מה ביאור הנוסח התמוה כ"כ בברכת אשר יצר?

יצחק ב

משתמש ותיק
אנו אומרים ...גלוי וידוע לפני כסא כבודך...

ב' שאלות
א.מה ענין "גלוי וידוע" בדר"כ נוסח כזה אומרים על "חטאים" ו"מחשבות" לבל נשלה עצמינו שהוא לא יודע, פה זה עניין פשוט שכל אדם יודע מה החידוש?
ב. מה עניין פה כסא הכבוד שבשום ברכה אחרת אין שום רמז לעניין הזה.
מן הדין היה לאמר, וברא בו נקבים נקבים חלולים חלולים, שאם יפתח...או יסתם א"א להתקיים וכו'
מסתמא יש לזה ביאורים על דרך הסוד.
אולי מישהו שמע ביאור פשטני על נוסח תמוה זה?
ייש"כ
 

שלו'

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
אנו אומרים ...גלוי וידוע לפני כסא כבודך...

ב' שאלות
א.מה ענין "גלוי וידוע" בדר"כ נוסח כזה אומרים על "חטאים" ו"מחשבות" לבל נשלה עצמינו שהוא לא יודע, פה זה עניין פשוט שכל אדם יודע מה החידוש?
ב. מה עניין פה כסא הכבוד שבשום ברכה אחרת אין שום רמז לעניין הזה.
מן הדין היה לאמר, וברא בו נקבים נקבים חלולים חלולים, שאם יפתח...או יסתם א"א להתקיים וכו'
מסתמא יש לזה ביאורים על דרך הסוד.
אולי מישהו שמע ביאור פשטני על נוסח תמוה זה?
ייש"כ
מונח בזכרוני שמפרשים שבאים לומר שאם כל רוממותו ית' [המבוטאת כאן ב'כסא כבודך'] הוא משגיח אף על ענינים שפלים אלה, וא"כ שאלות א' וב' חדא מיתרצא בחברתה.
 
 

שלו'

משתמש ותיק
אכן כפל הלשון גלוי וידוע צ"ב, וכמדומה שיש בי' אגדות להגר"א על ברכות דף ס' בערך על ברכת אשר יצר.
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
שלו' אמר:
יצחק ב אמר:
אנו אומרים ...גלוי וידוע לפני כסא כבודך...

ב' שאלות
א.מה ענין "גלוי וידוע" בדר"כ נוסח כזה אומרים על "חטאים" ו"מחשבות" לבל נשלה עצמינו שהוא לא יודע, פה זה עניין פשוט שכל אדם יודע מה החידוש?
ב. מה עניין פה כסא הכבוד שבשום ברכה אחרת אין שום רמז לעניין הזה.
מן הדין היה לאמר, וברא בו נקבים נקבים חלולים חלולים, שאם יפתח...או יסתם א"א להתקיים וכו'
מסתמא יש לזה ביאורים על דרך הסוד.
אולי מישהו שמע ביאור פשטני על נוסח תמוה זה?
ייש"כ
מונח בזכרוני שמפרשים שבאים לומר שאם כל רוממותו ית' [המבוטאת כאן ב'כסא כבודך'] הוא משגיח אף על ענינים שפלים אלה, וא"כ שאלות א' וב' חדא מיתרצא בחברתה.


קצת קשה לי ביאור זה, א"כ היו צריכים להדגיש את ההשגחה, לא מה שזה גלוי וידוע לפניו.
ייש"כ
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
שלו' אמר:
אכן כפל הלשון גלוי וידוע צ"ב, וכמדומה שיש בי' אגדות להגר"א על ברכות דף ס' בערך על ברכת אשר יצר.

'גלוי וידוע' - הוזכר באין ספור מקומות בחז"ל. כך שלא יקשה מדוע נכתב בנוסח זה בברכת אשר יצר ופשוט. ואם תרצה ההבדל בין גלוי לידוע, ידוע - מה שיהיה בעתיד, וגלוי - דבר המכוסה בהווה.
 

שלו'

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
קצת קשה לי ביאור זה, א"כ היו צריכים להדגיש את ההשגחה, לא מה שזה גלוי וידוע לפניו.
כמדומני שזו גופא כוונת הלשון, ולא כ'ידיעת מידע גרידא', אלא שכביכול גלוי לפני עיני השגחתו ית', ואינו מסתיר פניו מענין זה. [ידוע, כידוע, הוא ל' חיבור].
 
חלק עליון תַחתִית