מדוע לא גילה יוסף ליעקב שהוא חי. דברי המאסף ודעת מרן שר התורה שהוא אפיקורוס

למה זה תשאל לשמי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
רב חיים יכול לחלוק עליו, מה שכתב שהוא אפיקורס, כנראה שלא ידע מי כתב כן.
אגב שמתי לב שכתב שהוא אפיקורוס קודם שהביא את דבריו. אבל איני יודע אם שומעיו העתיקו בדקדוק.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
רב חיים יכול לחלוק עליו, מה שכתב שהוא אפיקורס, כנראה שלא ידע מי כתב כן.
אגב שמתי לב שכתב שהוא אפיקורוס קודם שהביא את דבריו. אבל איני יודע אם שומעיו העתיקו בדקדוק.
גם אם הביאו בדקדוק אפשר דהוא על פי הדברים.
 
 

למה זה תשאל לשמי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
רב חיים יכול לחלוק עליו, מה שכתב שהוא אפיקורס, כנראה שלא ידע מי כתב כן.
אגב שמתי לב שכתב שהוא אפיקורוס קודם שהביא את דבריו. אבל איני יודע אם שומעיו העתיקו בדקדוק.
גם אם הביאו בדקדוק אפשר דהוא על פי הדברים.

אלא דצ''ע דאם טעות כאן היכן אפיקורסות יש כאן
 

זכרונות

משתמש ותיק
בפשטות ניתן לומר שיוסף ידע שהחרימו את מי שיגלה וצירפו שכינה למנין, ולכן לא רצה לעבור על החרם עד שיתגלה לאחיו וכנראה שהם התירו את החרם, וכן מוכח שיצחק ידע ולא גילה וכדברי רש"י בפסוק לה ד"ה ויבך אותו אביו שהיה יודע שהוא חי
 

יאיר

משתמש ותיק
ולו רק בשביל להרחיק כהרחק מאש מדברים זרים ומוזרים כאלה
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
בגדי חמודות אמר:
בכל דפוסי הש"ע, כבר הוציאו את הגהותיו
כמדומני שכוונתך למרדכי פלונגיאן (https://www.hamichlol.org.il/%D7%9E%D7%A8%D7%93%D7%9B%D7%99_%D7%A4%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%90%D7%9F) שהיה המגיה בדפוס וילנא, ולא לשפ"ן הסופר שהיה המנהל
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
את עצם הרעיון שיוסף קרא לבנו מנשה ע"ש כי נשני אלוקים
דהיינו שאביו לא רצה בו או משהו מעין זה

זכור לי שמצאתי בעבר בספרו של הרב קארפ מקרית ספר
 

בגדי חמודות

משתמש ותיק
אבר כיונה אמר:
בגדי חמודות אמר:
בכל דפוסי הש"ע, כבר הוציאו את הגהותיו.
כמדומני שכוונתך למרדכי פלונגיאן (לחץ כאן) שהיה המגיה בדפוס וילנא, ולא לשפ"ן הסופר שהיה המנהל


אתה צודק
היו היה פייגנזון שמואל שרגא והוא הנקרא שפ"ן הסופר, והוא זה שביאר למעלה את החידוש הגדול, ובמכלול לא מופיע שהוא ידוע כמשכיל.
ויש את פייגנזון מרדכי, שהוא היה משכיל, והוא חיבר את הגהותיו לשו"ע.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
דרך שיחה.png
אבל אשמים אנחנו וגו' נאמר כבר כשבאו האחים ליוסף, ולא בשעה שמכרוהו, ומנא ידע בשעת מכירתו, ובמשך כל שנותיו במצרים.

כי גנוב גונבתי וגו' הלא מפורש בפסוק
וַיַּֽעַבְרוּ֩ אֲנָשִׁ֨ים מִדְיָנִ֜ים סֹֽחֲרִ֗ים וַֽיִּמְשְׁכוּ֙ וַיַּֽעֲל֤וּ אֶת־יוֹסֵף֙ מִן־הַבּ֔וֹר וַיִּמְכְּר֧וּ אֶת־יוֹסֵ֛ף לַיִּשְׁמְעֵאלִ֖ים בְּעֶשְׂרִ֣ים כָּ֑סֶף וַיָּבִ֥יאוּ אֶת־יוֹסֵ֖ף מִצְרָֽיְמָה׃


 
 

יאיר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
דרך שיחה.png
אבל אשמים אנחנו וגו' נאמר כבר כשבאו האחים ליוסף, ולא בשעה שמכרוהו, ומנא ידע בשעת מכירתו, ובמשך כל שנותיו במצרים.
ואם כן, מיד כשנודע לו שזה לא בגזרת אביו היה צריך להתגלות לאחיו ולומר להם שיורידו את אביהם מצרימה

מוכח שלא סבר יוסף שהמכירה היתה בגזירת אביו ח"ו
 
 

HaimL

משתמש ותיק
יאיר אמר:
HaimL אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
דרך שיחה.png
אבל אשמים אנחנו וגו' נאמר כבר כשבאו האחים ליוסף, ולא בשעה שמכרוהו, ומנא ידע בשעת מכירתו, ובמשך כל שנותיו במצרים.
ואם כן, מיד כשנודע לו שזה לא בגזרת אביו היה צריך להתגלות לאחיו ולומר להם שיורידו את אביהם מצרימה

מוכח שלא סבר יוסף שהמכירה היתה בגזירת אביו ח"ו
לא בהכרח. שמא כאשר באו לפניו, ואז הבין (לכאורה, אני לא אומר שהפירוש ההוא נכון, אני רק מנסה לסלק את הקושיות) שאחיו הם אלה שמכרוהו, ולא אביו, רק אז מצא מקום (אשתמש כאן בביטוי של מגיב אחר בפורום) לחולל את הדרמה.
 
 

בגדי חמודות

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
את עצם הרעיון שיוסף קרא לבנו מנשה ע"ש כי נשני אלוקים
דהיינו שאביו לא רצה בו או משהו מעין זה

זכור לי שמצאתי בעבר בספרו של הרב קארפ מקרית ספר
אני לא יודע מה כתב הרב קארפ, אבל נראה לי שהפשט הוא, לא שאביו לא רצה בו, אלא שהוא עצמו שכח מבית אביו, זה הפשט הפשוט בפסוק, ויתכן שיוסף סבל מאד מעלות בזכרונו היכן היה, ומה יצא ממנו, ולכן כאשר שכח מבית אביו שמח, ולכן נתן את השם מנשה, ולכן גם לא הלך לחפש אחר אביו, אחר שהעיד על עצמו ששכח כבר מבית אביו.
 
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
הפסוק אומר על אחי יוסף, 'לא יכלו דברו לשלום'
ומתוך גנותם אתה למד שבחם, שלא נהגו עימו אחד בפה ואחד בלב

אבל יעקב, שמראה לו חיבה יתירה, ועושה לו כתונת פסים, ולא חושך ממנו שבטו כשצריך, הוא ולא אחר, מעורר נכלים מאחורי גבו, ובוגד בו אחרי ישבו לבטח תחתיו, ומשתף פעולה עם אחיו, בפעולה חמורה שבחמורות, למכור אותו למקום זוהמא וטומאה - זה כן מסתבר!!

וכל זה יותר פשוט מהקושיא שלא מתחילה על הרמב"ן

מה לומר?
הרבה יותר ממוזר
 

יאיר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
יאיר אמר:
HaimL אמר:
אבל אשמים אנחנו וגו' נאמר כבר כשבאו האחים ליוסף, ולא בשעה שמכרוהו, ומנא ידע בשעת מכירתו, ובמשך כל שנותיו במצרים.
ואם כן, מיד כשנודע לו שזה לא בגזרת אביו היה צריך להתגלות לאחיו ולומר להם שיורידו את אביהם מצרימה

מוכח שלא סבר יוסף שהמכירה היתה בגזירת אביו ח"ו
לא בהכרח. שמא כאשר באו לפניו, ואז הבין (לכאורה, אני לא אומר שהפירוש ההוא נכון, אני רק מנסה לסלק את הקושיות) שאחיו הם אלה שמכרוהו, ולא אביו, רק אז מצא מקום (אשתמש כאן בביטוי של מגיב אחר בפורום) לחולל את הדרמה.
וכי מותר לו להשאיר את אביו בצערו ולו לרגע אחד?!

(רק כעת ראיתי את ההודעה)
 
 

ובכן

משתמש ותיק
ספר וסופר אמר:
וכל זה יותר פשוט מהקושיא שלא מתחילה על הרמב"ן

מה לומר?
הרבה יותר ממוזר
לדעתי, המוזרות גדלה בגוף תירוצו.
יוסף לא יכל להעלות בדעתו שאחיו - למרות שידע בדבר שנאתם אליו, יעשו 'מעשה נבלה' כזו (מלשונו...), למכור ילד רך בשנים, אכזריות כזו וכו' וכו' [להבהיל לב הקורא בתימה].
אבל זה כן הסתדר לו ליוסף, הילד הרך והחכם, שאביו אשר אהבו צווה את בניו וימכרוהו ממכרת עבד. וכל כך למה? ברור, הוא הרי חלם שהוא הולך למלוך עליהם...
 
 

HaimL

משתמש ותיק
יאיר אמר:
HaimL אמר:
יאיר אמר:
ואם כן, מיד כשנודע לו שזה לא בגזרת אביו היה צריך להתגלות לאחיו ולומר להם שיורידו את אביהם מצרימה

מוכח שלא סבר יוסף שהמכירה היתה בגזירת אביו ח"ו
לא בהכרח. שמא כאשר באו לפניו, ואז הבין (לכאורה, אני לא אומר שהפירוש ההוא נכון, אני רק מנסה לסלק את הקושיות) שאחיו הם אלה שמכרוהו, ולא אביו, רק אז מצא מקום (אשתמש כאן בביטוי של מגיב אחר בפורום) לחולל את הדרמה.
וכי מותר לו להשאיר את אביו בצערו ולו לרגע אחד?!

(רק כעת ראיתי את ההודעה)
כנראה שכן, בשביל לגרום לאחיו לעשות תשובה על חטא מכירתו.

אגב, אפשר אפילו לפרש אבל אשמים אנחנו וגו' כלומר היינו צריכים להמרות את פי אבינו בזה (ושני הפסוקים האלה מתפרשים יפה לפי זה, אם נקבל את הפירוש של הרב הנזכר).
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בגדי חמודות אמר:
אבר כיונה אמר:
בגדי חמודות אמר:
בכל דפוסי הש"ע, כבר הוציאו את הגהותיו, עוד לפני שר' חיים היה גדול.
כמדומני שכוונתך למרדכי פלונגיאן (לחץ כאן) שהיה המגיה בדפוס וילנא, ולא לשפ"ן הסופר שהיה המנהל


אתה צודק
היו היה פייגנזון שמואל שרגא והוא הנקרא שפ"ן הסופר, והוא זה שביאר למעלה את החידוש הגדול, ובמכלול לא מופיע שהוא ידוע כמשכיל.
ויש את פייגנזון מרדכי, שהוא היה משכיל, והוא חיבר את הגהותיו לשו"ע.
על בעל ההגהות לשו"ע 
יש מכתב מהסטייפלער בשם חמיו הגרש"י קרליץ אביו של החזו"א. 

 
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
בגדי חמודות אמר:
היו היה פייגנזון שמואל שרגא והוא הנקרא שפ"ן הסופר, והוא זה שביאר למעלה את החידוש הגדול, ובמכלול לא מופיע שהוא ידוע כמשכיל.
ויש את פייגנזון מרדכי, שהוא היה משכיל, והוא חיבר את הגהותיו לשו"ע.
שם משפ' הראשון הוא פייגנזון
אבל השני לא פייגנזון, כי אם פלונגיאן
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
רב חיים יכול לחלוק עליו, מה שכתב שהוא אפיקורס, כנראה שלא ידע מי כתב כן.

למיטב ידיעתי, הגר"ח ידע את זהות הכותב, והואשם באפיקורסות ולא רק בשל הכתוב במובאה הזו
 

ביבליופיל

משתמש ותיק
זכרונות אמר:
בפשטות ניתן לומר שיוסף ידע שהחרימו את מי שיגלה וצירפו שכינה למנין, ולכן לא רצה לעבור על החרם עד שיתגלה לאחיו וכנראה שהם התירו את החרם, וכן מוכח שיצחק ידע ולא גילה וכדברי רש"י בפסוק לה ד"ה ויבך אותו אביו שהיה יודע שהוא חי
ענין החרם הוא ודאי לא פשט הכתוב, אלא מדרש חז"ל. ובשאלה זו כבר דנו רבותינו הראשונים, מפרשי התורה.

 
 

בגדי חמודות

משתמש ותיק
בגדי חמודות אמר:
אבר כיונה אמר:
בגדי חמודות אמר:
בכל דפוסי הש"ע, כבר הוציאו את הגהותיו, עוד לפני שר' חיים היה גדול.
כמדומני שכוונתך למרדכי פלונגיאן (לחץ כאן) שהיה המגיה בדפוס וילנא, ולא לשפ"ן הסופר שהיה המנהל
אתה צודק
תיקון טעות
היו היה פייגנזון שמואל שרגא והוא הנקרא שפ"ן הסופר, והוא זה שביאר למעלה את החידוש הגדול, ובמכלול גם הוא מפיע מקבוצת המשכילים, לחץ כאן.
ויש את פלונגיאן מרדכי, שהוא היה משכיל, והוא חיבר את הגהותיו לשו"ע.

 
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
מה למעשה היה 'משכיל' או לא?
כמו שציינו, במהכלול בערך שלו (וכן באופו כללי בחיפוש עליו בגוגל) אין אזכור שהיה 'משכיל', אם כי ניהל את דפוס האלמנה והאחים ראם, שם הדפיסו גם כתבים של משכילים, מאידך באתרים של חב"ד (כמו שהביא הרב אבר כיונה ומצאתי כן בעוד מקומות) נוהגים לכנותו בתואר 'משכיל'.
יש למישהו דברים ברורים יותר בנושא?
 
חלק עליון תַחתִית