חיים יעקב קצבורג
משתמש רשום
נחלקו בגמ' רב ושמואל המסתת באבן משום מה חייב: רב אמר משום בונה ושמואל אמר משום מכה בפטיש וביאר רש"י את דעת שמואל שבסיתות האבן ישנה מלאכת מכה בפטיש משום שבמקום שחורץ לא יצטרך לחרוץ שוב ע"כ.
ולכאורה דברי רש"י אינם מובנים לכא' מכה בפטיש היא פעולה מסוימת שאיתה מסיימים את המלאכה וכך גם פירש רש"י בעצמו בתחילת העמוד ובדף עג. במשנה ולפי דברי רש"י כאן משמע שכל מלאכה בעולם היא מכה בפטיש שהרי לדוגמא שזורע לא יצטרך לזרוע שוב.
וע"ק שרש"י בתחילת העמוד כותב שרק "מכה בפטיש" זה אב וכל סיום מלאכה הוי תולדה ורש"י בדף עג. כותב שכל פעולה של סיום מלאכה היא אב ולא תולדה?
ולכאורה דברי רש"י אינם מובנים לכא' מכה בפטיש היא פעולה מסוימת שאיתה מסיימים את המלאכה וכך גם פירש רש"י בעצמו בתחילת העמוד ובדף עג. במשנה ולפי דברי רש"י כאן משמע שכל מלאכה בעולם היא מכה בפטיש שהרי לדוגמא שזורע לא יצטרך לזרוע שוב.
וע"ק שרש"י בתחילת העמוד כותב שרק "מכה בפטיש" זה אב וכל סיום מלאכה הוי תולדה ורש"י בדף עג. כותב שכל פעולה של סיום מלאכה היא אב ולא תולדה?