משה בן חנינא
משתמש ותיק
המשל הזה היה קשה לי להבין, בפרט חלקו השני. בדקתי במדרש ובפירושים ומצאתי תריסר הסברים. אם מצאתי פרשן או מתרגם על האתר, הקדמתי לשמו אף אם היה מן הדורות שבאו אחרי הפרשנים שלא באו על האתר. מבין הפירושים האלה לא הבנתי ההסברים של רב הונא והרמב"ן.
- וחסד לאמים אינו חסד אמיתי אלא חטאת (מדרש משלי; ר' ישעיה די טראני; ר' משה קמחי; רלב"ג; רש"י; רבי אליעזר בן הורקנוס; רבי יהושע בן חנניה; רבן גמליאל דיבנה; רבי אלעזר המודעי)
- חטאת כאן משמע קרבן חטאת (ר' יוסף קמחי; רבן יוחנן בן זכאי; רבן גמליאל)
- וחסד קשור לגוי (רבי נחוניה בן הקנה; רבי אלעזר בן ערך)
- הנייה היא לאומות העולם בשעה שישר' חוטאין שהן חוזרין ומשתעבדין בהן (רבי יהושע בן חנניה)
- חסדים שעושים אומות העולם חטאת הוא לישראל (רבי נחוניה בן הקנה)
- מקבלי' הן ישר' חסדים מאומות העולם בשעה שהן חוטאין (אבין בר' יהודה)
- חסד שאומות העולם עושין מותקן הוא להן כריסה [ארס?] של חכינה (רב הונא)
- וחסד כאן משמע חרפה (תרגום; σύμμαχος; ר' סעדיה גאון; ר' יוסף אבן כספי; ר' יוסף נחמיאש; עמנואל הרומי; רבנו חננאל; רשב"ם)
- וחסד פירושו חנינה לרשעים (רד"ק; עמנואל הרומי)
- תרומם מוסב גם על חטאת; כלומר, חסד מכפר על חטאת (ר' יונה גירונדי)
- יש חטאת אם לאמים אינם עושים חסד (רמב"ן)
- תרומם מוסב גם על חטאת וכוונתו שלאמים ירוממו אם ישפטו את החוטאים בחסד (ר' יוסף אבן כספי)