קדמא ואזלא
משתמש ותיק
כרתי סימן סה
והנה בזמני היה מנקר אחד אפילו בעל תורה ומומחה למאוד, ונשתבש בדעתו לומר על גיד אחר שהוא הגיד האמיתי, ועד היום הזה טעינו נחנו ואבותינו, בגיד, שאינו גיד שאסרה התורה. והיה הולך ושב בכל ארץ אשכנז, ומרעיש הבריות, עד שבא לפראג, והציע דבריו לפני, ולפני חכמי העיר הגאונים. ואני חקרתי ובדקתי את הדבר, ומצאתי שזה הגיד אינו רק בבהמות זכרים ולא בבהמות נקבות, ואז הראיתי לו (סמ"ג) [סדר הלכות ניקור] (מבעל העיטור הנדפס בטור סוף סי' ס"ה) שכתב דגיד הנשה נוהג בזכרים ונקבות, ועל ידי כן אשתקל מילוליה. ועכ"פ אין לסמוך בניקור כי אם על בקי וירא ה' מרבים. ומיום עמדי על דעתי, שלמדתי הלכות ניקור להיות בקי בהן ובשמותיהן, לא סמכתי על מנקר, כי אם מה שהייתי מנקר בעצמי, ויגיע כפי אכלתי:
הקשו על דבריו, שמה שכתוב שנוהג בזכרים ובנקבות הכוונה שהאיסור נוהג באנשים זכרים ונקבות, ולא איירי בבהמות כלל.
והנה בזמני היה מנקר אחד אפילו בעל תורה ומומחה למאוד, ונשתבש בדעתו לומר על גיד אחר שהוא הגיד האמיתי, ועד היום הזה טעינו נחנו ואבותינו, בגיד, שאינו גיד שאסרה התורה. והיה הולך ושב בכל ארץ אשכנז, ומרעיש הבריות, עד שבא לפראג, והציע דבריו לפני, ולפני חכמי העיר הגאונים. ואני חקרתי ובדקתי את הדבר, ומצאתי שזה הגיד אינו רק בבהמות זכרים ולא בבהמות נקבות, ואז הראיתי לו (סמ"ג) [סדר הלכות ניקור] (מבעל העיטור הנדפס בטור סוף סי' ס"ה) שכתב דגיד הנשה נוהג בזכרים ונקבות, ועל ידי כן אשתקל מילוליה. ועכ"פ אין לסמוך בניקור כי אם על בקי וירא ה' מרבים. ומיום עמדי על דעתי, שלמדתי הלכות ניקור להיות בקי בהן ובשמותיהן, לא סמכתי על מנקר, כי אם מה שהייתי מנקר בעצמי, ויגיע כפי אכלתי:
הקשו על דבריו, שמה שכתוב שנוהג בזכרים ובנקבות הכוונה שהאיסור נוהג באנשים זכרים ונקבות, ולא איירי בבהמות כלל.