעֲמֹד בְּאֶרֶץ-הַצְּבִי וְכָלָה בְיָדוֹ" והאייל משמש במקדש כאחד הקורבנות הנופצים ועוד נאמר עורות איילים מאודמים, אך ברובד יותר עמוק צבי והאייל משלמים את הדמות הישראלית מצד ארציות (ארץ הצבי) מצד שני רוחניות (האייל שהוא יותר במקדש)
ואם תשאל הרי ישנם עוד בהמות וחיות הקרבות במקדש? אענה שאלו חיות חופש טבעיות ופחות מבוייתות והגויים שהם יותר חומריים ינקו לעתיד לבוא ויתחברו אלינו מטבעם גם מצד מעלתנו כאשר ניישם את שני רבדי החיים האלה וגם מצד שגם הם יתעלו ויש עוד הרבה להרחיב בנושא אבל נראה לי כתבתי מספיק
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
שלו' אמר:
בשלח ט"ז כ"א
רש"י: וחם השמש ונמס. הנשאר בשדה נמוח ונעשה נחלים, ושותין ממנו אילים וצבאים, ואומות העולם צדין מהם וטועמים בהם טעם מן (מכילתא ויסע פ"ד), ויודעים מה שבחן של ישראל.

 

במה זכו הצבאים והאילים לשתות מהמן – לחם שמלאכי השרת ניזונין ממנו??

על דרך הפשט כך גזר הקב"ה,
אך אנסה כיוון שהצבי והאייל מסמלים את עמ"י על הצבי נאמר בדניאל "וְאֵין עוֹמֵד לְפָנָיו וְיַעֲמֹד בְּאֶרֶץ-הַצְּבִי וְכָלָה בְיָדוֹ" והאייל משמש במקדש כאחד הקורבנות הנופצים ועוד נאמר עורות איילים מאודמים, אך ברובד יותר עמוק צבי והאייל משלמים את הדמות הישראלית מצד ארציות (ארץ הצבי) מצד שני רוחניות (האייל שהוא יותר במקדש)
ואם תשאל הרי ישנם עוד בהמות וחיות הקרבות במקדש? אענה שאלו חיות חופש טבעיות ופחות מבוייתות והגויים שהם יותר חומריים ינקו לעתיד לבוא ויתחברו אלינו מטבעם גם מצד מעלתנו כאשר ניישם את שני רבדי החיים האלה וגם מצד שגם הם יתעלו ויש עוד הרבה להרחיב בנושא אבל נראה לי כתבתי מספיק
דבר ראשון, נהנתי מהמעוף והמקוריות. כח מיוחד!
ב' לא הבנתי כ"כ, ולענ"ד צריך יותר ביסוס, והבהרה [לאפוקי מב' המילים האחרונות].
ג' אולי לדרכך י"ל שהאיל שייך יותר משום שהוא היה תחת יצחק, וקרניו נצחיות - למתן תורה וקבוץ גלויות.

 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
אמת שגם יצחק יש קשר נרחב לצד הארצי במובן החיובי של המילה הוא אינו יוצא מהארץ כלל הוא יוצא לשוח בשדה יצחק אוהב את עשיו כי יעקב נראה לו מנותק מהארציות יושב אוהלים כזה ואולי גם בגלל זה דווקא איל הוא זה שהוקרב במקומו. אשרייך שחידדתני
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
אמת שגם יצחק יש קשר נרחב לצד הארצי במובן החיובי של המילה הוא אינו יוצא מהארץ כלל הוא יוצא לשוח בשדה יצחק אוהב את עשיו כי יעקב נראה לו מנותק מהארציות יושב אוהלים כזה ואולי גם בגלל זה דווקא איל הוא זה שהוקרב במקומו. אשרייך שחידדתני

איני מבין, אתה כתבת מתחילה שהאיל [בשונה מהצבי] שייך לרובד הגבוה ולא לארצי, וע"ז הוספתי מעקידת יצחק - האם בדבריך האחרונים חזרת בך?
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
דרבמדיקר אמר:
אמת שגם יצחק יש קשר נרחב לצד הארצי במובן החיובי של המילה הוא אינו יוצא מהארץ כלל הוא יוצא לשוח בשדה יצחק אוהב את עשיו כי יעקב נראה לו מנותק מהארציות יושב אוהלים כזה ואולי גם בגלל זה דווקא איל הוא זה שהוקרב במקומו. אשרייך שחידדתני

איני מבין, אתה כתבת מתחילה שהאיל [בשונה מהצבי] שייך לרובד הגבוה ולא לארצי, וע"ז הוספתי מעקידת יצחק - האם בדבריך האחרונים חזרת בך?

צודק יהיה יותר נכון לומר שגם הצבי וגם האייל מסמלים את הארציות
 

מה אדבר

משתמש ותיק
מצאתי שני מקורות נוספים:
"רק בכל אות נפשך תזבח ואכלת בשר כברכת יי אלהיך אשר נתן לך בכל שעריך הטמא והטהור יאכלנו כצבי וכאיל" (דברים יב טו).
"השבעתי אתכם בנות ירושלם בצבאות או באילות השדה אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ" (שה''ש ב ז).
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
"אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה." בישעיה פ' לה ובהקשר עמ"י שחוזר כבודם בארץ
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה אדבר אמר:
מצאתי שני מקורות נוספים:
דרבמדיקר אמר:
"אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה." בישעיה פ' לה ובהקשר עמ"י שחוזר כבודם בארץ
מזה אני מבין שטעיתי בקישור לאילו של יצחק, ואי"ז האיל שקרב במקדש שהוא בהמה, אלא מדובר על האיל שהוא חיה כמו צבי, וגם ניקודו שונה.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
מה אדבר אמר:
מצאתי שני מקורות נוספים:
דרבמדיקר אמר:
"אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה." בישעיה פ' לה ובהקשר עמ"י שחוזר כבודם בארץ
מזה אני מבין שטעיתי בקישור לאילו של יצחק, ואי"ז האיל שקרב במקדש שהוא בהמה, אלא מדובר על האיל שהוא חיה כמו צבי, וגם ניקודו שונה.
יש לך מקור לחלק בין אייל לאיל כמדומני שאין הבדל ושתיהן חיות כמובא במאכלות אסורות פרק :ושבעה מיני חיה:
איל וצבי וכו'
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
שלו' אמר:
מה אדבר אמר:
מצאתי שני מקורות נוספים:
דרבמדיקר אמר:
"אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה." בישעיה פ' לה ובהקשר עמ"י שחוזר כבודם בארץ
מזה אני מבין שטעיתי בקישור לאילו של יצחק, ואי"ז האיל שקרב במקדש שהוא בהמה, אלא מדובר על האיל שהוא חיה כמו צבי, וגם ניקודו שונה.
יש לך מקור לחלק בין אייל לאיל כמדומני שאין הבדל ושתיהן חיות כמובא במאכלות אסורות פרק :ושבעה מיני חיה:
איל וצבי וכו'
איל הקרב במוספים וכו' הוא כבש בן ב' שנים והוא כמובן בהמה. ולא שייך כלל לאיל החיה.
 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
זה כל לשון הרמב"ם.
אין לך בכל בהמה וחיה שבעולם שמותר באכילה חוץ מעשרת המינין המנויין בתורה שלשה מיני בהמה והם:
שור שה ועז
ושבעה מיני חיה:
איל וצבי ויחמור ואקו ודישון ותאו וזמר הם ומיניהן כגון שור הבר והמריא שהן ממין השור וכל העשרה מינין ומיניהם מעלה גרה ומפריס פרסה לפיכך מי שהוא מכירן אינו צריך לבדוק לא בפה ולא ברגלים

אפשר לומר שלפעמים הכבש נקרא איך אך בעקדת יצחק מסתבר שזה היה אייל
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
זה כל לשון הרמב"ם.
אין לך בכל בהמה וחיה שבעולם שמותר באכילה חוץ מעשרת המינין המנויין בתורה שלשה מיני בהמה והם:
שור שה ועז
ושבעה מיני חיה:
איל וצבי ויחמור ואקו ודישון ותאו וזמר הם ומיניהן כגון שור הבר והמריא שהן ממין השור וכל העשרה מינין ומיניהם מעלה גרה ומפריס פרסה לפיכך מי שהוא מכירן אינו צריך לבדוק לא בפה ולא ברגלים

אפשר לומר שלפעמים הכבש נקרא איך אך בעקדת יצחק מסתבר שזה היה אייל
הר"מ מונה את המינים, והמין קרוי ע"ש השה, אך כשהוא גדול נקרא איל.
ולא ידעתי מנין לך שבעקידה היה זה החיה, ודאי הפשטות להיפך.
 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
דרבמדיקר אמר:
זה כל לשון הרמב"ם.
אין לך בכל בהמה וחיה שבעולם שמותר באכילה חוץ מעשרת המינין המנויין בתורה שלשה מיני בהמה והם:
שור שה ועז
ושבעה מיני חיה:
איל וצבי ויחמור ואקו ודישון ותאו וזמר הם ומיניהן כגון שור הבר והמריא שהן ממין השור וכל העשרה מינין ומיניהם מעלה גרה ומפריס פרסה לפיכך מי שהוא מכירן אינו צריך לבדוק לא בפה ולא ברגלים

אפשר לומר שלפעמים הכבש נקרא איך אך בעקדת יצחק מסתבר שזה היה אייל
הר"מ מונה את המינים, והמין קרוי ע"ש השה, אך כשהוא גדול נקרא איל.
ולא ידעתי מנין לך שבעקידה היה זה החיה, ודאי הפשטות להיפך.
 

צודק לגמרי לוקח את דברי בחזרה, באמת האיל החיה הוא אינו האיל בעקדת יצחק שהוא כבש בוגר.
חזק וברוך שתיקנת אותי עכשיו אני עומד יותר על האמת
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
כל יחודיות המזון במן הוא מה שמזין את החלק הרוחני ממה ששייך למלאכי השרת ולכאו' לצבאים שאין להם שום חלק רוחני אין כל נפקותא אי ניזונין מן המן או מעשב ומהיכי תיתי שיש מעלה לצבאים במה ששותין מהמן
 

במבי

משתמש ותיק
כולם דיברו דרש ואף אחד לא הזכיר את המציאות הפשוטה היכן בית גידולן הטבעי של הצבאים והאיילים.

הצבי: הם ימצאו בעיקר בשדות העשב ובסוואנה באפריקה, אך גם בדרום-מערב אסיה. הם חיים בעדרים ואוכלים צמחייה קלה לעיכול.

האייל: תפוצתם של האייליים רחבה, והיא כוללת את כל היבשות למעט אוסטרליה, מרבית אפריקה


וייתכן שבמדבר סיני בזמן יציאת מצריים היה צמחייה דומה לסוואנה.


(ומי שטייל פעם באיזור עין גדי שזה איזור מדברי מצויים בו מאד יעלים)

 
 
חלק עליון תַחתִית