דוד שמש יוכיחערבה אמר:אין דרך בישול בכך.
חייל של הרבי אמר:השפעת השמש בעולם אינה מגיעה (ב"ה) לחום גבוה. זה כמו לבשל ביצה על ידי ששמים אותה 60 מטר מעל מדורה, ומחכים שהיא תתבשל. זה לוקח המון זמן ואין דרך בישול בכך. אלא דרך בישול למצוא (או להמציא) אש קרובה שתחמם מהר.
(ומה שמרגישים לפעמים חום גבוה, זה בגלל תולדות החמה, דהיינו שהמשטחים התחממו בהדרגתיות מהשמש, ולכן יכול להיות מאוד חם בתוך רכב וכיוצ"ב. אבל מאש ממש, מתחממים תוך רגע אחד מהאש עצמה (ואולי מטעם זה שמתחממים ממנה עצמה, נאסר [מדאורייתא] גם תולדות האש, אבל בחמה שהדרך לחמם היא רק בתולדותיה, לא נאסר אלא מדרבנן).
לגבי דוד שמש, מי אמר שכל מה שהדרך לחמם כך, הוי דרך בישול. אולי דווקא מה שהדרך לבשל כך לאכילה, ואז נאסר גם כשמחמם שלא לאכילה.
מה שבעי דרך - זה בכל מלאכה שצריך שתהיה מלאכת מחשבת, ובכלל זה לעשותה כדרכה.נתן הבבלי אמר:
ברור שבעי דרך כמו שכתבת אבל זה אחרי שאנחנו יודעים מה התכוונה התורה, ואח"כ מי שעושה שלא כדרך שהתכוונה התורה הוי שלא כדרך, אבל אני שואל אולי התורה התכוונה שאסור לבשל בחמה אפילו שזה לא כדרך הנורמלית שלנו.חייל של הרבי אמר:מה שבעי דרך - זה בכל מלאכה שצריך שתהיה מלאכת מחשבת, ובכלל זה לעשותה כדרכה.נתן הבבלי אמר:
לגבי הדוד, אף אחד לא מכין טשולענט בדוד שמש, רק מחממים מים לרחיצה. ואני הצעתי שאולי רק מה שהדרך לחמם כך לאכילה (כגון סיר על גבי אש), רק זה נקרא דרך בישול, ואז ייאסר אפילו כשלא לאכילה (לחמם סיר על גבי אש בשביל רחיצה שייאסר ג"כ). אבל מה שמעיקרא דרכו רק לחמם שלא לאכילה, אינו נקרא דרך בישול כלל.
כל הלכות שבת דומיא דמלאכת המשכןנתן הבבלי אמר:מדוע שונה בישול בחמה בשבת מבישול באש, הרי החמה עצמה כדור של אש כפשוטו.
ובשלמא אם בישול היה דרבנן הייתי אומר הם אסרו באש זאת ולא זאת, אבל בדאו' מנלן לחלק, אם התורה אסרה באש חמה נמי אש היא.
יעקב שלם אמר:כל הלכות שבת דומיא דמלאכת המשכןנתן הבבלי אמר:מדוע שונה בישול בחמה בשבת מבישול באש, הרי החמה עצמה כדור של אש כפשוטו.
ובשלמא אם בישול היה דרבנן הייתי אומר הם אסרו באש זאת ולא זאת, אבל בדאו' מנלן לחלק, אם התורה אסרה באש חמה נמי אש היא.
נתן הבבלי אמר:ברור שבעי דרך כמו שכתבת אבל זה אחרי שאנחנו יודעים מה התכוונה התורה, ואח"כ מי שעושה שלא כדרך שהתכוונה התורה הוי שלא כדרך, אבל אני שואל אולי התורה התכוונה שאסור לבשל בחמה אפילו שזה לא כדרך הנורמלית שלנו.חייל של הרבי אמר:נתן הבבלי אמר:
במשכן היתה אש קרובה ויעילה, והחמה היא אש רחוקה ובלתי יעילה, וכמש"כ לעילנתן הבבלי אמר:יעקב שלם אמר:כל הלכות שבת דומיא דמלאכת המשכןנתן הבבלי אמר:מדוע שונה בישול בחמה בשבת מבישול באש, הרי החמה עצמה כדור של אש כפשוטו.
ובשלמא אם בישול היה דרבנן הייתי אומר הם אסרו באש זאת ולא זאת, אבל בדאו' מנלן לחלק, אם התורה אסרה באש חמה נמי אש היא.
במלאכת המשכן היה אש, וחמה נמי אש היא
כמדומני שבמלאכות המשכן צריך ממש דומיאנתן הבבלי אמר:יעקב שלם אמר:כל הלכות שבת דומיא דמלאכת המשכןנתן הבבלי אמר:מדוע שונה בישול בחמה בשבת מבישול באש, הרי החמה עצמה כדור של אש כפשוטו.
ובשלמא אם בישול היה דרבנן הייתי אומר הם אסרו באש זאת ולא זאת, אבל בדאו' מנלן לחלק, אם התורה אסרה באש חמה נמי אש היא.
במלאכת המשכן היה אש, וחמה נמי אש היא
היכן הוא הרש"י הזה?יצחק אמר:אפילו שהחמה עצמה היא אש אבל החום שלה לא בא עלינו בצורה של חום ישיר מאש, אלא האש שלה מייצרת אור, והאור שלה הופך כאן לאנרגיית חום. לבשל ע"י אור זה לא דרך בישול. כך סובר רש"י.
דף לט: רש"י ד"ה דשריסנגורן של ישראל אמר:היכן הוא הרש"י הזה?יצחק אמר:אפילו שהחמה עצמה היא אש אבל החום שלה לא בא עלינו בצורה של חום ישיר מאש, אלא האש שלה מייצרת אור, והאור שלה הופך כאן לאנרגיית חום. לבשל ע"י אור זה לא דרך בישול. כך סובר רש"י.
למיטב ידיעתי הדברים אינם נכונים.
נתן הבבלי אמר:מדוע שונה בישול בחמה בשבת מבישול באש, הרי החמה עצמה כדור של אש כפשוטו.
ובשלמא אם בישול היה דרבנן הייתי אומר הם אסרו באש זאת ולא זאת, אבל בדאו' מנלן לחלק, אם התורה אסרה באש חמה נמי אש היא.
נתן הבבלי אמר:דוד שמש יוכיחערבה אמר:אין דרך בישול בכך.
גם אם נימא שבעי דרך בישול (שהרי אפשר שהתורה אסרה ג"כ לא דרך)
נתן הבבלי אמר:מדוע שונה בישול בחמה בשבת מבישול באש, הרי החמה עצמה כדור של אש כפשוטו.
ובשלמא אם בישול היה דרבנן הייתי אומר הם אסרו באש זאת ולא זאת, אבל בדאו' מנלן לחלק, אם התורה אסרה באש חמה נמי אש היא.
דין בישול בחמה הוא גם בהל' בשר וחלב (לרוב מהשיטות) וגם לבישול בקרבן פסח( גמ' בפסחים, סוף פרק מקום שנהגו).יעקב שלם אמר:כל הלכות שבת דומיא דמלאכת המשכןנתן הבבלי אמר:מדוע שונה בישול בחמה בשבת מבישול באש, הרי החמה עצמה כדור של אש כפשוטו.
ובשלמא אם בישול היה דרבנן הייתי אומר הם אסרו באש זאת ולא זאת, אבל בדאו' מנלן לחלק, אם התורה אסרה באש חמה נמי אש היא.
למיטב הבנתי הניקוד ברש"י (לט.) בתיבת "אור" הוא במלאפו"ם ולא בחול"ם. ודוק.יצחק אמר:דף לט: רש"י ד"ה דשריסנגורן של ישראל אמר:היכן הוא הרש"י הזה?יצחק אמר:אפילו שהחמה עצמה היא אש אבל החום שלה לא בא עלינו בצורה של חום ישיר מאש, אלא האש שלה מייצרת אור, והאור שלה הופך כאן לאנרגיית חום. לבשל ע"י אור זה לא דרך בישול. כך סובר רש"י.
למיטב ידיעתי הדברים אינם נכונים.
כדבריך כן פשוט, וכ"ה בכל הסוגיא (ובאופן כללי מילת "אור" בהקשר של בישול לעולם בשורוק תבוא, וז"פ).סנגורן של ישראל אמר:למיטב הבנתי הניקוד ברש"י (לט.) בתיבת "אור" הוא במלאפו"ם ולא בחול"ם. ודוק.יצחק אמר:דף לט: רש"י ד"ה דשרי
ואין להוכיח מחמי טבריא, דאיכא למ"ד תולדות חמה הוא דחלפי אפתחה דגהינום, דשמא רק אסור מדרבנן, דדמי לתולדות האור, ולא שחייב חטאת וסקילה מה"תHaimL אמר:בפשטות, התורה אסרה בישול באש שמבעירים אותה בנ"א. וחמה שאני, שהבערתה בידי שמיים.
מצחיקים שניכםשמש מרפא אמר:כדבריך כן פשוט, וכ"ה בכל הסוגיא (ובאופן כללי מילת "אור" בהקשר של בישול לעולם בשורוק תבוא, וז"פ).סנגורן של ישראל אמר:למיטב הבנתי הניקוד ברש"י (לט.) בתיבת "אור" הוא במלאפו"ם ולא בחול"ם. ודוק.יצחק אמר:דף לט: רש"י ד"ה דשרי
יצחק אמר:מצחיקים שניכםשמש מרפא אמר:כדבריך כן פשוט, וכ"ה בכל הסוגיא (ובאופן כללי מילת "אור" בהקשר של בישול לעולם בשורוק תבוא, וז"פ).סנגורן של ישראל אמר:למיטב הבנתי הניקוד ברש"י (לט.) בתיבת "אור" הוא במלאפו"ם ולא בחול"ם. ודוק.
מי חשב אחרת? ודאי שבסוגיא שם אור בשורוק
רש"י לא מסביר כלום מעבר לכך שאין דרך בישול בכך. החום שמגיע אלינו כאן בכדור הארץ מגיע בדיוק כפי שהוא יוצא מהשמש (הוא רק מצטנן קצת בדרך).יצחק אמר:מצחיקים שניכםשמש מרפא אמר:כדבריך כן פשוט, וכ"ה בכל הסוגיא (ובאופן כללי מילת "אור" בהקשר של בישול לעולם בשורוק תבוא, וז"פ).סנגורן של ישראל אמר:למיטב הבנתי הניקוד ברש"י (לט.) בתיבת "אור" הוא במלאפו"ם ולא בחול"ם. ודוק.
מי חשב אחרת? ודאי שבסוגיא שם אור בשורוק
אני רק באתי לענות לפותח האשכול שהקשה בזה"ל: "מדוע שונה בישול בחמה בשבת מבישול באש, הרי החמה עצמה כדור של אש כפשוטו". על זה עניתי שאין זה בישול באש אלא בישול בקרני האורה שבאים מהשמש, וכיון שזו המציאות לכן סובר רש"י שפטור משום שאי"ז דרך בישול (והר"מ סובר משום שצריך דווקא אש), אבל אילו היה זה באמת בישול באש (כמו שחשב רבינו "נתן הבבלי") אז לא היה מועיל מה שאין דרך לבשל בחמה, כי כמו שמי שמבשל באש רגילה הוא חייב אפילו אם הוא יעשה איזה דבר משונה כך גם המבשל באש של החמה היה צריך להיות חייב.
סנגורן של ישראל אמר:רש"י לא מסביר כלום מעבר לכך שאין דרך בישול בכך.יצחק אמר:מצחיקים שניכםשמש מרפא אמר:כדבריך כן פשוט, וכ"ה בכל הסוגיא (ובאופן כללי מילת "אור" בהקשר של בישול לעולם בשורוק תבוא, וז"פ).
מי חשב אחרת? ודאי שבסוגיא שם אור בשורוק
אני רק באתי לענות לפותח האשכול שהקשה בזה"ל: "מדוע שונה בישול בחמה בשבת מבישול באש, הרי החמה עצמה כדור של אש כפשוטו". על זה עניתי שאין זה בישול באש אלא בישול בקרני האורה שבאים מהשמש, וכיון שזו המציאות לכן סובר רש"י שפטור משום שאי"ז דרך בישול (והר"מ סובר משום שצריך דווקא אש), אבל אילו היה זה באמת בישול באש (כמו שחשב רבינו "נתן הבבלי") אז לא היה מועיל מה שאין דרך לבשל בחמה, כי כמו שמי שמבשל באש רגילה הוא חייב אפילו אם הוא יעשה איזה דבר משונה כך גם המבשל באש של החמה היה צריך להיות חייב.
נכון שרש"י לא מסביר, לכן הסברתי מה שנ"ל לפרש בכוונתו
החום שמגיע אלינו כאן בכדור הארץ מגיע בדיוק כפי שהוא יוצא מהשמש (הוא רק מצטנן קצת בדרך).
אי"ז נכון, החום לא מגיע אלינו ישירות מהשמש, הוא מגיע בצורה של קרני אור שהופכים כאן לחום (בחלל אין חום כי אין שם כלום, אין שם מולקולות ש"יקפצו" מחום), אבל כאשר מבשלים באש אז החום של האש עצמה מתפשט אל המאכל.
קרינת השמש לא עוברת שינוי בדרכה אלינו. השמש קורנת אנרגיה של אור וחום בדיוק כמו שהאש פולטת אור וחום. ובחלל העדר המולקולות יוצר גם מצב של חושך... עצמים שיקלעו לשם יפגשו הן בחום והן באור.יצחק אמר:החום לא מגיע אלינו ישירות מהשמש, הוא מגיע בצורה של קרני אור שהופכים כאן לחום (בחלל אין חום כי אין שם כלום, אין שם מולקולות ש"יקפצו" מחום)