בראשית נ, י- יא,
י וַיָּבֹאוּ עַד גֹּרֶן הָאָטָד אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן וַיִּסְפְּדוּ שָׁם מִסְפֵּד גָּדוֹל וְכָבֵד מְאֹד וַיַּעַשׂ לְאָבִיו אֵבֶל שִׁבְעַת יָמִים. יא וַיַּרְא יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַכְּנַעֲנִי אֶת הָאֵבֶל בְּגֹרֶן הָאָטָד וַיֹּאמְרוּ אֵבֶל כָּבֵד זֶה לְמִצְרָיִם עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ אָבֵל מִצְרַיִם אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן.
היכן גורן האטד ? בשכל הפשוט הוא אמור להיות בין מצרים – לחברון , אבל בפסוק כתוב : בעבר הירדן : והאם בעבהי המערבי או בצד המזרחי ? לא נוכל להרחיב מידיי ,ונניח כרגע שזה בצד המערבי,(ב תוך א"י) , אבל היכן הוא הירדן ? נראה לכם שאלה טפשית – נתקדם,
כדי ללכת ממצרים לחברון ,נבחן שלוש הצעות מדוברות. שלושת הדרכים הם :
1- -לאורך החוף עד אשדוד, ,ואז פנייה מזרחה לחברון,(במפה –צהוב)
2 – לאורך החוף עד חדרה, פנייה מזרחה לעמק יזרעאל ,ואז ח ז ר ה דרומה על דרך ההר עד חברון, (במפה – כחול)
3 – ללכת מזרחה עד הרי מואב ,פנייה צפונה על דרך המלך בעבר הירדן, ופנייה מערבה מול יריחו, ושוב דרומה לחברון, (במפה – אדום)
ולמה כל הבאלאגן ?
א )- כי כתוב כאן פעמיים שזה היה בעבר הירדן ! ולכן כל מי שהולך בדרך מספר אחת אינו צריך כלל לעבור את הירדן ,בנוסף חברון (וכל הרי יהודה ) אינה מעבהי - וכלל אינה תחומה עי - הירדן , אלא עי ים המלח, ,ולכן י"א שגם כאן הכוונה לעבהי המערבי המתפשט על כל א"י המערבית, שכולל: גם את חברון והנגב, וגורן האטד בדרך זו , אי שם. –והכול על מקומו בשלום.
ב)- ויש שואלים : , אם כן מה נעשה עם המדרש האומר שיוסף עבר ליד הבור שבו זרקו אותו ( ושהיו בו נחשים ועקרבים), ,,"ויראו אחי יוסף כי מת אביהם" מה ראו ? ראו את יוסף כשחזר מלקבור את אביו, הלך והציץ בתוך הבור שהשליכוהו לשם, והם חשבו "לו ישטמנו אחינו..." ויוסף לשם שמים התכוון, לברך "ברוך שעשה לי נס במקום הזה, " וקשה שהרי בדרך לחברון ,אין צורך להגיע צפונה לעמק דותן " אלא הם מציעים את הדרך השנייה , שעלו עד, עמק יזרעאל , ,,וכך יוסף עבר ליד הבור.( כך גם החזוא זרעים) וכך הם אכן עברו בעבר הירדן המערבי, שהשומרון תחום בירדן ממזרח ! ולמה להאריך את הדרך ? יש תירוצים רבים, וי"א - שזה כדי להרבות כבוד ואבל לנפטר,
כך למשל - העמק דבר על בראשית פרק נ פסוק י ." ויבואו עד גורן האטד אשר בעבר הירדן. באמת ההולך ממצרים מערבה דרומה של א"י לחברון מזרחה א"צ להגיע לירדן כלל ,
. אלא בהגיעו נגד חברון מעקם דרכו ל,צפון ובא לחברון. אבל יוסף הקיף מהלכו הלאה כדי שיתוספו במהלכו הרבה ממואב וכנענים היושבים על יד הירדן. ,,,
. אלא בהגיעו נגד חברון מעקם דרכו ל,צפון ובא לחברון. אבל יוסף הקיף מהלכו הלאה כדי שיתוספו במהלכו הרבה ממואב וכנענים היושבים על יד הירדן. ,,,
ג )- אבל יש האומרים שהם הלכו בדרך השלישית, אבל אז הרי זה למטה מים המלח ואין שם בכלל ירדן, ואיך התורה קוראת לכך – עבהי ? אהה! אבל התירוץ לשיטתם - היום לא ! בעבר כן ! ! הירדן לא רק היה נכנס לים המלח , אלא גם יצא ממנו בדרום ונמשך עד אילת לים סוף, לא ,לא אני המצאתי , כתוב :
היה מאמר על זה בקובץ 'אור ישראל' (מאנסי), ושם הוכיחו, שבאותה תקופה הירדן נשפך ליום התיכון,
ובני יעקב חצו את הירדן בדרומה של ארץ ישראל ולא במזרחה.
ובני יעקב חצו את הירדן בדרומה של ארץ ישראל ולא במזרחה.
וראה בתורה שלמה שי"א שבזמן ההוא המשיך הירדן עד ים סוף
דומה שקרוב לדרך זו הוא מש"כ בתבואת הארץ בהערה שבעמ' צג.
גיאולוגייה ,טקטוניקה –רעידות אדמה וכו ( אולי משהו בדומה למהפיכת סדום), שינו והפסיקו את מהלכו שם. ( אגב זה יכול להשפיע על הוויכוחים לגבי גבולות הארץ !)
בהפיכת סדום כתוב : "נבקעו הצורים ונמשכו היאורים ונוצר ים המלח". , והפעם אפשר שהיה תהליך הפוך, כנאמר: המביט לארץ ותרעד -יגע בהרים ויעשנו ,תהילים קד,לב,
גם הרדק אומר ויבאו עד גרן האטד - כיון שעברו הירדן ובאו בארץ ישראל , ספדו שם מספד , ועשה לאביו שם אבל שבעת ימים.,, ואגב – לשיטה זו ,היחידה מבין השלושה: יש הסבר ואיך הגיעו ליד יריחו ! משאכ לפי הדרכים האחרות ,
בקיצור הם חצו את הירדן הדרומי שאז היה קיים, עלו צפונה ,ומול יריח וחצו שוב את הירדן מערבה,ו שם היה גורן האטד, במקום בית חגלה מהתנך : וְהָיוּ הֶעָרִים לְמַטֵּה בְּנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם יְרִיחוֹ וּבֵית חָגְלָה ,,
איך אני יודע - ששם ? האמת לא יודע , ולא רק אני ! אבל לדעת הגויים : אוסביוס מקיסריה באונומסטיקון שלו , המתרגם הנוצרי מתקופת הגמרא.( המאה השלישית) , וגם במפת מידבא הביזאנטית (שלוש מאות שנה אחרי אוסביוס), כתוב : שבית חגלה המופיעה בתנך, בסמןך ליריחו היא היא גורן האטד ! אבל מה הקשר ? הנה זה - הקשר"
וכבר שציין החוקר יהוסף שוורץ עוד בראשית המאה ה-19
ששמה של העיר השתמר לפי הסברה המקובלת,
ובדמיון (משחקי) מילים מנסים למצוא קשר בין הדברים: חגל בארמית= הקיף , ,,,שהקיפו את ארון יעקב בכתרים,,,. וגם חוג = לחוג במעגל – כנל בכתרים, וגם חגלה = עגולה שכן האותיות הגרוניות ח' והאות ע' - מתחלפות, ודברי רשי : גרן האטד" - מוקף אטדין היה ור"ד (סוטה יג) על שם המאורע שבאו כל מלכי כנען ונשיאי ישמעאל למלחמה וכיון שראו כתרו של יוסף תלוי בארונו של יעקב עמדו כולן ותלו בו כתריהם והקיפוהו כתרים כגורן המוקף סייג של קוצים ,,,
,
,
לפי הדרך הזו, זה יתאים לאומרים שהיתה כאן הקדמה לאותו מסלול שעשו בני כשיצאו ממצרים לארץ ישראל, ! . הקבלה זו מתבטאת בעיקר בעובדה המפתיעה ביותר של הזכרת עבר הירדן כנקודה ממנה נכנסים בני יעקב לארץ, כפי שנכנסו בני ישראל לארץ כעבור ארבעים שנה. כניסה בדרך זו היא בניגוד לצפוי, שהכניסה למצרים תהיה מכיוון דרום מערב ולא מכיוון מזרח – בשני המקרים אירע ההיפך! . ויש בלווית יעקב ובפרטיה , כוונה והכנה לבנ"י, ושוב :מעשי אבות סימן לבנים ! וזה לא רק במה שקבע להם מקום ג' למזרח וכן לד' רוחות , וכסדרן למסע מחנה של דגלים ,,,,,,וזהו איש על דגלו באותות באות שמסר להם אביהם לישא מטתו ,,אלא באיזו דרך קבע להם יעקב ! בוסף לדיני אבילות נוספים שלמדנו מכאן,
{ יש הטוענים ש א ו ל י,,, יש רגליים לדבר, ולזהות של בית חגלה – לגורן האטד, מפני ש ידוע שאוסביוס לקח והסתמך בחלקו על מקורות יהודיים שהיו בזמנו, הוא חי בקיסרייה, בתקופת הישיבה הגדולה של ר אבהו שהיה מקורב למלכות ,(בגמרא כתובות יז, וסנהדרין יד,) ובגמרא מופעים וויכוחים וכו בין היהודים לנוכרים שם, אגב מי שאמר את המימרא הבאה ,היה ר אבהו מקיסריה - וכי גורן יש לו לאטד? אמר ר' אבהו: מלמד שהקיפוהו כתרים לארונו של יעקב כגורן זה שמקיפים לו אטד שבאו בני עשו ובני ישמעאל ובני קטורה. ....}
צירפתי צילום של מפות מידבא, וגם את הכיתוב של האונומסטיקון,- זה בתגובות -גלגלו למטה ! ותיהנו,
נ.ב. לקוראים\מגיבים,
אין קשר - בין הגמרא בבכורות על הירדן שנכנס לים הגדול בדרכו ממזרח – למערב. ואילו כאן הירדן הולך מצפון לדרום, ונופל לים סוף!
צירפתי צילום של מפות מידבא, וגם את הכיתוב של האונומסטיקון,- זה בתגובות -גלגלו למטה ! ותיהנו,
נ.ב. לקוראים\מגיבים,
אין קשר - בין הגמרא בבכורות על הירדן שנכנס לים הגדול בדרכו ממזרח – למערב. ואילו כאן הירדן הולך מצפון לדרום, ונופל לים סוף!