שינה בסוכה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אור זרוע אמר:
דרומאי אמר:
אבל אם כן כבר אפשר לתרץ מפני הקור. מה החילוק בין הצער ממניעת שינה לצער הקור, תיפוק ליה מפני הקור?!

אני חושב שמבחינת ההנהגה יש לחלק בין צער שהגורם שלו גשמי שהוא קור, לבין צער שהגורם שלו הוא דרגה מסוימת בעבודת ה'. והיינו שיש עניין שלא להתגבר על צער רוחני אלא אדרבה לחזקו ולהתעלות על ידו במעלות החסידות. וכל זה בצירוף טעמים אחרים שכבר נהגו ממילא להקל, שוב אין עניין להחמיר כשהדבר סותר את הנהגה של חסיד.
אדרבה. ידוע על הרבי ר' ברוך ממזי'בוז' שפעם ישב אצלו אחד ממחותניו [לא זוכר עכשיו מי] עם עוד אנשים, ובא אדם א' לפני ר' ברוך וביזהו על עברותיו באופן הכי נוראי, לכשיצא אמר המחותן לר' ברוך הלא המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעוה"ב! אמר לו ר' ברוך אני מוכן למסור נפש גם בעולם הבא כדי לתקן את פלוני מעבירות שבידו.

ואף אנו נאמר כן, ודאי להתגבר על צער רוחני זה הרבה יותר קשה, אבל הוא ענין הרבה יותר גדול. לבטל את כל הרצונות והמאויים הרוחניים כדי לקיים מצות ה' בלי חשבון.


ספציפית בנושא ההתגברות אני נוטה להסכים איתך, אבל הסיפור על ר' ברוך הוא אם כבר ראיה להיפך. כי הוא העדיף לעבור על ההלכה (והרי אם זה היה ע"פ הלכה, היה עונה שע"ז לא נאמר 'המלבין כו'') מרוב רצונו שאותו יהודי יחזור בתשובה
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ואף אנו נאמר כן, ודאי להתגבר על צער רוחני זה הרבה יותר קשה, אבל הוא ענין הרבה יותר גדול. לבטל את כל הרצונות והמאויים הרוחניים כדי לקיים מצות ה' בלי חשבון.

הם חושבים אחרת. הם רואים בשינה בסוכה חומרה של מדקדקים במצוות, הואיל ויש טעמים ומנהג להקל. והנידון כאן אם יש עניין להחמיר, או שיש עניין עדיף ממנו להחדיר בנפש את קדושת הסוכה ואת ההנהגה החסידית על פי אדמור"י חב"ד, שהם עמלים להתעלות על ידה בכל השנה כולה. ואכן מבחינה זו האחרונה הם רואים עדיפות להתרכז בנושא של קדושת הסוכה והחדרת שגב קדושתה בנפש, ולא לדקדק ולא לישן בסוכה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
דרומאי אמר:
אור זרוע אמר:
אני חושב שמבחינת ההנהגה יש לחלק בין צער שהגורם שלו גשמי שהוא קור, לבין צער שהגורם שלו הוא דרגה מסוימת בעבודת ה'. והיינו שיש עניין שלא להתגבר על צער רוחני אלא אדרבה לחזקו ולהתעלות על ידו במעלות החסידות. וכל זה בצירוף טעמים אחרים שכבר נהגו ממילא להקל, שוב אין עניין להחמיר כשהדבר סותר את הנהגה של חסיד.
אדרבה. ידוע על הרבי ר' ברוך ממזי'בוז' שפעם ישב אצלו אחד ממחותניו [לא זוכר עכשיו מי] עם עוד אנשים, ובא אדם א' לפני ר' ברוך וביזהו על עברותיו באופן הכי נוראי, לכשיצא אמר המחותן לר' ברוך הלא המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעוה"ב! אמר לו ר' ברוך אני מוכן למסור נפש גם בעולם הבא כדי לתקן את פלוני מעבירות שבידו.

ואף אנו נאמר כן, ודאי להתגבר על צער רוחני זה הרבה יותר קשה, אבל הוא ענין הרבה יותר גדול. לבטל את כל הרצונות והמאויים הרוחניים כדי לקיים מצות ה' בלי חשבון.
ספציפית בנושא ההתגברות אני נוטה להסכים איתך, אבל הסיפור על ר' ברוך הוא אם כבר ראיה להיפך. כי הוא העדיף לעבור על ההלכה (והרי אם זה היה ע"פ הלכה, היה עונה שע"ז לא נאמר 'המלבין כו'') מרוב רצונו שאותו יהודי יחזור בתשובה


כמובן שמהסיפור אין ראיה, כי הרי מותר לבייש אדם בשביל להחזירו בתשובה, ובפרט רב שמטיל מרה בתלמידו.
אני לא מאמין שר' ברוך עבר על הדין!
הראיה היא לא מהסיפור [שהרבה פרטים בו כפי הנראה לא מדוייקים ויכולים לשנות את הדין]- הראיה היא מה'קוק'- ההסתכלות של ר' ברוך על ענין המסירות נפש של העולם הבא. וכמו כן ידוע מהגר"א שהסכים לוותר על כל השכר ממצות לולב כדי שיהיה לו אתרוג יותר מהודר.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
חייל של הרבי אמר:
דרומאי אמר:
אדרבה. ידוע על הרבי ר' ברוך ממזי'בוז' שפעם ישב אצלו אחד ממחותניו [לא זוכר עכשיו מי] עם עוד אנשים, ובא אדם א' לפני ר' ברוך וביזהו על עברותיו באופן הכי נוראי, לכשיצא אמר המחותן לר' ברוך הלא המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעוה"ב! אמר לו ר' ברוך אני מוכן למסור נפש גם בעולם הבא כדי לתקן את פלוני מעבירות שבידו.

ואף אנו נאמר כן, ודאי להתגבר על צער רוחני זה הרבה יותר קשה, אבל הוא ענין הרבה יותר גדול. לבטל את כל הרצונות והמאויים הרוחניים כדי לקיים מצות ה' בלי חשבון.
ספציפית בנושא ההתגברות אני נוטה להסכים איתך, אבל הסיפור על ר' ברוך הוא אם כבר ראיה להיפך. כי הוא העדיף לעבור על ההלכה (והרי אם זה היה ע"פ הלכה, היה עונה שע"ז לא נאמר 'המלבין כו'') מרוב רצונו שאותו יהודי יחזור בתשובה


כמובן שמהסיפור אין ראיה, כי הרי מותר לבייש אדם בשביל להחזירו בתשובה, ובפרט רב שמטיל מרה בתלמידו.
אני לא מאמין שר' ברוך עבר על הדין!
הראיה היא לא מהסיפור [שהרבה פרטים בו כפי הנראה לא מדוייקים ויכולים לשנות את הדין]- הראיה היא מה'קוק'- ההסתכלות של ר' ברוך על ענין המסירות נפש של העולם הבא. וכמו כן ידוע מהגר"א שהסכים לוותר על כל השכר ממצות לולב כדי שיהיה לו אתרוג יותר מהודר.
בסדר אה"נ כבר אמרתי שאני נוטה להסכים איתך בעניין זה, שאם אפשר להתגבר עדיף. 
ואדמו"רי חב"ד דגלו בהחלט (גם באופן הנוגע למעשה בפועל) בוויתור על טובות רוחניות בשביל שרצון ה' ייעשה. 
ובכל זאת כאן רואים שלא יכלו שלא להרגיש שזהו ביזוי וכו'.
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מדברי הסיכום כאן מובן שעיקר הדבר הוא הנהגה חסידית הקשורה לכבוד וקדושת הסוכה ולהתקשרות לצדיקים, וכל השאר הם רק תירוצים כדי לבסס את הדבר מבחינה הלכתית:

על פי מסורת אדמו"רי חב"ד כאשר שמע האדמו"ר האמצעי שישנם חסידים המדקדקים לישון בסוכה טען שדבר זה נוגד את קדושת הסוכה, שעל פי המתבאר בתורת הקבלה והחסידות מאיר בסוכה אור אלוקי נעלה - אור מקיף (מקיפים דבינה).

בהזדמנויות שונות ביאר הרבי את ההיבט ההלכתי של הדברים. מדין כבוד הסוכה ומדין מצטער.

מדין מצטער - כפי שביאר הרבי באריכות בשיחות שאמר בהתוועדויות במשך חודש תשרי תש"ל, ולאחר מכן הוגה על ידי הרבי ונדפס בליקוטי שיחות שהנהגתם של אדמו"רי חב"ד שלא לישון בסוכה נבעה מאי יכולתם להירדם בסוכה, היות והרגישו בה את הקדושה. אולם דבריו של אדמו"ר האמצעי היו בעיקר מכוונים לאותם החסידים שלא הרגישו את הקדושה (וממילא לא שלל מהם את אפשרות השינה - שהרי ישנו בו בפועל). אלא שדרש מהם שבעקבות ידיעה זו שבסוכה מאיר אור מקיף על השינה בסוכה לגרום להם צער.

ועל פי ביאור זה הוסיף הרבי וביאר את הנהגת החסידים גם אלו שאינם חשים את קדושת הסוכה, וממילא אינם חשים כלל צער מפני קדושתה; כי מנהג רבותיהם בידיהם, וכהנהגת רב אחא המסופרת בגמרא שהקפיד בהנהגה מסויימת כרבו דווקא, אף שגם לשיטת רבו הנהגה זו הייתה בדיעבד. נוסף על כך היות ובדיני סוכה יש דין מצטער יש לחסידים בזה סניף של מצטער בזה; חסידים - מעצם טבעם רוצים הם לחקות את רבותיהם ולציית להוראתם. וכאשר אינם יכולים לעשות כן, הרי זה גורם להם צער ומצטער פטור מן הסוכה!

הרבי במכתביו (הוסיף ו)ביאר מנהג החסידים באי השינה בסוכה שהוא משום בזיון בקדושת הסוכה (ומצטער) ואף ביאר את הסיבה להקפדה על השינה דווקא, שתלויה בפשיטת הלבוש והלבשתו וחוסר השליטה של האדם על מעשיו בשעת השינה ועוד. והנהגה זו אצל חסיד שהתחנך ברוח החסידות גורמת צער בשנתו.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
בסדר אה"נ כבר אמרתי שאני נוטה להסכים איתך בעניין זה, שאם אפשר להתגבר עדיף.

אבל הרבי מליובאוויטש סבר שיש עניין דווקא שלא להתגבר, אלא להחדיר בנפש את שגב קדושת הסוכה, ולהתרכז בעבודה הפנימית של החסידות, ולא לעשות מעשים הנוגדים את רוח השאיפות, התקשרות לצדיק, וכיון הדרך של חסידות חב"ד.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
חייל של הרבי אמר:
בסדר אה"נ כבר אמרתי שאני נוטה להסכים איתך בעניין זה, שאם אפשר להתגבר עדיף.

אבל הרבי מליובאוויטש סבר שיש עניין דווקא שלא להתגבר, אלא להחדיר בנפש את שגב קדושת הסוכה, ולהתרכז בעבודה הפנימית של החסידות, ולא לעשות מעשים הנוגדים את רוח השאיפות, התקשרות לצדיק, וכיון הדרך של חסידות חב"ד.
איפה ראית זאת? אדרבה אני מוכן להיווכח שטעיתי, רק היכן
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אמונת אומן אמר:
ןאעפי''כ הנוהגים שלא לישון בסוכה לא נגרע חלקם מאלו שנהגו כן כל הדורות ב700 שנה האחרונות,
כוונתך ב 770 שנה האחרונות?
אי אפשר לדמות מקומות של קור לארצינו הקדושה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
לפני שבאים להוציא לעז על אלפים מישראל מותר לעיין בספר בפנים...

היו מספיק מקומות באירופה שלא היה כ''כ קר, וגם במקומות הקרים בהחלט היה אפשר בכרים וכסתות,  והרמ''א עצמו מעיר על שזו המציאות, ולא יועיל לזה מאה סימני קריאה... וע''כ הרמ''א דוחה את התירוץ של הקור, ומציע אפשרות של איש ואשתו, ומדגיש ש''לפעמים זה מצטער'', ולמרות זאת לא עלה על דעתו לומר שזה ''עבירה פלילית'' חלילה, אלא שהחרד לדבר ד' ''ישתדל'' שיהיה לו סוכה שיכול לישון,
והטעם הוא מפני שהרמ''א היה''משתדל לעשות רצון ד''.
ואילו חלק מהכותבים כאן ''משתדלים להתכבד בקלון חבריהם ולעשות רצון חוגם''!

 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אור זרוע אמר:
חייל של הרבי אמר:
בסדר אה"נ כבר אמרתי שאני נוטה להסכים איתך בעניין זה, שאם אפשר להתגבר עדיף.

אבל הרבי מליובאוויטש סבר שיש עניין דווקא שלא להתגבר, אלא להחדיר בנפש את שגב קדושת הסוכה, ולהתרכז בעבודה הפנימית של החסידות, ולא לעשות מעשים הנוגדים את רוח השאיפות, התקשרות לצדיק, וכיון הדרך של חסידות חב"ד.
איפה ראית זאת? אדרבה אני מוכן להיווכח שטעיתי, רק היכן
 

זה מובן מתוך הקטעים שהעתקתי לעיל מחב"דפדיה, עם המקורות שם, וגם הדברים מובנים מאליהם, זה טעם ההקפדה להולכים בדרך חב"ד שלא לישון בסוכה. הנהגה חסידית וחינוכית.
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
ואילו חלק מהכותבים כאן ''משתדלים להתכבד בקלון חבריהם ולעשות רצון חוגם''!
יפה הערת!!!
אבקש מחילה באם פגעתי במישהו שזה מאוד חמור
אבקש מחייל של הרבי שיכתוב שמוחל הוא 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אמונת אומן אמר:
ואילו חלק מהכותבים כאן ''משתדלים להתכבד בקלון חבריהם ולעשות רצון חוגם''!
יפה הערת!!!
אבקש מחילה באם פגעתי במישהו שזה מאוד חמור
אבקש מחייל של הרבי שיכתוב שמוחל הוא 
מוחל כמובן. 
וגם אני מצטער באם פגעתי
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אמונת אומן אמר:
א. עיין בדרכי משה, שהרמ"א כותב ש''לפעמים הוי מצטער'' וזהו פטור תמוה ביותר, לפטור את כל ישראל בגלל זה... 

ב. כמו"כ הוא כותב שהחרד על דבר ד' ''ישתדל שיהיה לו מקום לישון ללא צער'', 
מאי האי השתדלות, מדוע לא חייב, ומדוע רק החרד לדבר ד', מדובר בעבירה על דאורייתא... 

ג. מדוע סוכה כשרה כדי ראשו ורובו ושולחנו, השיעור צ"ל שיוכל לישון עם אשתו... שהלא דרכו של עולם שכל אדם ישן עם אשתו... 

מי שמבקש את האמת יראה נכוחה שהרמ"א אינו מחייב לישון בסוכה,  וכך היה מאות שנים לפני זה בפזורות ישראל.
וע"כ מי שכותב שהנוהגים כן עוברים על דאורייתא עושה שקר בנפשו.
זה אותו דאורייתא כמו אלו שאין מטילים תכלת... ושם אין פלפולי מצטער.

אתה מחדש שהרמ"א אינו מחייב לישון בסוכה בכל מקום ובכל מצב, ואני שואל מה המקור שלו?

בפשטות לפי תנאי החיים של אותם ימים באותם המקומות היתה תמיד עילה כלשהי של מצטער וכדומה, והיה על מה לסמוך גם אם בדוחק, לכן לא היה שייך לדבר בלשון חובה.


שום שינוי משמעותי אין בסוכות מהיום לאז.
ב700 שנה גרו יהודים בכל חבלי כדור הארץ, מקומות חמים וקרים יותר, והרמ''א פוסל את ענין הקור, וכל מיני צער נוספים יש היום לא פחות, כמו חום בקיץ, רעש משמחת בית השואבה וריח, מרחק מהבית ושרותים, ועוד הרבה כיו''ב. 

הרמ''א לא מסייג את ההיתר למקומות מסויימים, וממליץ לחרד לדבר ד' להחמיר, ולא כותב שזה חיוב כלל, וודאי לא עבירה פלילית.

ומדברים אלו של הרמ''א ועוד הרבה כיו''ב בשאר הפוסקים החל מהמרדכי, אני מסיק שזהו מהדברים שהמנהג עיקר וההסבר ההלכתי הוא כמסווה הכרחי.
אין דרך אחרת להסביר את היחס הסלחני של הפוסקים לענין.

ואם מאד רוצים ו''מחפשים'' עברות, מסתמא עדיף כל החיים לישון מחוץ לסוכה עם היתר של הרמ''א, מאשר לגלח את הזקן פעם אחת עם מכונת גילוח בהכשר של צומת גוש עציון והתנועה לשווין זכויות.


 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אמונת אומן אמר:
ואילו חלק מהכותבים כאן ''משתדלים להתכבד בקלון חבריהם ולעשות רצון חוגם''!
יפה הערת!!!
אבקש מחילה באם פגעתי במישהו שזה מאוד חמור
אבקש מחייל של הרבי שיכתוב שמוחל הוא 
אשרי מי שיודע לקבל תוכחה.
כך משתדלים לעשות רצון ד'!
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
שום שינוי משמעותי אין בסוכות מהיום לאז.
ב700 שנה גרו יהודים בכל חבלי כדור הארץ, מקומות חמים וקרים יותר, והרמ''א פוסל את ענין הקור, וכל מיני צער נוספים יש היום לא פחות, כמו חום בקיץ, רעש משמחת בית השואבה וריח, מרחק מהבית ושרותים, ועוד הרבה כיו''ב. 

הרמ''א לא מסייג את ההיתר למקומות מסויימים, וממליץ לחרד לדבר ד' להחמיר, ולא כותב שזה חיוב כלל, וודאי לא עבירה פלילית.

ומדברים אלו ועוד הרבה כיו''ב בשאר הפוסקים החל מהמרדכי, אני מסיק שזהו מהדברים שהמנהג עיקר וההסבר ההלכתי הוא כמסווה הכרחי.
אין דרך אחרת להסביר את היחס הסלחני של הפוסקים לענין.

אתה מתכוון להגיד שהטעם האמיתי הוא בגלל המקיפים? אחרת אתה לא עונה כלום. שאלתי אם יש צד שסתם ככה אין חיוב לישן בסוכה, ואתה אומר שכן. אבל מה המקור? הרי במשנה ובגמרא ורמב"ם ובמחבר בשו"ע כתוב בפירוש אחרת.
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
ואם מאד רוצים ו''מחפשים'' עברות, מסתמא עדיף כל החיים לישון מחוץ לסוכה עם היתר של הרמ''א, מאשר לגלח את הזקן פעם אחת עם מכונת גילוח בהכשר של צומת גוש עציון והתנועה לשווין זכויות.
ברור לאו חמור מעשה
וזה עוד כמה לאוין
וזה ששייך לאשכול אחר
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אמונת אומן אמר:
שום שינוי משמעותי אין בסוכות מהיום לאז.
ב700 שנה גרו יהודים בכל חבלי כדור הארץ, מקומות חמים וקרים יותר, והרמ''א פוסל את ענין הקור, וכל מיני צער נוספים יש היום לא פחות, כמו חום בקיץ, רעש משמחת בית השואבה וריח, מרחק מהבית ושרותים, ועוד הרבה כיו''ב. 

הרמ''א לא מסייג את ההיתר למקומות מסויימים, וממליץ לחרד לדבר ד' להחמיר, ולא כותב שזה חיוב כלל, וודאי לא עבירה פלילית.

ומדברים אלו ועוד הרבה כיו''ב בשאר הפוסקים החל מהמרדכי, אני מסיק שזהו מהדברים שהמנהג עיקר וההסבר ההלכתי הוא כמסווה הכרחי.
אין דרך אחרת להסביר את היחס הסלחני של הפוסקים לענין.

אתה מתכוון להגיד שהטעם האמיתי הוא בגלל המקיפים? אחרת אתה לא עונה כלום. שאלתי אם יש צד שסתם ככה אין חיוב לישן בסוכה, ואתה אומר שכן. אבל מה המקור? הרי במשנה ובגמרא ורמב"ם ובמחבר בשו"ע כתוב בפירוש אחרת.
אין מה להסתיר, פה מתבטא ההבדל בין החינוך החסידי לזה הליטאי.

אני מתכוון לומר שיש דברים שאני לא יודע ומבין!

בכנות, הטעם של המקיפים לא משכנע אותי, ועוד יותר דברי הרמ''א לא מובנים לי!

וזו לא ההלכה היחידה שאני לא מבין. 
סתם דוגמה שאיננה קשורה ממש כי ודאי היא לא דאורייתא, מישהו יודע להסביר למה אף אחד לא צם בתענית בכורים בערב פסח?

אם יש הלכה שלא מקויימת בלי הסבר, ייתכן שצריך לתקן את הטעון תיקון,
אבל הלכה שלא מקויימת מזמן הראשונים, וההתייחסות של הפוסקים היא סלחנית על גבול הערפל,
אני לא מתייג את הרמ''א הזה כמוזר, ואני לא מאלץ את עצמי לענות על מה שהרמ''א לא ענה, כי אין סיכוי שאני יודע משהו יותר טוב ממנו.

אני מרכין את הראש ומקבל.

גם כשאני לומד פסוקים מפורשים וחמורים באיסורי כרת  ''לא יראה לך חמץ'' וחז''ל אומרים שאין בעיה לראות, זה לא עושה לי כאב בטן, ואני לא הולך לחפש לזה הסברים. הרמ''א הוא לא חז''ל כמובן, אבל מבחינתי כל התורה כולה עוברת אך ורק דרך המסורת היהודית מדורי דורות.

פסוקים ומאמרי חז''ל טובים למחשבה והשקפה, הלכה למעשה אני מקבל אך ורק ממה שמסרו רבותינו, נקודה.

מי שיצליח להפנים שזוהי נקודת המבט של חסיד [ולא רק...] יוכל למנוע מעצמו הרבה ויכוחים עקרים וחסרי טעם.

 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אין מה להסתיר, פה מתבטא ההבדל בין החינוך החסידי לזה הליטאי.

אני מתכוון לומר שיש דברים שאני לא יודע ומבין!

בכנות, הטעם של המקיפים לא משכנע אותי, ועוד יותר דברי הרמ''א לא מובנים לי!

וזו לא ההלכה היחידה שאני לא מבין. 
סתם דוגמה שאיננה קשורה ממש כי ודאי היא לא דאורייתא, מישהו יודע להסביר למה אף אחד לא צם בתענית בכורים בערב פסח?

אם יש הלכה שלא מקויימת בלי הסבר, ייתכן שצריך לתקן את הטעון תיקון,
אבל הלכה שלא מקויימת מזמן הראשונים, וההתייחסות של הפוסקים היא סלחנית על גבול הערפל,
אני לא מתייג את הרמ''א הזה כמוזר, ואני לא מאלץ את עצמי לענות על מה שהרמ''א לא ענה, כי אין סיכוי שאני יודע משהו יותר טוב ממנו.

אני מרכין את הראש ומקבל.

גם כשאני לומד פסוקים מפורשים וחמורים באיסורי כרת  ''לא יראה לך חמץ'' וחז''ל אומרים שאין בעיה לראות, זה לא עושה לי כאב בטן, ואני לא הולך לחפש לזה הסברים. הרמ''א הוא לא חז''ל כמובן, אבל מבחינתי כל התורה כולה עוברת אך ורק דרך המסורת היהודית מדורי דורות.

פסוקים ומאמרי חז''ל טובים למחשבה והשקפה, הלכה למעשה אני מקבל אך ורק ממה שמסרו רבותינו, נקודה.

מי שיצליח להפנים שזוהי נקודת המבט של חסיד [ולא רק...] יוכל למנוע מעצמו הרבה ויכוחים עקרים וחסרי טעם.

אתה ממציא את החסידות מחדש.
שיטת "הראש הקטן".
ודברי הרמ"א מובנים,
וגם דברי הרבי מליובאוויטש על פי דרכו שראה עניין גדול בהנהגת החסידות בהתייחס לקדושת הסוכה והמסתעף ממנה.
 

חידוד

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אור זרוע אמר:
אמונת אומן אמר:
שום שינוי משמעותי אין בסוכות מהיום לאז.
ב700 שנה גרו יהודים בכל חבלי כדור הארץ, מקומות חמים וקרים יותר, והרמ''א פוסל את ענין הקור, וכל מיני צער נוספים יש היום לא פחות, כמו חום בקיץ, רעש משמחת בית השואבה וריח, מרחק מהבית ושרותים, ועוד הרבה כיו''ב. 

הרמ''א לא מסייג את ההיתר למקומות מסויימים, וממליץ לחרד לדבר ד' להחמיר, ולא כותב שזה חיוב כלל, וודאי לא עבירה פלילית.

ומדברים אלו ועוד הרבה כיו''ב בשאר הפוסקים החל מהמרדכי, אני מסיק שזהו מהדברים שהמנהג עיקר וההסבר ההלכתי הוא כמסווה הכרחי.
אין דרך אחרת להסביר את היחס הסלחני של הפוסקים לענין.

אתה מתכוון להגיד שהטעם האמיתי הוא בגלל המקיפים? אחרת אתה לא עונה כלום. שאלתי אם יש צד שסתם ככה אין חיוב לישן בסוכה, ואתה אומר שכן. אבל מה המקור? הרי במשנה ובגמרא ורמב"ם ובמחבר בשו"ע כתוב בפירוש אחרת.
אין מה להסתיר, פה מתבטא ההבדל בין החינוך החסידי לזה הליטאי.

סתם דוגמה שאיננה קשורה ממש כי ודאי היא לא דאורייתא, מישהו יודע להסביר למה אף אחד לא צם בתענית בכורים בערב פסח?


מי שיצליח להפנים שזוהי נקודת המבט של חסיד [ולא רק...] יוכל למנוע מעצמו הרבה ויכוחים עקרים וחסרי טעם.


נדמה לי שרבים מבינים שיש כאן הבדל בין נקודת המבט של חסיד לשל ליטאי והנקודה הזו עליה בדיוק מתלהמים הויכוחים, מה שלא מבינים זה רק את החלק השני של דבריך שהויכוחים עקרים וחסרי טעם.

אבל בסופו של דבר הקישור לנידון דידן לומר שיש צד שפשוט אין חיוב לישון בסוכה ללא שום הגבלה וגם במקום שלא שייך טעמי האחרונים זה פשוט הזוי, אין לי כח להאריך בהסברים כי בלאו הכי הויכוח עקר וכנ"ל.

די בזה שמשום מה עוד לא קם פוסק ולו גם חסידי שיטען כזה דבר.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
חידוד אמר:
אמונת אומן אמר:
אור זרוע אמר:
אתה מתכוון להגיד שהטעם האמיתי הוא בגלל המקיפים? אחרת אתה לא עונה כלום. שאלתי אם יש צד שסתם ככה אין חיוב לישן בסוכה, ואתה אומר שכן. אבל מה המקור? הרי במשנה ובגמרא ורמב"ם ובמחבר בשו"ע כתוב בפירוש אחרת.
אין מה להסתיר, פה מתבטא ההבדל בין החינוך החסידי לזה הליטאי.

סתם דוגמה שאיננה קשורה ממש כי ודאי היא לא דאורייתא, מישהו יודע להסביר למה אף אחד לא צם בתענית בכורים בערב פסח?


מי שיצליח להפנים שזוהי נקודת המבט של חסיד [ולא רק...] יוכל למנוע מעצמו הרבה ויכוחים עקרים וחסרי טעם.


נדמה לי שרבים מבינים שיש כאן הבדל בין נקודת המבט של חסיד לשל ליטאי והנקודה הזו עליה בדיוק מתלהמים הויכוחים, מה שלא מבינים זה רק את החלק השני של דבריך שהויכוחים עקרים וחסרי טעם.

אבל בסופו של דבר הקישור לנידון דידן לומר שיש צד שפשוט אין חיוב לישון בסוכה ללא שום הגבלה וגם במקום שלא שייך טעמי האחרונים זה פשוט הזוי, אין לי כח להאריך בהסברים כי בלאו הכי הויכוח עקר וכנ"ל.

די בזה שמשום מה עוד לא קם פוסק ולו גם חסידי שיטען כזה דבר.
הרמ''א היה הפוסק החסידי שקם ופסק כך. [בוודאות התפלל במבטא גליציאני כבד].

לא כתבתי שאין חיוב לישון בסוכה, אלא שהנוהג להקל יש לו על מי לסמוך בשופי, כי כך פסק הרמ''א במפורש, מסיבה בלתי מובנת בגלל ש''לפעמים מצטערים בזה חלק מהאנשים'', ואין להפריז על הנוהגים כן יותר ממה שכתב הרמ''א בעצמו.

אם אתה בא להתווכח, אז בבקשה בלי סטריאוטיפים של ''הזוי'' וכדומה.
תסביר לי מהלך ברמ''א אחרת ממה שכתבתי.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אמונת אומן אמר:
אין מה להסתיר, פה מתבטא ההבדל בין החינוך החסידי לזה הליטאי.

אני מתכוון לומר שיש דברים שאני לא יודע ומבין!

בכנות, הטעם של המקיפים לא משכנע אותי, ועוד יותר דברי הרמ''א לא מובנים לי!

וזו לא ההלכה היחידה שאני לא מבין. 
סתם דוגמה שאיננה קשורה ממש כי ודאי היא לא דאורייתא, מישהו יודע להסביר למה אף אחד לא צם בתענית בכורים בערב פסח?

אם יש הלכה שלא מקויימת בלי הסבר, ייתכן שצריך לתקן את הטעון תיקון,
אבל הלכה שלא מקויימת מזמן הראשונים, וההתייחסות של הפוסקים היא סלחנית על גבול הערפל,
אני לא מתייג את הרמ''א הזה כמוזר, ואני לא מאלץ את עצמי לענות על מה שהרמ''א לא ענה, כי אין סיכוי שאני יודע משהו יותר טוב ממנו.

אני מרכין את הראש ומקבל.

גם כשאני לומד פסוקים מפורשים וחמורים באיסורי כרת  ''לא יראה לך חמץ'' וחז''ל אומרים שאין בעיה לראות, זה לא עושה לי כאב בטן, ואני לא הולך לחפש לזה הסברים. הרמ''א הוא לא חז''ל כמובן, אבל מבחינתי כל התורה כולה עוברת אך ורק דרך המסורת היהודית מדורי דורות.

פסוקים ומאמרי חז''ל טובים למחשבה והשקפה, הלכה למעשה אני מקבל אך ורק ממה שמסרו רבותינו, נקודה.

מי שיצליח להפנים שזוהי נקודת המבט של חסיד [ולא רק...] יוכל למנוע מעצמו הרבה ויכוחים עקרים וחסרי טעם.

אתה ממציא את החסידות מחדש.
שיטת "הראש הקטן".
ודברי הרמ"א מובנים,
וגם דברי הרבי מליובאוויטש על פי דרכו שראה עניין גדול בהנהגת החסידות בהתייחס לקדושת הסוכה והמסתעף ממנה.
לדעתי, מש''כ זו לא שיטת החסידות, אלא השיטה הרווחת ברוב הפוסקים מאז ומתמיד, בכמה וכמה עניינים.
וכך נהג הח''ח בענייני שיעורים ועוד הרבה, למרות ההכחשות הנמרצות והמגמתיות.
ולענ''ד 'הראש הגדול' שנתחדש בשיטה הליטאית בדור האחרון סכנתו חמורה בהרבה  מזו של 'הראש הקטן' המסורתי, וחלק מהתוצאות ניכרות כאן בפורום בכו''כ דיונים.
 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אמונת אומן אמר:
שסתם דוגמה שאיננה קשורה ממש כי ודאי היא לא דאורייתא, מישהו יודע להסביר למה אף אחד לא צם בתענית בכורים בערב פסח?
הרב @אור זרוע
יש לך תשובה על זה?



תשובת הגרש"ז אוירבך.
(אופן נוסף ששמעתי , היום חושבים שתענית זה צער, בדורות קודמים ידעו שתענית זה קרבת השם)
הרב יעקובוביץ זצ"ל (מהרצלי') היה מתענה בערב פסח.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אמונת אומן אמר:
סתם דוגמה שאיננה קשורה ממש כי ודאי היא לא דאורייתא, מישהו יודע להסביר למה אף אחד לא צם בתענית בכורים בערב פסח?
הרב @אור זרוע
יש לך תשובה על זה?

שיח חרשים. ברור שמנהג ישראל תורה. לכל דבר יש טעמים, ואף אחד אינו טועה. ולכן ברור שמה שהקילו בסוכה היה זה מטעם נכון, והפוסקים הביאו כמה טעמים.
אבל מצד שני לא נכון לומר שדעת הרמ"א היא שיש טעם נסתר שאין צורך לישון בסוכה, הלכה בלתי ידועה שנמסרה בלחישה דור אחר דור. אין דבר כזה.

ולגבי תענית בכורים:
מנהגי החגים: הפסקת התענית בסעודת מצוה
נוהגים הבכורים להפסיק את "תענית בכורים" על ידי השתתפות בסעודת מצוה, כגון סעודת ברית מילה, סעודת פדיון הבן או סעודה הנערכת לרגל סיום מסכת (מ"ב סימן ת"ע ס"ק י).
הטעם: לפי שנחלשו הדורות, והצום עלול למנוע מהבכורים לערוך את הסדר כהלכתו (שו"ת פרי השדה ח"ד סימן נז).
טעם נוסף: משום שצום זה אינו נזכר בתלמוד "ואינו אלא מנהג על פי מסכת סופרים (פרק כא), ולכן לא מיחו חכמי הדור בזה" (ערוה"ש סימן תע סעיף ה).
טעם נוסף: מכיון שהגויים נוהגים לצום בערבי ימים טובים, ומשום חשש של חוקות הגויים, הקלו חכמים בתענית בכורים בערב פסח (אוצר דינים ומנהגים עמוד 441).
 

תיובתא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
תסביר לי מהלך ברמ''א אחרת ממה שכתבתי.
בין אם המהלך נכון ובין אם לא, זה לא מה שחב"ד (למיטב ידיעתי, וכמשתקף כאן בפורום) טוענים.
אתה טוען שיש מנהג קדום להקל שיש בו טעם נסתר או לא מובן, (מה שקצת מפליא דא"כ הרמ"א לא היה טורח ליישב את המנהג כ"כ, אלא פשוט היה סותם שכן נהגו.) מה שחב"ד טוענים אחרי שמקלפים את כל הקליפות זה עניינים קבליים, וכשנדחקים, אז מגיעים למצטער מחמת עניינים קבליים.
זה יותר נשמע כמו מחלוקת חסו"מ קלאסית של ראשית ימי החסידות, עד כמה יש השפעה לעניינים קבליים על שינויים הלכתיים.
 
 בפשטות הרמ"א בא ללמד זכות, ולימוד זכות יכול גם לא להיות מושלם.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
@אמונת אומן נביא דוגמא: רבים נהגו בעבר ובהווה שלא להשאיר אמה ללא סיד זכר לחורבן, וגם לא נוהגים לקרוע כשרואים את מקום המקדש. יש להניח יש לזה טעמים נכונים. אבל ברור שאין כאן איזה סוד נסתר המסתתר תחת ענן חושך וערפל, שלמעשה אין צורך לנהוג במנהג זה מעיקרו, ועל דעת כן ניתנה הלכה זו שלא יקיימו אותה. ואם לא מבינים את העיקרון הזה, צריך לכופף את הראש, ולדעת שיש מסורת.
אתה סבור אחרת?
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
אמונת אומן אמר:
אמונת אומן אמר:
שסתם דוגמה שאיננה קשורה ממש כי ודאי היא לא דאורייתא, מישהו יודע להסביר למה אף אחד לא צם בתענית בכורים בערב פסח?
הרב @אור זרוע
יש לך תשובה על זה?



תשובת הגרש"ז אוירבך.
(אופן נוסף ששמעתי , היום חושבים שתענית זה צער, בדורות קודמים ידעו שתענית זה קרבת השם)
הרב יעקובוביץ זצ"ל (מהרצלי') היה מתענה בערב פסח.
דרושים מתוקים מדבש. יותר מתוק מהתשובה של מקיפים דבינה.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
@אמונת אומן נביא דוגמא: רבים נהגו בעבר ובהווה שלא להשאיר אמה ללא סיד זכר לחורבן, וגם לא נוהגים לקרוע כשרואים את מקום המקדש. יש להניח יש לזה טעמים נכונים. אבל ברור שאין כאן איזה סוד נסתר המסתתר תחת ענן חושך וערפל, שלמעשה אין צורך לנהוג במנהג זה מעיקרו, ועל דעת כן ניתנה הלכה זו שלא יקיימו אותה. ואם לא מבינים את העיקרון הזה, צריך לכופף את הראש, ולדעת שיש מסורת.
אתה סבור אחרת?
איני יודע.
אני כן יודע שיש רבים וטובים שקניהם עבה ממותני, שאם לא ראו אצל רבותיהם לא יהינו לשנות, גם לחומרא.
 
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית