תיווך בבלעדיות

חכם האדם

משתמש רגיל
ד"ת שבא לפני מוכר דירה פנה למתווך שיביא לו קונה לדירה, ויתן לו בלעדיות בדירה, וההסכם נעשה בע"פ לא בכתב ע"פ החוק.
ועתה לטענת המוכר עקב שהמתווך לא הביא לו קונים רציניים מכר זאת דרך מישהו אחר.
והמתוווך טוען בלעדיות טוען לו שכל הענין של בלעדיות זה רק על פי חוק, ובחוק ההסכם חייב להיות כתוב בכתב וממילא זה לא מחייב.
והמתווך טוען סיכמנו בע"פ אז סיכמנו ומה זה משנה אם בע"פ או בכתב.
 

בעילום שם

משתמש רגיל
ודאי שע"פ תורה שכירות פועלים היא גם בע"פ, והרי הוא עבד עבורו להביא לו קונים, ובזה הוא קנה את זכות הבלעדיות, והמוכר עשה שלא כדין בכך שהפר את התחייבותו, וצריך להגיד למוכר שהוא עבר באיסור מחוסרי אמנה ע"פ תורה ולא רק ע"פ חוק.
ואחרי שהמנהג הוא שיש זכות בלעדיות שהיא כוללת התחייבות ממונית לשלם למתווך בכל אופן שהדירה תמכר, וזה הי' הסיכום בע"פ שעל פיו טרח המתווך להביא קונים, אם לא יוכיח המוכר שהיתה התרשלות פושעת מצד המתווך שהיא הפרה של ההסכם עליו לשלם.
 

מאגר

משתמש רשום
גם עפ"י חוק וגם מנהג המדינה הוא שבלעדיות הוא רק בכתב, ויש חוזה בספר החוקים של הציונים, ובלעדיות בלא חוזה אינה שווה עפ"י צלוחיתו, בין עפ"י חוקי המדינה, ובין עפ"י מנהג המדינה שהמציאות הוא שהמתווכים ה'חאפערים' אינם מוצאים קונה במהירות או בכלל, ולכן אין לו שום תוקף אם אינו בכתב. {כן הוא עפ"י הוראת כמה רבנים}. וכ"ש מתווכים שאין להם רשיון כנדרש בחוק, שאין להסכמים איתם תוקף. ובכלל יש לדון אם יש לבלעדיות תוקף כלשהו, ומהיכי תיתי ששכיר יוכל למנוע מהבעלים לחזור בהם מהמכירה לגמרי, ואין על זה שום קניין או תוקף.
 

סבא

משתמש ותיק
מאגר אמר:
גם עפ"י חוק וגם מנהג המדינה הוא שבלעדיות הוא רק בכתב, ויש חוזה בספר החוקים של הציונים, ובלעדיות בלא חוזה אינה שווה עפ"י צלוחיתו, בין עפ"י חוקי המדינה, ובין עפ"י מנהג המדינה שהמציאות הוא שהמתווכים ה'חאפערים' אינם מוצאים קונה במהירות או בכלל, ולכן אין לו שום תוקף אם אינו בכתב. {כן הוא עפ"י הוראת כמה רבנים}. וכ"ש מתווכים שאין להם רשיון כנדרש בחוק, שאין להסכמים איתם תוקף. ובכלל יש לדון אם יש לבלעדיות תוקף כלשהו, ומהיכי תיתי ששכיר יוכל למנוע מהבעלים לחזור בהם מהמכירה לגמרי, ואין על זה שום קניין או תוקף.
קודם כל, ברוך בואך!
נקווה לשותפות הדדית מפרה בכל העניינים.
ובעניין מה שטענת שהחוק קובע שצריך דווקא חוזה, אם כן, כל הצעת תיווך לא תזכה בדמי תיווך [אפילו שלא בבלעדיות], שכך אומר החוק- "מתווך במקרקעין לא יהא זכאי לדמי תיווך אא"כ חתם הלקוח על הזמנה בכתב לביצוע פעולת תיווך במקרקעין"
רצו"ב המקור בספר חוקי חיים.
הצג קובץ מצורף חוקי חיים.PDF
 

הבוחן

משתמש ותיק
אגב זכורני שראיתי פעם שאין זה פשוט כלל להגדיר מתווך כפועל. (אולי כיורד לשדה חבירו איני זוכר).
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
אגב זכורני שראיתי פעם שאין זה פשוט כלל להגדיר מתווך כפועל. (אולי כיורד לשדה חבירו איני זוכר).
יש חלוקה ברורה בין מתווך שאחד מהצדדים פנה אליו שאז דינו כדין פועל. ובין מתווך שהציע מעצמו שאז דינו כדין יורד לשדה חבירו המוזכר ב"מ קא. עיין ביאור הגר"א סי' פ"ז ס"ק קי"ז בשם המהר"ם. נפק"מ היכן שעשה פעולה עבור עצמו ועבור חבירו עיין רמ"א סי' רס"ד ס"ד ובגר"א שם סק"יג.
מתווך שווה בדינו כדין שדכן עיין חו"מ סי' פ"ז ועו"מ שמשווה הרמ"א דין סרסור לשדכנות.
ונפק"מ לפמש"כ הסמ"ע סי' קפ"ה ס"ק כ"ו בסו"ד בשם המרדכי שכירות פועל אי"צ קנין.
ממילא במקרה האמור אחר שהסכימו גם אם בע"פ שהמתווך יעסוק במכירת הדירה, נחשב המתווך כפועל של המוכר וממילא אם חזר בו ה"ה כדין בעה"ב שחוזר בו שעליו לשלם. כנלענ"ד.
 

ערך רב

משתמש ותיק
כל הסכם בע"פ, אם הפועל עבד על פיו, פשוט שהמעסיק יצטרך לשלם לו כפי שסוכם.
ומכיון שהמשמעות של "בלעדיות" מוסכמת, זה לא מעלה ולא מוריד אם יש סעיף בחוק שאין התחייבות של תיווך בלי חוזה, כי ההסכם שבינינו לא צריך חוק כדי לחייבו.
וביתר ביאור: הדין של "הכל כמנהג המדינה" תופס רק במקום שיש הסכם בינינו, וישנם פרטים שלא סוכמו בפירוש. [כמו בדוגמאות בריש השוכר את הפועלים, שדורש מהם להשכים ולהעריב, רק שלא סיכם כך בשעה ששכרן (שו"ע חו"מ שלא א), או שלא סיכם איתם על אוכל או על כמות האוכל וכדומה]. בזה אנו אומרים, כל מי שסותם, הרי זה על דעת מנהג המדינה. אולם מי שסיכם דברים מפורשים, אם היה קנין או תחילת מלאכה וכדומה, הרי זה מחייב לקיים את דבריו.
רק בכל זאת תישאר נפק"מ אם ההסכם היה בכתב או בע"פ, במקרה שיתעורר ויכוח אם העובד עשה את המוטל עליו ע"פ ההסכם וכדומה, שאם ההסכם אינו אלא בע"פ תהיה ידו של המעסיק תמיד על העליונה, כיון שיש לו מיגו שהיה יכול להכחיש את ההסכם או את פרטיו.
ולכן, אם יש למוכר טענה סבירה שכוחה לדחות את המתווך גם אם חתם לו בלעדיות, במקום שלא נחתם הוא יהיה נאמן על כך גם בלי הוכחות.
והנלע"ד כתבתי.
 
חלק עליון תַחתִית