שאלה על דברי האור החיים, שכוונת יוסף שיכפר להם

הביננו

משתמש רגיל
אור החיים: פרק-מד
{א}  מלא וגו' ואת גביעי וגו'. צריך לדעת טעם יוסף בעניינים אלו. ואם לצערם הלא מעשיו מוכיחים כי גמר בלבו השלום ואכל ושתה עמהם והראה להם שלום. ואולי כי נתכוין לג' דברים. הא' כדי שיכופר להם עון הגניבה שגנבוהו היה עושה להם דברי חשד כדי שיהיה הבושת על מין העון עצמו של יוסף ויכופר עונם. והב' לראות אם יתנו נפשם על בנימין ובאמצעות זה יכיר כי מודדין מדידת אחוה עם אחיו ויכפר להם עונם

אינני מבין, הרי יוסף אמר 'התחת אלוקים אני', ז''א שאין הוא יכול להענישם, וכאן מפרש האור החיים שהתכוון לכפר להם.
 

בשלמא

משתמש ותיק
גם לפי פרש"י (שכנראה כונתך אליו) יש לכלכל את דברי האוחה"ק בסברות וחילוקים.
אבל לפי התרגום יש פשט אחר בפסוק והאוח"ק קאי לפירושו
 

נדיב לב

משתמש ותיק
הביננו אמר:
אור החיים: פרק-מד
{א}  מלא וגו' ואת גביעי וגו'. צריך לדעת טעם יוסף בעניינים אלו. ואם לצערם הלא מעשיו מוכיחים כי גמר בלבו השלום ואכל ושתה עמהם והראה להם שלום. ואולי כי נתכוין לג' דברים. הא' כדי שיכופר להם עון הגניבה שגנבוהו היה עושה להם דברי חשד כדי שיהיה הבושת על מין העון עצמו של יוסף ויכופר עונם. והב' לראות אם יתנו נפשם על בנימין ובאמצעות זה יכיר כי מודדין מדידת אחוה עם אחיו ויכפר להם עונם

אינני מבין, הרי יוסף אמר 'התחת אלוקים אני', ז''א שאין הוא יכול להענישם, וכאן מפרש האור החיים שהתכוון לכפר להם.

שאינו יכול להענישם שלא כשורת הדין או מצד נקמה גרידא, עונש גדול שאינו תמורת חטאיהם.
 

הביננו

משתמש רגיל
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
שאינו יכול להענישם שלא כשורת הדין או מצד נקמה גרידא, עונש גדול שאינו תמורת חטאיהם.
כוונתך,
שעונש שהוא כשורת הדין כן יכול להענישם?!
האין כאן לא תקום ?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
הביננו אמר:
נדיב לב אמר:
שאינו יכול להענישם שלא כשורת הדין או מצד נקמה גרידא, עונש גדול שאינו תמורת חטאיהם.
כוונתך,
שעונש שהוא כשורת הדין כן יכול להענישם?!
האין כאן לא תקום ?

יכול להענישם כדי שיכופר להם עוון מכירתו, ולא בכדי לנקום שאז העונש היה צריך להיות גדול ממה שהענישם. וע"ז אומר להם יוסף התחת אלוקים אנוכי, ז"א לא אענישכם בעונש גדול מצד הנקמה. לדעתי זה פשט הדברים.
 

הביננו

משתמש רגיל
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
יכול להענישם כדי שיכופר להם עוון מכירתו, ולא בכדי לנקום שאז העונש היה צריך להיות גדול ממה שהענישם. וע"ז אומר להם יוסף התחת אלוקים אנוכי, ז"א לא אענישכם בעונש גדול מצד הנקמה. לדעתי זה פשט הדברים.
ז''א אם מחזיר רעה מועטת לחברו ומכוון שיהיה לו לכפרה אז לא עובר על 'בל תקום' ?
וגם אמירת 'התחת אלוהים אני' משמעה שאין מקומו לבוא עימם חשבון על מעשיהם.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
הביננו אמר:
נדיב לב אמר:
יכול להענישם כדי שיכופר להם עוון מכירתו, ולא בכדי לנקום שאז העונש היה צריך להיות גדול ממה שהענישם. וע"ז אומר להם יוסף התחת אלוקים אנוכי, ז"א לא אענישכם בעונש גדול מצד הנקמה. לדעתי זה פשט הדברים.
ז''א אם מחזיר רעה מועטת לחברו ומכוון שיהיה לו לכפרה אז לא עובר על 'בל תקום' ?
וגם אמירת 'התחת אלוהים אני' משמעה שאין מקומו לבוא עימם חשבון על מעשיהם.

בסיפא לא כל כך קשה לי. המשמעות - שאני לא יעבור על דבר האלוקים, להענישכם שלא כפי המידה. אבל ברישא אתה מעיר טוב. וזו כבר שאלה אחרת על האור החיים שכתב במפורש "כדי שיכופר להם עון הגניבה שגנבוהו" וכנראה שהבין שאין בזה משום נקמה ועדיין צריך בירור.
 
חלק עליון תַחתִית