יצחק ב אמר:שלום לר' הערשל וייש"כ גדול על הדברים.הערשלה אמר:יצחק ב אמר:אני מאד מודה לך על הדברים.
אגדיר את דברי מעכ"ת כפי איך שהבנתי אותם.
גאווה צומחת רק כשהאדם לוקח את הדיון בשביל להתמלאות בתחושות של ערך וניצחון.
כמו שנאמר במשלי י"ח ב' לא יחפוץ כסיל בתבונה אלא בהתגלות ליבו.
אבל אדם שאינו כסיל ובאמת חפץ בתבונה,ומבקש להשיג אמיתו של עניין, ומכח זה הוא מכריע שפלוני טעה, או צדק, אי"ז מביא לגאווה.
ע"כ ביאור מעכ"ת.
אני אצטרך לחשוב על הדברים.
מה שכן אני מתקשה בתחילת העיון בדברי מר.
הרי בסופו של יום, הוא עומד ומכריע שהשני טועה, אפילו שזה מכח חפצו האמתי בתבונה,
אבל מ"מ הוא מכריע שאלמוני טעה טעות חמורה,
אי"ז מביא לגאווה?
אתיישב בדבריך וייש"כ
שורש העניין נעוץ במילים אלו.
הייתי ממליץ למעכ"ת לחשוב על ניסוח כזה "שאינו יורד לסוף דעתו של השני וכעת נראה שהשני טעות".
א. לגבי הדוגמא שרצית,
לא זכור כעת דוגמא מסוימת, אבל כל היפגשות שלך עם בן אדם, אפילו קצרה,
אתה מיד תבחין (אולי לא בצורה מודעת) כמה גאווה וכמה ענווה יש לו.
אם תנסה להסביר למישהו, כמה ענווה יש לפלוני, ותוכיח לו מכל מיני אמירות שלו וכו', תמיד הוא יוכל להתווכח, אולי הוא רק עושה עצמו עניו וכו' וכו'
אבל אתה תישאר בטוח שהוא כך ולא אחרת.
ב. לגבי המשפט החכם הנ"ל
מה קורה אם אני משוכנע שירדתי לסוף דעתו של השני???
ייש"כ גדול
יישר כח על תגובתך להרב @הערשלה , לגבי הדוגמא, מסתבר לי שהוא בזכות שעוררתי אותך להגיב על זה.
אני מכבד גם את בחירתך שלא להתייחס לתגובותי הנוגעות בעצמותם של דבריך (אולי בגלל השאלה על ה"דחיפות" שהיה בה קצת ציניות ועלי להתנצל).
מכך שאין למעשה דוגמא לאותה "ענוה" של ברסלבר, ואין שום הוכחה להשמצת "רוב" בני הישיבות המובחרים, כלשונך, לומר עליהם שנגועים יותר בגאוה חלילה, וכפי שציינו הרב @בלדד השוחי והרב @יעקב שלם שהם אינם מכירים רוב כזה, וגם אני הקטן מצטרף לעדותם.
א"כ תמהני על עצם בניית יסוד האשכול הזה, האם לדעתך זה שאתה "מרגיש" על ברסלבר אלמוני שהוא "עניו פשוט כנה ואמיתי", ונוסף לכך אתה "מרגיש" כי בני הישיבות המסולאים בפז הם ברובם "בעלי גאווה", (ח"ו), זו סיבה מספיקה בשביל לבקש עזרה דחופה בנסיון ליישב את "הרגשותיך" הלא מבוססות??
וזה עוד כשאתה מעיד בשרשור ההודעות על עצמך כתגובה למי שאמר כי יש לדון מהי גאוה וענוה, כי אינך יודע גידרה של גאוה וענוה, א"כ איך אתה יכול לדעת אם הרגשת שהוא "עניו" אולי ההרגשה כיוונה למושג אחר??
ולמיטב זכרוני, כפי ששאלתיך, דנת בנושא ה"בטחון עצמי נמוך בדורינו" בארוכה, ונאמרו שם על ידי חכמי הפורום וביניהם הרב @הערשלה הנ"ל, דברי חכמה עילאיים המבוססים על דברי חז"ל באופן נפלא בגדרי גאוה וענוה, ואם היית מכבד את הכותבים וקורא ומבין בודאי שהיתה נפתרת הסתירה בהרגשות ויתכן שאף לא היתה נוצרת.
ובעיקר קשה לי שוב, כפי שקשה לי לגבי עוד אחד או שניים מתוך החברים דכאן, והעליתי זאת באשכול הנוגע לכך שנשמותינו חלק אלוק ממעל ובאשכול הנוגע לחסד לאומים, האם בקשת האמת יש כאן???? או השחלת השמצה סתמית על בני תורה????
אם בקשת האמת מדוע זה בררת לך לענות רק לאלו אשר רח"ל "הסכימו" עם עצם השאלה שלך הבנויה על הוצאת שם רע וזלזול לבני אדם הכי יקרים בעולם- בני התורה!!
ומי שהעיז פניו לערער על הנחה זו "התעלמת ממנו". מותר לך לבחור להתעלם, אך לנו אסור להתעלם מהוצאת שם רע על הדבר הכי טוב "בהשחלה", וחובתינו למחות על כך.