גיד הנשה, בזמני היה מנקר אחד

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
כרתי סימן סה
והנה בזמני היה מנקר אחד אפילו בעל תורה ומומחה למאוד, ונשתבש בדעתו לומר על גיד אחר שהוא הגיד האמיתי, ועד היום הזה טעינו נחנו ואבותינו, בגיד, שאינו גיד שאסרה התורה. והיה הולך ושב בכל ארץ אשכנז, ומרעיש הבריות, עד שבא לפראג, והציע דבריו לפני, ולפני חכמי העיר הגאונים. ואני חקרתי ובדקתי את הדבר, ומצאתי שזה הגיד אינו רק בבהמות זכרים ולא בבהמות נקבות, ואז הראיתי לו (סמ"ג) [סדר הלכות ניקור] (מבעל העיטור הנדפס בטור סוף סי' ס"ה) שכתב דגיד הנשה נוהג בזכרים ונקבות, ועל ידי כן אשתקל מילוליה. ועכ"פ אין לסמוך בניקור כי אם על בקי וירא ה' מרבים. ומיום עמדי על דעתי, שלמדתי הלכות ניקור להיות בקי בהן ובשמותיהן, לא סמכתי על מנקר, כי אם מה שהייתי מנקר בעצמי, ויגיע כפי אכלתי: 


הקשו על דבריו, שמה שכתוב שנוהג בזכרים ובנקבות הכוונה שהאיסור נוהג באנשים זכרים ונקבות, ולא איירי בבהמות כלל.​
 

נדיב לב

משתמש ותיק
כן ידוע, במוסף שבת קודש של שבוע שעבר, הביאו כמה דרכים ליישב ובסוף כולם נדחו. לדוגמה, אם לגרוס סמ"ג או סה"ג כפי שנמצא בכת"י של ר' יונתן איבשיץ, מה שנתברר לבסוף שזהו אדם אחר מקרובי משפחתו, והחת"ס הציע בזה תירוץ מפולפל ויש עוד דרך שכרגע אינני זוכר שנכתב שם.
 

HaimL

משתמש ותיק
מדוע צריך לומר שגיה"נ נוהג באנשים ונשים מי זה ניקר והוציא את גיה"נ מכל איסורים שבתורה.
 

לייבל

משתמש ותיק
לא זכיתי להבין עומק השאלה
הגאון הנ"ל מספר על מנקר שהשתבש לומר שטויות והרעיש את העולם בעבור כך. עד שבא הגאון הנ"ל ו"הוכיח" לו "שחור על גבי לבן" שהוא טועה. וזה העיקר.
זה שההוכחה אינה נכונה זה רק מגביר את העוקץ של הסיפור...
עריכה: מכיון שכנראה לא הובנתי על ידי מאן דהו, אסביר בפירוט. כוונתי היתה שהגר"י אייבשיץ ענה לו שטות שכמובן הגר"י ידע שזה שטות ורק בזה נתרצה אותו אחד כדרך הכסילים שרק כשעונים להם כאולתם הם מבינים, והגר"י רק בא להראות עד היכן אפשר להגיע...

ועליו אמר שלמה בחכמתו ענה כסיל כאולתו פן יהיה חכם בעיניו
 

אבי חי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
אכן. שלח לי אחד החברים בפרטי מאוצה"ח (לא הכתבה המעודכנת של שבוע שעבר).
כמדומה מה שנוסף השנה זה שר"י אייבשיץ בעל ההגהה אינו רבינו בעל הכו"פ אלא אחיינו.

ותשו"ח על הנושא המעניין.

לענ"ד, ככל שאינו נוגע להלכה אלא לתשובת הטועין, העיסוק בזה אינו הרבה יותר מעיסוק 'צהוב'. והעוסקים ביישוב הקו' הוסיפו לשונות אשר לא כדת כלפי הטעות המביכה והנוראה וכו'. - עריכה: הדרי בי אחר ראותי את שמות רבותינו שעסקו בזה. ואכתי כמדומה שיש נקודה אמיתית במה שכתבתי.

וזה בלי לגרוע מהתירוץ האמיתי לכאו', דצ"ל סה"נ.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
נדיב לב אמר:
כן ידוע, במוסף שבת קודש של שבוע שעבר, הביאו כמה דרכים ליישב ובסוף כולם נדחו. לדוגמה, אם לגרוס סמ"ג או סה"ג כפי שנמצא בכת"י של ר' יונתן איבשיץ, מה שנתברר לבסוף שזהו אדם אחר מקרובי משפחתו, והחת"ס הציע בזה תירוץ מפולפל ויש עוד דרך שכרגע אינני זוכר שנכתב שם.
אכן. שלח לי אחד החברים בפרטי מאוצה"ח (לא הכתבה המעודכנת של שבוע שעבר).

file.php

file.php

 

אעלה את הכתבה המעודכנת משבוע שעבר

1.JPG


2.JPG


3.JPG 4.JPG 5.JPG
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית