מדוע לא גילה יוסף ליעקב שהוא חי. דברי המאסף ודעת מרן שר התורה שהוא אפיקורוס

בגדי חמודות

משתמש ותיק
יהודי רציני אמר:
מה למעשה היה 'משכיל' או לא?
כמו שציינו, במהכלול ובאופן כללי אין אזכור לכך שהיה משכיל, אם כי ניהל את דפוס האלמנה והאחים ראם, שם הדפיסו גם כתבים של משכילים,
מאידך באתרים של חב"ד (כמו שהביא הרב אבר כיונה ומצאתי כן בעוד מקומות) נוהגים לכנותו בתואר 'משכיל'.
יש למישהו דברים ברורים יותר בנושא?
לא ראית את הצירוף שלי, שהיתה קבוצה של 12 משכילים והוא נמנה עליהם, תלחץ כאן ותראה שכתוב שהיה משכיל
 
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
בגדי חמודות אמר:
יהודי רציני אמר:
מה למעשה היה 'משכיל' או לא?
כמו שציינו, במהכלול ובאופן כללי אין אזכור לכך שהיה משכיל, אם כי ניהל את דפוס האלמנה והאחים ראם, שם הדפיסו גם כתבים של משכילים,
מאידך באתרים של חב"ד (כמו שהביא הרב אבר כיונה ומצאתי כן בעוד מקומות) נוהגים לכנותו בתואר 'משכיל'.
יש למישהו דברים ברורים יותר בנושא?
לא ראית את הצירוף שלי, שהיתה קבוצה של 12 משכילים והוא נמנה עליהם, תלחץ כאן ותראה שכתוב שהיה משכיל
ראיתי אחרי ששלחתי את הודעתי,
ועדיין אני שואל למה לא מופיע שום דבר בערך שלו על זה?
נשמע שהוא היה באזור הדמדומים או משהו כזה.

דרך אגב מי הוא בעמח"ס אוצר אפרים שציין את ההסבר וכתבו בשם הג"ר שמואל שרגא פייגענזהאן?

נ.ב. יש לי חשבון ארוך עם הפירוש הזה ולכן הסיפור על הדמות מאחורי ההסבר הזה מענין אותי,
אבי מורי שליט"א כיהן שנים רבות כרב בבית כנסת של דת"ל, בחלק מהשנים היה לצידו רב נוסף,
אותו רב שהיה בהגדרתו חרד"ל אמר פעם את ההסבר הזה בשיעור בין קבלת שבת לערבית בשם רב מזרוחניק הנמנה על הקבוצה הדי ליברלית,
בעצה אחת עם רב השכונה (שלמיטב זכרוני התבטא פחות או יותר בסגנונו של הגרח"ק על פירוש זה) עלה אבי מורי בשבת הבאה והפריך פירוש זה
לצד הבאת הסברים אחרים לשאלת הרמב"ן. 


 
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
יהודי רציני אמר:
דרך אגב מי הוא בעמח"ס אוצר אפרים
הרב אפרים פישל שטיין שליט"א, חסיד ויז'ניץ מבני ברק
מח"ס אוצר/בנין/גווילי/עבודת -אפרים, ועוד
 

HaimL

משתמש ותיק
יהודי רציני אמר:
בגדי חמודות אמר:
יהודי רציני אמר:
מה למעשה היה 'משכיל' או לא?
כמו שציינו, במהכלול ובאופן כללי אין אזכור לכך שהיה משכיל, אם כי ניהל את דפוס האלמנה והאחים ראם, שם הדפיסו גם כתבים של משכילים,
מאידך באתרים של חב"ד (כמו שהביא הרב אבר כיונה ומצאתי כן בעוד מקומות) נוהגים לכנותו בתואר 'משכיל'.
יש למישהו דברים ברורים יותר בנושא?
לא ראית את הצירוף שלי, שהיתה קבוצה של 12 משכילים והוא נמנה עליהם, תלחץ כאן ותראה שכתוב שהיה משכיל
ראיתי אחרי ששלחתי את הודעתי,
ועדיין אני שואל למה לא מופיע שום דבר בערך שלו על זה?
נשמע שהוא היה 'רבע' משכיל או משהו כזה.

דרך אגב מי הוא בעמח"ס אוצר אפרים שציין את ההסבר וכתבו בשם הג"ר שמואל שרגא פייגענזהאן?

נ.ב. יש לי חשבון ארוך עם הפירוש הזה ולכן הסיפור על הדמות מאחורי ההסבר הזה מענין אותי,
אבי מורי שליט"א כיהן שנים רבות כרב בבית כנסת של דת"ל, בחלק מהשנים היה לצידו רב נוסף,
אותו רב שהיה בהגדרתו חרד"ל אמר פעם את ההסבר הזה בשיעור בין קבלת שבת לערבית בשם רב מזרוחניק הנמנה על הקבוצה הדי ליברלית,
בעצה אחת עם רב השכונה (שלמיטב זכרוני התבטא פחות או יותר בסגנונו של הגרח"ק על פירוש זה) עלה אבי מורי בשבת הבאה והפריך פירוש זה
לצד הבאת הסברים אחרים לשאלת הרמב"ן. 
מעבר לשאלה אם הפירוש הזה נכון או לא נכון, הפירכות שהביאו כאן, לטעמי, לא מוכרחות (כתבתי גם מדוע), אז אם יש לך עוד פירכות, או חיזוק למה שהובא, אדרבה, כתוב אותן כאן, אם רצונך בכך, ונוכל לדון על הנושא.
 
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
HaimL אמר:
יהודי רציני אמר:
בגדי חמודות אמר:
לא ראית את הצירוף שלי, שהיתה קבוצה של 12 משכילים והוא נמנה עליהם, תלחץ כאן ותראה שכתוב שהיה משכיל
ראיתי אחרי ששלחתי את הודעתי,
ועדיין אני שואל למה לא מופיע שום דבר בערך שלו על זה?
נשמע שהוא היה 'רבע' משכיל או משהו כזה.

דרך אגב מי הוא בעמח"ס אוצר אפרים שציין את ההסבר וכתבו בשם הג"ר שמואל שרגא פייגענזהאן?

נ.ב. יש לי חשבון ארוך עם הפירוש הזה ולכן הסיפור על הדמות מאחורי ההסבר הזה מענין אותי,
אבי מורי שליט"א כיהן שנים רבות כרב בבית כנסת של דת"ל, בחלק מהשנים היה לצידו רב נוסף,
אותו רב שהיה בהגדרתו חרד"ל אמר פעם את ההסבר הזה בשיעור בין קבלת שבת לערבית בשם רב מזרוחניק הנמנה על הקבוצה הדי ליברלית,
בעצה אחת עם רב השכונה (שלמיטב זכרוני התבטא פחות או יותר בסגנונו של הגרח"ק על פירוש זה) עלה אבי מורי בשבת הבאה והפריך פירוש זה
לצד הבאת הסברים אחרים לשאלת הרמב"ן. 
מעבר לשאלה אם הפירוש הזה נכון או לא נכון, הפירכות שהביאו כאן, לטעמי, לא מוכרחות (כתבתי גם מדוע), אז אם יש לך עוד פירכות, או חיזוק למה שהובא, אדרבה, כתוב אותן כאן, אם רצונך בכך, ונוכל לדון על הנושא.
אני די מסכים שהפירכות לא מוכרחות (לכל הפחות אלו שהוזכרו),
איני זוכר כרגע מה היו פירכותיו של אבי מורי,
אך כמדומני שעיקר הקצף יצא על עצם הרעיון (וכעין שכתבו ספר וסופר וובכן לעיל).
אולי בנוסח של ר' ברוך פרידנברג, שהובא בקובץ שצירפתי למעלה יקל לעכל פירוש זה.




 
 

עבד ה'

משתמש רגיל
בקשר לגוף השאלה נראה שלא רצה לומר לשון הרע על אחיו [אף שוודאי מדינא מותר היה לו לומר] ומה שהציק להם כשבאו עד שגילה את זהותו נראה מפשטות הכתובים שהיה בכדי להביאם לתשובה גמורה וכשמסרו נפשם בכדי שבנימין האהוב בן רחל לא יהיה עבד הגיעו לתשובה גמורה ותיקנו את מכירת יוסף לעבד ודומה קצת למושג הידוע באותו אישה באותו מקום.
 

עטסופר

משתמש ותיק
בגדי חמודות אמר:
יהודי רציני אמר:
מה למעשה היה 'משכיל' או לא?
כמו שציינו, במהכלול ובאופן כללי אין אזכור לכך שהיה משכיל, אם כי ניהל את דפוס האלמנה והאחים ראם, שם הדפיסו גם כתבים של משכילים,
מאידך באתרים של חב"ד (כמו שהביא הרב אבר כיונה ומצאתי כן בעוד מקומות) נוהגים לכנותו בתואר 'משכיל'.
יש למישהו דברים ברורים יותר בנושא?
לא ראית את הצירוף שלי, שהיתה קבוצה של 12 משכילים והוא נמנה עליהם, תלחץ כאן ותראה שכתוב שהיה משכיל
המכלול הם לא מקור האם הוא היה משכיל או לא, ברשימה הנ"ל גם רבי מתתיהו שטראשון ושי"ר מוגדרים כמשכילים, יש כאלה שבהחלט מגדירים אותם כך אך זה בהחלט לא מוסכם. הגהות של שניהם נמצאים בכל בית מדרש, בסוף הש"ס ועל האבני מילואים.
שפן הסופר מקובל שהיה יותר משכיל מהם, אם כי תודה לקל אני לא מכיר את כתביו ודעותיו.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מצאתי כעת מר' יעקב קמינצקי (בספר במחיצת רבינו עמוד רו)
שיוסף אחז שאם אחיו ידעו שהוא חי ימיתו אותו
אף אם הוא מלך כי אם אחזו שזה האמת

הם לא יחזרו בהם מהאמת הזאת

והביא סיפור שהגרא רצה להנהיג נשיאת כפיים בחול כל יום
וביהכנס נשרף
ור ישראל סלנטר אחז שבכהג אין לחזור מההלכה עייש נפלא
 

בן אבנר

משתמש ותיק
עטסופר אמר:
המכלול הם לא מקור האם הוא היה משכיל או לא, ברשימה הנ"ל גם רבי מתתיהו שטראשון ושי"ר מוגדרים כמשכילים, יש כאלה שבהחלט מגדירים אותם כך אך זה בהחלט לא מוסכם. הגהות של שניהם נמצאים בכל בית מדרש, בסוף הש"ס ועל האבני מילואים.
שפן הסופר מקובל שהיה יותר משכיל מהם, אם כי תודה לקל אני לא מכיר את כתביו ודעותיו.
ברור שהמכלול הוא לא מקור, אך איני מכיר מי שאינו מחשיב את שי"ר כמשכיל, [גם אתה מביא את שמו בלי "הרב", אף שידע הרבה תורה],  ומה שהודפסו דבריו בסוף האבני מילואים הוא משום שהוא שעסק בהדפסק הספר של חותנו, [גם בתחילת כל משניות מהסגנון של זכר חנוך וכדו' יש תולדות של רבי בשם בית רבי ממשכיל אחד עם הרבה שטויות, ומצוה לפרסם].
 
 

עטסופר

משתמש ותיק
שי"ר הוא מושג כמו יעב"ץ נצי"ב, אם עי יש הנוהגים כבוד וכותבים ריעב"ץ רנצי"ב, לא התכוונתי לזלזל, למעשה בסוף ימיו בפראג הוא נאבק קשות ברפורמים, בניגוד לתחילת ימיו בגליציה שלא בדיוק הבין מה זה רפורמים, והיה במאבק מתמיד עם החסידות, ובסוף ימיו היה בידידות גדולה עם החת"ס שתמך בו. בהחלט יש דעות שקשה לקבל ששי"ר תמך בהם כשני ישעיהו, אך נראה שהדברים באו מתמימות ולא מרצון לכפור ח"ו, וניתן לומר עליהם שריה ליה מריה, וכדומה.
 

רבינא

משתמש ותיק
עטסופר אמר:
בגדי חמודות אמר:
יהודי רציני אמר:
מה למעשה היה 'משכיל' או לא?
כמו שציינו, במהכלול ובאופן כללי אין אזכור לכך שהיה משכיל, אם כי ניהל את דפוס האלמנה והאחים ראם, שם הדפיסו גם כתבים של משכילים,
מאידך באתרים של חב"ד (כמו שהביא הרב אבר כיונה ומצאתי כן בעוד מקומות) נוהגים לכנותו בתואר 'משכיל'.
יש למישהו דברים ברורים יותר בנושא?
לא ראית את הצירוף שלי, שהיתה קבוצה של 12 משכילים והוא נמנה עליהם, תלחץ כאן ותראה שכתוב שהיה משכיל
המכלול הם לא מקור האם הוא היה משכיל או לא, ברשימה הנ"ל גם רבי מתתיהו שטראשון ושי"ר מוגדרים כמשכילים, יש כאלה שבהחלט מגדירים אותם כך אך זה בהחלט לא מוסכם. הגהות של שניהם נמצאים בכל בית מדרש, בסוף הש"ס ועל האבני מילואים.
שפן הסופר מקובל שהיה יותר משכיל מהם, אם כי תודה לקל אני לא מכיר את כתביו ודעותיו.

אני מוחה בשאט נפש בעורכי המכלול החסידיים ששבצו את רבי מתתיהו שטראשון בין משכילי וילנא
בושה
ובדף השיחה רצו להשמיט ממנו את התואר רב
חרפה
 
 

רבינא

משתמש ותיק
עטסופר אמר:
שי"ר הוא מושג כמו יעב"ץ נצי"ב, אם עי יש הנוהגים כבוד וכותבים ריעב"ץ רנצי"ב, לא התכוונתי לזלזל, למעשה בסוף ימיו בפראג הוא נאבק קשות ברפורמים, בניגוד לתחילת ימיו בגליציה שלא בדיוק הבין מה זה רפורמים, והיה במאבק מתמיד עם החסידות, ובסוף ימיו היה בידידות גדולה עם החת"ס שתמך בו. בהחלט יש דעות שקשה לקבל ששי"ר תמך בהם כשני ישעיהו, אך נראה שהדברים באו מתמימות ולא מרצון לכפור ח"ו, וניתן לומר עליהם שריה ליה מריה, וכדומה.

שי"ר חתנו של הקצוה"ח היה משכיל נקודה!!
ביחס למי ומה כבר אשאיר לך
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
רבינא אמר:
אני מוחה בשאט נפש בעורכי המכלול החסידיים ששבצו את רבי מתתיהו שטראשון בין משכילי וילנא
ראשית, איני יודע מאיפה לקחת שעורכי המכלול הם "חסידים", לדעתי רובם ליטאיים. בכל מקרה זה לא רלוונטי.
לגופו של עניין, ההגדרה שלך ל"משכילים" היא אנרכוניסטית, ומושפעת מההנחה שהשכלה היא שם נרדף לכפירה ולעקירת התורה (דבר שהוא נכון, אבל לא בדור ההוא). גם מהר"יץ חיות היה מקורב למשכילים ולהשכלה.
לגבי דף השיחה, אחד העורכים (ליטאי דווקא) תמה מדוע ניתן תואר רב למי שהיה (לפי טעותו) בעיקר אספן ספרים, ויענו ויאמרו: הוא מוכר לנו בעיקר מחידושיו בש"ס. מי שרוצה להזדעזע מזה - לא אעצור בעדו.
(ג.נ. אני עורך פעיל במכלול).
 

מחפש את עצמי

משתמש ותיק
אני הייתי כותב את הפירוש שלהם אבל בלי כל מה שהם כתבו
אני הייתי כותב רק את זה שיוסף חשב שאביו שותף במכירה והוא הבין שהיחיד שלא היה שותף היה בנימין ולכן כשראה את אחיו בפעם הראשונה כל מה שהוא ניסה זה לגרום להם להביא לו את בנימין ואז הוא ניסה לגרום לבנימין להישאר אצלו ורק כשיהודה ספר לו כמה אביו מתאבל עליו והוא הבין שהוא לא היה שותף במכירה נכמרו רחמיו והוא חשף את עצמו.
ולכן לאורך כל הדרך לא היה לו כל נסיון להקל על צער אביו [גם לא במה שהוא יקח ממנו את בנימין] שהרי הוא חשב שאביו שותף במכירה.

ואת שאלות הגר"ח לא הבנתי כי זה שיוסף שמע את אחיו מדברים על כך שהיו אמורים לרחם על יוסף לא סותר את זה שגם אביהם היה שותף ועדיין חשבו שהיה מום לרחם [בדיוק כמו שלפי המקובל אף שהם סברו שהוא חייב מיתה עדיין היה להם מצפון על שלא ריחמו.
 

מחפש את עצמי

משתמש ותיק
ומה ששאל הגר"ח איך אמר גנב גנבתי.
זה שאביו היה שותף במכירתו לא סותר את זה שהוא נגנב שהרי הוא לא פירט מי גנב אותו וגם אבא ששולח את בנו לעבדות זה סוג של גניבה [וגם אם כדברי שפ"ן הסופר שלאביו היה מותר זה רק במקרה מוצדק ויוסף סבר שזה לא מוצדק
 

מחפש את עצמי

משתמש ותיק
לגבי עצם השאלה מלבד תירוץ הרמב"ן הידוע יעויין בבכור שור [לז כו] שתירץ שהשביעו אותו שלא יגלה
 

מחפש את עצמי

משתמש ותיק
עוד יעויין בדעת זקנים לבעלי התוס' [בראשית מב א] שחשש שהאחים יבהלו ויברחו ואז יגרם צער יותר גדול לאביו ולכן העדיף לא לחשוף את עצמו בפניו כל השנים עד שהוא יפייסם לאט [אא שצ"ע למה לא חשף עצמו במפגש הראשון] 
 

מחפש את עצמי

משתמש ותיק
בכלי יקר [כח י] תירץ שה' עשה שהוא ישכח את בית אביו והוא רצה לזכור אבל הוא לא הצליח כי כך עשה ה' [זכור לי בו שזה כדי שתהיה כפרה ליעקב על השנים שלא כיבד את אביו ואינני בטוח]
 

מחפש את עצמי

משתמש ותיק
מהשל"ה זכור לי שברוה"ק יוסף לא גילה לאביו ועוד שה' נטל ממנו כוח הבחירה כדי שיכפר על יעקב
 

חזקה קמיתא

משתמש ותיק
מה שלא הבינו אלו שהתקשו לקבל את דברי הרמב"ן שה"נבואה" שנתנה ליוסף היתה ציווי ולא הגדת עתידות.
כי אם הייתה הגדת עתידות מדוע הוא היה צריך לטרוח לממש אותן, אדרבה אם משמיים העידו שכך יהיה אזי כך יהיה.
אבל יוסף סבר שזה ציווי משמיים למלוך באחיו, ולכן טרח כל כך להביא את בנימין כדי שגם ישתחוה לו.
 

כת הצפוני

משתמש ותיק
מצאתי כעת מר' יעקב קמינצקי (בספר במחיצת רבינו עמוד רו)
שיוסף אחז שאם אחיו ידעו שהוא חי ימיתו אותו
אף אם הוא מלך כי אם אחזו שזה האמת

הם לא יחזרו בהם מהאמת הזאת

והביא סיפור שהגרא רצה להנהיג נשיאת כפיים בחול כל יום
וביהכנס נשרף
ור ישראל סלנטר אחז שבכהג אין לחזור מההלכה עייש נפלא
האוה"ח בפרשת ויגש [איני זוכר כעת מקום מדויק אבל די בתחילת הפרשה כשמדובר על התגלות יוסף] כשהוא שואל מדוע לא גילה יוסף לאביו שהוא חי מביא פירוש דומה מאוד
 
חלק עליון תַחתִית