מקור להקבלת תפקיד האשה בביתה לכהן בביהמ"ק

אברך

משתמש ותיק
עד כמה שידוע לי, אין לזה ממש "מקור", וגם אף אחד לא התכוון ממש להשוות אותם. וזה ברור ופשוט.
מה שכן, היות ונשי דידן באמת עושות עבודת קודש, בטיפול בילדים וכו', ועי"ז יש להן חלק עצום בתורתם של בעליהן וילדיהן, ומצד שני רבות אינן זוכות לחוש את העבודת ה' שבזה, מכח ההרגל והטירדה וכו', לכן היו מגדולי ישראל שעודדו את הנשים והשוו את פעולותיהן לעבודת הכהנים בביהמ"ק, כלומר שעושים כל מיני עבודות ועי"ז פועלים גדולות ונצורות בשמים. כמדו' שהביאו שהגר"א לופיאן היה אומר כך.
אבל שוב, כאמור, לענ"ד אף אחד לא התכוין באמת לדמות את הדברים.
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
איכא למילף בק''ו.
מה כהנים דמתעסקי בבהמות מעלים אשה ריח ניחוח לה'. אם בישראל שמתעסקת בנשמות ישראל לגדלם ולחזקם ולהצמיחם (והבל פה שאין בו חטא ומעלתו יוכיח) לא כ''ש? ובפרט דעפ''י הרמב''ם סוף שמיטה ויובל על שבט לוי שכל הרוצה להיות לוי אם יפריש עצמו מכל וכל וישקע עצמו בתורה הרי הוא כשבט הלוי. (עיי''ש ודו''ק.) ועיין עוד סוטה ד' "יקרה היא מפנינים-יותר מכהן גדול שנכנס לפני ולפנים"(ואע''ג דאיתותב ע''י רבא התם הדרשה מיהא איתא כידוע שהובאה בהרבה ספרים וכו'.) וא''כ נמצא לפי''ז שכל אחד יכול להיות כהן ואפילו כהן גדול וא''כ פשיטא שמעלתה יקרה יותר מכהן ודו''ק-
ועיין עוד בב''י סימן פ''ט על הלכות תפילה שיש שאינם גורסים בתפילתן "ושי ישראל ותפלתן מהרה" כי כיוון שמיכאל מקריב נשמת צדיקים על גבי המזבח אסור לדחוק הקץ עיי''ש. נמצא לפי''ז שבוודאי מי שמקריב נשמות (וכ''ש נפש בגוף הכא. יותר מנפש לעילא-בג''ע. וגופים לתתא- כאן בעוה''ז בביהמ''ק) בוודאי הוא יותר גדול מכהן.

כל זה בדרך פלפול ודרש והמעיין ישפוט לפי ראות עיניו.
אך האמת צדקו דברי רבינו @אברך יראה אור יאריך ימים על ממלכתו. בהערותיו המחכימות ודברי תורתו.
ודבריו נראים עפ''י פשוטו.
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
איכא למילף בק''ו.
מה כהנים דמתעסקי בבהמות מעלים אשה ריח ניחוח לה'. אם בישראל שמתעסקת בנשמות ישראל לגדלם ולחזקם ולהצמיחם (והבל פה שאין בו חטא ומעלתו יוכיח) לא כ''ש? ובפרט דעפ''י הרמב''ם סוף שמיטה ויובל על שבט לוי שכל הרוצה להיות לוי אם יפריש עצמו מכל וכל וישקע עצמו בתורה הרי הוא כשבט הלוי. (עיי''ש ודו''ק.) ועיין עוד סוטה ד' "יקרה היא מפנינים-יותר מכהן גדול שנכנס לפני ולפנים"(ואע''ג דאיתותב ע''י רבא התם הדרשה מיהא איתא כידוע שהובאה בהרבה ספרים וכו'.) וא''כ נמצא לפי''ז שכל אחד יכול להיות כהן ואפילו כהן גדול וא''כ פשיטא שמעלתה יקרה יותר מכהן ודו''ק-
ועיין עוד בב''י סימן פ''ט על הלכות תפילה שיש שאינם גורסים בתפילתן "ושי ישראל ותפלתן מהרה" כי כיוון שמיכאל מקריב נשמת צדיקים על גבי המזבח אסור לדחוק הקץ עיי''ש. נמצא לפי''ז שבוודאי מי שמקריב נשמות (וכ''ש נפש בגוף הכא. יותר מנפש לעילא-בג''ע. וגופים לתתא- כאן בעוה''ז בביהמ''ק) בוודאי הוא יותר גדול מכהן.

כל זה בדרך פלפול ודרש והמעיין ישפוט לפי ראות עיניו.
אך האמת צדקו דברי רבינו @אברך יראה אור יאריך ימים על ממלכתו. בהערותיו המחכימות ודברי תורתו.
ודבריו נראים עפ''י פשוטו.
ממה נהנית שציינתי את שמך או מדבריי?? הרב @אברך 
 
 
שמא הכוונה לזה.

אלא דבהתוועדויות ליתא אלא דהוי כמשכן אך לא ככה''ג בביהמ''ק. @לבי במערב @חייל של הרבי  אולי כן מבואר מדבריו בתשמ''ז עפ''י דברים שנאמרו במק"א? - השיחה צורפה בהמשך.

הנישואין - ח. גליצנשטיין.png

או כלך לדרך זו

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וישלח סימן ו 

(ו) ותצא דינה בת לאה, זש"ה כל כבודה בת מלך פנימה (תהלים מ"ה), א"ר יוסי כשהאשה מצנעת את עצמה בתוך הבית ראויה להנשא לכהן גדול ותעמיד כהנים גדולים שנאמר כל כבודה וגו', אם תכבד עצמה בתוך הבית, ממשבצות זהב לבושה, תנשא למי שכתוב בהן ושבצת הכתונת שש, א"ר פנחס הכהן בר חמא בזמן שהיא צנועה בתוך הבית, כשם שהמזבח מכפר כך היא מכפרת על ביתה, שנאמר (תהלים קכ"ח) אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך, ואין ירכתי אלא מזבח שנאמר ושחט אותו על ירך המזבח (ויקרא א'), דבר אחר אשתך כגפן פוריה אימתי היא כגפן פוריה בזמן שהיא בירכתי ביתך, ואם עשתה כן בניך כשתילי זתים, תעמיד בנים נמשחין בשמן המשחה סביב. 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
שמא הכוונה לזה. אלא דבהתוועדויות ליתא . . 
שמועה ידועה היא, אך עד הֵנָּה לא מצאתי לה מקור של ממש אמין ומודפס (על־אף האמור כאן).

שמא נשתלשל מהאמור ב'תורת מנחם' חכ"ד ע' 154 (ולהעיר מ'התוועדויות' תנש"א ח"ד ע' 217 הע' 82; ועד"ז ב'תורת מנחם' חט"ז ע' 263).
 

חזק

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
שמא הכוונה לזה.

אלא דבהתוועדויות ליתא אלא דהוי כמשכן אך לא ככה''ג בביהמ''ק. @לבי במערב @חייל של הרבי  אולי כן מבואר מדבריו בתשמ''ז עפ''י דברים שנאמרו במק"א? - השיחה צורפה בהמשך.

הנישואין - ח. גליצנשטיין.png

או כלך לדרך זו
כגפן פוריה אימתי היא כגפן פוריה בזמן שהיא בירכתי ביתך, ואם עשתה כן בניך כשתילי זתים, תעמיד בנים נמשחין בשמן המשחה סביב. 

 נו הוא אמר ואז?
בלי מקור בלי כלום
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אם ממזר ת"ח יותר מכה"ג ע"ה
וטוב לי יום אחד שאתה עוסק הבתורה מאלף עולות שעתיד שלמה בינך להקריב לפני
ומיום שחרב ביהמ"ק אין לקב"ה ד"א של הלכה

הרי החזקת תורה של האשה היא בהחלט חשובה לא פחות מהעבודה

נראה לי שהדרשנים בחרו להשוות שגם העבודות הפיזיות הנראות מאוד גשמיות
הם חשובות כמו פינוי הדשן
שזה גם נראה פיזי ולא כמו זריקה והקרבה
 

איש צופן

משתמש חדש
נראה לי שקצת קשה לומר שהשתלשל בכל מקום דרך תורת חב"ד אשר בדרך כלל לא כ"כ יוצאת החוצה מידי הרבה, ובפרט דברים שנאמרו ע"י הרבה האחרון
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כוונתי היתה שהדברים המצוטטים (מתוך קונטרס שי"ל ע"י אשה הנמנית על חסידי חב"ד) נשתלשלו משיחות־הקודש הנסמנות לעיל.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
ואולי מגיע מכאן

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וישלח סימן ו
(ו) [לד, א] ותצא דינה בת לאה, זש"ה כל כבודה בת מלך פנימה (תהלים מ"ה), א"ר יוסי כשהאשה מצנעת את עצמה בתוך הבית ראויה להנשא לכהן גדול ותעמיד כהנים גדולים שנאמר כל כבודה וגו', אם תכבד עצמה בתוך הבית, ממשבצות זהב לבושה, תנשא למי שכתוב בהן ושבצת הכתונת שש, א"ר פנחס הכהן בר חמא בזמן שהיא צנועה בתוך הבית, כשם שהמזבח מכפר כך היא מכפרת על ביתה, שנאמר (תהלים קכ"ח) אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך, ואין ירכתי אלא מזבח שנאמר ושחט אותו על ירך המזבח (ויקרא א'), דבר אחר אשתך כגפן פוריה אימתי היא כגפן פוריה בזמן שהיא בירכתי ביתך, ואם עשתה כן בניך כשתילי זתים, תעמיד בנים נמשחין בשמן המשחה סביב.
 
חלק עליון תַחתִית