נתנאל שטרן
משתמש חדש
תודה רבה
ר' יונה כנראה הסתכלת בפרקים הראשונים של הספר בהלכות בישול ובהל' הטמנה, ואכן עשה השש"כ סיכום כללים יפה, אבל הספר משופע בדוגמאות למעשה. אורחות שבת רבע מדבריו מיוסדים על שש"כ והשאר איכשהו מבוססים גם.יונה בן יעקב אמר:הקושי בשמירת שבת כהלכתה שהוא יותר כללים בשונה מארחות שבת שפתחו הרבה דוגמאות. אבל חוט שני הוא ספר מאד פתוח ורחב בהקשר הזה.
הפקדתי שומרים אמר:לציבור הליטאי שמירת שבת כהלכתה, שבת בשבת, אורחות שבת. חוט שני. שבת היום. ועוד.
לציבור החסידי פסקי תשובות, נטעי גבריאל.
רבינו @הפקדתי שומרים אני אישית למדתי ולומד המון המון בספר הזה (גמרתי ללמוד כבר את 3 הכרכים הראשונים מכריכה לכריכה), ובכל נושא הלכתי שאני דן בו אני מסתכל שם.הפקדתי שומרים אמר:בנוגע לספר פסק"ת לציבור החסידי לא ידעתי על מערערים..
הפקדתי שומרים אמר:דבריך אמורים גם לחוזר בתשובה..שילמד את הסוגיא ראשונים טור שו"ע שותי"ם ואז יפסוק.....ודאי שלא..
יש חילוק בין ת"ח ואברך, ובין שאר הציבור..
ובנוגע לספר פסק"ת לציבור החסידי לא ידעתי על מערערים..
ונראה דהא דאמר דבשל תורה הלך אחר המחמיר, אינו אלא בשאין אחד מהם רבו, אבל אחד מן החכמים הוא רבו, הלך אחריו אף להקל, ומקרי רבו כל שהוא קרוב לו ושומע שמועותיו תמיד ברוב המצות, ובזה, אם יש שני חכמים קרובים לו, רשות בידו להחזיק בהוראותיו של אחד מהם ולהחזיקו כרבו ,והיינו דאמרינן הרוצה לעשות כדברי ב"ש עושה והיינו להחזיקם כרבו ולהלוך אחריהם תמיד בין לקולא בין לחומרא, ודין זה בין בחיי החכם, ובין לאחר מותו, כל שידועות הוראותיו והלכותיו מפי תלמידיו או מפי ספריו, והנה רשאים להלוך אחר רבם אף להקל בשל תורה, ואפי' החולקים עליו הם הרבים, כל זמן שלא היה מושב ב"ד ודנו זה כנגד זה והכריעו את ההלכה
אברך אמר:ומבואר להדיא בדבריו שאם יש לך רב שאותו אתה שואל את כל שאלותיך בהלכה, רשאי אתה לנהוג כמותו אף אם החולקים עליו הם רבים [וכ"ש אם רק גדול ממנו]. נתבאר לעיל בדברי החזו"א שאם יש לך רב שאותו אתה שואל את כל שאלותיך בהלכה, רשאי אתה לנהוג כמותו, בין לקולא ובין לחומרא, ואם אתה שומע שמועות בהלכה מכמה רבנים [כמו בנידו"ד שפסקי הגדולים הנ"ל מצויים ברוב נושאי התורה], רשאי אתה לבחור אחד מהם ולהלוך אחריו תמיד בין לקולא ובין לחומרא ואפי' בדאורייתא ואפי' נגד רבים.
ואם עדיין לא קיבלת עליך לנהוג כפסקי רב מסויים, הרי שבדאורייתא יש להחמיר ובדרבנן אפשר להקל.
אני מקוה שעזרתי.
סלח לי רבי אריך, יש לך טעות.אריך אמר:הפקדתי שומרים אמר:דבריך אמורים גם לחוזר בתשובה..שילמד את הסוגיא ראשונים טור שו"ע שותי"ם ואז יפסוק.....ודאי שלא..
יש חילוק בין ת"ח ואברך, ובין שאר הציבור..
ובנוגע לספר פסק"ת לציבור החסידי לא ידעתי על מערערים..
אמנם מצד האג'נדה החסידית היה מקום לחלק בין חסידים לליטאים, אבל זו הבעיה הקטנה. החמורה יותר היא עובדת חוסר הדיוק והשיבושים הרבים מספור. כן נוכחתי בעצמי וכן שמעתי מכמה וכמה חכמי הלכה שסבורים שמצוה לפרסם את הדבר הזה.
הנושא הזה כבר נידון כאן בעבר ע"י הרבה דוגמאות.
הנה לדוגמה אחת מעניני דיומא: בפסק"ת סי' קלא עמ' עה-עו כתב לגבי אי אמירת תחנון ביומא דהילולא של צדיק: "וכעין הילולת הרשב"י בל"ג בעומר שכתוב ברמ"א סעיף ו דאין נופלין".
[highlight=yellow]והדברים מרעישים כל איגרא, וחמורים מאד, דהרי דברי הרמ"א שאין אומרים תחנון בל"ג בעומר לא שייכים כלל ועיקר לענין הילולת רשב"י, כי אם להא דפסקו תלמידי ר"ע מלמות. כמבואר במקורות הרמ"א שאין זכר לענין רשב"י. וכנודע שאין לזה שום מקור בפוסקים הראשונים (וגם המקור מכתבי האר"י שרשב"י נפטר בל"ג בעומר, כידוע שהוא ט"ס)[/highlight]
הפקדתי שומרים אמר:סלח לי רבי אריך, יש לך טעות.אריך אמר:הפקדתי שומרים אמר:דבריך אמורים גם לחוזר בתשובה..שילמד את הסוגיא ראשונים טור שו"ע שותי"ם ואז יפסוק.....ודאי שלא..
יש חילוק בין ת"ח ואברך, ובין שאר הציבור..
ובנוגע לספר פסק"ת לציבור החסידי לא ידעתי על מערערים..
אמנם מצד האג'נדה החסידית היה מקום לחלק בין חסידים לליטאים, אבל זו הבעיה הקטנה. החמורה יותר היא עובדת חוסר הדיוק והשיבושים הרבים מספור. כן נוכחתי בעצמי וכן שמעתי מכמה וכמה חכמי הלכה שסבורים שמצוה לפרסם את הדבר הזה.
הנושא הזה כבר נידון כאן בעבר ע"י הרבה דוגמאות.
הנה לדוגמה אחת מעניני דיומא: בפסק"ת סי' קלא עמ' עה-עו כתב לגבי אי אמירת תחנון ביומא דהילולא של צדיק: "וכעין הילולת הרשב"י בל"ג בעומר שכתוב ברמ"א סעיף ו דאין נופלין".
[highlight=yellow]והדברים מרעישים כל איגרא, וחמורים מאד, דהרי דברי הרמ"א שאין אומרים תחנון בל"ג בעומר לא שייכים כלל ועיקר לענין הילולת רשב"י, כי אם להא דפסקו תלמידי ר"ע מלמות. כמבואר במקורות הרמ"א שאין זכר לענין רשב"י. וכנודע שאין לזה שום מקור בפוסקים הראשונים (וגם המקור מכתבי האר"י שרשב"י נפטר בל"ג בעומר, כידוע שהוא ט"ס)[/highlight]
הרמ"א כותב שביום זה מרבין בשמחה, לא נימק מדוע בשונה מהשו"ע שנימק משום שפסקו למות, והחיד"א ע"ד הרמ"א הנז' ועוד פוסקים כותבים משום הילולת רשב"י. כך שכל תלונתך קמה ונצבת על החיד"א. זאת ועוד הטעם שפסקו מלמות העירו ע"ז הפר"ח ועוד כמה וכמה פוסקים שטעם זה לא מספיק. עיין כאן https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=35&t=2106
הפקדתי שומרים אמר:הרב אריך ראיתי את השגותיך על ספר פסקי תשובות באשכול הנ"ל.
כל מה שהערת שם, יוצא מנקודת הנחה שלא כך המנהג, וממילא אתה גם מוכיח לכאו' שאין ראיה הלכתית והנהגה מובהקת מד' המנח"י. אולם בענין שהזכרת שם המציאות היא שזה מנהג חלק גדול משכבות הציבור החסידי והספרדי, לברך מזונות. ולכך משם להתקדם הלאה (מה שעשה הפסק"ת) ולבסס את המנהג הנ"ל, ולמצוא איזשהו ראיה גם אם דחוקה אין בזה טעות בגוף ההלכה אחר שמתבסס על שיטת דע"ת. וכל טענותיך היפות שם מתוכחות על עצם המנהג אם קיים, הפסק"ת מביא ראיה מהמנח"י הווי אומר לכה"פ מאנשי יוהנסבורג, ואילו אתם לא הבאתם הוכחה ניצחת שאין מנהג כזה.
הדבר כלל וכלל לא מופרך עיין במג"א כורך בפשיטות את ד' הרמ"א הנ"ל עם שמחת רשב"י, אחר שמביא את דין הרמ"א מציין שגדול אחד נענש שאמר תחנון. ובסה"כ הנ"ל כתוב משום שמחת רשב"י. כך מה שהמג"א כרך והסביר את ד' הרמ"א משום שמחת רשב"י, לא פלא מה שעשה הפסקי תשובות הנ"ל.אריך אמר:לא ידידי, הטעות אינה שלי. ויש צורך אפוא קצת להרחיב: כבר נכתב בזה הרבה, והסכמת כולם שבכל הפוסקים הראשונים כלל לא עלה בדעת אחד ולא נמצא זכר, שרשב"י נפטר בל"ג בעומר. הראשון שאולי כתב כן הוא בכתבי האר"י. כשאנו באים להסביר רמ"א, צריך לגשת למקורות שלו, ושם לא נכתב כלל ענין זה של מיתת רשב"י, והוא דבר מופרך להפיל על הרמ"א את התאוריה הזו, בשעה שאף אחד לפניו ובזמנו לא כתב רמז לזה. גם החיד"א לא כתב כן בהסבר הרמ"א (ואגב, הוא עצמו חזר בו בספר טוב רואי, וכתב שטעות היא מה שכתב בברכ"י שרשב"י נפטר ביום זה). העולה שהבא לתלות את היארצייט של רשב"י ברמ"א, הוא דבר מופרך לחלוטין.
הפקדתי שומרים אמר:הדבר כלל וכלל לא מופרך עיין במג"א כורך בפשיטות את ד' הרמ"א הנ"ל עם שמחת רשב"י, אחר שמביא את דין הרמ"א מציין שגדול אחד נענש שאמר תחנון. ובסה"כ הנ"ל כתוב משום שמחת רשב"י. כך מה שהמג"א כרך והסביר את ד' הרמ"א משום שמחת רשב"י, לא פלא מה שעשה הפסקי תשובות הנ"ל.אריך אמר:לא ידידי, הטעות אינה שלי. ויש צורך אפוא קצת להרחיב: כבר נכתב בזה הרבה, והסכמת כולם שבכל הפוסקים הראשונים כלל לא עלה בדעת אחד ולא נמצא זכר, שרשב"י נפטר בל"ג בעומר. הראשון שאולי כתב כן הוא בכתבי האר"י. כשאנו באים להסביר רמ"א, צריך לגשת למקורות שלו, ושם לא נכתב כלל ענין זה של מיתת רשב"י, והוא דבר מופרך להפיל על הרמ"א את התאוריה הזו, בשעה שאף אחד לפניו ובזמנו לא כתב רמז לזה. גם החיד"א לא כתב כן בהסבר הרמ"א (ואגב, הוא עצמו חזר בו בספר טוב רואי, וכתב שטעות היא מה שכתב בברכ"י שרשב"י נפטר ביום זה). העולה שהבא לתלות את היארצייט של רשב"י ברמ"א, הוא דבר מופרך לחלוטין.
ועיי"ע בברכ"י הנ"ל כתב בזה"ל -דין ב. הגהה. ומרבים בו קצת שמחה וכו'. כתב הרב מג"א (ס"ק ג) משם כתבי האר"י זצ"ל דגדול אחד אמר נחם ונענש. והשיגו בספר יד אהרן, דלא נענש אלא מפני שמחת רשב"י, וכו' ע"ש. ולק"מ דיום ל"ג לעומר הוא יום שמחת רשב"י. וכן משמע שם בספר הכונות שסידר מהר"ש ויטאל (דף פ"ז ע"א), וגם כתבו דפטירת רשב"י היה יום ל"ג לעומר והוא יומא דהלולא דיליה. אך עם כל זה עדיין אפשר דהקפידא היה שהיה שם על ציון רשב"י. והראיה, שלא נענש מקודם, כשאמר בשנים שעברו. ומ"מ יפה כתב הרב מג"א, דמזה נלמוד דעכ"פ הוא יום שמחה, והגם שלא יהיה עונש, ראוי לשמוח. ודוק היטב כי קצרתי: עכ"ל.
החידא אחר שמביא הערת היד אהרון ע"ד המג"א שכתב הטעם שנענש משום ד' הרמ"א וע"ז העיר היד אהרון שנענש מטעם אחר והוא משום "שמחת רשב"י, על זה בא הברכ"י ואומר ליישב ד' המג"א דמש"כ על הרמ"א שנענש זה גופא כונת הרמ"א שמרבים בשמחה משום שמחת רשב"י. ולבסוף מסיק החיד"א בד' המג"א עכ"פ שמרבין בשמחה משום שהוא יום שמחת רשב"י.
ובדרך אגב עי"ע מש"כ החיד"א בספר מורה אצבע שיום הילולת רשב"י בל"ג בעומר וז"ל "כי יש להרבות בשמחה ביום ל"ג בעומר לכבוד רשב"י" ומוסיף "כי הוא יום הלולא שלו ונודע שרצונו שישמחו ביום זה".
אני לא יודע איך עיינת ואיפה עיינת, זכיתי להכיר מקרוב את חלק מהנפשות הפועלות, ת"ח מופלגים. וזכיתי עוד יותר לעבור על הדברים בחלקים גדולים, פשוט עשו עבודה נהדרת בשביל ספר שלא מתיימר לשמש ספר של פסיקת הלכה למעשה, אלא רק ליקוט והצגת השיטות לפי כללים מסויימים. ובזה גם תבין למה לא דנו כאן על מ"ב דרשו, שכן החלוקה בין דרשו לשאר ספרי הלכה היא ברורה. דרשו לא מתיימר להציג את עצמו כספר הלכה של פסק למעשה. העבודה של דרשו שנעשתה ע"י צוות ת"ח משופרא דשופרא (אני מכיר כמה וכמה מהם) היא רק לאסוף ולהציע בפני הקורא המעיין את השיטות של פוסקי זמנינו, ואותם אלה שהולכים אך בעקבות המ"ב. ולכן בד"כ הוא נמנע מלהזכיר פוסקים שחולקים על המ"ב ובצדק משום שכל המטרה בס' הנ"ל היא השלמת הענינים ההלכתיים המתחדשים שלא נגע בהם המ"ב, או ליישב סתירות בדברי המ"ב וגם בזה דווקא כשהם נוגעים להלכה (עיין ערך הסתירה המפורסמת שמזכיר בנו ומה שהביאו תירוצים נוספים, והנפק"מ ביניהם להלכה)ישי בן ישראל אמר:מעניין שלא דנו כאן על 'משנה ברורה -דרשו'.
האם יש למישהו מושג אודות מהימנותו של ליקוט זה?
מעלעול פה ושם עושה רושם של עבודה חפוזה, וכן היה נדמה לי חוסר שיטתיות ועקביות, שנגרם בעיקר מחמת הרצון להביא את דעת כל הפוסקים האחרונים, בנוגע לכל השאלות המעשיות שהתחדשו.
מי שמכיר את הספר יותר טוב, נא להביע את דעתו (מאות אברכים נדרשים ללמוד את הספר הזה בצירוף לתכנית דרשו הלכה).
מ"ב דרשו לא נכתב ע"י אדם אחד אלא ע"י חבורות אברכים, כמתואר בהקדמתם. מטבע הדברים הוא לא יכול להיות שיטתי ועקבי.ישי בן ישראל אמר:מעניין שלא דנו כאן על 'משנה ברורה -דרשו'.
האם יש למישהו מושג אודות מהימנותו של ליקוט זה?
מעלעול פה ושם עושה רושם של עבודה חפוזה, וכן היה נדמה לי חוסר שיטתיות ועקביות, שנגרם בעיקר מחמת הרצון להביא את דעת כל הפוסקים האחרונים, בנוגע לכל השאלות המעשיות שהתחדשו.
מי שמכיר את הספר יותר טוב, נא להביע את דעתו (מאות אברכים נדרשים ללמוד את הספר הזה בצירוף לתכנית דרשו הלכה).
אברך אמר:מ"ב דרשו לא נכתב ע"י אדם אחד אלא ע"י חבורות אברכים, כמתואר בהקדמתם. מטבע הדברים הוא לא יכול להיות שיטתי ועקבי.
עבודה חפוזה לא הייתי אומר, ניכרת ההשקעה המרובה באיסוף הדברים, ניסוחם, והשתדלות לדיוק במובאות. כמדומני שלא נתקלתי כמעט בטעויות!
החסרון בחיבור הנ"ל לענ"ד הוא הבאת שמועות בע"פ מחיבורים שונים בשם רבנים, ולא תמיד אפשר לסמוך על הדברים שהובנו כראוי.
ואולי גם עצם הדפסת ליקוט שכזה יחד עם ספר המשנה ברורה עצמו, אינה ראויה כ"כ. (שמעתי שבזמנו כשרצו להדפיס מ"ב עם הערות אחד מהאחרונים (אולי החזו"א או מפוסקי זמנינו), הרב שך זצ"ל התנגד לזה, כי אמר שהיום מדפיסים את זה ומחר לך תדע מה ידפיסו עם המ"ב).
ובפרט מה שמחייבים ללמוד את הליקוט לצורך המבחנים, לענ"ד הוא שערוריה, בין השאר כי נותנים משקל יתר לשמועות בשם רבנים, וכביכול מחייבים אותנו להאמין לכל השמועות. ולתת לזה יחס שוה לתשובה שנכתבה ע"י רב בעומק העיון והאחריות.
עם כל הכבוד חוץ מהגרע"י יש עוד פוסקים אדירים בציבור הספרדי...להזכיר לכבודו..בן איש חי, אור לציון, מנוחת אהבה..ועוד..מכל מלמדי השכלתי אמר:ראיתי שכתבו הרבה והסתעפו גם לנושאים אחרים. לגופו של עניין לא ראיתי שהתייחסו לספרי הלכות שבת למנהג בני עדות המזרח. אז אשלים את החסר.
לנוהגים כשיטת הפסיקה של מרן הגר"ע יוסף יש ספר חדש יחסית בשם מעשה השבת. יש בו כמה מעלות טובות: הוא בנוי בסגנון אורחות שבת. הוא מביא עפ"ר גם את שיטות החולקים. פעמים שהוא פוסק כמותם. הוא דן גם בדברים שהגרע"י לא פסק בהם על פי דרך פסיקותיו.
כמובן שיש גם את חזו"ע וילקו"י ושאר ספרים מפורסמים.
הרב @הפקדתי שומרים שליט"א, אורייתא קא מרתחא ליה למר זמנין טובא... הרב @מכל מלמדי השכלתי כתב בפירושהפקדתי שומרים אמר:עם כל הכבוד חוץ מהגרע"י יש עוד פוסקים אדירים בציבור הספרדי...להזכיר לכבודו..בן איש חי, אור לציון, מנוחת אהבה..ועוד..מכל מלמדי השכלתי אמר:ראיתי שכתבו הרבה והסתעפו גם לנושאים אחרים. לגופו של עניין לא ראיתי שהתייחסו לספרי הלכות שבת למנהג בני עדות המזרח. אז אשלים את החסר.
לנוהגים כשיטת הפסיקה של מרן הגר"ע יוסף יש ספר חדש יחסית בשם מעשה השבת. יש בו כמה מעלות טובות: הוא בנוי בסגנון אורחות שבת. הוא מביא עפ"ר גם את שיטות החולקים. פעמים שהוא פוסק כמותם. הוא דן גם בדברים שהגרע"י לא פסק בהם על פי דרך פסיקותיו.
כמובן שיש גם את חזו"ע וילקו"י ושאר ספרים מפורסמים.
חבל לצמצם את כלל הפסיקה הספרדית, רק לפוסק מסויים.
ולא זו בלבד אלא שהוסיףמכל מלמדי השכלתי אמר:לנוהגים כשיטת הפסיקה של מרן הגר"ע יוסף
לענ"ד התקפתו שליט"א מיותרת.מכל מלמדי השכלתי אמר:לנוהגים כשיטת הפסיקה של מרן הגר"ע יוסף יש ספר חדש יחסית בשם מעשה השבת. יש בו כמה מעלות טובות: הוא בנוי בסגנון אורחות שבת. [highlight=yellow]הוא מביא עפ"ר גם את שיטות החולקים. פעמים שהוא פוסק כמותם. הוא דן גם בדברים שהגרע"י לא פסק בהם על פי דרך פסיקותיו.[/highlight]
מכל מלמדי השכלתי אמר:ראיתי שכתבו הרבה והסתעפו גם לנושאים אחרים. לגופו של עניין לא ראיתי שהתייחסו לספרי הלכות שבת למנהג בני עדות המזרח. אז אשלים את החסר.
לנוהגים כשיטת הפסיקה של מרן הגר"ע יוסף יש ספר חדש יחסית בשם מעשה השבת. יש בו כמה מעלות טובות: הוא בנוי בסגנון אורחות שבת. הוא מביא עפ"ר גם את שיטות החולקים. פעמים שהוא פוסק כמותם. הוא דן גם בדברים שהגרע"י לא פסק בהם על פי דרך פסיקותיו.
כמובן שיש גם את חזו"ע וילקו"י ושאר ספרים מפורסמים.
??"כמובן שיש גם את חזו"ע וילקו"י" ושאר ספרים מפורסמים