יושב אוהלים
משתמש ותיק
לאחרונה ראיתי חוברת שנקרא "בן ח"י לחופה" שכולו הוא העתק מתוך ספרו של הג"ר גדליה הוניגסברג שליט"א נכד מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל בבירור דעת זקנו זצ"ל בענין החיוב להתחתן בגיל מוקדם.
שם מובא וז"ל "ראש ישיבה א' בא לפני רבינו ואמר לו על בחור משיעור ג' שאביו רוצה שיתחתן, והבחור אומר שעדיין לא בשל, אמר רבנו "היכן כתוב שצריך להיות בשל?"
מיד אחרי זה בקטע הבא מובא שם וז"ל "אחד אמר לרבנו ששמע מהמשגיח הגה"צ ר' יחזקאל לווינשטיין זצ"ל שתמה על בחורים שמתחתנים מוקדם, בזה"ל "מה הם חושבים, שיגדלו עם אשה?"
ואמר לו רבינו "הוא לא ידע שבחורים עושים עברות חמורות", עכ"ל.
ובעניותי לא הבנתי איך מתיישבים שני הדברים. שהרי מדבריו הראשונים משמע שהוא חולק בכלל על הרעיון שבחור (בהמשך שם כתוב שמרן הגראי"ל דיבר גם על בנות שיתחתנו מוקדם) צריך להיות "בשל" לפני שהוא מתחתן.
ובקטע השני הוא אמר על דברי רבנו ר' יחזקאל לווינשטיין זצ"ל שאמר "מה הם חושבים, שיגדלו עם אישה?" שהסיבה שהוא חולק עליו זה בגלל שבחורים עושים עברות חמורות, (והגרי"ל לא ידע את זה), ומשמע משם שלולא זה כן היה מסכים לסברתו של הגרי"ל זצ"ל שאין טעם לומר "שיגדלו עם אשה". ובאמת היו צריכים לחכות עד שהוא כבר "בשל" לנשואין, ולכאורה זה דלא כדבריו הקודמים. (אא"כ נאמר שכוונתו לומר שגם לשיטתו שהוא סובר כך, לא היה תמה על שמתחתנים מוקדם אם היה יודע שבחורים עוברים עברות חמורות, אבל צ"ע שלכאורה היה צריך להודיע לשואל שדעתו הוא דלא כן בעיקר הדברים, שהרי יש נ"מ גדולה בזה לגבי בחורים שאין עליהם את החשש הנ"ל).
ולגופו של ענין אם אכן אמרינן שמרן הגראי"ל חלק על הגרי"ל בעצם היסוד, האם הכוונה בדבריו שאמר "היכן כתוב שצריך להיות בשל?" שדעתו שבאמת המהלך הוא ש- "יגדלו עם אשה"?
ובמאי קמפלגי הני תרי רבנן רבותיהם ומאורן של ישראל.
שם מובא וז"ל "ראש ישיבה א' בא לפני רבינו ואמר לו על בחור משיעור ג' שאביו רוצה שיתחתן, והבחור אומר שעדיין לא בשל, אמר רבנו "היכן כתוב שצריך להיות בשל?"
מיד אחרי זה בקטע הבא מובא שם וז"ל "אחד אמר לרבנו ששמע מהמשגיח הגה"צ ר' יחזקאל לווינשטיין זצ"ל שתמה על בחורים שמתחתנים מוקדם, בזה"ל "מה הם חושבים, שיגדלו עם אשה?"
ואמר לו רבינו "הוא לא ידע שבחורים עושים עברות חמורות", עכ"ל.
ובעניותי לא הבנתי איך מתיישבים שני הדברים. שהרי מדבריו הראשונים משמע שהוא חולק בכלל על הרעיון שבחור (בהמשך שם כתוב שמרן הגראי"ל דיבר גם על בנות שיתחתנו מוקדם) צריך להיות "בשל" לפני שהוא מתחתן.
ובקטע השני הוא אמר על דברי רבנו ר' יחזקאל לווינשטיין זצ"ל שאמר "מה הם חושבים, שיגדלו עם אישה?" שהסיבה שהוא חולק עליו זה בגלל שבחורים עושים עברות חמורות, (והגרי"ל לא ידע את זה), ומשמע משם שלולא זה כן היה מסכים לסברתו של הגרי"ל זצ"ל שאין טעם לומר "שיגדלו עם אשה". ובאמת היו צריכים לחכות עד שהוא כבר "בשל" לנשואין, ולכאורה זה דלא כדבריו הקודמים. (אא"כ נאמר שכוונתו לומר שגם לשיטתו שהוא סובר כך, לא היה תמה על שמתחתנים מוקדם אם היה יודע שבחורים עוברים עברות חמורות, אבל צ"ע שלכאורה היה צריך להודיע לשואל שדעתו הוא דלא כן בעיקר הדברים, שהרי יש נ"מ גדולה בזה לגבי בחורים שאין עליהם את החשש הנ"ל).
ולגופו של ענין אם אכן אמרינן שמרן הגראי"ל חלק על הגרי"ל בעצם היסוד, האם הכוונה בדבריו שאמר "היכן כתוב שצריך להיות בשל?" שדעתו שבאמת המהלך הוא ש- "יגדלו עם אשה"?
ובמאי קמפלגי הני תרי רבנן רבותיהם ומאורן של ישראל.