שאלתך מתחלקת לשתיים .הכהן אמר:האם מצאנו חובה כזו?
האם אח יכול לחייב את אחיו "לשאת בנטל"?
אשמח לתשובות עם מקורות
יעקב שלם אמר:הנושא קרוב לליבי
אציג נקודה פרקטית רגשית מקווה שזה קשור....
בכל משפחה כמעט יש את האחים שעושים והאחים שפחות
במשפחה שלנו עשינו אסיפה ופשוט הצפנו את הנושא וזה קצת עורר את העניין
וחילקנו מטלות ועדין מי שפחות בעניין נשאר רחוק
אנקדוטה אחת שהזכרתי במפגש
הייתי נוכח בלוויה של יהודי שהכרנו שאחד מבניו שהיה פחות מעורב בטיפול בו
"בכה ואמר חבל שלא עשינו מספיק וכו'"
אמרתי אז למשפחתי עכשיו זאת ההזדמנות שלנו להחזיר להורינו
שלא נהייה מהבוכים על שעבר
והדברים קצת הזיזו לאדישים בינינו
השאלה שלי הייתה אם יש חובה כזו בגדר יותר "חושן משפט"י, כלומר לא בבין אדם למקום אלא כעין חובת הבעל לטפל ברפואת אשתו.ציון הלא תשאלי אמר:א] האם בן חייב לטפל באביו ? התשובה היא : ברור שכן !! כבד את אביך ואת אמך ... עיין בכל דיני כיבוד אב ואם עד כמה חייב בשו"ע יור"ד בסימן ר"מ !!!
לא כזה פשוט.ציון הלא תשאלי אמר:שאלתך מתחלקת לשתיים .הכהן אמר:האם מצאנו חובה כזו?
האם אח יכול לחייב את אחיו "לשאת בנטל"?
אשמח לתשובות עם מקורות
א] האם בן חייב לטפל באביו ? התשובה היא : ברור שכן !! כבד את אביך ואת אמך ... עיין בכל דיני כיבוד אב ואם עד כמה חייב בשו"ע יור"ד בסימן ר"מ !!!
ב] האם אח יכול לכוף את אחיו לשאת בנטל ?? התשובה היא - לא האח יכול לכוף אלא התורה מצווה היא לכוף ... ואם א ישמע לתורה למה שישמע לאחיו ???
חונה בירושלים אמר:התשובה היא לא.
ואם צריך מקור, יש קצת סמך ממה שהדין שכיבוד אב משל אב ולא משל בן, כלומר אין הבן צריך לממון את עלות הכיבוד, כמובן מזה שאין כאן שעבוד ממוני.
אגב, בנותן טעם להזכיר כאן שאלה יפה, ההלכה שמצוה על היתומים לפרוע חובת אביהם, והמכוון למה שירשו מאביהם שאינו משתעבד בשעבוד נכסים, כדוגמת מטלטלין, ובפשטות מבו' בראשו' שזה משום כבוד אב, ולכאו' הא קי"ל דכיבוד אב משל אב, וכאן זה משל בן, ובהכרח צ"ל דל"ח משל בן, כיון שמצות הכיבוד אומרת כאן אל תטול את הירושה לכיסך לפני שהאב קיבל מממונו את כל צרכיו.
הכהן אמר:השאלה שלי הייתה אם יש חובה כזו בגדר יותר "חושן משפט"י, כלומר לא בבין אדם למקום אלא כעין חובת הבעל לטפל ברפואת אשתו.ציון הלא תשאלי אמר:א] האם בן חייב לטפל באביו ? התשובה היא : ברור שכן !! כבד את אביך ואת אמך ... עיין בכל דיני כיבוד אב ואם עד כמה חייב בשו"ע יור"ד בסימן ר"מ !!!
לא הבנתי דבריך,ציון הלא תשאלי אמר:חונה בירושלים אמר:התשובה היא לא.
ואם צריך מקור, יש קצת סמך ממה שהדין שכיבוד אב משל אב ולא משל בן, כלומר אין הבן צריך לממון את עלות הכיבוד, כמובן מזה שאין כאן שעבוד ממוני.
אגב, בנותן טעם להזכיר כאן שאלה יפה, ההלכה שמצוה על היתומים לפרוע חובת אביהם, והמכוון למה שירשו מאביהם שאינו משתעבד בשעבוד נכסים, כדוגמת מטלטלין, ובפשטות מבו' בראשו' שזה משום כבוד אב, ולכאו' הא קי"ל דכיבוד אב משל אב, וכאן זה משל בן, ובהכרח צ"ל דל"ח משל בן, כיון שמצות הכיבוד אומרת כאן אל תטול את הירושה לכיסך לפני שהאב קיבל מממונו את כל צרכיו.
כבודו הביא ראיה איפכא לדבריו ... מזה שראינו שחובת הכיבוד היא משל אב ... חזינן מהך 2 ענינים :
1] שהחובה היא של הבן ... הוא חייב לכבד ולטפל ולישא בעול אביו.
2] עלות הטיפול היא אינה חובתו אלא כל עוד שיש לאבא כסף אין חובה לבן ... אבל כאשר אין לאב שום ממון נחלקו בזה בפוסקים עד כמה חייב הבן .
חונה בירושלים אמר:לא הבנתי דבריך,ציון הלא תשאלי אמר:חונה בירושלים אמר:התשובה היא לא.
ואם צריך מקור, יש קצת סמך ממה שהדין שכיבוד אב משל אב ולא משל בן, כלומר אין הבן צריך לממון את עלות הכיבוד, כמובן מזה שאין כאן שעבוד ממוני.
אגב, בנותן טעם להזכיר כאן שאלה יפה, ההלכה שמצוה על היתומים לפרוע חובת אביהם, והמכוון למה שירשו מאביהם שאינו משתעבד בשעבוד נכסים, כדוגמת מטלטלין, ובפשטות מבו' בראשו' שזה משום כבוד אב, ולכאו' הא קי"ל דכיבוד אב משל אב, וכאן זה משל בן, ובהכרח צ"ל דל"ח משל בן, כיון שמצות הכיבוד אומרת כאן אל תטול את הירושה לכיסך לפני שהאב קיבל מממונו את כל צרכיו.
כבודו הביא ראיה איפכא לדבריו ... מזה שראינו שחובת הכיבוד היא משל אב ... חזינן מהך 2 ענינים :
1] שהחובה היא של הבן ... הוא חייב לכבד ולטפל ולישא בעול אביו.
2] עלות הטיפול היא אינה חובתו אלא כל עוד שיש לאבא כסף אין חובה לבן ... אבל כאשר אין לאב שום ממון נחלקו בזה בפוסקים עד כמה חייב הבן .
אין ספק שזו חובת הבן, הדיון כאן אם זה חובה ממונית, והוכחתי שמה שאינו צריך לממן את הכיבוד מלמד שאי"ז שעבוד ממוני.
הפשטות הפוכה. הבן חייב להאכיל את אביו, להשקותו ולהלבישו וכו'.HaimL אמר:לא כזה פשוט.ציון הלא תשאלי אמר:שאלתך מתחלקת לשתיים .הכהן אמר:האם מצאנו חובה כזו?
האם אח יכול לחייב את אחיו "לשאת בנטל"?
אשמח לתשובות עם מקורות
א] האם בן חייב לטפל באביו ? התשובה היא : ברור שכן !! כבד את אביך ואת אמך ... עיין בכל דיני כיבוד אב ואם עד כמה חייב בשו"ע יור"ד בסימן ר"מ !!!
ב] האם אח יכול לכוף את אחיו לשאת בנטל ?? התשובה היא - לא האח יכול לכוף אלא התורה מצווה היא לכוף ... ואם א ישמע לתורה למה שישמע לאחיו ???
להבנתי, מהפשט, משמע שחובת הכיבוד מתחילה מרגע שהאב, או האם, מצווים על הבן לעשות דבר.
לפני כן, ברור שהבן מקיים מצווה רבתי, אבל אין עליו חובה. והנה, אם או"א מבקשים הכל מהבנים הגדולים, ולא מהבן הצעיר (מקרה מה"חיים"), מי אמר שמן התורה חלה חובת כיבוד או"א על הצעיר (ונבזה).
אכמ"ל לא אומר לי הרבה. ולא מדובר על לשמוע בקולו, כמו הדיון שהיה כאן, אם הוא רוצה ללמוד בליטאית ואביו רוצה שילמד דווקא בפולנית. מדובר בסה"כ באבא שרוצה לאכול, לשתות ולהתלבש, כפי שציינת. אני רוצה לטעון, שלכה"פ, כאשר האב שפוי בדעתו, ואינו, למשל, שוטה-מחמת-זקנה, שאם הוא מגיש לו כוס מים מדעתו, אז הוא מקיים מצווה מעלייתא, אבל לא חלה עליו שום חובה, עד שיצווה האב להגיש לו כוס מים. אשמח אם יש לך ראיה נגד זה. אכמ"ל אני לא מבין.סנגורן של ישראל אמר:הפשטות הפוכה. הבן חייב להאכיל את אביו, להשקותו ולהלבישו וכו'.HaimL אמר:ציון הלא תשאלי אמר:
החיוב לשמוע בקולו אינו מעיקרי המצוה, ואכמ"ל.
באכמ"ל באמת התכוונתי לנידון שהזכרת.HaimL אמר:אכמ"ל לא אומר לי הרבה. ולא מדובר על לשמוע בקולו, כמו הדיון שהיה כאן, אם הוא רוצה ללמוד בליטאית ואביו רוצה שילמד דווקא בפולנית. מדובר בסה"כ באבא שרוצה לאכול, לשתות ולהתלבש, כפי שציינת. אני רוצה לטעון, שלכה"פ, כאשר האב שפוי בדעתו, ואינו, למשל, שוטה-מחמת-זקנה, שאם הוא מגיש לו כוס מים מדעתו, אז הוא מקיים מצווה מעלייתא, אבל לא חלה עליו שום חובה, עד שיצווה האב להגיש לו כוס מים. אשמח אם יש לך ראיה נגד זה. אכמ"ל אני לא מבין.סנגורן של ישראל אמר:הפשטות הפוכה. הבן חייב להאכיל את אביו, להשקותו ולהלבישו וכו'.HaimL אמר:
החיוב לשמוע בקולו אינו מעיקרי המצוה, ואכמ"ל.
תיארתי לעצמי.סנגורן של ישראל אמר:באכמ"ל באמת התכוונתי לנידון שהזכרת.HaimL אמר:אכמ"ל לא אומר לי הרבה. ולא מדובר על לשמוע בקולו, כמו הדיון שהיה כאן, אם הוא רוצה ללמוד בליטאית ואביו רוצה שילמד דווקא בפולנית. מדובר בסה"כ באבא שרוצה לאכול, לשתות ולהתלבש, כפי שציינת. אני רוצה לטעון, שלכה"פ, כאשר האב שפוי בדעתו, ואינו, למשל, שוטה-מחמת-זקנה, שאם הוא מגיש לו כוס מים מדעתו, אז הוא מקיים מצווה מעלייתא, אבל לא חלה עליו שום חובה, עד שיצווה האב להגיש לו כוס מים. אשמח אם יש לך ראיה נגד זה. אכמ"ל אני לא מבין.סנגורן של ישראל אמר:הפשטות הפוכה. הבן חייב להאכיל את אביו, להשקותו ולהלבישו וכו'.
החיוב לשמוע בקולו אינו מעיקרי המצוה, ואכמ"ל.
לענייננו, ז"ל השו"ע ר"מ ד': איזהו כבוד? מאכילו ומשקהו, מלביש ומכסה, מכניס ומוציא. ויתננו לו בסבר פנים יפות, שאפילו מאכילו בכל יום פטומות והראה לו פנים זועפות – נענש עליו.
כבודו מחדש שהחיוב הוא רק כשהאב מצוה עליו או מבקש ממנו, שלא כפשטות השו"ע.
כבודו מתבקש להביא ראיה לחידושו.