כנסת - ישראל
משתמש רגיל
"והדודאים נתנו ריח זהו ראובן ועל פתחינו כל מגדים זהו נר חנוכה"
מה בין חנוכה לראובן?
מה בין חנוכה לראובן?
התואיל לומר לי מהיכן הציטוט?כנסת - ישראל אמר:"והדודאים נתנו ריח זהו ראובן ועל פתחינו כל מגדים זהו נר חנוכה"
מה בין חנוכה לראובן?
סתם עלה בדעתי רמז, ראובן = נר בא"ו (9, כנגד שמונה נרות + שמש), ע"ש ואח"כ באו בניך לדביר ביתך וכו' והדליקו נרות בחצרות קדשך וכו'. אני יודע שאין בזה ממש, אבל החשבון נראה לי נחמד.כנסת - ישראל אמר:"והדודאים נתנו ריח זהו ראובן ועל פתחינו כל מגדים זהו נר חנוכה"
מה בין חנוכה לראובן?
ראובן - נר איש בו=8HaimL אמר:סתם עלה בדעתי רמז, ראובן = נר בא"ו (9, כנגד שמונה נרות + שמש), ע"ש ואח"כ באו בניך לדביר ביתך וכו' והדליקו נרות בחצרות קדשך וכו'. אני יודע שאין בזה ממש, אבל החשבון נראה לי נחמד.
כנסת - ישראל אמר:"והדודאים נתנו ריח זהו ראובן ועל פתחינו כל מגדים זהו נר חנוכה"
מה בין חנוכה לראובן?
כנסת - ישראל אמר:"והדודאים נתנו ריח זהו ראובן ועל פתחינו כל מגדים זהו נר חנוכה"
מה בין חנוכה לראובן?
חושבני שלא ניתן תשומת לב מספקת להערתו של יקותיאל, מדרש זה מצוטט מאד, ומוסבר רבות בחיד"א חתם סופר בעל הקיצור שו"ע ורוב ספרי החסידות, רבים משום מה מציינים כי מקורו בשיר השירים רבה או במדרש חזית [כינוי לשיר השירים רבה] אך מקורו בהג' הזרע אברהם על המדרש רבה בשיר השירים שמצא בכת"י.יקותיאל אבי זנוח אמר:התואיל לומר לי מהיכן הציטוט?כנסת - ישראל אמר:"והדודאים נתנו ריח זהו ראובן ועל פתחינו כל מגדים זהו נר חנוכה"
מה בין חנוכה לראובן?
נדיב לב אמר:כנסת - ישראל אמר:"והדודאים נתנו ריח זהו ראובן ועל פתחינו כל מגדים זהו נר חנוכה"
מה בין חנוכה לראובן?
מבני שיחי' שמעתי לבאר כמו שראובן העדיף לזרוק את יוסף לבור ולא למכור אותו, מחשש לחייו הרוחניים בשמשו עבד נרצע ומופקר, כך הדלקת נרות חנוכה נתקנה זכר לגזרת הייונים שרצו להשחית את נפש היהודי בשונה מנס פורים.
כמובן פירוש זה מניח שראובן שזרקו לבור ע"ד להצילו בהמשך, לקח בחשבון שייתכן שימנע ממנו להוציאו אז, ויקבע גורלו של יוסף ואעפ"כ העדיף לקחת סיכון על חייו מאשר למוכרו לעבד ולקחת סיכון על חייו הרוחניים.
כנסת - ישראל אמר:נדיב לב אמר:כנסת - ישראל אמר:"והדודאים נתנו ריח זהו ראובן ועל פתחינו כל מגדים זהו נר חנוכה"
מה בין חנוכה לראובן?
מבני שיחי' שמעתי לבאר כמו שראובן העדיף לזרוק את יוסף לבור ולא למכור אותו, מחשש לחייו הרוחניים בשמשו עבד נרצע ומופקר, כך הדלקת נרות חנוכה נתקנה זכר לגזרת הייונים שרצו להשחית את נפש היהודי בשונה מנס פורים.
כמובן פירוש זה מניח שראובן שזרקו לבור ע"ד להצילו בהמשך, לקח בחשבון שייתכן שימנע ממנו להוציאו אז, ויקבע גורלו של יוסף ואעפ"כ העדיף לקחת סיכון על חייו מאשר למוכרו לעבד ולקחת סיכון על חייו הרוחניים.
ראובן לא היה כלל בשעת המכירה ולא ידע עליה כי הלך באותה השעה להתעסק בשקו ובתעניתו
נדיב לב אמר:כנסת - ישראל אמר:נדיב לב אמר:
מבני שיחי' שמעתי לבאר כמו שראובן העדיף לזרוק את יוסף לבור ולא למכור אותו, מחשש לחייו הרוחניים בשמשו עבד נרצע ומופקר, כך הדלקת נרות חנוכה נתקנה זכר לגזרת הייונים שרצו להשחית את נפש היהודי בשונה מנס פורים.
כמובן פירוש זה מניח שראובן שזרקו לבור ע"ד להצילו בהמשך, לקח בחשבון שייתכן שימנע ממנו להוציאו אז, ויקבע גורלו של יוסף ואעפ"כ העדיף לקחת סיכון על חייו מאשר למוכרו לעבד ולקחת סיכון על חייו הרוחניים.
ראובן לא היה כלל בשעת המכירה ולא ידע עליה כי הלך באותה השעה להתעסק בשקו ובתעניתו
כמדומני שלא שם לבו למה שכבר נכתב והובר בזה"ל: כמובן פירוש זה מניח שראובן שזרקו לבור ע"ד להצילו בהמשך, לקח בחשבון שייתכן שימנע ממנו להוציאו אז, ויקבע גורלו של יוסף ואעפ"כ העדיף לקחת סיכון על חייו מאשר למוכרו לעבד ולקחת סיכון על חייו הרוחניים". ולכן, זה שראובן באותה שעה התעסק בשקו ובתעניתו וכפי שפרשו חז"ל, אינו שולל מה שנכתב. ראובן היה יכול להצילו בשני דרכים, א: לזרוק לבור, ויש כאן סיכון גדול ב: למכור אותו כמו שבהמשך הציע יהודה. וראובן בחר בדרך הראשונה על אף הסיכון רק בגלל האמור. ודברי בני מיושבים כדבעי :)
כנסת - ישראל אמר:נדיב לב אמר:כנסת - ישראל אמר:ראובן לא היה כלל בשעת המכירה ולא ידע עליה כי הלך באותה השעה להתעסק בשקו ובתעניתו
כמדומני שלא שם לבו למה שכבר נכתב והובר בזה"ל: כמובן פירוש זה מניח שראובן שזרקו לבור ע"ד להצילו בהמשך, לקח בחשבון שייתכן שימנע ממנו להוציאו אז, ויקבע גורלו של יוסף ואעפ"כ העדיף לקחת סיכון על חייו מאשר למוכרו לעבד ולקחת סיכון על חייו הרוחניים". ולכן, זה שראובן באותה שעה התעסק בשקו ובתעניתו וכפי שפרשו חז"ל, אינו שולל מה שנכתב. ראובן היה יכול להצילו בשני דרכים, א: לזרוק לבור, ויש כאן סיכון גדול ב: למכור אותו כמו שבהמשך הציע יהודה. וראובן בחר בדרך הראשונה על אף הסיכון רק בגלל האמור. ודברי בני מיושבים כדבעי :)
אין שום סיבה לבוא ולומר שלראובן היה את האפשרות למכור אותו, מסיבה פשוטה מכיון שרצה להשיבו אל אביו כפי שנאמר"למען הציל אותו מידם להשיבו אל אביו" בפסוק, ואם היה מוכרו ספק אם יוסף היה חוזר
ב. יהודה הציע למכור אותו כי ראה אורחת "ישמעאלים באה מגלעד" ואז עלה במוחו הרעיון למכור אותו אליהם, משא"כ ראובן בעת שהיה שם לא עלה לו הרעיון כי עדין ארחת הישמעאלים עדיין לא הופיע, ודו"ק