בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
-
פותח הנושא - הודעות: 194
- הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
- נתן תודה: 55 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
אשמח לשמוע את דעתם של הלומדים לבאר את דברי הרמב"ן:
וכך כתב הרמב"ן בפרשת בא פרק יג פסוק טז:
ועתה אומר לך כלל בטעם מצות רבות. הנה מעת היות ע"ג בעולם מימי אנוש החלו הדעות להשתבש באמונה, מהם כופרים בעיקר ואומרים כי העולם קדמון, כחשו בה' ויאמרו לא הוא, ומהם מכחישים בידיעתו הפרטית ואמרו איכה ידע אל ויש דעה בעליון (תהלים עג יא), ומהם שיודו בידיעה ומכחישים בהשגחה ויעשו אדם כדגי הים שלא ישגיח האל בהם ואין עמהם עונש או שכר, יאמרו עזב ה' את הארץ.
וד"ז צ"ב וכי באמת לדגים אין השגחה ח"ו?
וכך כתב הרמב"ן בפרשת בא פרק יג פסוק טז:
ועתה אומר לך כלל בטעם מצות רבות. הנה מעת היות ע"ג בעולם מימי אנוש החלו הדעות להשתבש באמונה, מהם כופרים בעיקר ואומרים כי העולם קדמון, כחשו בה' ויאמרו לא הוא, ומהם מכחישים בידיעתו הפרטית ואמרו איכה ידע אל ויש דעה בעליון (תהלים עג יא), ומהם שיודו בידיעה ומכחישים בהשגחה ויעשו אדם כדגי הים שלא ישגיח האל בהם ואין עמהם עונש או שכר, יאמרו עזב ה' את הארץ.
וד"ז צ"ב וכי באמת לדגים אין השגחה ח"ו?
ערכים:
-
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 862 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן.
בבעלי חיים (עכ"פ בדגים) יש השגחה על כללות המין, בשונה מבני האדם שההשגחה על הפרט.
ובעיקר מי שעומד בהרחבה ועוסק בדברים הללו, השפתי חיים. ראה ומצא שם נחת.
ובעיקר מי שעומד בהרחבה ועוסק בדברים הללו, השפתי חיים. ראה ומצא שם נחת.
-
- הודעות: 1800
- הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
- נתן תודה: 525 פעמים
- קיבל תודה: 747 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן.
ז"ל החינוך מצוה קס"ט
שיש כתות בני אדם יחשבו כי השגחת השם יתברך [על כל המינין בפרט בין אנשים או כל שאר בעלי חיים, ויש מהן כתות יחשבו כי השגחת השם ברוך הוא] על כל עניני העולם בין בעלי חיים או כל שאר דברים, כלומר שלא יתנועע דבר אחד קטן בעולם הזה רק בחפצו ברוך הוא ובגזרתו עד שיחשבו כי בנפל עלה אחד מן האילן הוא גזר עליו שיפל, ואי אפשר שיתאחר או יקדם זמן נפילתה אפילו רגע, וזה דעת רחוק הרבה מן השכל. ויש כתות רעות יחשבו שלא ישים השגחתו ברוך הוא כלל בכל עניני העולם השפל, בין באנשים או בשאר בעלי חיים, והוא דעת הכופרים, רע ומר. ואנחנו בעלי הדעת האמיתים לפי מה ששמעתי נשים השגחתו ברוך הוא על כל מיני בעלי חיים בכלל, שכל מין מן המינים הנבראים בעולם, יתקיים לעולם, לא יכלה ויאבד כלו, כי בהשגחתו ימצא קיום לכל דבר. ובמין האדם נאמין כי השגחתו ברוך הוא על כל אחד ואחד בפרט, והוא המבין אל כל מעשיהם (תהלים לג טו). וכן קבלנו מגדולינו, וגם נמצא על זה הרבה כתובים יורו כי הענין כן. ולכן הזהירתנו התורה כי בהגיע אל האדם החלי הרע, והוא הצרעת, שלא יקחנו דרך מקרה, רק יחשב מיד כי עונותיו גרמו וירחיק מחברת בני אדם כאדם המרחק מרע מעשיו, ויתחבר אל המכפר המרפא שבר החטא ויראה אליו נגעו, ובעצתו ובדבריו ובפשפוש מעשיו יוסר מעליו הנגע, כי האל ברוך הוא שמשגיח עליו תמיד יראה מעשה תשובתו וירפאהו, וזהו ענין ההסגרין כמו שאמרנו.
אמנם ידוע שלדעת הבעש"ט ולמידיו הדעה הזו בגדר כפירה גמורה.
שיש כתות בני אדם יחשבו כי השגחת השם יתברך [על כל המינין בפרט בין אנשים או כל שאר בעלי חיים, ויש מהן כתות יחשבו כי השגחת השם ברוך הוא] על כל עניני העולם בין בעלי חיים או כל שאר דברים, כלומר שלא יתנועע דבר אחד קטן בעולם הזה רק בחפצו ברוך הוא ובגזרתו עד שיחשבו כי בנפל עלה אחד מן האילן הוא גזר עליו שיפל, ואי אפשר שיתאחר או יקדם זמן נפילתה אפילו רגע, וזה דעת רחוק הרבה מן השכל. ויש כתות רעות יחשבו שלא ישים השגחתו ברוך הוא כלל בכל עניני העולם השפל, בין באנשים או בשאר בעלי חיים, והוא דעת הכופרים, רע ומר. ואנחנו בעלי הדעת האמיתים לפי מה ששמעתי נשים השגחתו ברוך הוא על כל מיני בעלי חיים בכלל, שכל מין מן המינים הנבראים בעולם, יתקיים לעולם, לא יכלה ויאבד כלו, כי בהשגחתו ימצא קיום לכל דבר. ובמין האדם נאמין כי השגחתו ברוך הוא על כל אחד ואחד בפרט, והוא המבין אל כל מעשיהם (תהלים לג טו). וכן קבלנו מגדולינו, וגם נמצא על זה הרבה כתובים יורו כי הענין כן. ולכן הזהירתנו התורה כי בהגיע אל האדם החלי הרע, והוא הצרעת, שלא יקחנו דרך מקרה, רק יחשב מיד כי עונותיו גרמו וירחיק מחברת בני אדם כאדם המרחק מרע מעשיו, ויתחבר אל המכפר המרפא שבר החטא ויראה אליו נגעו, ובעצתו ובדבריו ובפשפוש מעשיו יוסר מעליו הנגע, כי האל ברוך הוא שמשגיח עליו תמיד יראה מעשה תשובתו וירפאהו, וזהו ענין ההסגרין כמו שאמרנו.
אמנם ידוע שלדעת הבעש"ט ולמידיו הדעה הזו בגדר כפירה גמורה.
-
פותח הנושא - הודעות: 194
- הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
- נתן תודה: 55 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן.
אכן דברי החינוך נפלאים אך הכיצד זה משיב על שאלתי?סבא כתב:ז"ל החינוך מצוה קס"ט
שיש כתות בני אדם יחשבו כי השגחת השם יתברך [על כל המינין בפרט בין אנשים או כל שאר בעלי חיים, ויש מהן כתות יחשבו כי השגחת השם ברוך הוא] על כל עניני העולם בין בעלי חיים או כל שאר דברים, כלומר שלא יתנועע דבר אחד קטן בעולם הזה רק בחפצו ברוך הוא ובגזרתו עד שיחשבו כי בנפל עלה אחד מן האילן הוא גזר עליו שיפל, ואי אפשר שיתאחר או יקדם זמן נפילתה אפילו רגע, וזה דעת רחוק הרבה מן השכל. ויש כתות רעות יחשבו שלא ישים השגחתו ברוך הוא כלל בכל עניני העולם השפל, בין באנשים או בשאר בעלי חיים, והוא דעת הכופרים, רע ומר. ואנחנו בעלי הדעת האמיתים לפי מה ששמעתי נשים השגחתו ברוך הוא על כל מיני בעלי חיים בכלל, שכל מין מן המינים הנבראים בעולם, יתקיים לעולם, לא יכלה ויאבד כלו, כי בהשגחתו ימצא קיום לכל דבר. ובמין האדם נאמין כי השגחתו ברוך הוא על כל אחד ואחד בפרט, והוא המבין אל כל מעשיהם (תהלים לג טו). וכן קבלנו מגדולינו, וגם נמצא על זה הרבה כתובים יורו כי הענין כן. ולכן הזהירתנו התורה כי בהגיע אל האדם החלי הרע, והוא הצרעת, שלא יקחנו דרך מקרה, רק יחשב מיד כי עונותיו גרמו וירחיק מחברת בני אדם כאדם המרחק מרע מעשיו, ויתחבר אל המכפר המרפא שבר החטא ויראה אליו נגעו, ובעצתו ובדבריו ובפשפוש מעשיו יוסר מעליו הנגע, כי האל ברוך הוא שמשגיח עליו תמיד יראה מעשה תשובתו וירפאהו, וזהו ענין ההסגרין כמו שאמרנו.
אמנם ידוע שלדעת הבעש"ט ולמידיו הדעה הזו בגדר כפירה גמורה.
-
- הודעות: 206
- הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
- נתן תודה: 91 פעמים
- קיבל תודה: 43 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן.
לכאו' @סבא הביא ראיה לדברי @הפקדתי שומרים ,
ובעצם כך היא שיטת רוב הראשונים.
ובעצם כך היא שיטת רוב הראשונים.
-
- הודעות: 1158
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
- נתן תודה: 111 פעמים
- קיבל תודה: 347 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן.
הערה לפותח האשכול הנכבד, ולכל הפותחים: נא לכתוב בכותרת את הנושא המדובר.
-
- הודעות: 626
- הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
- נתן תודה: 340 פעמים
- קיבל תודה: 158 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן.
נכון מאד, כך נקטו קדמונים רבים, כדוגמת בעל העיקרים הספורנו ועוד. להבדיל משיטת החסידות הנוקטת שיש השגחה פרטית על כל יצור, ומשם יצא השיר "תולעת קטנטנה" על העלה שכיסה את התולעת ביום קיץ חם.הפקדתי שומרים כתב:בבעלי חיים (עכ"פ בדגים) יש השגחה על כללות המין, בשונה מבני האדם שההשגחה על הפרט.
ובעיקר מי שעומד בהרחבה ועוסק בדברים הללו, השפתי חיים. ראה ומצא שם נחת.
-
- הודעות: 1800
- הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
- נתן תודה: 525 פעמים
- קיבל תודה: 747 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "ויעשו אדם כדגי הים שלא ישגיח האל בהם"
אכן כן.שואל ומשיב כתב:לכאו' @סבא הביא ראיה לדברי @הפקדתי שומרים ,
ובעצם כך היא שיטת רוב הראשונים.
-
- הודעות: 2032
- הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
- נתן תודה: 37 פעמים
- קיבל תודה: 200 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן.
וכן דעת הרמח"ל, וגם בספרי חסידות ראיתי כותבים כך, כמדומה בספר עמוד העבודה ודגל מחנה אפרים ותולדות יעקב יוסף, רק בספר דברי חיים כתב שגם בבעלי חיים יש השגחה פרטית והוא חידוש גדול נגד כל הקדמונים.מבין ענין כתב:נכון מאד, כך נקטו קדמונים רבים, כדוגמת בעל העיקרים הספורנו ועוד. להבדיל משיטת החסידות הנוקטת שיש השגחה פרטית על כל יצור, ומשם יצא השיר "תולעת קטנטנה" על העלה שכיסה את התולעת ביום קיץ חם.הפקדתי שומרים כתב:בבעלי חיים (עכ"פ בדגים) יש השגחה על כללות המין, בשונה מבני האדם שההשגחה על הפרט.
ובעיקר מי שעומד בהרחבה ועוסק בדברים הללו, השפתי חיים. ראה ומצא שם נחת.
-
פותח הנושא - הודעות: 194
- הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
- נתן תודה: 55 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
כמו כן יש להבין את החלק הנוסף שכתב הרמב"ן: ואין עמהם עונש או שכר. ואכן זה מקביל לדברי הרמב"ן בבראשית (ט ה) על הפסוק: ואך את דמכם לנפשתיכם אדרש מיד כל חיה אדרשנו ומיד האדם מיד איש אחיו אדרש את נפש האדם: כתב שם וז"ל: מיד כל חיה אדרשנו - תמה אני, אם הדרישה כמשמעה, מיד החיה כמו מיד האדם להיות עונש בדבר, ואין בחיה דעת שתענש או שתקבל שכר. ואולי יהיה כן בענין דם האדם לבדו, שכל החיה שתטרוף אותו תטרף כי גזרת מלך היא, וכו'
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
בעניי לא הבנתי כלל את שאלת פותח האשכול.
הלא הרמב"ן עצמו כלל דעה זו בין הדעות שהחלו להשתבש.
האם לא כן?!
הלא הרמב"ן עצמו כלל דעה זו בין הדעות שהחלו להשתבש.
האם לא כן?!
-
- הודעות: 539
- הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
- מיקום: ארץ ישראל
- נתן תודה: 117 פעמים
- קיבל תודה: 137 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
לדעתי אין כאן מחלוקת בין חסידות לבין דעת הרמב"ן, כי הביאור הוא כזה: הקב"ה יודע כל דבר בעולם ומהווה כל דבר בעולם וזן מביצי כינים עד קרני ראמים, אבל השגחה הוא מושג אחר, שביאורו שהקב"ה רואה באותו יצור תכלית ומטרה בפני עצמה, וזה לא נכון בדגים, כי אין הם תכלית לעצמם אלא אמצעי המביא לתכלית.
-
פותח הנושא - הודעות: 194
- הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
- נתן תודה: 55 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
אשמח ותציין היכן כתב כך ואנכי לא ידעתי.בן איש חי כתב: הלא הרמב"ן עצמו כלל דעה זו בין הדעות שהחלו להשתבש.
-
- הודעות: 1800
- הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
- נתן תודה: 525 פעמים
- קיבל תודה: 747 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
את האדם לא את הדגים!בן איש חי כתב:בעניי לא הבנתי כלל את שאלת פותח האשכול.
הלא הרמב"ן עצמו כלל דעה זו בין הדעות שהחלו להשתבש.
האם לא כן?!
-
פותח הנושא - הודעות: 194
- הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
- נתן תודה: 55 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
עיין היטב בדברי הרד"ק (מלכים א פרק יג פסוק כח) שמשמע שלא כדבריךרחמים כתב:וזה לא נכון בדגים, כי אין הם תכלית לעצמם אלא אמצעי המביא לתכלית.
-
- הודעות: 539
- הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
- מיקום: ארץ ישראל
- נתן תודה: 117 פעמים
- קיבל תודה: 137 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
למה התכוונת? מזה שאמר שיש גמול לבעלי חיים? אם כן, יש המון מזה בחז"ל שהכלבים קיבלו שכר, והמלאכים קיבלו שכר או עונש ואף שאין לכל אלה בחירה, אלא הביאור הוא שכל זה נעשה כדי ללמד לבני אדם, כך מסביר הר' דסלר במכתב מאליהו.ברית מלח כתב:עיין היטב בדברי הרד"ק (מלכים א פרק יג פסוק כח) שמשמע שלא כדבריךרחמים כתב:וזה לא נכון בדגים, כי אין הם תכלית לעצמם אלא אמצעי המביא לתכלית.
-
פותח הנושא - הודעות: 194
- הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
- נתן תודה: 55 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
עוד מצאתי בדברי הגמרא בחולין דף סג. אמר רב יהודה: שלך - זה השולה דגים מן הים, דוכיפת - שהודו כפות תניא נמי הכי: דוכיפת - שהודו כפות, וזהו שהביא שמיר לבית המקדש. ר' יוחנן, כי הוה חזי שלך, אמר: משפטיך תהום רבה, וכתב רש"י:ומשפטיך אף בתהום רבה - שזמנתה שלך לשפוט ולעשות נקמתך בדגת הים להמית המזומנים למות, לשון מורי, וכו'רחמים כתב:למה התכוונת? מזה שאמר שיש גמול לבעלי חיים? אם כן, יש המון מזה בחז"ל שהכלבים קיבלו שכר, והמלאכים קיבלו שכר או עונש ואף שאין לכל אלה בחירה, אלא הביאור הוא שכל זה נעשה כדי ללמד לבני אדם, כך מסביר הר' דסלר במכתב מאליהו.
-
- הודעות: 160
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 18:18
- נתן תודה: 19 פעמים
- קיבל תודה: 64 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
בפרשת וירא משמע מדברי הרמב"ן כי אף בבני אדם אין השגחה פרטית רק ל'חסידיו', אשר מהם 'לא יגרע עינו', וז"ל:
"...והנכון בעיני שהיא ידיעה בו ממש ירמוז כי ידיעת השם שהיא השגחתו בעולם השפל היא לשמור הכללים וגם בני האדם מונחים בו למקרים עד בא עת פקודתם אבל בחסידיו ישום אליו לבו לדעת אותו בפרט להיות שמירתו דבקה בו תמיד לא תפרד הידיעה והזכירה ממנו כלל כטעם לא יגרע מצדיק עיניו (איוב לו ז)".
ועיי"ש ברבינו בחיי מה שביאר בזה, ג' חלוקות של השגחה, לבהמה, לאדם, ולחסידים.
ולענין מה שהועמד כאן כי החסידות היא ואין בלתה שסברה כי יש השגחה הפרטית גם כלפי מין הבהמה, הנה דברי הגר"א ביהל אור (שלח טז, ד):
"...והנכון בעיני שהיא ידיעה בו ממש ירמוז כי ידיעת השם שהיא השגחתו בעולם השפל היא לשמור הכללים וגם בני האדם מונחים בו למקרים עד בא עת פקודתם אבל בחסידיו ישום אליו לבו לדעת אותו בפרט להיות שמירתו דבקה בו תמיד לא תפרד הידיעה והזכירה ממנו כלל כטעם לא יגרע מצדיק עיניו (איוב לו ז)".
ועיי"ש ברבינו בחיי מה שביאר בזה, ג' חלוקות של השגחה, לבהמה, לאדם, ולחסידים.
ולענין מה שהועמד כאן כי החסידות היא ואין בלתה שסברה כי יש השגחה הפרטית גם כלפי מין הבהמה, הנה דברי הגר"א ביהל אור (שלח טז, ד):
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 206
- הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
- נתן תודה: 91 פעמים
- קיבל תודה: 43 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
ברמב''ן יש כמה סתירות גם בשער הגמול משמע כמו שציטטת.
ועוד עיין בפי' בית היין על ברמב''ן שציינו לעוד מקומות
ועוד עיין בפי' בית היין על ברמב''ן שציינו לעוד מקומות
-
- הודעות: 1800
- הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
- נתן תודה: 525 פעמים
- קיבל תודה: 747 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
ישר כוח @ישי בן ישראל על דברי הגר"א הברורים שהבאת,
וכדי לתת עוד מראי מקומות-
אלו דברי הכד הקמח [לרבינו בחיי] ערך השגחה:
ומתוך הנבראים האלה שהודיע הקדוש ברוך הוא לאיוב והן העורב והיעלים והאילות נראה כי יש השגחה פרטית גם על שאר בעלי חיים, ואין הדבר כן כי אין ההשגחה זאת להם בפרט אלא כדי לקיים המין ההוא כי לולא שהקב"ה מכין מזון לכל מין ומין היה המין ההוא בטל, ואם כן אין עיקר השגחה זו אלא לשמור הכלל וזה שכתוב (תהלים קמה) נותן לבהמה לחמה וגו' וכתיב (שם קד) הכפירים שואגים לטרף וגו' וכתיב (שם קמד) פותח את ידך וגו', וכן מאמר רז"ל (ע"ז פ"ק דף כב) יושב וזן את כל העולם כולו מקרני ראמים ועד ביצי כנים, ואין כונת כל זה רק לשמור הכלל, ומזה דרשו רז"ל שהעורבים אביהם שונאין אותם ואינם מפרנסן לפיכך הקדוש ברוך הוא מזמין להם יתושין מתוך צואתן ונכנסין לתוך פיהן, וכן (ב"ב פ"ק דף טז) היעלים הנקבה שבהן שונאה את ולדה וכשכורעת לילד עולה לראש סלע גבוה כדי שיפול הולד וימות, והקב"ה מזמין לו נשר ומקבלו בכנפיו. חולל אילות מלשון חיל כיולדה. וכן (שם) האילה רחמה צר ואין הולד יכול לצאת ובשעת לידה הקדוש ברוך הוא מזמין דרקון ומכישה ברחמה ויוצא. וכל הענינים האלה ההשגחה מבוארת בהם לקיום המין בלבד:
סוף דבר הודיע הקדוש ברוך הוא לאיוב שהשגחתו שופעת על מין האדם בכלל ובפרט, על שאר בעלי חיים לבד לקיום המין עכ"ל.
וכדי לתת עוד מראי מקומות-
אלו דברי הכד הקמח [לרבינו בחיי] ערך השגחה:
ומתוך הנבראים האלה שהודיע הקדוש ברוך הוא לאיוב והן העורב והיעלים והאילות נראה כי יש השגחה פרטית גם על שאר בעלי חיים, ואין הדבר כן כי אין ההשגחה זאת להם בפרט אלא כדי לקיים המין ההוא כי לולא שהקב"ה מכין מזון לכל מין ומין היה המין ההוא בטל, ואם כן אין עיקר השגחה זו אלא לשמור הכלל וזה שכתוב (תהלים קמה) נותן לבהמה לחמה וגו' וכתיב (שם קד) הכפירים שואגים לטרף וגו' וכתיב (שם קמד) פותח את ידך וגו', וכן מאמר רז"ל (ע"ז פ"ק דף כב) יושב וזן את כל העולם כולו מקרני ראמים ועד ביצי כנים, ואין כונת כל זה רק לשמור הכלל, ומזה דרשו רז"ל שהעורבים אביהם שונאין אותם ואינם מפרנסן לפיכך הקדוש ברוך הוא מזמין להם יתושין מתוך צואתן ונכנסין לתוך פיהן, וכן (ב"ב פ"ק דף טז) היעלים הנקבה שבהן שונאה את ולדה וכשכורעת לילד עולה לראש סלע גבוה כדי שיפול הולד וימות, והקב"ה מזמין לו נשר ומקבלו בכנפיו. חולל אילות מלשון חיל כיולדה. וכן (שם) האילה רחמה צר ואין הולד יכול לצאת ובשעת לידה הקדוש ברוך הוא מזמין דרקון ומכישה ברחמה ויוצא. וכל הענינים האלה ההשגחה מבוארת בהם לקיום המין בלבד:
סוף דבר הודיע הקדוש ברוך הוא לאיוב שהשגחתו שופעת על מין האדם בכלל ובפרט, על שאר בעלי חיים לבד לקיום המין עכ"ל.
-
- הודעות: 1800
- הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
- נתן תודה: 525 פעמים
- קיבל תודה: 747 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
גם דעת הרמב"ם שההשגחה על בעלי החיים היא כללית בלבד, ככתוב בריקאנטי פרשת כי תצא וז"ל ובבראשית רבה [עט, ו] רבי שמעון בן יוחאי היה טמון במערה י"ג שנה הוא ובנו אוכלין חרובין של גרודא עד שהעלה גופן חלודה, בסופא נפק יתיב ליה על פומא דמערתא, חמא חד צייד קאים צייד צפורים, דכד הוה שמע ברת קלא אמרה מן שמיא דימוס הות פשגא, שפיקולא הוי מתצדא, אמר צפור מבלעדי שמייא לא אצלח, כמן וכמן דבר נש, נפק דק ואשכח מילייא משדכן אתון ואותבון כחדא בגו דבי מדרשא. וזה הדרש הוא במקומות אחרים לרבותינו ז"ל, מכל אלו הדרשות נראה כי השגחת השם יתברך היא אפילו בפרטי הבהמות והחיות.
ואין זה דעת הרב הגדול ז"ל בספר מורה הנבוכים [ח"ג פמ"ח], וראיתו מפסוק [חבקוק א, יד] ותעשה אדם כדגי הים. אמנם אם נרצה ליישב אלו הדרשות לדעת הרב ז"ל, יש לי ליישבם ממאמרם ז"ל שאמרו [ב"ר י, ז] אין לך כל עשב למטה שאין לו מזל מלמעלה מכה אותו ואומר לו גדל, שנאמר [איוב לח, לג] הידעת חוקות שמים, והענין כי כח התחתונים הוא בעליונים וכל מלאך שומר את תפקידו אשר הופקד עליו, ולזה אמר במאמר הנזכר ההוא דממנא על עופי אתער לגבי קדוש ברוך הוא, נראה כאילו מסרם תחת השומרים אך אין השגחת השם פרטית עליהם עכ"ל.
והנה הדגשתי ראיית הרמב"ם מהפסוק ותעשה אדם כדגת הים, שזה ממש לשונו של הרמב"ן שהביא פותח האשכול, וא"כ לא לחינם הזכיר הרמב"ן דווקא את הדגים!
ואין זה דעת הרב הגדול ז"ל בספר מורה הנבוכים [ח"ג פמ"ח], וראיתו מפסוק [חבקוק א, יד] ותעשה אדם כדגי הים. אמנם אם נרצה ליישב אלו הדרשות לדעת הרב ז"ל, יש לי ליישבם ממאמרם ז"ל שאמרו [ב"ר י, ז] אין לך כל עשב למטה שאין לו מזל מלמעלה מכה אותו ואומר לו גדל, שנאמר [איוב לח, לג] הידעת חוקות שמים, והענין כי כח התחתונים הוא בעליונים וכל מלאך שומר את תפקידו אשר הופקד עליו, ולזה אמר במאמר הנזכר ההוא דממנא על עופי אתער לגבי קדוש ברוך הוא, נראה כאילו מסרם תחת השומרים אך אין השגחת השם פרטית עליהם עכ"ל.
והנה הדגשתי ראיית הרמב"ם מהפסוק ותעשה אדם כדגת הים, שזה ממש לשונו של הרמב"ן שהביא פותח האשכול, וא"כ לא לחינם הזכיר הרמב"ן דווקא את הדגים!
-
- הודעות: 1800
- הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
- נתן תודה: 525 פעמים
- קיבל תודה: 747 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
דבר יקר מאוד כתב הכלי יקר בפרשת במדבר וז"ל
שאו את ראש וגו'. אף על פי שרש"י פירש שהוא לשון קבלת חשבון (שמות ל יב) מכל מקום הזכירו בלשון שאו, כי תשא, נשא, כי מצד המספר ינטלם וינשאם ביתר שאת על כל העמים אשר אין להם מספר פרטי כמו הקש הזה שאין דרך בעל הגורן ליתן לו מנין, כך אין לאומות השגחה פרטית כי אם כללית לקיום המין כשאר בהמות וחיתו ארץ אבל כל איש מישראל מושגח בפרטות ואפילו אחד מהם חשוב כאומה שלימה כמו שנאמר (שם יט כא) ונפל ממנו רב, ואפילו אחד מהם שיפול דומה כי רב הוא. על כן נתן להם הקדוש ברוך הוא מספר כמו לכוכבים שנאמר בהם (ישעיה מ כו) המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא עכ"ל.
והיינו שאין החילוק רק בין אדם לבעלי חיים, אלא אף בין ישראל לאומות העולם, והוא חידוש שהרי יש להם בחירה ושכר ועונש, ולכאו' זה תלוי בזה.
שאו את ראש וגו'. אף על פי שרש"י פירש שהוא לשון קבלת חשבון (שמות ל יב) מכל מקום הזכירו בלשון שאו, כי תשא, נשא, כי מצד המספר ינטלם וינשאם ביתר שאת על כל העמים אשר אין להם מספר פרטי כמו הקש הזה שאין דרך בעל הגורן ליתן לו מנין, כך אין לאומות השגחה פרטית כי אם כללית לקיום המין כשאר בהמות וחיתו ארץ אבל כל איש מישראל מושגח בפרטות ואפילו אחד מהם חשוב כאומה שלימה כמו שנאמר (שם יט כא) ונפל ממנו רב, ואפילו אחד מהם שיפול דומה כי רב הוא. על כן נתן להם הקדוש ברוך הוא מספר כמו לכוכבים שנאמר בהם (ישעיה מ כו) המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא עכ"ל.
והיינו שאין החילוק רק בין אדם לבעלי חיים, אלא אף בין ישראל לאומות העולם, והוא חידוש שהרי יש להם בחירה ושכר ועונש, ולכאו' זה תלוי בזה.
-
- הודעות: 1800
- הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
- נתן תודה: 525 פעמים
- קיבל תודה: 747 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
מאוד מעניין לדעת מהם הסתירות ברמב"ן, ומה כתב בפירוש בית היין, כי בתורת האדם מבואר להדיא שיטתו בזה וז"ל-שואל ומשיב כתב:ברמב''ן יש כמה סתירות גם בשער הגמול משמע כמו שציטטת.
ועוד עיין בפי' בית היין על ברמב''ן שציינו לעוד מקומות
וזה המאמר יורה כי איוב היה חושב תחלה כי מצד גריעות האדם אצל הבורא ישים אותו תחת ממשלת המקרים, כפי מערכת המזלות ומשטריהם (נ"א ומשטרי הארצות), יאמין באדם, כמו שנאמין אנחנו בנמלים או בשרצי הארץ והבהמות, כי אין השגחה עליונה בהם רק לקיום המין, אבל ליחיד מהם אין עמו עונש ושכר, ולא נאמר בהם שחטאו כשישחטו, ולא שזכו כשהאריכו ימים והיו מזונותם מצויין להם, כזאת היתה סברתו תחלה כפי ענין מענהו הראשון
-
- הודעות: 1800
- הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
- נתן תודה: 525 פעמים
- קיבל תודה: 747 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
בעניין דעת הגר"א ראה בספר המצורף שלומד שאין זו כוונת הגר"א, אחרת יש סתירה גדולה בדבריו
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 1464
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 489 פעמים
- קיבל תודה: 479 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
זכור לי שיש על זה בשו"ת חקרי לב שדן האם יכול להיות שודאי טריפה תחיה יותר מי"ב חודש כי הרשב"א כותב שאם מצאנו דבר כזה זה "נס", וכאן החקרי לב דן האם יש ניסים לבהמות, אבל לכאורה אינו מובן כלל כי ודאי יש נס לבעלים שלא יפסיד את הבהמה וכיו"ב אבל הנס הוא לא לבהמה עצמה ולא עיינתי שם כעת.ברית מלח כתב:עוד מצאתי בדברי הגמרא בחולין דף סג. אמר רב יהודה: שלך - זה השולה דגים מן הים, דוכיפת - שהודו כפות תניא נמי הכי: דוכיפת - שהודו כפות, וזהו שהביא שמיר לבית המקדש. ר' יוחנן, כי הוה חזי שלך, אמר: משפטיך תהום רבה, וכתב רש"י:ומשפטיך אף בתהום רבה - שזמנתה שלך לשפוט ולעשות נקמתך בדגת הים להמית המזומנים למות, לשון מורי, וכו'רחמים כתב:למה התכוונת? מזה שאמר שיש גמול לבעלי חיים? אם כן, יש המון מזה בחז"ל שהכלבים קיבלו שכר, והמלאכים קיבלו שכר או עונש ואף שאין לכל אלה בחירה, אלא הביאור הוא שכל זה נעשה כדי ללמד לבני אדם, כך מסביר הר' דסלר במכתב מאליהו.
-
פותח הנושא - הודעות: 194
- הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
- נתן תודה: 55 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
יש"כ על רוב הכמות והאיכות שהארכת להביא למעלה. אלא שלא ידעתי היאך ישיב הרמב"ן על דברי הגמרא בחולין סג. (הביאותים למעלה)סבא כתב:וא"כ לא לחינם הזכיר הרמב"ן דווקא את הדגים!
-
- הודעות: 1007
- הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
- נתן תודה: 126 פעמים
- קיבל תודה: 424 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
בתוספות ע"ז טז: כתבו
"דימוס לשון רחמים הוא כדאמרי' בירושלמי דשביעית (פ"ט) במעשה דר"ש בן יוחי אחר דנפק מן מערתא חמא חד צד עופות שמע בת קלא כד הוה אמרה דימוס הוה פסגה פי' היה העוף נמלט מן הפח וכד הוה אמרה ספיקולא הוה מתצדא פי' הוה מתלכדא בפח קולא הוא תרגום של פח אלמא משמע דדימוס הוא לשון רחמים ושמעת מן הדא אפי' ציפורא קלילא מבלעדי שמיא לא מתצדא כל שכן בר איניש.
ועיין בשו"ת משנה הלכות ח"ז רפח' - רצ' שהאריך שהלכה כדעה שישנה השגחה על הכל וכפי שהסכימו האחרונים שהיו בעלי קבלה.
"דימוס לשון רחמים הוא כדאמרי' בירושלמי דשביעית (פ"ט) במעשה דר"ש בן יוחי אחר דנפק מן מערתא חמא חד צד עופות שמע בת קלא כד הוה אמרה דימוס הוה פסגה פי' היה העוף נמלט מן הפח וכד הוה אמרה ספיקולא הוה מתצדא פי' הוה מתלכדא בפח קולא הוא תרגום של פח אלמא משמע דדימוס הוא לשון רחמים ושמעת מן הדא אפי' ציפורא קלילא מבלעדי שמיא לא מתצדא כל שכן בר איניש.
ועיין בשו"ת משנה הלכות ח"ז רפח' - רצ' שהאריך שהלכה כדעה שישנה השגחה על הכל וכפי שהסכימו האחרונים שהיו בעלי קבלה.
-
- הודעות: 160
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 18:18
- נתן תודה: 19 פעמים
- קיבל תודה: 64 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
גם לדבריו מבואר שמ"מ אין דעת הגר"א מסכמת לדעת הראשונים ששללו את הדעה הסברת "שלא יתנועע דבר אחד קטן בעולם הזה רק בחפצו ברוך הוא ובגזרתו עד שיחשבו כי בנפל עלה אחד מן האילן הוא גזר עליו שיפל". מדברי הגר"א מבואר שכל פרט ומקרה הוא בהשגחת עליון, אלא שאין זה מתנהל לפי דינו הפרטי של הדומם או הבעל חי כי אם לשם קיום המין.סבא כתב:בעניין דעת הגר"א ראה בספר המצורף שלומד שאין זו כוונת הגר"א, אחרת יש סתירה גדולה בדבריו
-
- הודעות: 160
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 18:18
- נתן תודה: 19 פעמים
- קיבל תודה: 64 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
ודרך זו המבארת את דעת הגר"א, מתאימה גם עם המקורות בספרי חסידות המדברים על השגח"פ בדצ"ח.
הנה דברי ר"פ מקאריץ: והנה דברי רמ"מ מויטעפסק: בדברי שניהם לא מדובר על השגח"פ לצורך הדצ"ח, כי אם שכל הנעשה עמהם הוא בהשגחה.
אגב, מעניין לראות את דבריו החריפים של המנחת אלעזר ממונקאטש על דברי השומר אמונים (הקדמון) ששלל את ההשגח"פ על דצ"ח:
הנה דברי ר"פ מקאריץ: והנה דברי רמ"מ מויטעפסק: בדברי שניהם לא מדובר על השגח"פ לצורך הדצ"ח, כי אם שכל הנעשה עמהם הוא בהשגחה.
אגב, מעניין לראות את דבריו החריפים של המנחת אלעזר ממונקאטש על דברי השומר אמונים (הקדמון) ששלל את ההשגח"פ על דצ"ח:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 936
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 381 פעמים
- קיבל תודה: 425 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בעניי לא הבנתי כלל את דבריו הקדושים של הרמב"ן. האם אין השגחה על בעלי חיים ח"ו?
בתשובה הידועה של האבני נזר על ארץ ישראל (יו"ד תנד) מבאר בנוגע לעונש על שלש השבועות שהשביעו את ישראל ביציאתם לגלות (כתובות קיא, א): אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל: אם אתם מקיימין את השבועה מוטב, ואם לאו - אני מתיר את בשרכם כצבאות וכאילות השדה. ופירש"י: מתיר את בשרכם - לשון הפקר. ולאחר שביאר את גדר חלות השבועה כתב:
וכיון שנפסק הדיבוק [-שבין האדם לקונו] מסולק השגחת השי"ת מעליו והוא הפקר כחיות השדה שאין להם נשמה. וע"כ אין השגחת השי"ת על פרטי בהמות וחיות רק על קיום המין כמ"ש הרמב"ן [בתורת האדם שער הגמול] והרמב"ם [במו"נ ח"ג פי"ז י"ח] והחינוך [במצוה קס"ט]. כ"כ האדם אם אין הנשמה בו המקרבתו להשי"ת. והיינו דנקט קרא בצבאות או באילות שהוא מורה על סילוק הקדושה היא השגחת השי"ת כדכתיב בבהמת קודש בעלת מום לאחר פדיון. אך כאשר יאכל את הצבי ואת האיל [דברים ט"ו כ"ב]. כי ע"י המום בבכור ומעשר ובשאר קדשים במום ופדיון נסתלק קדושת קרבן ממנה.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים