משהו תמוה ב(אי) ברכת שככה לו בעולמו

יצחק ב

משתמש ותיק
איתא בברכות נ"ח ב' ראה בריות טובות ואילנות טובות אומר ברוך שככה לו בעולמו
וכן נפסק בשו"ע רכ"ה
שני טעמים נאמרו למה לא מברכים אותם בימינו.
א. החיי"א מבאר שאנו רגילים בזה תמיד. 
   והוא פלא, למה לחשוב שבזמניהם היו פחות בריות נאות ופחות אילנות טובות? 
ב.המשנ"ב כותב שם בשעה"צ שצריך לדקדק שיהיה יפה ביותר ואין אנו יודעים לדקדק בזה.
    וגם הוא פלא משני סיבות. 
א.למה לחשוב שפעם היו בקיאים ביופי יותר מהיום? 
ב.עצם הגישה שיש יופי מסוים אובייקטיבי וצריך המון חקירות ודקדוקים מה היופי האובייקטיבי הזה, 
   וכי פעם שאדם היה מברך ברוך שככה לו בעולמו היה לפני"ז חוקר ומפלפל האם זה מספיק יפה?
  
כ"כ פשוטה ההלכה, אם אתה רואה משהו שנראה לך מאד יפה אז תברך לאלוקיך שבראו, 
איפה הבעיה???
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
לגבי מה שאנו רגילים בזה תמיד, ייתכן שזהו בגלל שבתקופתנו (כולל תקופת החיי אדם) מצוי יותר לנסוע לערים אחרות וארצות אחרות. בתקופת חז"ל פחות יצאו איש איש ממקומו ומושבו, ואם מישהו היה גר באיזור שבו יש רק עצי ברוש ואקליפטוס, ופתאום בנסיעה נדירה זכה לראות שקדיה, היה מתפעל מאוד.
משא"כ בזמנינו שכמעט כולם רואים מגוון עצים, מגוון אנשים (לבנים, שחומים ושחורים), וטבע האדם שפחות מתפעל באופן הזה.
 

במבי

משתמש ותיק
הברכה היא ברכה של התפעלות, וברגע שהאדם רואה יופי ומרגיש התפעלות ממנו כבר יש לו סיבה לברך.

(ונראה לי שאף החושש לברך לכל הפחות יש לו לומר ללא שם ומלכות, ויהי רצון שאזכר במה שכתבתי ברגע המתאים....)
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
שאלת פותח האשכול יפה.
כבר ישבו בדומה למה שאני מיישב, שכנראה שהנפש צריכה להתפעל ביותר בשביל שיהיה ראוי לברך, שהרי נוי (בפרט נוי אנושי) זה ענין של טעם,
וכיום שדעתנו קצרה לא מתפעלים ביותר (על המשקל שנשים מוחזקות כנדות מדאו' ללא הרגשה מפני שהדעת קצרה ולא שמים על לב אותה הרגשה שמחויבת שקיימת).

(אני גם תמה על משהו.. על הכותרת הפרובוגנדית הריקה, שמטרתה לפתות את הקורא להיכנס לאשכול. משהו כמו הפרסומות המאוסות בעיתונות בדורנו.
אפשר לתת כותרת ממוקדת וסולידית).
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
שאלת פותח האשכול יפה.
כבר ישבו בדומה למה שאני מיישב, שכנראה שהנפש צריכה להתפעל ביותר בשביל שיהיה ראוי לברך, שהרי נוי (בפרט נוי אנושי) זה ענין של טעם,
וכיום שדעתנו קצרה לא מתפעלים ביותר (על המשקל שנשים מוחזקות כנדות מדאו' ללא הרגשה מפני שהדעת קצרה ולא שמים על לב אותה הרגשה שמחויבת שקיימת).

(אני גם תמה על משהו.. על הכותרת הפרובוגנדית הריקה, שמטרתה לפתות את הקורא להיכנס לאשכול. משהו כמו הפרסומות המאוסות בעיתונות בדורנו.
אפשר לתת כותרת ממוקדת וסולידית).
מה זה פרובוגנדית?

מ"מ אתה צודק לגמרי.

אבל מה אעשה שכך מנהג החכמים דפה,
ואם לא אכתוב בצורה מאתגרת אף א' לא יעיין בזה,
ודעתי תישאר טרודה.
 ייש"כ
 
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
הברכה היא ברכה של התפעלות, וברגע שהאדם רואה יופי ומרגיש התפעלות ממנו כבר יש לו סיבה לברך.

(ונראה לי שאף החושש לברך לכל הפחות יש לו לומר ללא שם ומלכות, ויהי רצון שאזכר במה שכתבתי ברגע המתאים....)
אז מה אתה פוסק למעשה?
אם אני רואה עץ, או איש, מאד יפה ונפשי מתפעלת ממנו טובא.
אני סבור שכן יברך. 
מר גם סבור כך???
ייש"כ
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
שאר לעמו אמר:
מה זה פרובוגנדית?

מ"מ אתה צודק לגמרי.

אבל מה אעשה שכך מנהג החכמים דפה,
ואם לא אכתוב בצורה מאתגרת אף א' לא יעיין בזה,
ודעתי תישאר טרודה.
 ייש"כ

רק השמר לך פן תתרגל להנהגה זו, וייצא ניקך כפותח אשכולות רגילים תחת כותרות מסמרות שיער, ואנשים כבר מראש לא ירצו לפתוח. 

ולהעיר ש'למה לא מברכים בימינו על בריות נאות' לדעתי זו כותרת הרבה יותר מסקרנת
 

מבין ענין

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
שאר לעמו אמר:
מה זה פרובוגנדית?
הוא התכווין פרופגנדית, פרופגנדה = תעמולה.

בקיצר, הוא מתכוין שעשית תעמולה לנושא שלך ע"י שלא פירטת בכותרת את הנושא, וסקרנת את הגולשים על ידי כותרת 'תמוהה'...
 

עדין

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
איתא בברכות נ"ח ב' ראה בריות טובות ואילנות טובות אומר ברוך שככה לו בעולמו
וכן נפסק בשו"ע רכ"ה
שני טעמים נאמרו למה לא מברכים אותם בימינו.
א. החיי"א מבאר שאנו רגילים בזה תמיד. 
   והוא פלא, למה לחשוב שבזמניהם היו פחות בריות נאות ופחות אילנות טובות? 
ב.המשנ"ב כותב שם בשעה"צ שצריך לדקדק שיהיה יפה ביותר ואין אנו יודעים לדקדק בזה.
    וגם הוא פלא משני סיבות. 
א.למה לחשוב שפעם היו בקיאים ביופי יותר מהיום? 
ב.עצם הגישה שיש יופי מסוים אובייקטיבי וצריך המון חקירות ודקדוקים מה היופי האובייקטיבי הזה, 
   וכי פעם שאדם היה מברך ברוך שככה לו בעולמו היה לפני"ז חוקר ומפלפל האם זה מספיק יפה?
  
כ"כ פשוטה ההלכה, אם אתה רואה משהו שנראה לך מאד יפה אז תברך לאלוקיך שבראו, 
איפה הבעיה???
המאירי ברכות (נח, ב, ד"ה הרואה אלינות) כתב וז"ל: ונראה לי דוקא במקום שאין האילנות או הבריות מצויות שיש שם קצת חידוש. עכ"ל.
ואם כן הוא אומר כעין החיי אדם אולם שונה, לא שבימינו משתנה, אלא שכל התקנה נתקנה רק במקום כזה.
 
 

יהודה היהודי

משתמש רגיל
בדידי היה מעשה שהגיע אלינו לקהילה אדם נאה ובירכתי עליו [בלא שם ומלכות כמו כל ברכות הרשות שיש נמנעים מלברך בשם ומלכות]
ונראה לי הסיבה שלא ידוע שמברכים ברכה זו ,כי זה אכן תלוי בהרגשת כל אחד וכל אחד מסתפק האם רק לטעמי הוא נאה או אף לכולם ,ולכן מברך בינו לבין עצמו
 
יצחק ב אמר:
שאר לעמו אמר:
שאלת פותח האשכול יפה.
כבר ישבו בדומה למה שאני מיישב, שכנראה שהנפש צריכה להתפעל ביותר בשביל שיהיה ראוי לברך, שהרי נוי (בפרט נוי אנושי) זה ענין של טעם,
וכיום שדעתנו קצרה לא מתפעלים ביותר (על המשקל שנשים מוחזקות כנדות מדאו' ללא הרגשה מפני שהדעת קצרה ולא שמים על לב אותה הרגשה שמחויבת שקיימת).

(אני גם תמה על משהו.. על הכותרת הפרובוגנדית הריקה, שמטרתה לפתות את הקורא להיכנס לאשכול. משהו כמו הפרסומות המאוסות בעיתונות בדורנו.
אפשר לתת כותרת ממוקדת וסולידית).
מה זה פרובוגנדית?

מ"מ אתה צודק לגמרי.

אבל מה אעשה שכך מנהג החכמים דפה,
ואם לא אכתוב בצורה מאתגרת אף א' לא יעיין בזה,
ודעתי תישאר טרודה.
 ייש"כ
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=51&t=11562&p=157675&hilit=%D7%95%D7%94%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%94+%D7%A9%D7%AA%D7%AA%D7%A4%D7%9C%D7%9C#p157648

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=51&t=11562&p=157610&hilit=%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8+%D7%A9%D7%94%D7%A8%D7%91+%D7%97%D7%A9%D7%99%D7%9F#p157675
 
 

מלכיצדק

משתמש רגיל
יהודה היהודי אמר:
בדידי היה מעשה שהגיע אלינו לקהילה אדם נאה ובירכתי עליו [בלא שם ומלכות כמו כל ברכות הרשות שיש נמנעים מלברך בשם ומלכות]
מעשה רב
 
 

מלכיצדק

משתמש רגיל
יהודה היהודי אמר:
ונראה לי הסיבה שלא ידוע שמברכים ברכה זו ,כי זה אכן תלוי בהרגשת כל אחד וכל אחד מסתפק האם רק לטעמי הוא נאה או אף לכולם ,ולכן מברך בינו לבין עצמו
 
יצחק ב אמר:
שני טעמים נאמרו למה לא מברכים אותם בימינו.
א. החיי"א מבאר שאנו רגילים בזה תמיד. 
  
ב.המשנ"ב כותב שם בשעה"צ שצריך לדקדק שיהיה יפה ביותר ואין אנו יודעים לדקדק בזה.
לא שאני חושב שיש איסור לברך, אבל....
 
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
ב.המשנ"ב כותב שם בשעה"צ שצריך לדקדק שיהיה יפה ביותר ואין אנו יודעים לדקדק בזה.
    וגם הוא פלא משני סיבות. 
א.למה לחשוב שפעם היו בקיאים ביופי יותר מהיום? 
ב.עצם הגישה שיש יופי מסוים אובייקטיבי וצריך המון חקירות ודקדוקים מה היופי האובייקטיבי הזה, 
   וכי פעם שאדם היה מברך ברוך שככה לו בעולמו היה לפני"ז חוקר ומפלפל האם זה מספיק יפה?
 
עי' בגמ' ב"ב נח. - "הכל בפני שרה כקוף בפני אדם שרה בפני חוה כקוף בפני אדם חוה בפני אדם כקוף בפני אדם אדם בפני שכינה כקוף בפני אדם שופריה דרב כהנא (מעין שופריה דרב שופריה דרב) מעין שופריה דרבי אבהו שופריה דר' אבהו מעין שופריה דיעקב אבינו שופריה דיעקב אבינו מעין שופריה דאדם הראשון",
וכן בגמ' ב"מ פד.- "אמר רבי יוחנן אנא אישתיירי משפירי ירושלים האי מאן דבעי מחזי שופריה דרבי יוחנן נייתי כסא דכספא מבי סלקי ונמלייה פרצידיא דרומנא סומקא ונהדר ליה כלילא דוורדא סומקא לפומיה ונותביה בין שמשא לטולא ההוא זהרורי מעין שופריה דר' יוחנן"
וכן בגמ' ע"ז כ.- "מסייע ליה לרב דאמר רב אסור לאדם שיאמר כמה נאה עובדת כוכבים זו מיתיבי מעשה ברבן שמעון בן גמליאל שהיה על גבי מעלה בהר הבית וראה עובדת כוכבים אחת נאה ביותר אמר (תהלים קד, כד) מה רבו מעשיך ה' ואף רבי עקיבא ראה אשת טורנוסרופוס הרשע רק שחק ובכה רק שהיתה באה מטיפה סרוחה שחק דעתידה דמגיירא ונסיב לה בכה דהאי שופרא בלי עפרא ורב אודויי הוא דקא מודה דאמר מר הרואה בריות טובות אומר ברוך שככה ברא בעולמו וכו' ע"ש
ומבואר שהיו בקיאים ביופי בודאי , ולא כל אדם שנראה טוב במושגים שלנו הוא מוגדר יפה כדי לברך עליו אלא רק אנשים עם יופי מסויים, וזו כוונת המשנ"ב שין אנו יודעים כיום הגדר מה זה יופי שמברכים עליו.
 
 
חלק עליון תַחתִית