דף כא שאלה בגמ' משיירי חנוכה

מסתפק במועט

משתמש ותיק
תלמוד בבלי מסכת שבת דף כא/ב
אמר רבי ירמיה מאי טעמא דרב קסבר כבתה אין זקוק לה ואסור להשתמש לאורה
אמרוה רבנן קמיה דאביי משמיה דרבי ירמיה ולא קיבלה
כי אתא רבין אמרוה רבנן קמיה דאביי משמיה דרבי יוחנן וקיבלה
אמר אי זכאי גמירתיה לשמעתיה מעיקרא
והא גמרה
נפקא מינה לגירסא דינקותא

שאלתי: מה שואל הגמ' והא גמ' , ומה צריך לתירוץ דגירסא דינקותא ?
זה שהידיעה הזו לא היתה אצלו קודם אין לו להצטער?
אין נפק"מ אם אדם יודע את התורה מגיל 20 עד 120 או מגיל 80 עד 120 ?
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מסתפק במועט אמר:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף כא/ב
אמר רבי ירמיה מאי טעמא דרב קסבר כבתה אין זקוק לה ואסור להשתמש לאורה
אמרוה רבנן קמיה דאביי משמיה דרבי ירמיה ולא קיבלה
כי אתא רבין אמרוה רבנן קמיה דאביי משמיה דרבי יוחנן וקיבלה
אמר אי זכאי גמירתיה לשמעתיה מעיקרא
והא גמרה
נפקא מינה לגירסא דינקותא

שאלתי: מה שואל הגמ' והא גמ' , ומה צריך לתירוץ דגירסא דינקותא ?
זה שהידיעה הזו לא היתה אצלו קודם אין לו להצטער?
אין נפק"מ אם אדם יודע את התורה מגיל 20 עד 120 או מגיל 80 עד 120 ?
כנראה הש''ס ידע שטעם זה לא היה מספיק כדי שיתאונן על כך אביי בקול.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
נראה לי שהפשט הוא, שאביי הצטער על שלא קיבלה בשם רבי ירמיה, בראשונה. וגירסא דינקותא, הוא משל על הלומד תורה ילד למה הוא דומה וכו', כי אחר שלא קיבלה בראשונה, כבר סבר אחרת. ואחר שקיבלה, הסברות הראשונות עלולות להטעות אותו, ולהשכיח ממנו את ההלכה הנכונה.
 
חלק עליון תַחתִית