ברכות שלא מברכים אותן

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
כבוד שמים אמר:
א. גובה הרים אמר לי הגר"מ שטרנבוך מגובה 700 מטר.
ב. פיל וקוף י"א שמברכים רק בפעם הראשונה שרואים, ולא כל ל' יום.
ג. בענין שחלק דעת הגרח"ק שזה תלוי גם בהנהגה, ומברכים על רשכבה"ג. שאלתי אותו מא' שבירך על הקה"י בחיי החזו"א, והחזו"א אמר שנהג כדין, אף שהקה"י עוד לא הי' רשכבה"ג בחיי החזו"א, והשיב לי שיש בזה חילוקים.
- בענין חכם הרזים שמעתי שהגרח"ק אמר להגרב"מ שלא צריך ס' רבוא בפועל אלא רוב גם מספיק.

לא מוזכר בשום מקום גובה ההרים
אלא כלשון המשנה הרואה הרים וגבעות
וצריך כמובן שיהיו הרים המעוררים התפעלות, וכך הוא בשו"ע
אז הוא משער שמ-700 מטר יש מספיק התפעלות כדי לברך
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
שמחה מנתניה אמר:
כבוד שמים אמר:
א. גובה הרים אמר לי הגר"מ שטרנבוך מגובה 700 מטר.
ב. פיל וקוף י"א שמברכים רק בפעם הראשונה שרואים, ולא כל ל' יום.
ג. בענין שחלק דעת הגרח"ק שזה תלוי גם בהנהגה, ומברכים על רשכבה"ג. שאלתי אותו מא' שבירך על הקה"י בחיי החזו"א, והחזו"א אמר שנהג כדין, אף שהקה"י עוד לא הי' רשכבה"ג בחיי החזו"א, והשיב לי שיש בזה חילוקים.
- בענין חכם הרזים שמעתי שהגרח"ק אמר להגרב"מ שלא צריך ס' רבוא בפועל אלא רוב גם מספיק.

לא מוזכר בשום מקום גובה ההרים
אלא כלשון המשנה הרואה הרים וגבעות
וצריך כמובן שיהיו הרים המעוררים התפעלות, וכך הוא בשו"ע
אז הוא משער שמ-700 מטר יש מספיק התפעלות כדי לברך

אוקיי
ואתה יכול לשער אחרת
לכל אחד יש נפש שמתפעלת מגובה אחר
 

בגדי חמודות

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יקותיאל אבי זנוח אמר:
דרומאי אמר:
הרב מבריסק היה מברך על הבשמים, אך לא בתוך ההבדלה. 
וכי למה? משום הפסק??
חלילה. אך היה לו כמה חששות בענין ברכת הריח, כגון מה הברכה על כל מין ומין, ומה מברכים בהבדלה האם את הברכה הראויה או בורא מיני בשמים לכולם.
כשהיה אורח נוכח בהבדלה היה מכבדו לברך על הבשמים באמצע ההבדלה.
???
היה יכול לקחת מין שברכתו וודאי בורא מיני, או שהיה יכול לקחת כמה מינים יחד.
וביותר אינו נראה לי כי מבואר שהמנהג לעשות במוצאי שבת בורא מיני בשמים על הכל, ומי לנו גדול ששמר על מנהגים כה'בריסקער רב'.
 

דרומאי

משתמש ותיק
בגדי חמודות אמר:
דרומאי אמר:
יקותיאל אבי זנוח אמר:
וכי למה? משום הפסק??
חלילה. אך היה לו כמה חששות בענין ברכת הריח, כגון מה הברכה על כל מין ומין, ומה מברכים בהבדלה האם את הברכה הראויה או בורא מיני בשמים לכולם.
כשהיה אורח נוכח בהבדלה היה מכבדו לברך על הבשמים באמצע ההבדלה.
???
היה יכול לקחת מין שברכתו וודאי בורא מיני, או שהיה יכול לקחת כמה מינים יחד.
וביותר אינו נראה לי כי מבואר שהמנהג לעשות במוצאי שבת בורא מיני בשמים על הכל, ומי לנו גדול ששמר על מנהגים כה'בריסקער רב'.
אז זהו שהוא לא סמך על המנהג.
ומין שהוא בודאי מיני לא מצוי.
 
 

בגדי חמודות

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
בגדי חמודות אמר:
דרומאי אמר:
חלילה. אך היה לו כמה חששות בענין ברכת הריח, כגון מה הברכה על כל מין ומין, ומה מברכים בהבדלה האם את הברכה הראויה או בורא מיני בשמים לכולם.
כשהיה אורח נוכח בהבדלה היה מכבדו לברך על הבשמים באמצע ההבדלה.
???
היה יכול לקחת מין שברכתו וודאי בורא מיני, או שהיה יכול לקחת כמה מינים יחד.
וביותר אינו נראה לי כי מבואר שהמנהג לעשות במוצאי שבת בורא מיני בשמים על הכל, ומי לנו גדול ששמר על מנהגים כה'בריסקער רב'.
אז זהו שהוא לא סמך על המנהג.
ומין שהוא בודאי מיני לא מצוי.
נעגלאך, נראה לי שלכו"ע הוה מיני, בכל מקרה יכל לקחת משני המינים יחד, ופליאה שלא סמך על המנהג, מה ראה אצל אביו? כמנהג בית בריסק.
 
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
בגדי חמודות אמר:
נעגלאך, נראה לי שלכו"ע הוה מיני
קיצור שולחן ערוך סימן נח
בירך על של עץ עשבי בשמים, וכן להיפוך, לא יצא. אבל אם בירך בורא מיני בשמים על כל המינים יצא. ולכן בכל דבר שהוא מסופק בברכתו, ואי אפשר לו להתברר מברך עליו בורא מיני בשמים. ונראה לי דאם בירך על פרי העץ בורא עצי בשמים יצא. ועל - כן נראה לי כי על "נעגליך" (צפורן) וכן על קליפת תפוחי זהב ולימונים יש לברך בורא עצי בשמים.
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
רא"ש מסכת ברכות פרק ח
ויש מן הראשונים שאמרו
שמברך על המים אחרונים על רחיצת ידים
אבל רב עמרם כתב שאין מברכין עליהם
לא בלשון נטילה ולא בלשון רחיצה ולא בלשון שטיפה
 

דרומאי

משתמש ותיק
בגדי חמודות אמר:
דרומאי אמר:
בגדי חמודות אמר:
???
היה יכול לקחת מין שברכתו וודאי בורא מיני, או שהיה יכול לקחת כמה מינים יחד.
וביותר אינו נראה לי כי מבואר שהמנהג לעשות במוצאי שבת בורא מיני בשמים על הכל, ומי לנו גדול ששמר על מנהגים כה'בריסקער רב'.
אז זהו שהוא לא סמך על המנהג.
ומין שהוא בודאי מיני לא מצוי.
נעגלאך, נראה לי שלכו"ע הוה מיני, בכל מקרה יכל לקחת משני המינים יחד, ופליאה שלא סמך על המנהג, מה ראה אצל אביו? כמנהג בית בריסק.
בכל בית הרב מוואלאז'ין לא בירכו על בשמים בהבדלה.
ולקחת משני המינים יחד לא פותר שום בעיה, מאחר שעל כל מין חייב לברך ברכתו הראויה לו.
הגע בעצמך, האם מי שאוכל תפוח אדמה ותפוח עץ ביחד מברך שהכל? כן הדבר הזה.
 
 

ישתבח שמו לעד

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
כבוד שמים אמר:
א. גובה הרים אמר לי הגר"מ שטרנבוך מגובה 700 מטר.
ב. פיל וקוף י"א שמברכים רק בפעם הראשונה שרואים, ולא כל ל' יום.
ג. בענין שחלק דעת הגרח"ק שזה תלוי גם בהנהגה, ומברכים על רשכבה"ג. שאלתי אותו מא' שבירך על הקה"י בחיי החזו"א, והחזו"א אמר שנהג כדין, אף שהקה"י עוד לא הי' רשכבה"ג בחיי החזו"א, והשיב לי שיש בזה חילוקים.
- בענין חכם הרזים שמעתי שהגרח"ק אמר להגרב"מ שלא צריך ס' רבוא בפועל אלא רוב גם מספיק.

לא מוזכר בשום מקום גובה ההרים
אלא כלשון המשנה הרואה הרים וגבעות
וצריך כמובן שיהיו הרים המעוררים התפעלות, וכך הוא בשו"ע
נראה בדעת בדעת הגר"מ שטרנבוך ששיער שמגובה 700 מטרים ומעלה, ההרים מתחילים לעורר התפעלות, ולכך אפשר לברך עליהם.
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
ישתבח שמו לעד אמר:
שמחה מנתניה אמר:
כבוד שמים אמר:
א. גובה הרים אמר לי הגר"מ שטרנבוך מגובה 700 מטר.
ב. פיל וקוף י"א שמברכים רק בפעם הראשונה שרואים, ולא כל ל' יום.
ג. בענין שחלק דעת הגרח"ק שזה תלוי גם בהנהגה, ומברכים על רשכבה"ג. שאלתי אותו מא' שבירך על הקה"י בחיי החזו"א, והחזו"א אמר שנהג כדין, אף שהקה"י עוד לא הי' רשכבה"ג בחיי החזו"א, והשיב לי שיש בזה חילוקים.
- בענין חכם הרזים שמעתי שהגרח"ק אמר להגרב"מ שלא צריך ס' רבוא בפועל אלא רוב גם מספיק.

לא מוזכר בשום מקום גובה ההרים
אלא כלשון המשנה הרואה הרים וגבעות
וצריך כמובן שיהיו הרים המעוררים התפעלות, וכך הוא בשו"ע
נראה בדעת בדעת הגר"מ שטרנבוך ששיער שמגובה 700 מטרים ומעלה, ההרים מתחילים לעורר התפעלות, ולכך אפשר לברך עליהם.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=688&start=30#p210985
 
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
אריך אמר:
אבקש לאסוף באשכול זה ברכות שמוזכרות בגמרא ובהלכה, ומטעמים שונים, ידועים ושאינם, אין נוהגים לברך (או שיש עדות כאלה).

א. ברכות שלא בקיאים בשיעור, כמו הרים, גבעות, רוחות חזקות וכו', שכנראה לא מברכים כי לא בטוחים שהר זה נקרא הר גדול. וצ"ע דהרואה את החרמון ודאי רואה הר גדול ומרשים ולמה לא לברך עליו. וכי חז"ל התכוונו רק להרים של חו"ל?

ב. ברכת משנה הבריות. לא שמעתי שמברכים על ננס ועל בעלי מומים שונים. למה? ועל קוף ופיל כן מברכים??

ג. ברוך שחלק וברוך שנתן רוב העולם לא מברך כי לא בטוחים שיש היום העונים לקריטריונים. וידוע שיש שברכו גם בדורינו. ומה עם חכמי אוה"ע?

ד. ברכת בריות נאות לא שמענו שמברכים.

אם אפשר לפתח את הענין, תבורכו (וברכה זו אני כן מברך).

אמנם זה ממש ישן ובכ"ז לא אמנע מלהגיב.
א. צ"ע אם החרמון נחשב מפורסם מחמת גבהו. עכ"פ כשרואים את האלפים וכד' ודאי אפשר לברך, וראיתי רבים וטובים מברכים

ב. יש מן הפוסקים שכתבו שאין מברכים על הקופים כי רגילים לראותם. על ננס צריך לברך לאחר ל' בלא שו"מ.

ד. כתבו האחרונים שהיום לא רואים דבר שמתפעלים ממנו כ"כ.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
בהיותי בבניאס ראיתי שם מקום המתואר כבית ע''ז לאליל ''פאן'' ומראים שם הגומחא שהיה מונח שם הע''ז
נתעוררתי האם לברך ברכת ''שעקר'' ואם כן האם לומר ''מארצנו'' כדין א''י או ''מן המקום הזה'' כדין חו''ל
התקשרתי למו''ץ והורה לי שעכ''פ לא לברך בשם ומלכות
אשמח לראות מקורות או הנהגות לעניין
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
כבוד שמים אמר:
יש ספר "שער העין" שיצא לאור במטרה להמעיט את הזלזול בברכות אלו, שהם מחוייבות מדינא.
הוא דן בכל הברכות ומביא הרבה צדדים חשובים.

הטעם שלא מקפידים על ברכות אלו הוא משום שאינו מחוייב מדינא!

ליד המושב מבוא חורון בעמק איילון ישנם כמה סלעים של בזלת (החוקרים אומרים שהם יודעים מהו "אלגביש" ואילו אבנים אלו הם "בזלת") חריגות לנוף ואין הסבר מניח את הדעת כיצד הגיעו לשם, ישנם שרצו לומר שאלו הם אבנים שנפלו מהשמים -וכמובן לא מברכים.
 

יהודה היהודי

משתמש רגיל
בעיני ראיתי את הרב של קרית צאנז דטבריה מברך על ראיית החרמון [לפעמים רואים את החרמון מטבריה]
 

אריק

משתמש ותיק
כבוד שמים אמר:
ג. בענין שחלק דעת הגרח"ק שזה תלוי גם בהנהגה, ומברכים על רשכבה"ג. שאלתי אותו מא' שבירך על הקה"י בחיי החזו"א, והחזו"א אמר שנהג כדין, אף שהקה"י עוד לא הי' רשכבה"ג בחיי החזו"א, והשיב לי שיש בזה חילוקים.
- בענין חכם הרזים שמעתי שהגרח"ק אמר להגרב"מ שלא צריך ס' רבוא בפועל אלא רוב גם מספיק.
אריך אמר:
אבקש לאסוף באשכול זה ברכות שמוזכרות בגמרא ובהלכה, ומטעמים שונים, ידועים ושאינם, אין נוהגים לברך (או שיש עדות כאלה).
ג. ברוך שחלק וברוך שנתן רוב העולם לא מברך כי לא בטוחים שיש היום העונים לקריטריונים. וידוע שיש שברכו גם בדורינו. ומה עם חכמי אוה"ע?
ברכת שחלק מחכמתו ליראיו - בזמננו
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
פשר דבר אמר:
נהוג אצלנו שאין מברכים ברכת נותן ריח טוב בפירות, וכ"כ בבא"ח.
כמו"כ נוהגים שאין מברכים את הברכה בבית הקברות.
גם לא מברכים הטוב והמטיב על יין חדש, וכן נוהגים רבים, בפשטות הטעם שאין בזה אצלנו תוספת הנאה.

הגרי"ז מבריסק כידוע לא היה מברך על הבשמים בהבדלה וי"א משום שהיה תתרן, אך יש אומרים שאין מברכים ברכות הריח בימינו, שאין בזה כל כך הנאה.

וי"א שלא מברכים ברכות הנהנין בימינו, שאין בזה כ"כ הנאה
אכן. 
ס''ל שהיכן שמתלוצצים על דעתם של יראים ושלמים, תו ליכא הנאה. 
 

שיג ושיח

משתמש רגיל
לגבי גובה ההרים הוא לפי גובה ההרים שסביבו.
ברכת שהחיינו על חבר כששלח לו מכתבים עיין עליו בספר דרך ישרה מנהגי הגר"ש דבליצקי מש"כ בזה, והסיק שצריך לברך ומש"כ הרב יקותיאל וכו'
יש גם שלא מברכים ברוך דיין האמת על החורבן.
לגבי ברכת שחלק, מרן הגרש"ד בירך על הגרח"ק עיי' דרך ישרה הנ"ל. ושמעתי בשם הגריש"א שצריך לדעת ש"ס ותוס' (ואמר שלו חסר כמה תוס' שלא הבין...).
לכאו' לשי' הגר"א יש לברך על פיל וקוף כל ל' יום, כמו על שאר ברכות הראיה.
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
שמחה מנתניה אמר:
פשר דבר אמר:
נהוג אצלנו שאין מברכים ברכת נותן ריח טוב בפירות, וכ"כ בבא"ח.
כמו"כ נוהגים שאין מברכים את הברכה בבית הקברות.
גם לא מברכים הטוב והמטיב על יין חדש, וכן נוהגים רבים, בפשטות הטעם שאין בזה אצלנו תוספת הנאה.

הגרי"ז מבריסק כידוע לא היה מברך על הבשמים בהבדלה וי"א משום שהיה תתרן, אך יש אומרים שאין מברכים ברכות הריח בימינו, שאין בזה כל כך הנאה.

וי"א שלא מברכים ברכות הנהנין בימינו, שאין בזה כ"כ הנאה
אכן. 
ס''ל שהיכן שמתלוצצים על דעתם של יראים ושלמים, תו ליכא הנאה. 

ונראה שמי שאין לו מעט חוש הומור, גם אינו יכול להינות ולברך ברכות הנהנין...
 

שיג ושיח

משתמש רגיל
נבהל להשיב אמר:
בהיותי בבניאס ראיתי שם מקום המתואר כבית ע''ז לאליל ''פאן'' ומראים שם הגומחא שהיה מונח שם הע''ז
נתעוררתי האם לברך ברכת ''שעקר'' ואם כן האם לומר ''מארצנו'' כדין א''י או ''מן המקום הזה'' כדין חו''ל
התקשרתי למו''ץ והורה לי שעכ''פ לא לברך בשם ומלכות
אשמח לראות מקורות או הנהגות לעניין

בנוסף, כ' שהיה מעל הר הזיתים מקום של ע"ז (איני זוכר מקור), ויתכן שצריך לברך גם שם.
 

תולעת ספרים

משתמש ותיק
לגבי ברכת שנתן מחכמתו לבשר ודם, הובא לפני כמה שבועות בגליון השיעור של הגר"ח פיינשטיין (מופיע ב'קובץ' וב'אוסף' גליונות) בשם סבו הגרי"ז, שברור לו שאין מברכים על מי שיודע איזו חכמה. אלא הכונה היא לחכם מחכמי אומות העולם שמשיג איזו מצוה ממצוות השם - בדרך של השכלה, שעלה בלבו שהיא נכונה וראויה לקיימה מבלי שידע שהיא רצון השם, וכלשון הרמב"ם (מלכים ח, יא): "כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא, והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקב"ה בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן, אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם אלא מחכמיהם (כן הגירסא הנכונה עי"ש באחרונים)". וחכם כזה, אמר הגרי"ז, הוא שראוי לברך עליו שנתן מחכמתו - של מקום - לבשר ודם.
לגבי משנה הבריות על קוף יעוין במשנ"ב לגבי חיגר שכתב דמברכים פ"א כי ההתפעלות היא רק בפעם ראשונה שרואה [ובכל מקרה בד"כ האדם רואה בילדותו חיגר, ואינו מברך (ומסתבר גם שאין היכ"ת לחנכו לכך, מתרי טעמי: א. דעד כמה שהברכה היא רק פ"א אין בזה חינוך לכשיגדיל... ב. דלא שייך לחנך ילד לברך משנה הבריות על חיגר בלא לפגוע בכבוד הבריות), וממילא אח"כ כבר אין לו התפעלות דדש בזה]. ויש שכתבו שה"ה לקוף ופיל, וממילא סב"ל.
לגבי קיפוף, התפרסם בשנה האחרונה שהגר"י זילברשטיין בירך על ינשוף [כמדומה, או עוף לילה קרוב אליו] שי"א שזהו הקיפוף, ובצירוף ראיית קוף כמדומה. ומסתבר שהרב זילברשטיין ראה כבר קוף פעם אחת, אכן, יתכן דסגי כאן בצירוף של שני הצדדים: א. שמא הוא קיפוף. ב. שמא כהאומרים שמברכים על קוף בכל פעם, ואולי זה מספיק בשביל לברך. וצ"ת בזה.
אגב, אמר לי פעם אדם שברכת משנה הבריות היא על שימפנזה בדוקא. ולא מצאתי מקור לזה.
 

תולעת ספרים

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אני שמעתי נוסח כזה "שלא ייתכן שלא ירגיש"
כמדומה שהורה לו לבסוף לפטור את זה בפרי חדש, או לברך בלא שו"מ, כיון שהתעקש על כך שלא מרגיש הנאה [יתכן אף שהגרח"ק רשם זאת ברשימותיו מהחזו"א הנדפסות ב'אגרות וכתבים דרך אמונה'].
 
ברכת בתולים
השל"ה כותב שמי שאינו מברך זה בשם ומלכות משם שלא להרבות בברכות צריך שגם לא לברך המוציא בשם ומלכות בשביל שלא להרבות בברכות
 
חלק עליון תַחתִית