מתי התגשם החלום השני של יוסף ?

דְּבַשׁ לְפִי

משתמש רגיל
כתב הרמב''ן ... וכיון שלא ראה בנימן עמהם חשב זאת התחבולה שיעליל עליהם כדי שיביאו גם בנימין אחיו אליו לקיים החלום הראשון תחילה [ועל כן לא רצה להגיד להם אני יוסף אחיכם ולאמר מהרו ועלו אל אבי וישלח העגלות כאשר עשה עמהם בפעם השניה כי היה אביו בא מיד בלא ספק] ואחרי שנתקיים החלום הראשון הגיד להם לקיים החלום השני...
 ​
מתי התקיים החלום השני השמש והירח ואחד עשר כוכבים משתחווים לי ?
לגבי יעקב אבינו מצאנו שהשתחווה ליוסף על ראש המיטה לפני פטירתו. ועל אחיו מצאנו שאחרי קבורת יעקב השתחוו לו לאמר הננו לך לעבדים. 
האם בזה התקיים החלום השני ? 
א''כ, האם גם ראובן ובנימין השתחוו לו לאמר הננו לך לעבדים ? והלא לא היו במכירה ולמה שיאמרו כן ?
וכן בחלומו השמש והירח ואחד עשר כוכבים משתחווים לי משמע בזמן אחד (או שמא לאו דוקא)
ולא מצאנו שיעקב ובניו השתחוו לו יחד.
 ​
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
דְּבַשׁ לְפִי אמר:
מתי התקיים החלום השני 'השמש והירח ואחד עשר כוכבים משתחווים לי'?​
דוק היטב בדברי הרמב"ן ותשכח, כי אין במשמע החלום השני השתחויה נוספת של אחיו, אלא להוסיף בא השתחויה של אביו ואמו בלבד.​
ובכן, החלום הראשון התגשם כשאחיו השתחוו לו, והשני – כאשר אביו השתחוה לו.​
ואם נפשך לומר, הרי מצאנו באחיו שהשתחוו לו שתי פעמים:​
א. וַיָּבֹא יוֹסֵף הַבַּיְתָה וַיָּבִיאוּ לוֹ אֶת־הַמִּנְחָה אֲשֶׁר־בְּיָדָם הַבָּיְתָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ־לוֹ אָרְצָה.​
ב. וַיָּבֹא יְהוּדָה וְאֶחָיו בֵּיתָה יוֹסֵף וְהוּא עוֹדֶנּוּ שָׁם וַיִּפְּלוּ לְפָנָיו אָרְצָה.
 

דְּבַשׁ לְפִי

משתמש רגיל
פותח הנושא
משה נפתלי כתב:
<<דוק היטב בדברי הרמב"ן ותשכח, כי אין במשמע החלום השני השתחויה נוספת של אחיו, אלא להוסיף בא השתחויה של אביו ואמו בלבד.>>
היכן ראית כן ברמב''ן ?
והלא בחלום השני לא רק השמש והירח אלא גם אחד עשר כוכבים משתחווים ?!
 

בבלי

משתמש ותיק
דְּבַשׁ לְפִי אמר:
והלא בחלום השני לא רק השמש והירח אלא גם אחד עשר כוכבים משתחווים ?!
ולכן הוא כתב
משה נפתלי אמר:
ואם נפשך לומר, הרי מצאנו באחיו שהשתחוו לו שתי פעמים:
א. וַיָּבֹא יוֹסֵף הַבַּיְתָה וַיָּבִיאוּ לוֹ אֶת־הַמִּנְחָה אֲשֶׁר־בְּיָדָם הַבָּיְתָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ־לוֹ אָרְצָה.
ב. וַיָּבֹא יְהוּדָה וְאֶחָיו בֵּיתָה יוֹסֵף וְהוּא עוֹדֶנּוּ שָׁם וַיִּפְּלוּ לְפָנָיו אָרְצָה.
 

דְּבַשׁ לְפִי

משתמש רגיל
פותח הנושא
שאלתי, היכן ראה בדברי הרמב''ן
<<כי אין במשמע החלום השני השתחויה נוספת של אחיו, אלא להוסיף בא השתחויה של אביו ואמו בלבד>>
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
דְּבַשׁ לְפִי אמר:
היכן ראית כן ברמב''ן? והלא בחלום השני גם אחד עשר כוכבים משתחווים?!
א. ממה שכתב 'ואחרי שנתקיים החלום הראשון, הגיד להם לקיים החלום השני'. וכי מה הגיד להם? 'מהרו ועלו אל אבי'.​
ב. ממה שכתב בפרשת וישב:​
אֲבָל עִנְיַן הַחֲלוֹם, כִּי הַשֶּׁמֶשׁ רֶמֶז לְיַעֲקֹב, וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים – אֶחָיו אֲשֶׁר הִשְׁתַּחֲווּ לוֹ בִּפְנֵי עַצְמָם טֶרֶם בּוֹא אֲבִיהֶם, כְּדִכְתִיב: 'וַיָּבֹא יוֹסֵף הַבַּיְתָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ אַפַּיִם אָרְצָה'.
הרי שההשתחוויה שבחלום השני נתקיימה בַּהשתחוויה הראשונה של האחים. אלא ודאי חלום השתחווית האלומות וחלום השתחווית י"א הכוכבים – חלום אחד הוא.
 
 

דְּבַשׁ לְפִי

משתמש רגיל
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
אֲבָל עִנְיַן הַחֲלוֹם, כִּי הַשֶּׁמֶשׁ רֶמֶז לְיַעֲקֹב, וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים – אֶחָיו אֲשֶׁר הִשְׁתַּחֲווּ לוֹ בִּפְנֵי עַצְמָם טֶרֶם בּוֹא אֲבִיהֶם, כְּדִכְתִיב: 'וַיָּבֹא יוֹסֵף הַבַּיְתָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ אַפַּיִם אָרְצָה'.
מצאתי אברבנאל שכתב: ״וספר הכתוב, שחלם יוסף חלום אחר, שהשמש והירח ואחד עשר כוכבים משתחוים לו. והנה זה היה רומז, השמש ליעקב והירח לביתו והכוכבים לאחיו. ואמר ״משתחוים לי״, לפי שהחלום הראשון, הורה שילכו אחיו קודם שיכירוהו להשתעבד אליו, על ענין התבואה. וכמ״ש: ״ותשתחוין לאלומתי״. והחלום השני, הנה גלה שעוד ילכו אחרי שיכירו אותו להשתחוות לו, לא לאלומתו, כי אם לו במה שהוא יוסף אחיהם, והיה זה כשהלכו עם אביו וביתו״ עכ״ל.
ושלא כדברי הרמב''ן.
 
חלק עליון תַחתִית