הסבר לנוסח במצבת מהרי"ל דיסקין

בן ראם

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
"באמונתו יסד את בית היתומים"
מהו 'באמונתו'?
לי נראה יותר שהכוונה ליושר בדיני ממונות, שכידוע צריך הרבה לעוסקים בתחום. וכעין "רבה אמונתך" וכפי שמפרשים שם דהכוונה לנאמנות להחזיר את הנשמה המופקדת. ועיין כל' הזה בחז"ל בגמ' ב"ב קעה- "החונק את אחד בשוק ומצאו חבירו ואמר לו הנח לו [ואני אתן לך] פטור שלא על אמונתו הלוהו".
 

יאיר אור

משתמש ותיק
פירושים יפים אך לענ"ד פירושו הוא לשון אימוץ ע"פ הפסוק באסתר
וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה, כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ
שכידוע פתח את בית היתומים בחצירו ואימצם
 

יודוך אחיך.

משתמש ותיק
יאיר אור אמר:
אך לענ"ד פירושו הוא לשון אימוץ

פירוש יפה, אך הוא נכון רק אם כתוב על המצבה באומנותו (או באומנתו) אך מה נעשה ומה שכתוב (ובודאי מצוטט...) הוא "באמונתו".
ועוד, איך ההקשר להמשך המשפט?
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
קצת מתחת קבור מרא דארעא קדישא גאב"ד ירושלים רבנו שמואל סלנט זיע"א על ציונו כתוב רק הרב, ותו לא, כבקשתו בצוואה.
טמון על יד חמיו הקדוש רבי זונדל זיע"א
כידוע ר' זונדל לא רצה שיכתבו גם הרב, אבל נכדו ר' בייניש סלנט זצ"ל טען בפניו שיטעו שזה אשה, ואז התרצה לכתוב הרב.


למותר לציין את מסירות הנפש של רבי שמואל סלנט בהעמדת עולם התורה של הקהילה האשכנזית [ולא רק] בירושלים, הידוע ביותר הוא "עץ חיים" [לכל הגילאים] הרחבת בניין ירושלים מחוץ לחומות,
ועבור זה מסר נפשו כמה פעמים במסעות לחו"ל כמה חודשים,
אבל כל רב חשוב שהגיע מחו"ל דאג לכבודו,
ולכן פתח ישיבה למהרי"ל דיסקין, וכן דאג למרנן האמרי בינה הזית רענן והתורת חסד ועוד.
וגם מבני ירושלים יצאו לרחובות ופ"ת [כמדומני שבפ"ת אף קיבלו את כל מנהגי ירושלים שמיוסדים על פסקי הגר"א, ועוד עניינים] ועוד וכך הרבו תורה בארץ הקודש.


מכל העולם היה רבי שמואל סלנט משיב על השאלות, הוציאו ספר של התשובות שלו, ויש שם תשובות לבן איש חי לחידושי הרי"ם לנצי"ב לנפש חיה לערוך לנר לרבי יצחק אלחנן ועוד.
פעם סיפרו לרבי שמואל שהמהרי"ל לומד מאה דף ביום, וענה אני למדתי כך בישיבת וואלוז'ין אבל היום אני לומד דף במאה יום.

DSCF3756-221x300.jpg

 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מן הסתם כל אחד בן ימינו ואני בינייהם היה מצפה
שלכל הפחות יוזכר על מצבת מהרי"ל דיסקין
שהיה לוחם מלחמות ד' וכו' וכידוע כמה מלחמות שנלחם בירושלים להעמיד הדת על תילה
והנה למרבה התמיהה לכאורה לא הוזכר מילה מכל זה
ומפעילותו הציבורית הוזכר רק שיסד את בית היתומים דיסקין וברצונו הטהור נוסד ישיבת אהל משה
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
פעם סיפרו לרבי שמואל שהמהרי"ל לומד מאה דף ביום, וענה אני למדתי כך בישיבת וואלוז'ין אבל היום אני לומד דף במאה יום.
מכמה פנים הסיפור נראה מופרך
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
יודוך אחיך. אמר:
עפר ואפר אמר:
מכמה פנים הסיפור נראה מופרך
ושמא ישתפנו מר שליט"א בחלק מן הפנים?

השיעור של הבריסקער רב הוא הוא היה בערך דף למאה יום. ולא ההיפך. וזה היה שיעור לתלמידים ומילתא מפורסמת וידועה

התגובה היותר ידועה של הגרש"ס לגאונות של הבריסקער רב הייתה "ר' יהושע לייב עובד את הקב"ה עם הראש שלו, ואני עובד את הקב"ה עם הראש שלי".

וקשה להאמין שהרש"ס חשב שהיכולת שלו בלימודו בישיבת וואלזין היא היכולת של הבריסקער רב.
 
חלק עליון תַחתִית