השעה התשיעית

אלף

משתמש רגיל
מישהו יכול להסביר כאן מה כל כך מתרגשים מהשעה התשיעית?
הלא זה דבר שלא כתוב באופן ברור, וגם ישנם הרבה זמני רצון במשך השנה. ובפרט שבת בשעת המנחה שכתוב בזוה"ק שהוא עת רצון גדול.
אז על מה הסער ומה מצאו בט' כסלו?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אלף אמר:
מישהו יכול להסביר כאן מה כל כך מתרגשים מהשעה התשיעית?
הלא זה דבר שלא כתוב באופן ברור, וגם ישנם הרבה זמני רצון במשך השנה. ובפרט שבת בשעת המנחה שכתוב בזוה"ק שהוא עת רצון גדול.
אז על מה הסער ומה מצאו בט' כסלו?

ארשה לי לשער, שזו יותר שאלה להנחתה..

מכל מקום בחיפוש בפורום מצאתי מי שהציע את המקורות. https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1939&p=19517&hilit=%D7%A9%D7%A2%D7%94+%D7%AA%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%AA#p19517
יש הבדל בין גימיק לבין החצנה קרי הבלטה.
גימיק בהקשר של מסחר ושיווק, זה לתפוס תכונה של מוצר המבליטה אותו לעומת מתחריו ואינה רלוונטית למוצר או לתוכן.
החצנה, פירושה להבליט דבר גם אם הוא רלוונטי.
"שעה תשעית" גימיק זה לא. אולי החצנה, שכן עשרות סגולות משוטטות בעולם, לתפוס סגולה פנטסטית עם שעה מדויקת עד השניה, זה מושך את האנשים, והרבה..
אבל כל שיש לזה מקור, דבר רע אין בזה. דבר טוב אולי.
מועתק כאן המקורות-
מקור הסגולה הוא בספר 'ברית מנוחה', ספר קדמון המוזכר על ידי רבי חיים ויטאל: "קבלה יהיה בידך שהשנה התשיעית שנה מובחרת, החודש התשיעי הוא חודש טוב מן הטובים וחודש רצון, ויום התשיעי לחודש המובחר שבכל החודש, ושנה תשיעית של יום שעה טובה ומובחרת משעות היום – והיא מוכנה מאוד להצלחה, צינור לכל השפע".
הרמב"ן הזכיר גם הוא את הסגולה: "השעה התשיעית היא שעת ששון ושמחה, היא שעת המנחה. ודע כי השנה התשיעית ליובל היא השנה המובחרת, וחודש התשיעי הוא החודש הטוב והרצון, ויום התשיעי לחודש מובחר מכל ימי החודש, ושעה התשיעית מובחרת מכל השעות".

אם עכשיו אני מצפה בכליון עינים לשנה התשיעית וכו' זה לא אמרתי, אם אני יזלזל גם לא, לא..
 

אברהם משה

משתמש ותיק
אלף אמר:
מישהו יכול להסביר כאן מה כל כך מתרגשים מהשעה התשיעית?
הלא זה דבר שלא כתוב באופן ברור, וגם ישנם הרבה זמני רצון במשך השנה. ובפרט שבת בשעת המנחה שכתוב בזוה"ק שהוא עת רצון גדול.
אז על מה הסער ומה מצאו בט' כסלו?


מזכיר לי נשכחות, כשהייתי בישי"ק, חברי מצא סגולה זו לפני שהתפרסמה ברבים, והמליצו לו לשולחה לקופת העיר תמורת תשלום.
וכך עשה (וקיבל סכום נאה...)
ומאז הקופות למיניהם חוגגים על זה.

בכל אופן מקור הסגולה הוא בספר 'ברית מנוחה', כנזכר לעיל. וכתב שם כי מקורה של הסגולה הוא מזמן התנאים, ונאמר ברוח הקודש.
 
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אלף אמר:
מישהו יכול להסביר כאן מה כל כך מתרגשים מהשעה התשיעית?
הלא זה דבר שלא כתוב באופן ברור, וגם ישנם הרבה זמני רצון במשך השנה. ובפרט שבת בשעת המנחה שכתוב בזוה"ק שהוא עת רצון גדול.
אז על מה הסער ומה מצאו בט' כסלו?

ארשה לי לשער, שזו יותר שאלה להנחתה..

מכל מקום בחיפוש בפורום מצאתי מי שהציע את המקורות. https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1939&p=19517&hilit=%D7%A9%D7%A2%D7%94+%D7%AA%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%AA#p19517

יש הבדל בין גימיק לבין החצנה קרי הבלטה.
גימיק בהקשר של מסחר ושיווק, זה לתפוס תכונה של מוצר המבליטה אותו לעומת מתחריו ואינה רלוונטית למוצר או לתוכן.
החצנה, פירושה להבליט דבר גם אם הוא רלוונטי.
"שעה תשעית" גימיק זה לא. אולי החצנה, שכן עשרות סגולות משוטטות בעולם, לתפוס סגולה פנטסטית עם שעה מדויקת עד השניה, זה מושך את האנשים, והרבה..
אבל כל שיש לזה מקור, דבר רע אין בזה. דבר טוב אולי.
מועתק כאן המקורות-
מקור הסגולה הוא בספר 'ברית מנוחה', ספר קדמון המוזכר על ידי רבי חיים ויטאל: "קבלה יהיה בידך שהשנה התשיעית שנה מובחרת, החודש התשיעי הוא חודש טוב מן הטובים וחודש רצון, ויום התשיעי לחודש המובחר שבכל החודש, ושנה תשיעית של יום שעה טובה ומובחרת משעות היום – והיא מוכנה מאוד להצלחה, צינור לכל השפע".
הרמב"ן הזכיר גם הוא את הסגולה: "השעה התשיעית היא שעת ששון ושמחה, היא שעת המנחה. ודע כי השנה התשיעית ליובל היא השנה המובחרת, וחודש התשיעי הוא החודש הטוב והרצון, ויום התשיעי לחודש מובחר מכל ימי החודש, ושעה התשיעית מובחרת מכל השעות".

אם עכשיו אני מצפה בכליון עינים לשנה התשיעית וכו' זה לא אמרתי, אם אני יזלזל גם לא, לא..
איפה הרמב"ן הזה?
 
 

אלף

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
הרצון להיטיב עם העניים
גורם למהומה
ומביא לתעמולה
גם על לא מאומה
לא קבלתי תשובה למה ששאלתי.
אינני מבין מדוע עושים עסק מדבר שכתוב באופן לא כ"כ ברור, ואילו מזמני עת רצון שכתובים בזוה"ק ובחז"ל לא עושים מהומות.
למה ש'קופת העיר' לא יעשו מעמד תפילה בכל תפילת מנחה בשבת?!
 

אברהם משה

משתמש ותיק
אלף אמר:
יעקב שלם אמר:
הרצון להיטיב עם העניים
גורם למהומה
ומביא לתעמולה
גם על לא מאומה
לא קבלתי תשובה למה ששאלתי.
אינני מבין מדוע עושים עסק מדבר שכתוב באופן לא כ"כ ברור, ואילו מזמני עת רצון שכתובים בזוה"ק ובחז"ל לא עושים מהומות.
למה ש'קופת העיר' לא יעשו מעמד תפילה בכל תפילת מנחה בשבת?!
אולי תשאלו אותם ישירות?
[email protected]
 
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
אגב. בשנה הראשונה יצא להם במקרה שהזמן שבו זו השעה התשיעית לכוחי עלמא הוא 9 דקות בדיוק. אז הם עשו מזה עניין גדול ופרסמו את שיטת החישוב מהרב גנוט וכו' וכו'.

וראה זה פלא. מאז הם תמיד מפרסמים כאילו יש רק 9 דקות להתפלל.

בעוד שאליבא דאמת יש עפ"ר יותר זמן.
ובעיקר. שהזמן שהם מפרסמים הוא לא מדוייק !!!!!!!!

דוק ותשכח.
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
אלף אמר:
יעקב שלם אמר:
הרצון להיטיב עם העניים
גורם למהומה
ומביא לתעמולה
גם על לא מאומה
לא קבלתי תשובה למה ששאלתי.
אינני מבין מדוע עושים עסק מדבר שכתוב באופן לא כ"כ ברור, ואילו מזמני עת רצון שכתובים בזוה"ק ובחז"ל לא עושים מהומות.
למה ש'קופת העיר' לא יעשו מעמד תפילה בכל תפילת מנחה בשבת?!




אה"נ, רק יש בעיה קטנה שאסור להתרים בשבת.
וגם שזה לא אטרקטיבי וחדשני ולא יתרץ לעניים את הקושיא "וכי תאמרו מה נאכל". 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מתאהב על ידך אמר:
שאסור להתרים בשבת.
מנ"ל שאסור להתרים לצדקה לעניים בשבת?
קודם כל לדעת הגר"א אכן אסור. 
אבל גם לפי המנהג שמתרימים - הרי עד מוצ"ש הציבור כבר יתקרר  וישכח מה שהבטיח.
ולכן הכריעו בקופת העיר בלב כבד לוותר על המגבית הזו אף שלא חשבו על זה אפילו לא חצי שניה... 
 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
וכבר אמרו חז"ל אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו,
בבקשה מי שלא נותן לצדקה בעצמו או על ידי אחרים עשר מליון ש"ח לחודש, שלא יכתוב נגד קופת העיר,
(באיחול לקוראי הודעה זו שיזכו לחלק עשר מליון ש"ח לצדקה)
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
בספר 'נצח דוד' כתוב שהחודש התשיעי הוא מתשרי כך שיוצא הוא בסיון בכלל...
ברור שכך, שהרי במקור נכתב גם השנה התשיעית (ליובל) ויובל כידוע מתחיל בתשרי


מה גם ש"סגולה" זו גובלת באיסור דאו' של "לא תעוננו", "לא ימצא בך...מעונן" (המעיין במקור הסגולה רואה שאין חטא זה אלא בפרשנות העכשווית של הסגולה וחלילה לא אצלו שכוונתו לעניין אחר לחלוטין).
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
מה גם ש"סגולה" זו גובלת באיסור דאו' של "לא תעוננו", "לא ימצא בך...מעונן" (המעיין במקור הסגולה רואה שאין חטא זה אלא בפרשנות העכשווית של הסגולה וחלילה לא אצלו שכוונתו לעניין אחר לחלוטין).
בוקר טוב, אתה חושב שגילית רעיון חדש? גדולי הדור דנו כבר מזמן על שאלה זו לענין המגביות של קופת העיר וסגולותיהם בכלל, ולענין המגבית של סגולה זו בפרט, ופסקו דלא כדעתכם הרמה. ואני אישית שמעתי גם מהגראי"ל שטינמן זצ"ל, וגם מיבלחט"א מרן שה"ת הגרח"ק זצ"ל שאין בזה חשש של מעונן כלל.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
רוצה להתעלות אמר:
בספר 'נצח דוד' כתוב שהחודש התשיעי הוא מתשרי כך שיוצא הוא בסיון בכלל...
ברור שכך, שהרי במקור נכתב גם השנה התשיעית (ליובל) ויובל כידוע מתחיל בתשרי
 

נדמה לי שבשנה הראשונה שהתחילו קופת העיר בזה. היה בסיון.
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
אברהם העברי אמר:
רוצה להתעלות אמר:
בספר 'נצח דוד' כתוב שהחודש התשיעי הוא מתשרי כך שיוצא הוא בסיון בכלל...
ברור שכך, שהרי במקור נכתב גם השנה התשיעית (ליובל) ויובל כידוע מתחיל בתשרי

נדמה לי שבשנה הראשונה שהתחילו קופת העיר בזה. היה בסיון.
לא.
 
 

שניאור

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
מ אלישע אמר:
נדמה לי שבשנה הראשונה שהתחילו קופת העיר בזה. היה בסיון.
אחר שהקפיצוהו -אכן כך היה.
ולא כדברי הרב @רוצה להתעלות.
למיטב זכרוני בשנה הראשונה היה גם בסיון וגם בכסלו, אני לא זוכר מה היה קודם, אבל מונח בזכרוני שהיה שנה שהיה פעמיים.
 
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
שניאור אמר:
למיטב זכרוני בשנה הראשונה היה גם בסיון וגם בכסלו, אני לא זוכר מה היה קודם, אבל מונח בזכרוני שהיה שנה שהיה פעמיים.
יכו להיות
אני רק זוכר שהפעם הראשונה היתה בכסלו.
(אגב, למה הקופות באמת לא עושות פעמיים?)
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אלף אמר:
מישהו יכול להסביר כאן מה כל כך מתרגשים מהשעה התשיעית?
הלא זה דבר שלא כתוב באופן ברור, וגם ישנם הרבה זמני רצון במשך השנה. ובפרט שבת בשעת המנחה שכתוב בזוה"ק שהוא עת רצון גדול.
אז על מה הסער ומה מצאו בט' כסלו?
אני אישית לא אתפלל בזמן ההוא אלא אלמד כהרגלי.
 
 

דניאלי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אלף אמר:
מישהו יכול להסביר כאן מה כל כך מתרגשים מהשעה התשיעית?
הלא זה דבר שלא כתוב באופן ברור, וגם ישנם הרבה זמני רצון במשך השנה. ובפרט שבת בשעת המנחה שכתוב בזוה"ק שהוא עת רצון גדול.
אז על מה הסער ומה מצאו בט' כסלו?
אני אישית לא אתפלל בזמן ההוא אלא אלמד כהרגלי.
אשריכם ישראל, מי כעמך ישראל
בשבת אחה"צ בזמן שהרבה יושנים מעמל השבוע, יש ת"ח שלומדים בפשטות כהרגלם!
לא לחינם תיקנו לומר 'ואני תפילתי' וכו'
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
מדהים איך התארך הזיכרון שלנו מאז...
כנראה שבאותה שנה הקופות התפללו גם לזיכרון טוב, וכשראו שזה לא כלכלי הן מנסות כל שנה להתפלל שנשכח, אבל כנראה שהעיקר בסיון ולא בכסלו, ולכן אנחנו עדיין זוכרים (או שהם עושים כל שנה פעמיים ואנחנו שוכחים...)
 
חלק עליון תַחתִית