מים מקור התאוות

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
ב. זעירא אמר:
מבקש אמונה אמר:
אני הייתי אומר שהמקור מגיע מהבנה לא נכונה ממילים קבליים ש"מים מצמיחין כל מיני תענוג".
שמחה מנתניה אמר:
מה??????????????
תלמידי הבעש"ט אינם חשודים בשטות שכזו!
מפליא לראות בכל פעם מחדש איך עולה לדיון נושא שמקורו בפנימיות התורה ודברי קבלה, ויש מהחכמים בעיניהם הפוערים פיהם, ומרחיבים לבלי חוק בקוצר השגתם והבנתם בעניינים אלו, והרי הדבר דומה לאותו עם הארץ שלא קרה ולא שנה ותמה בקול גדול מדוע אסור לנוע ברכב בשבת, הרי 'בשבילי זו מנוחה אמיתית'...
"יש שני דברים אינסופים: היקום וטיפשותו של האדם. ואני לא בטוח לגבי היקום"
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
מוחל וסולח אמר:
שמחה מנתניה אמר:
יש לעיין אם מותר ללמוד תורה
והלא אין מים אלא תורה
ואולי יש ליישב בדוחק שלא מדובר אלא ביום הניטל
ובאותו יום באמת אסור לשתות מים, כי מי מסוגל לשתות מים כשאי אפשר ללמוד...
?????

??????
למה לא הבנת ברמז? מדוע שאני אכתוב במפורש?

פותח הנושא שאל שאלה. הוא ביקש מידע.
אם יש לך מידע, שתף.

אם מה שיש לך להציע, זהו לעג, מדוע כאן בפורום?
מי ביקש זאת מידך?
אולי גם תעשה אפצ'י בפורום?

זה לא מכבד, לא אותך. לא את החברים/הניקים בפורום, ולא את הפורום עצמו.

ולי באופן אישי, זה גם גורם סלידה.

ואיני משתייך לתנועת הבעש"ט או לאי מי מזרמיה. אז אל תחשוד במניע שלי.
תוכל לראות את גישתי לאורך כל הודעותי בפורום.
 

מחכים

משתמש ותיק
בסקוירא זהו קפידא גדולה מאד, וישנם עוד חצירות שההקפדה הזו קיימת בסעודה שלישית דייקא.
ישנו סיפור ידוע על הרה"ק מסקוירא זצוק"ל שלאחר ששרד את רכבת המוות ביאסי היה שם יהודי שנתן לו מים להרוות את הצמאון של כמה ימם ללא טיפת מים, ושתה שתי כוסות, וכל ימיו הצטער אותו צדיק על ששתה את הכוס השני, דבכוס הראשון היה פיקוח נפש אבל הכוס השני היה מיותר....
ולכל המלגלגים אומר אל תענה לכסיל כאולתו, הצרות אופקים וצמצום המוחים במצבצת מכל הודעה והודעה ואין טעם להתווכח ע"ז
 

מחכים

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
בסעודה שלישית זה לא קשור לקבלה, זה כבר נידון בראשונים.

מן הנהרות, אבל כפי הידוע לי נמנעו בשתיית מים בכלל מהטעם האמור
 

בשלמא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
יש כאן 28 תגובות
ואף אחד לא הביא מקור של ממש לכך שמנהג המוזר שהועלה בפתחית האשכול - קיים בכלל?
אז תחת לדון בספקולציות, ראשית צריך לשמוע אם יש מקור לכך.

ניסיתי להתאפק ולא להגיב באשכול זה כלל 
אבל מי שמחפש מקורות בזכרוני מונח שבספר המנהגים על האדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל מובא המנהג והמקורות לו הספר אינו תח"י כעת, שם הספר זכור לאברהם.
 

מחכים

משתמש ותיק
אה"נ, אבל עכ"פ הקילו לשתות אם יש בהפ איזה תוספת ולכאורה אי"ז מהטעם הנשמות בגיהנום
 

בשלמא

משתמש ותיק
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=136&book=6222https:
//tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=386&book=17401891https:
//tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=145&book=26937https:
//tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=479&book=152651
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
שמחה מנתניה אמר:
מוחל וסולח אמר:

??????
למה לא הבנת ברמז? מדוע שאני אכתוב במפורש?

פותח הנושא שאל שאלה. הוא ביקש מידע.
אם יש לך מידע, שתף.

אם מה שיש לך להציע, זהו לעג, מדוע כאן בפורום?
מי ביקש זאת מידך?
אולי גם תעשה אפצ'י בפורום?

זה לא מכבד, לא אותך. לא את החברים/הניקים בפורום, ולא את הפורום עצמו.

ולי באופן אישי, זה גם גורם סלידה.

ואיני משתייך לתנועת הבעש"ט או לאי מי מזרמיה. אז אל תחשוד במניע שלי.
תוכל לראות את גישתי לאורך כל הודעותי בפורום.

אני חושב שלפעמים לעג זה חלק מדיון
דהיינו לפעמים אפשר לחלוק על שיטה בצורה אלגנטית ויפה
ולפעמים הצורה להביע דעה היא בצורה שמעמידה את הדבר באור הנכון, וממילא מגחיכה אותו מעיקרו
וכן, אני בהחלט חושב שיש מקום ללעג
על דבר כזה שאפשר לומר עליו באופן מוחלט שהתנ"ך, חז"ל, והמסורת הכלל יהודית חלוקים עליה ללא כל עורר
חוץ מזה שגם האנושות בכללה חלוקה על ההבל הזה
על דבר כזה אפשר לענ"ד ללגלג
והפוך, אני חושב שפורום שבו ללא שום בעי' נכנסים דעות מוזרות כ"כ כדוגמת איסור שתיית מים, ואין שום תגובת זלזול, פורום כזה הוא פורום לא מכובד
[אני בעד שכל אחד יכול להביע את דעותיו ולשתף באורחות חייו, אולם מצד שני יש מקום באותה מידה לזלזול ההפכי]
וכמילה אחרונה, אם אתה ממש רוצה שאתייחס לזה באופן, של כל אחד עם המנהגים שלו, ואי אפשר לשפוט כו', אומר כך, גם אני בסה"כ אומר את המנהג שלי, דהיינו המנהג שנהוג אצל רבותיי, ומסתבר שגם אצל רבים מרבותיך, לזלזל באופן מוחלט על מנהגי שטות כאלו

וסתם אגב, אפרופו המילים האחרונות בהודעתך, אני דווקא כן רואה את עצמי כמשתייך לתנועת הבעש"ט, דהיינו אין בראשי שטריימל, אולם אני מאד מזוהה עם חלקים רבים מתורת החסידות, ודווקא מכח כבודם אני חושב שמצווה לסקל את הקוצים הרעים שהשתייכו אליה, [כמו שיש בכל מקום קוצים רעים, גם בתנועות הנגדיות, כמובן]
 
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
מוחל וסולח אמר:
שמחה מנתניה אמר:
דהיינו המנהג שנהוג אצל רבותיי, ומסתבר שגם אצל רבים מרבותיך, לזלזל באופן מוחלט על מנהגי שטות כאלו

אצל רבותי, אין מנהג ללעוג.

זה היה המנהג אולי בבית מדרשו של רבי עקיבא.

וכמדומני, שרבי עקיבא אמר בעקבות כך, 
"ואהבת לרעך כמוך".
 

HaimL

משתמש ותיק
ב. זעירא אמר:
מבקש אמונה אמר:
אני הייתי אומר שהמקור מגיע מהבנה לא נכונה ממילים קבליים ש"מים מצמיחין כל מיני תענוג".
שמחה מנתניה אמר:
מה??????????????
תלמידי הבעש"ט אינם חשודים בשטות שכזו!
מפליא לראות בכל פעם מחדש איך עולה לדיון נושא שמקורו בפנימיות התורה ודברי קבלה, ויש מהחכמים בעיניהם הפוערים פיהם, ומרחיבים לבלי חוק בקוצר השגתם והבנתם בעניינים אלו, והרי הדבר דומה לאותו עם הארץ שלא קרה ולא שנה ותמה בקול גדול מדוע אסור לנוע ברכב בשבת, הרי 'בשבילי זו מנוחה אמיתית'...
עם כל הכבוד, עבור על תגובתך, ובמיוחד, הקטע על עם הארץ, וטול קיסם מבין עיניך (אחר בקשת המחילה).
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
אם אמנה את כל המקומות שהראשונים והאחרונים דחו בשני ידיים ובבוז מוחלט מנהגים, יכלה המקום.
כמדומני שמנהג זה קיים במעט מאוד חסידיות, ובעיקר סקוור ובעלזא, והם מיחסים זאת לתלמידי הבעש"ט, נו נו...
רוב החסידויות שמנהג תלמידי הבעש"ט יקר אצלם לא פחות, לא נהגו בזה.
המוזר שהנמנעים ממים, כי מרמז על תאווה, מרבים במשקה ויין.
ולחכם ש"הוכיח" מכך שאחר התאווה בא צמא, הרי שלפני התאווה בא יין ומשקה, והרבה יין עושה, וד"ל, ואצל רוב רבותי שתו מים, והרחיקו מאוד יין וכל משקה המשכר, אם לא בשוי"ט וגם אז במידה.
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
שמחה מנתניה אמר:

אצל רבותי, אין מנהג ללעוג.

זה היה המנהג אולי בבית מדרשו של רבי עקיבא.

וכמדומני, שרבי עקיבא אמר בעקבות כך, 
"ואהבת לרעך כמוך".
האוהב את הבריות רוצה להחכימם ולהוציאם ממעגל ההבל הגרוע מכל
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
מוחל וסולח אמר:
שמחה מנתניה אמר:

אצל רבותי, אין מנהג ללעוג.

זה היה המנהג אולי בבית מדרשו של רבי עקיבא.

וכמדומני, שרבי עקיבא אמר בעקבות כך, 
"ואהבת לרעך כמוך".
האוהב את הבריות רוצה להחכימם ולהוציאם ממעגל ההבל הגרוע מכל
אני מלא בהערכה כנה לפועלך.
רק שקצת לא מסתדר לי, הרצון להחכימם וכו', ע"י זלזול ופגיעה.
ובזאת סיימתי אני את חלקי ברצון להחכימם, וכו'.
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
HaimL אמר:
ב. זעירא אמר:
מבקש אמונה אמר:
אני הייתי אומר שהמקור מגיע מהבנה לא נכונה ממילים קבליים ש"מים מצמיחין כל מיני תענוג".
שמחה מנתניה אמר:
מה??????????????
תלמידי הבעש"ט אינם חשודים בשטות שכזו!
מפליא לראות בכל פעם מחדש איך עולה לדיון נושא שמקורו בפנימיות התורה ודברי קבלה, ויש מהחכמים בעיניהם הפוערים פיהם, ומרחיבים לבלי חוק בקוצר השגתם והבנתם בעניינים אלו, והרי הדבר דומה לאותו עם הארץ שלא קרה ולא שנה ותמה בקול גדול מדוע אסור לנוע ברכב בשבת, הרי 'בשבילי זו מנוחה אמיתית'...
עם כל הכבוד, עבור על תגובתך, ובמיוחד, הקטע על עם הארץ, וטול קיסם מבין עיניך (אחר בקשת המחילה).
אתה יכול להסביר לי מה אתה רוצה?

יש הנוהגים לא לשתות מים אם אין דבר אחר מעורב בהם. נקודה (אגב, ממש ממש לא רק סקוירא ובעלזא).
טעמם בפיהם עפי"ד המקובלים שמים מקור התאוות. נקודה.
כך מקובל אצלם מרבותיהם ואבותיהם. נקודה.

מותר לשאול מה הטעם, ומה המקור הראשון לכך.
מותר לנסות להבין אם זה קשור לדברי מהרח"ו או לא.
ומותר גם לא להבין בכלל כמו עוד מאות עניינים שאינם קשורים לנגלות התורה שאני לא חייב להבין.

אבל מכאן עד להחליט שזה 'שטות' 'הבנה לא נכונה' וכו' וכו', 
רק בגלל שלא זכית להבין,
אין זה דומה אלא לאותו חילוני שמחווה דעה על 'הרבנים האלו' על סמך פסוק שציטט הרב באזכרה של אביו ע"ה.

דברי קבלה מיסודם הם 'דברי קבלה'. אשר חלק גדול מהם נמסרו בקבלה מרב לתלמיד, ואפי' החלק הנכתב לא נמסר לכאו"א.
זה שיש צדיקים שנהגו כך על פי מה שהם קיבלו מרבותיהם תלמידי הבעש"ט, לא מחייב אף אחד אחר, אבל זה גם לא אומר שאם אתה לא קיבלת את העניין והטעם מרבותיך, אין בזה ממש.
 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
מ אלישע אמר:
יש בספר רמתיים צופים (על תנא דבי אליהו) על הסכנה בשתית מים.
(בפרק אלו מציאות דף כט עמוד ב' שדא ביה ציביא לית לן בה)

שמעתי על הסכנה של מי שלא שותה מיים
לא להיפך...

לא שמענו אינה ראיה.

בספר רמתיים צופים בסוף תנא דבי אליהו אות סד.
וידוע כי המים הם מגושמים יותר מכל היסודות... ולכן נקרא גשם לשון גשמיות.... ולזה הזהיר רבינו הק'... שכל עבודת החסיד...
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=136&book=6222https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=386&book=17401891https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=145&book=26937https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=479&book=152651
בשלמא אמר:
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=136&book=6222https:
//tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=386&book=17401891https:
//tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=145&book=26937https:
//tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=479&book=152651
זה לא נפתח
אם לך זה נפתח
נשמח אם תגזור את הקטע המדובר
ותצרף כאן לרווחת כולנו
 

אברהם משה

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
שאר לעמו אמר:
יש כאן 28 תגובות
ואף אחד לא הביא מקור של ממש לכך שמנהג המוזר שהועלה בפתחית האשכול - קיים בכלל?
אז תחת לדון בספקולציות, ראשית צריך לשמוע אם יש מקור לכך.

ניסיתי להתאפק ולא להגיב באשכול זה כלל 
אבל מי שמחפש מקורות בזכרוני מונח שבספר המנהגים על האדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל מובא המנהג והמקורות לו הספר אינו תח"י כעת, שם הספר זכור לאברהם.


בספר הנ"ל מביא:
א) מגיד מישרים (פר' לך) ששתיית מים הרבה גורמת נזק והתגשמות לנפש, שנותן כח ליצה"ר ונחש הס"מ. ועל יסוד דברי המהרח"ו הנ"ל.
ב) רמתים צופים (על תנדב "א א"ר פכ"א) בשם הרבי מלובלין: אבל בשתיית המים לצמאו הבוער בו, שהתאוה הגדולה יותר ומרווה תיכף נפשו בשתייתו, כידוע הזהיר מאוד להכין עצמו שלא יתגשם בעת שתייתו, כי בעת השתיה בצמאו אין שהות לחשוב, וכרגע ישתקע בתאוותו ויתגשם מכל וכל להיות כבהמה, כי הצמאון הוא לנפש וכו'. וידוע כי המים הם מגושמים יותר מכל היסודות, שכל הדברים צריכים תיקון, והמים לא נעשה בהם שום תיקון רק הם כמו שנבראו, ולכן נקרא גשם גשמיות שאין להם עמידה בעצמם למיעוט הצורה ומצויים בכל מקום. [והמהר"ל בס' גבורות ה' בענין קרי"ס סוף כ' וז"ל: האדם והבהמה שוים לשתות המים כברייתו], לזה הזהיר רבינו הק' זה נבג"מ להחסיד שכל עבודת החסיד הוא לפרוש מתאוות הגשמיות, ולזכך את עצמו כדי שיתדבק בו ד"ת וקדושה, ובשתיית מים בפע"א יכול להפסיד הכל מה שעבד ופעל בכמה שנים, ולכן הזהיר בלשון זה דווקא, עכ"ל.
 
 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
אברהם משה אמר:
ב) רמתים צופים (על תנדב "א א"ר פכ"א) בשם הרבי מלובלין:
 

בדפוס אצלי מופיע בסוף הספר.
(וסדר הסימנים מתחיל כמה פעמים מחדש)
 
ב. זעירא אמר:
מפליא לראות בכל פעם מחדש איך עולה לדיון נושא שמקורו בפנימיות התורה ודברי קבלה, ויש מהחכמים בעיניהם הפוערים פיהם, ומרחיבים לבלי חוק בקוצר השגתם והבנתם בעניינים אלו, והרי הדבר דומה לאותו עם הארץ שלא קרה ולא שנה ותמה בקול גדול מדוע אסור לנוע ברכב בשבת, הרי 'בשבילי זו מנוחה אמיתית'...
לא הייתי מתלהם כל כך. ישראל אם לא נביאים הם, בני נביאים הם, ואיש ממנו אינו חש - ובצדק מוחלט - כ'גר' שניתן לספר לו על הוראות והנהגות שונות שלא שמע מהם עד כה לא הוא ולא אבותיו ולא רבותיו ורבותיהם ורבני רבניהם. ולכן כשאדם שומע לראשונה, אחרי כמה עשרות שנים בהם הוא כבר מתהלך על הגלובוס, הנהגה כגון זו, כבעל בטחון עצמי טבעי שיעלה מעט חוכא. ואין זה סותר לכך שיתכן שיש למושג זה <גם אם לא כהנהגה מעשית, אבל לפחות בשורש הדברים> אילן גבוה.

ולגוף הענין, תמהו כאן כמה אם אכן מים הם שפיץ התאוות, ואיך יתכן שכשבאים בגירסת קולה הם בסדר. לענ"ד זו טענה קטנונית מעט, כי שורש הענין - אם אכן יש כזה ענין, עדיין לא הוברר מקורו - הוא לא הנהגה מוסרית של פרישות מהעוה"ז, אלא מעין 'ריעותא' שיש במים שהם שורש התאווה, ולכן קפדו על המים כצורתם.
בקיצור, מה שבעיקר מרתק בזה הוא שורש הענין, האם באמת מים הם שורש התאווה, מה המקור לכך ומה משמעות הדבר.
 

אברהם משה

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
אברהם משה אמר:
ב) רמתים צופים (על תנדב "א א"ר פכ"א) בשם הרבי מלובלין:

בדפוס אצלי מופיע בסוף הספר.
(וסדר הסימנים מתחיל כמה פעמים מחדש)
לא בדקתי בפנים,
סה"כ ציטטתי מהספר זכור לאברהם ככתבו וכלשונו.
 
 

אברהם משה

משתמש ותיק
אברהם משה אמר:
מ אלישע אמר:
אברהם משה אמר:
ב) רמתים צופים (על תנדב "א א"ר פכ"א) בשם הרבי מלובלין:

בדפוס אצלי מופיע בסוף הספר.
(וסדר הסימנים מתחיל כמה פעמים מחדש)
לא בדקתי בפנים,
סה"כ ציטטתי מהספר זכור לאברהם ככתבו וכלשונו.
כעת בדקתי בפנים,
אולי זה אצלך (מהדורה חדשה) נמצא בסי' א מערכת הרה"ק מפרשיסחא זיע"א אות סד עמוד תכו
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
אולי המנהג המדובר הוא רק בשעת התקופה?

רמ"א יורה דעה סימן קטז סעיף ה
"ומנהג פשוט שלא לשתות מים בשעת התקופה, וכן כתבו הקדמונים, ואין לשנות".
 

בשלמא

משתמש ותיק
איכא מאן דאמר אמר:
בשלמא אמר:
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=136&book=6222https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=386&book=17401891https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=145&book=26937https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=479&book=152651
בשלמא אמר:
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=136&book=6222https:
//tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=386&book=17401891https:
//tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=145&book=26937https:
//tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=479&book=152651
זה לא נפתח
אם לך זה נפתח
נשמח אם תגזור את הקטע המדובר
ותצרף כאן לרווחת כולנו
חוששני שאם אפתח במקום ללעוג לפותח האשכול ילעגו ח"ו לאדמורים מסאטמר בעלז סקוור תולדות אהרן ועוד רשימה של חסידי קמאי 
 

HaimL

משתמש ותיק
ב. זעירא אמר:
HaimL אמר:
ב. זעירא אמר:
מפליא לראות בכל פעם מחדש איך עולה לדיון נושא שמקורו בפנימיות התורה ודברי קבלה, ויש מהחכמים בעיניהם הפוערים פיהם, ומרחיבים לבלי חוק בקוצר השגתם והבנתם בעניינים אלו, והרי הדבר דומה לאותו עם הארץ שלא קרה ולא שנה ותמה בקול גדול מדוע אסור לנוע ברכב בשבת, הרי 'בשבילי זו מנוחה אמיתית'...
עם כל הכבוד, עבור על תגובתך, ובמיוחד, הקטע על עם הארץ, וטול קיסם מבין עיניך (אחר בקשת המחילה).
אתה יכול להסביר לי מה אתה רוצה?

יש הנוהגים לא לשתות מים אם אין דבר אחר מעורב בהם. נקודה (אגב, ממש ממש לא רק סקוירא ובעלזא).
טעמם בפיהם עפי"ד המקובלים שמים מקור התאוות. נקודה.
כך מקובל אצלם מרבותיהם ואבותיהם. נקודה.

מותר לשאול מה הטעם, ומה המקור הראשון לכך.
מותר לנסות להבין אם זה קשור לדברי מהרח"ו או לא.
ומותר גם לא להבין בכלל כמו עוד מאות עניינים שאינם קשורים לנגלות התורה שאני לא חייב להבין.

אבל מכאן עד להחליט שזה 'שטות' 'הבנה לא נכונה' וכו' וכו', 
רק בגלל שלא זכית להבין,
אין זה דומה אלא לאותו חילוני שמחווה דעה על 'הרבנים האלו' על סמך פסוק שציטט הרב באזכרה של אביו ע"ה.

דברי קבלה מיסודם הם 'דברי קבלה'. אשר חלק גדול מהם נמסרו בקבלה מרב לתלמיד, ואפי' החלק הנכתב לא נמסר לכאו"א.
זה שיש צדיקים שנהגו כך על פי מה שהם קיבלו מרבותיהם תלמידי הבעש"ט, לא מחייב אף אחד אחר, אבל זה גם לא אומר שאם אתה לא קיבלת את העניין והטעם מרבותיך, אין בזה ממש.
כן, אסביר לך בדיוק מה אני רוצה. נתחיל מכך שכתבת הפעם דברים של טעם, שכמעט בעל כורחי אני נאלץ להודות שהם דברים של טעם (בעוד שאני לא מסכים עם כל מה שעומד מאחוריהם, אבל למי כאן זה אכפת).

מה שהתמיה אותי, הוא הלעג שלך "לחכמים בעיניהם", "ולעמי הארצות", בעוד שאתה לא טורח להגיה ולכתוב את תגובתך באופן נאות. על כן אמרתי, שעליך ליטול קיסם מבין *עיניך*, מה שמוכיח שגם אני נכשלתי בשטות דומה (אבל לפחות לא לעגתי לעמרצותם של אחרים).
 
 

קמיע מומחה

משתמש ותיק
פותח הנושא
זכרוני מהגה''צ רבי אהרן מרדכי רוטנר שליט''א שכשראה אחד מבחורי חמ''ד מאוכלי שולחנו בסעודות שבת קודש שהביא אתו ''קולה'' לשתות, הטיח בפניו תוכחת מוסר, ככה מתחילים התאוות מתחילים בשתיית קולה ואח''כ עוד תשתה מים - מקור התאוות בעצמו...
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
שמחה מנתניה אמר:
מוחל וסולח אמר:
אצל רבותי, אין מנהג ללעוג.

זה היה המנהג אולי בבית מדרשו של רבי עקיבא.

וכמדומני, שרבי עקיבא אמר בעקבות כך, 
"ואהבת לרעך כמוך".
האוהב את הבריות רוצה להחכימם ולהוציאם ממעגל ההבל הגרוע מכל
אני מלא בהערכה כנה (??) לפועלך.
רק שקצת לא מסתדר לי, הרצון להחכימם וכו', ע"י זלזול ופגיעה.
ובזאת סיימתי אני את חלקי ברצון להחכימם, וכו'.
גדולה ליצנות שדוחה כו', וכמדומני לפעמים יש כח גדול בהתלוצצות לשרש הבלים
 
 
חלק עליון תַחתִית