כמה הלכות שאני רוצה לברר, אולי מישהו יודע

יצחק

משתמש ותיק
א. איך הדין בבהמת קדשים שנפל בה מום וילדה, מה דין הולד? 
ב. כידוע שיטת הר"מ שמעשרות ירק מדבריהם אבל כל שאר הפירות חייבים מן התורה, האם כל פירות הארץ (כמו מלון ואבטיח) נכללים בשם ירק או רק הירקות העליים. (כי יש ג' מינים, יש זרעים שהם הקטניות, ויש ירקות שהם העלים, ויש פרי האדמה. למשל: שיטת רבי יהודה שכל אחד יש לו היכר ברכה בפנ"ע). 
ג. ואיך הדין בכלאי הכרם, שגם בזה שיטת הר"מ שרק חמשת מיני דגן מקדשים בכרם וגם ירקות מקדשים בכרם, אבל כל שאר המינים אינם מקדשים. איזה מיני ירקות באו לכלל. 
ד. בפר ושעיר של ע"ז יש דין מיוחד שאפילו שתמיד החטאת קודמת בכ"ז כאן הפר שהוא עולה קודם לשעיר שהוא חטאת. איך הדין אם הקריבו קודם את השעיר, זה מעכב? 
ה. 
 

לייבל

משתמש ותיק
1. לגבי ולדות בע"מ
בכורות טו:
וולדן וחלבן אסור לאחר פדיונן. היכי דמי? אילימא דאיעבר ואיתיליד לאחר פדיונן, אמאי? ולד צבי ואיל נינהו! אלא דאיעבר לפני פדיונן ואיתיליד לאחר פדיונן, הא לפני פדיונן - מיקדש נמי קדשי.
עיי"ש האורך וברמב"ם פ"א מאיסורי מזבח הלכה י"א
 

לייבל

משתמש ותיק
2. במעשר ירק
זה לשון המשנה במעשרות פ"א מ"ד'
ובירק הקשואים והדלועים והאבטיחים והמלפפונות התפוחים והאתרוגין חייבים גדולים וקטנים
הרי שבכלל ירק דלועים ואביטיחים וקשואים
(ומתפוחים והלאה כבר אינו ירק כן פירשו המפרשים שם)
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
לייבל אמר:
2. במעשר ירק
זה לשון המשנה במעשרות פ"א מ"ד'
ובירק הקשואים והדלועים והאבטיחים והמלפפונות התפוחים והאתרוגין חייבים גדולים וקטנים
הרי שבכלל ירק דלועים ואביטיחים וקשואים
(ומתפוחים והלאה כבר אינו ירק כן פירשו המפרשים שם)
ודאי חייבים, אבל אולי רק מדרבנן. אני רוצה לדעת אם חייבים מדאורייתא
 
 

לייבל

משתמש ותיק
יצחק אמר:
לייבל אמר:
2. במעשר ירק
זה לשון המשנה במעשרות פ"א מ"ד'
ובירק הקשואים והדלועים והאבטיחים והמלפפונות התפוחים והאתרוגין חייבים גדולים וקטנים
הרי שבכלל ירק דלועים ואביטיחים וקשואים
(ומתפוחים והלאה כבר אינו ירק כן פירשו המפרשים שם)
ודאי חייבים, אבל אולי רק מדרבנן. אני רוצה לדעת אם חייבים מדאורייתא
הוכחתי מהמשנה שאבטיחים וקישואים מיקרו ירק לעניין מעשר ולא פירות, וא"כ הא דאמרינן בראש השנה דף י"ב דמעשר ירק מדרבנן וכן פסק הרמב"ם הוא גם על הדברים הנ"ל
 
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
לייבל אמר:
יצחק אמר:
לייבל אמר:
2. במעשר ירק
זה לשון המשנה במעשרות פ"א מ"ד'
ובירק הקשואים והדלועים והאבטיחים והמלפפונות התפוחים והאתרוגין חייבים גדולים וקטנים
הרי שבכלל ירק דלועים ואביטיחים וקשואים
(ומתפוחים והלאה כבר אינו ירק כן פירשו המפרשים שם)
וכעת ראיתי ברמב"ם סוף פ"א מהלכות כלאים שכל פרי האדמה נכלל בשם ירק. 
דרך אגב, כמדומה שהרמב"ם שם נוקט עמדה במחלוקת של הרמב"ן ורש"י בפרשת בראשית בפירוש מילת "דשא"
 
 
חלק עליון תַחתִית