קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

נושאים שונים

פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 נובמבר 2020, 13:19

בספרי (קצ"ז) על הפסוק (דברים כ, ח)  ויספו השטרים לדבר אל העם ואמרו מי האיש הירא ורך הלבב ילך וישב לביתו ולא ימס את לבב אחיו כלבבו, איתא חידוש גדול וז"ל מלמד שאם היה אחד מהם מתיירא מן העבירה שבידו, כולם חוזרים ובאים: עכ"ל.
(והדברים צ"ב, וכי בכל המלחמות לא היה בכל ישראל אפילו איש אחד שהיו לו אפי' עבירה אחת כסח בין תפילה לתפילה דאיתא בגמ' מנחות לו שעבירה היא בידו, וחוזר עליה מערכי המלחמה, דא"כ היו כולם חוזרים מהמלחמה).

והנה במדרש רבה (מג,יד) על הפסוק שנא' אצל אברהם "וישמע אברם כי נשבה אחיו וירק את חניכיו ילידי ביתו שמנה עשר ושלש מאות וירדף עד דן", רבי לוי אמר: בפרשת שוטרים הוריקן, היך מה דאת אמר: (דברים כ) מי האיש הירא ורך הלבב, ילך וישוב לביתו.
ובהמשך המדרש איתא  (מובא בפירש"י במקום) "שמנה עשר ושלוש מאות - ריש לקיש בשם בר קפרא: אליעזר לבדו היה, מנין אליעזר(גימטריא), י"ח וג' מאות. עכ"ל.
ובעלון היקר "פקודיך דרשתי" על פרשת לך-לך (תשע"ט) מצאתי כתוב בשם ספר "ילקוט הפלאות" (חברו הגר"ח פוטרניק זצ"ל מקראקא) שכתב שבתחילה בא אברהם עם שלש מאות ושמונה עשרה איש, ואחר שקרא בפניהם פרשת השוטרים - כל הירא ורך הלבב - שירא מעבירות שבידו ילך וישוב לביתו - ברחו כולם ונשאר אליעזר לבדו.

פקודיך דרשתי לך-לך תשעט.PNG

והנה לפי דברי הספרי שהובא לעיל, שאם היה אחד מהם מתיירא מן העבירה שבידו, כולם חוזרים ובאים, א"כ קשה שגם אליעזר היה צריך לחזור, ואיך נשאר אליעזר אחר שחזרו כל השאר מפני העבירות שבידם. וצ"ע.
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


HaimL
הודעות: 5994
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1084 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי HaimL » 03 נובמבר 2020, 13:32

אפשר לבאר ולומר, שלפני מ"ת, שהיו אינו מצווה ועושה, אז גם לא הייתה מצוות תוכחה, או שהייתה, אבל לא הייתה הערבות, ולכן אם אחד חזר, לא כולם חזרו.


במבי
הודעות: 3625
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 879 פעמים
קיבל תודה: 1150 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי במבי » 03 נובמבר 2020, 13:35

ולא ימס את לבב אחיו כלבבו - מלמד שאם היה אחד מהם מתיירא מן העבירה שבידו, כולם חוזרים ובאים עכ"ל

והכוונה בספרי שאם במהלך המלחמה היה אחד מפחד מעברותיו ועקב כך היה בורח אז היה גורם לכולם לברוח אחריו.


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 נובמבר 2020, 14:10

במבי כתב:
03 נובמבר 2020, 13:35
הכוונה בספרי שאם במהלך המלחמה היה אחד מפחד מעברותיו ועקב היה בורח אז היה גורם לכולם לברוח אחריו.
לא יתכן לומר כן, כי לשון הספרי הוא "מלמד" שאם היה מתיירא... לפי פירושך זה לא לימוד, זה ביאור המציאות.


יקותיאל אבי זנוח
הודעות: 152
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 15:20
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יקותיאל אבי זנוח » 03 נובמבר 2020, 14:48

יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 14:10
במבי כתב:
03 נובמבר 2020, 13:35
הכוונה בספרי שאם במהלך המלחמה היה אחד מפחד מעברותיו ועקב היה בורח אז היה גורם לכולם לברוח אחריו.
לא יתכן לומר כן, כי לשון הספרי הוא "מלמד" שאם היה מתיירא... לפי פירושך זה לא לימוד, זה ביאור המציאות.

בפסוק כתוב
וְיָסְפ֣וּ הַשֹּׁטְרִים֮ לְדַבֵּ֣ר אֶל־הָעָם֒ וְאָמְר֗וּ מִי־הָאִ֤ישׁ הַיָּרֵא֙ וְרַ֣ךְ הַלֵּבָ֔ב יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ וְלֹ֥א יִמַּ֛ס אֶת־לְבַ֥ב אֶחָ֖יו כִּלְבָבֽוֹ׃
והספרי מבאר (על המילים ''ולא ימס וגו''':)
מלמד שאם היה א' מתיירא מן העבירה שבידו, כולם חוזרים ובאים.עכ''ל.
​​​​​​​זאת משום שהוא עלול להמס את לבבם.
א''כ משמע טפי כדברי הר' @במבי 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 נובמבר 2020, 14:56

יקותיאל אבי זנוח כתב:
03 נובמבר 2020, 14:48
משום שהוא עלול להמס את לבבם
גם אתה הרב @יקותיאל וגם הרב @במבי התעלמתם, או שלא שמתם לב למילה בספרי "מלמד" - מה ש"עלול" לקרות זה לא לימוד, וממילא אי אפשר לפרש כן.


יקותיאל אבי זנוח
הודעות: 152
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 15:20
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יקותיאל אבי זנוח » 03 נובמבר 2020, 15:02

יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 14:56
יקותיאל אבי זנוח כתב:
03 נובמבר 2020, 14:48
משום שהוא עלול להמס את לבבם
גם אתה הרב @יקותיאל וגם הרב @במבי התעלמתם, או שלא שמתם לב למילה בספרי "מלמד" - מה ש"עלול" לקרות זה לא לימוד, וממילא אי אפשר לפרש כן.
אינני יודע בודאות, אך אכן דעתי נוטה להסכים עם דבריך
אך לא ייתכן שזו כוונת הספרי, שכולם ישובו בשביל אחד?
והרי כתוב בתורה שהאיש הירא ישוב לביתו,
ולא ימס את לבב אחיו...
לא ייתכן.

על כן אעדיף לדחוק את מילת 'מלמד', ולא את כל לשון המדרש
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 נובמבר 2020, 15:07

יקותיאל אבי זנוח כתב:
03 נובמבר 2020, 15:02
על כן אעדיף לדחוק את מילת 'מלמד', ולא את כל לשון המדרש
כדי "לדחוק" (ולא למחוק) צריך לכה"פ פירוש דחוק, איך אתה בכלל מפרש אפילו בדוחק את המילה "מלמד"?


יקותיאל אבי זנוח
הודעות: 152
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 15:20
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יקותיאל אבי זנוח » 03 נובמבר 2020, 15:17

יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 15:07
יקותיאל אבי זנוח כתב:
03 נובמבר 2020, 15:02
על כן אעדיף לדחוק את מילת 'מלמד', ולא את כל לשון המדרש
כדי "לדחוק" (ולא למחוק) צריך לכה"פ פירוש דחוק, איך אתה בכלל מפרש אפילו בדוחק את המילה "מלמד"?
'מלמד שאנו חוששים שמא אותו אחד שיש בו עון, ימס את לבב אחיו, וכולם ישובו מהמלחמה'
 


HaimL
הודעות: 5994
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1084 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי HaimL » 03 נובמבר 2020, 15:20

במבי כתב:
03 נובמבר 2020, 13:35
ולא ימס את לבב אחיו כלבבו - מלמד שאם היה אחד מהם מתיירא מן העבירה שבידו, כולם חוזרים ובאים עכ"ל

והכוונה בספרי שאם במהלך המלחמה היה אחד מפחד מעברותיו ועקב היה בורח אז היה גורם לכולם לברוח אחריו.
ואם אחד היה בורח, סתם מפני שלא יכול לעמוד בקשרי המלחמה, ולראות חרב שלופה?
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 נובמבר 2020, 15:27

HaimL כתב:
03 נובמבר 2020, 15:20
ואם אחד היה בורח, סתם מפני שלא יכול לעמוד בקשרי המלחמה, ולראות חרב שלופה?
דברי הספרי הם "דרשות חז"ל", ומה שכתבת הוא פשוטו של מקרא, שאיש הירא ורך הלבב היינו שירא מהמלחמה, מפני שלא יכול לעמוד בקשרי המלחמה, ולראות חרב שלופה, יחזור לביתו מיד, שהרי אם יברח באמצע המלחמה, יימס את לב אחיו כלבבו.


HaimL
הודעות: 5994
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1084 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי HaimL » 03 נובמבר 2020, 15:33

יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 15:27
HaimL כתב:
03 נובמבר 2020, 15:20
ואם אחד היה בורח, סתם מפני שלא יכול לעמוד בקשרי המלחמה, ולראות חרב שלופה?
דברי ספרי הם "דרוש", ומה שכתבת הוא פשוטו של מקרא, שאיש הירא ורך הלבב היינו שירא מהמלחמה, מפני שלא יכול לעמוד בקשרי המלחמה, ולראות חרב שלופה, יחזור לביתו מיד, שהרי אם יברח באמצע המלחמה, יימס את לב אחיו כלבבו.
ברור, אני לא המצאתי את המשפט מדעתי. כוונתי לומר, שאם ה"מלמד" מלמד, שמי שמתיירא מהעבירות, גורם שכולם יברחו איתו, אז מדוע דווקא המתיירא מעבירות? ואם הוא סתם פוחד? מהיכן יידעו האחרים שהוא בורח מחמת עבירותיו. 

ובעצם השאלה, יש לתרץ שלפני מ"ת לא הייתה ערבות, שכן היו שאינו מצווה ועושה, ולכן אם אחד חזר, לא חזרו האחרים. 
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 נובמבר 2020, 15:48

HaimL כתב:
03 נובמבר 2020, 15:33
ואם הוא סתם פוחד? מהיכן יידעו האחרים שהוא בורח מחמת עבירותיו.
אולי הוא מגלה את זה לכהן או לחברו הקרוב אליו כדי להתנצל על בריחתו, שהוא לא "סתם פחדן" אלא הוא "פרומער" ומפני שסח פעם בין תש"י לתפילה ש"ר ומתיירא מעבירותיו לכן הוא בורח.
ועכשיו אני נזכר שכתוב (אינני זוכר איפה) שכיון שהיו כל כך הרבה סיבות שיכולים לחזור לבית, היה אפשר שגם אלו שפחשו מעבירות יחזרו לביתם ולא יצטרכו להתבייש בפני כולם, כיון שאולי חזר מפני סיבה אחרת.


HaimL
הודעות: 5994
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1084 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי HaimL » 03 נובמבר 2020, 15:52

יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 15:48
HaimL כתב:
03 נובמבר 2020, 15:33
ואם הוא סתם פוחד? מהיכן יידעו האחרים שהוא בורח מחמת עבירותיו.
אולי הוא מגלה את זה לכהן או לחברו הקרוב אליו כדי להתנצל על בריחתו, שהוא לא "סתם פחדן" אלא הוא "פרומער" ומפני שסח פעם בין תש"י לתפילה ש"ר ומתיירא מעבירותיו לכן הוא בורח.
ועכשיו אני נזכר שכתוב (אינני זוכר איפה) שכיון שהיו כל כך הרבה סיבות שיכולים לחזור לבית, היה אפשר שגם אלו שפחשו מעבירות יחזרו לביתם ולא יצטרכו להתבייש בפני כולם, כיון שאולי חזר מפני סיבה אחרת.
רש"י על הפסוק

הירא ורך הלבב" - רבי עקיבא אומר כמשמעו שאינו יכול לעמוד בקשרי המלחמה ולראות חרב שלופה רבי יוסי הגלילי או' הירא מעבירות שבידו ולכך תלתה לו תורה לחזור על בית וכרם ואשה לכסות על החוזרים בשביל עבירות שבידם שלא יבינו שהם בעלי עבירה והרואהו חוזר או' שמא בנה בית או נטע כרם או ארס אשה

 


HaimL
הודעות: 5994
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1084 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי HaimL » 03 נובמבר 2020, 15:55

יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 15:48
HaimL כתב:
03 נובמבר 2020, 15:33
ואם הוא סתם פוחד? מהיכן יידעו האחרים שהוא בורח מחמת עבירותיו.
אולי הוא מגלה את זה לכהן או לחברו הקרוב אליו כדי להתנצל על בריחתו, שהוא לא "סתם פחדן" אלא הוא "פרומער" ומפני שסח פעם בין תש"י לתפילה ש"ר ומתיירא מעבירותיו לכן הוא בורח.
ועכשיו אני נזכר שכתוב (אינני זוכר איפה) שכיון שהיו כל כך הרבה סיבות שיכולים לחזור לבית, היה אפשר שגם אלו שפחשו מעבירות יחזרו לביתם ולא יצטרכו להתבייש בפני כולם, כיון שאולי חזר מפני סיבה אחרת.
אני דיברתי על הבורח באמצע המלחמה וכלפי החברים כאן, שדחקו להעמיד שמדובר על הבורח באמצע המלחמה. ועל זה כתבתי דמאי קמ"ל שהבורח מחמת עבירותיו אז יברחו כולם. ואם הוא בורח מחמת פחדו אז כ"ש שיפחדו האחרים ויברחו.
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 נובמבר 2020, 16:00

HaimL כתב:
03 נובמבר 2020, 15:52
רש"י על הפסוק
הירא ורך הלבב" - רבי עקיבא אומר כמשמעו שאינו יכול לעמוד בקשרי המלחמה ולראות חרב שלופה רבי יוסי הגלילי או' הירא מעבירות שבידו ולכך תלתה לו תורה לחזור על בית וכרם ואשה לכסות על החוזרים בשביל עבירות שבידם שלא יבינו שהם בעלי עבירה והרואהו חוזר או' שמא בנה בית או נטע כרם או ארס אשה
ולכן...?


HaimL
הודעות: 5994
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1084 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי HaimL » 03 נובמבר 2020, 16:05

יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 16:00
HaimL כתב:
03 נובמבר 2020, 15:52
רש"י על הפסוק
הירא ורך הלבב" - רבי עקיבא אומר כמשמעו שאינו יכול לעמוד בקשרי המלחמה ולראות חרב שלופה רבי יוסי הגלילי או' הירא מעבירות שבידו ולכך תלתה לו תורה לחזור על בית וכרם ואשה לכסות על החוזרים בשביל עבירות שבידם שלא יבינו שהם בעלי עבירה והרואהו חוזר או' שמא בנה בית או נטע כרם או ארס אשה
ולכן...?
אמרת שאתה לא זוכר היכן כתוב, אז הנה, כאן זה כתוב. 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 נובמבר 2020, 16:13

HaimL כתב:
03 נובמבר 2020, 16:05
יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 16:00
HaimL כתב:
03 נובמבר 2020, 15:52
רש"י על הפסוק
הירא ורך הלבב" - רבי עקיבא אומר כמשמעו שאינו יכול לעמוד בקשרי המלחמה ולראות חרב שלופה רבי יוסי הגלילי או' הירא מעבירות שבידו ולכך תלתה לו תורה לחזור על בית וכרם ואשה לכסות על החוזרים בשביל עבירות שבידם שלא יבינו שהם בעלי עבירה והרואהו חוזר או' שמא בנה בית או נטע כרם או ארס אשה
ולכן...?
אמרת שאתה לא זוכר היכן כתוב, אז הנה, כאן זה כתוב. 
יישר כחכם.
ולכאורה מוכח מזה שבפשטות אי אפשר לדעת על מי שחוזר, משום איזה מהסיבות הוא חוזר.
וע"כ שהספרי (לכל פירוש שנפרש) מיירי במי שמגלה לחבריו שחוזר מפני עבירותיו וכמו שכתבתי.

 


huo yuc יום טוב
הודעות: 579
הצטרף: 26 יולי 2020, 11:22
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי huo yuc יום טוב » 03 נובמבר 2020, 23:40

יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 13:19
בספרי (קצ"ז) על הפסוק (דברים כ, ח)  ויספו השטרים לדבר אל העם ואמרו מי האיש הירא ורך הלבב ילך וישב לביתו ולא ימס את לבב אחיו כלבבו, איתא חידוש גדול וז"ל מלמד שאם היה אחד מהם מתיירא מן העבירה שבידו, כולם חוזרים ובאים: עכ"ל.
לפי הבנתך מה הפירוש בפסוק הבא
וְהָיָה כְּכַלֹּת הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וּפָקְדוּ שָׂרֵי צְבָאוֹת בְּרֹאשׁ הָעָם
רק במקרה שאין אף אחד בע"י שירא ורך לבב ?!


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 04 נובמבר 2020, 16:27

huo yuc יום טוב כתב:
03 נובמבר 2020, 23:40
יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 13:19
בספרי (קצ"ז) על הפסוק (דברים כ, ח)  ויספו השטרים לדבר אל העם ואמרו מי האיש הירא ורך הלבב ילך וישב לביתו ולא ימס את לבב אחיו כלבבו, איתא חידוש גדול וז"ל מלמד שאם היה אחד מהם מתיירא מן העבירה שבידו, כולם חוזרים ובאים: עכ"ל.
לפי הבנתך מה הפירוש בפסוק הבא
וְהָיָה כְּכַלֹּת הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וּפָקְדוּ שָׂרֵי צְבָאוֹת בְּרֹאשׁ הָעָם
רק במקרה שאין אף אחד בע"י שירא ורך לבב ?!
ראה בפתיחת האשכול, שאלתי את זה בסוגריים באותיות הקטנות.
יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 13:19
מלמד שאם היה אחד מהם מתיירא מן העבירה שבידו, כולם חוזרים ובאים: עכ"ל.
והדברים צ"ב, וכי בכל המלחמות לא היה בכל ישראל אפילו איש אחד שהיו לו אפי' עבירה אחת כסח בין תפילה לתפילה דאיתא בגמ' מנחות לו שעבירה היא בידו, וחוזר עליה מערכי המלחמה, דא"כ היו כולם חוזרים מהמלחמה).



ערבה
הודעות: 351
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי ערבה » 04 נובמבר 2020, 23:25

יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 14:56
יקותיאל אבי זנוח כתב:
03 נובמבר 2020, 14:48
משום שהוא עלול להמס את לבבם
גם אתה הרב @יקותיאל וגם הרב @במבי התעלמתם, או שלא שמתם לב למילה בספרי "מלמד" - מה ש"עלול" לקרות זה לא לימוד, וממילא אי אפשר לפרש כן.
מלבי"ם על המקום:

ולא ימס את לבב אחיו - זה אינו דרך עונש, כי בכאן לא אמר 'פן ימס', רק מילת 'ולא', שמציין שכן דרך הטבע שלבב כולם נמס בשבילו, וז"ש (בספרי) 'כולם חוזרים ובאים', וכבר ביארתי ההבדל בין מילת 'פן' ובין מילת 'ולא', למעלה (סי' קז).

אם הבנתי נכון, הוא מסביר שהספרי למד מהמילה 'ולא', שכך ודאי יקרה, שאם יישאר, ימיס את לב כולם.

      
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 נובמבר 2020, 10:25

ערבה כתב:
04 נובמבר 2020, 23:25
יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 14:56
יקותיאל אבי זנוח כתב:
03 נובמבר 2020, 14:48
משום שהוא עלול להמס את לבבם
גם אתה הרב @יקותיאל וגם הרב @במבי התעלמתם, או שלא שמתם לב למילה בספרי "מלמד" - מה ש"עלול" לקרות זה לא לימוד, וממילא אי אפשר לפרש כן.
מלבי"ם על המקום:

ולא ימס את לבב אחיו - זה אינו דרך עונש, כי בכאן לא אמר 'פן ימס', רק מילת 'ולא', שמציין שכן דרך הטבע שלבב כולם נמס בשבילו, וז"ש (בספרי) 'כולם חוזרים ובאים', וכבר ביארתי ההבדל בין מילת 'פן' ובין מילת 'ולא', למעלה (סי' קז).

אם הבנתי נכון, הוא מסביר שהספרי למד מהמילה 'ולא', שכך ודאי יקרה, שאם יישאר, ימיס את לב כולם.

      


יישר כחכם ר' @ערבה על הבאת דברי המלבי"ם. ואף שבמחיכ"ת לענין עצם ההבנה בדברי המלבי"ם לא הבנת נכון, ומ"מ בזכותכם זכיתי להבין את דברי הספרי [ע"פ המלבי"ם], וליישב את הקושיא שפתחתי בו, לגבי אליעזר עבד אברהם. ואבאר:
אין כוונת המלבי"ם לומר שבא לשלול שאין הכוונה שיש "חשש"  שמא ימס, אלא שבודאי ימס, וראייתו ממה שלא כתוב "פן" אלא "ולא", (ואם זה היה הפשט הי' מקום לומר שלכן כתב לשון "מלמד", כיון שזה חידוש שזה לא רק חשש אלא ודאי, (ומ"מ צע"ק מאי נ"מ אם אם זה חשש או ודאי, בין כך צריכים לחזור בגלל זה).
המלבי"ם כותב במפורש מה כוונתו לומר, "ולא ימס את לבב אחיו - זה אינו דרך עונש," - ועל זה הוא בא להוכיח ממה שלא כתוב "פן ימס " אלא "ולא ימס".
והיינו שלא תחשוב שהכונה שאם לא יחזרו כמצות ה', אז יקבלו עונש שיימסו לבבם, אלא הכונה שזה טבע הדברים שכן דרך הטבע שלבב כולם נמס בשבילו.

אמנם ממה שכתב המלבי"ם בסוף דבריו "וז"ש (בספרי) 'כולם חוזרים ובאים', לכאורה ברור שהבין שאכן דברי הספרי ש"כולם חוזרים ובאים" אכן קאי על מה יקרה אם לא יחזור זה הירא ורך הלבב לפני תחילת המלחמה, שלבסוף כולם יחזרו, וכמש"כ כמה מהחברים הת"ח פה. וכבר הקשינו ע"ז דא"כ מהו לשון "מלמד", אם זה "טבע הדברים", ולכאורה גם על המלבי"ם קשה כנ"ל.

אמנם אחר העיון בדברי המלב"ם נראה לומר בס"ד שמראשית דבריו אפשר להבין את הסיפא. דהיינו כיון שרואים שהמלב"ים צריך לשלול שאין הכוונה במילים "ולא ימיס" שזה עונש, ולכאורה צ"ע מה הה"א שזה עונש, למה צריך על זה "עונש" הרי זה דרך הטבע שאחד משפיע על השני,. וע"כ שהיה מקום לחשוב שאיה"נ יש כזה טבע אבל עד כדי כך שבגלל שאחד יחזור מהמלחמה זה יימס את לב כולם זה כבר לא הייתי אומר, ולכן הייתי מפרש במש"כ בפסוק "ולא ימס" שהכונה הוא שייענשו בכך, וזה מה שהמלבי"ם בה לשלול, שמזה שלא כתוב כאן "פן ימס" אלא "ולא ימס" מוכח שכוונת הפסוק לומר שאכן כן הוא דרך הטבע שלבב כולם נמס בשבילו. ועכשיו מבואר להפליא מש"כ בסוף דבריו וז"ש (בספרי) 'כולם חוזרים ובאים', דהיינו שהספרי בא לפרש מה בא הפסוק ללמדנו, והוא ש-כולם חוזרים ובאים, כולם דייקא, וזה חידוש כנ"ל. והשתא מובן יפה לשון "מלמד" בספרי.

שוב יישר כחכם על הבאת דברי המלבי"ם שמתוכם הגענו בס"ד להבנה נכונה בדברי הספרי שפתחנו בה.

והשתא שוב לא יקשה נמי מה שהקשנו לגבי אליעזר עבד אברהם, שאם ה318 איש חזרו מהמלחמה משום שיראו מעבירות שבידם,  למה לא חזר גם אליעזר, שהרי הספרי שאומר ש"כולם חוזרים ובאים".
ולהנ"ל לא קאי מידי, שהרי דברי הספרי קאי אם לא יחזרו היראים מעבירות שבידם, ואז יימסו לב האחרים, וכולם יחזרו, משא"כ התם שאכן כל היראים כן חזרו, לא אליעזר לבדו נשאר, וכאמור נתן לו הקב"ה כח כ318 איש.
 
* * * * * * * * * * * 
ואחר הדברים האלה חשבתי לומר בס"ד שמה שהקב"ה נתן לאליעזר כח כמו 318 איש זה מידה כנגד מידה. שהרי למדנו לעיל שאם לא היו היראים מעבירות שבידם חוזרים בתחילה כמצוותם היו  ממיסים את לב כל האחרים, ה"נ במידה כנגד מידה כשכן חזרו בתחילה כמצוות התורה, זכה אליעזר, שהוא היה היחיד שנשאר כיון שכשר הי', לקבל מהם כח שלהם, והיינו שניתן לאליעזר כח כמו 318 איש.


ערבה
הודעות: 351
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי ערבה » 05 נובמבר 2020, 12:42

יושב אוהלים כתב:
05 נובמבר 2020, 10:25
ערבה כתב:
04 נובמבר 2020, 23:25
יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 14:56

גם אתה הרב @יקותיאל וגם הרב @במבי התעלמתם, או שלא שמתם לב למילה בספרי "מלמד" - מה ש"עלול" לקרות זה לא לימוד, וממילא אי אפשר לפרש כן.
מלבי"ם על המקום:

ולא ימס את לבב אחיו - זה אינו דרך עונש, כי בכאן לא אמר 'פן ימס', רק מילת 'ולא', שמציין שכן דרך הטבע שלבב כולם נמס בשבילו, וז"ש (בספרי) 'כולם חוזרים ובאים', וכבר ביארתי ההבדל בין מילת 'פן' ובין מילת 'ולא', למעלה (סי' קז).

אם הבנתי נכון, הוא מסביר שהספרי למד מהמילה 'ולא', שכך ודאי יקרה, שאם יישאר, ימיס את לב כולם.

      


יישר כחכם ר' @יקותיאל אבי זנוח על הבאת דברי המלבי"ם. ואף שבמחיכ"ת לענין עצם ההבנה בדברי המלבי"ם לא הבנת נכון, ומ"מ בזכותכם זכיתי להבין את דברי הספרי [ע"פ המלבי"ם], וליישב את הקושיא שפתחתי בו, לגבי אליעזר עבד אברהם. ואבאר:
אין כוונת המלבי"ם לומר שבא לשלול שאין הכוונה שיש "חשש"  שמא ימס, אלא שבודאי ימס, וראייתו ממה שלא כתוב "פן" אלא "ולא", (ואם זה היה הפשט הי' מקום לומר שלכן כתב לשון "מלמד", כיון שזה חידוש שזה לא רק חשש אלא ודאי, (ומ"מ צע"ק מאי נ"מ אם אם זה חשש או ודאי, בין כך צריכים לחזור בגלל זה).
המלבי"ם כותב במפורש מה כוונתו לומר, "ולא ימס את לבב אחיו - זה אינו דרך עונש," - ועל זה הוא בא להוכיח ממה שלא כתוב "פן ימס " אלא "ולא ימס".
והיינו שלא תחשוב שהכונה שאם לא יחזרו כמצות ה', אז יקבלו עונש שיימסו לבבם, אלא הכונה שזה טבע הדברים שכן דרך הטבע שלבב כולם נמס בשבילו.

אמנם ממה שכתב המלבי"ם בסוף דבריו "וז"ש (בספרי) 'כולם חוזרים ובאים', לכאורה ברור שהבין שאכן דברי הספרי ש"כולם חוזרים ובאים" אכן קאי על מה יקרה אם לא יחזור זה הירא ורך הלבב לפני תחילת המלחמה, שלבסוף כולם יחזרו, וכמש"כ כמה מהחברים הת"ח פה. וכבר הקשינו ע"ז דא"כ מהו לשון "מלמד", אם זה "טבע הדברים", ולכאורה גם על המלבי"ם קשה כנ"ל.

אמנם אחר העיון בדברי המלב"ם נראה לומר בס"ד שמראשית דבריו אפשר להבין את הסיפא. דהיינו כיון שרואים שהמלב"ים צריך לשלול שאין הכוונה במילים "ולא ימיס" שזה עונש, ולכאורה צ"ע מה הה"א שזה עונש, למה צריך על זה "עונש" הרי זה דרך הטבע שאחד משפיע על השני,. וע"כ שהיה מקום לחשוב שאיה"נ יש כזה טבע אבל עד כדי כך שבגלל שאחד יחזור מהמלחמה זה יימס את לב כולם זה כבר לא הייתי אומר, ולכן הייתי מפרש במש"כ בפסוק "ולא ימס" שהכונה הוא שייענשו בכך, וזה מה שהמלבי"ם בה לשלול, שמזה שלא כתוב כאן "פן ימס" אלא "ולא ימס" מוכח שכוונת הפסוק לומר שאכן כן הוא דרך הטבע שלבב כולם נמס בשבילו. ועכשיו מבואר להפליא מש"כ בסוף דבריו וז"ש (בספרי) 'כולם חוזרים ובאים', דהיינו שהספרי בא לפרש מה בא הפסוק ללמדנו, והוא ש-כולם חוזרים ובאים, כולם דייקא, וזה חידוש כנ"ל. והשתא מובן יפה לשון "מלמד" בספרי.

שוב יישר כחחם על הבאת דברי המלב"ם שמתוכם הגענו בס"ד להבנה נכונה בדברי הספרי שפתחנו בה.

והשתא שוב לא יקשה נמי מה שהקשנו לגבי אליעזר עבד אברהם, שאם ה318 איש חזרו מהמלחמה משום שיראו מעבירות שבידם,  למה לא חזר גם אליעזר, שהרי הספרי שאומר ש"כולם חוזרים ובאים".
ולהנ"ל לא קאי מידי, שהרי דברי הספרי קאי אם לא יחזרו היראים מעבירות שבידם, ואז יימסו לב האחרים, וכולם יחזרו, משא"כ התם שאכן כל היראים כן חזרו, לא אליעזר לבדו נשאר, וכאמור נתן לו הקב"ה כח כ318 איש.
 
* * * * * * * * * * * 
ואחר הדברים האלה חשבתי לומר בס"ד שמה שהקב"ה נתן לאליעזר כח כמו 318 איש זה מידה כנגד מידה. שהרי למדנו לעיל שאם לא היו היראים מעבירות שבידם חוזרים בתחילה כמצוותם היו  ממיסים את לב כל האחרים, ה"נ במידה כנגד מידה כשכן חזרו בתחילה כמצוות התורה, זכה אליעזר, שהוא היה היחיד שנשאר כיון שכשר הי', לקבל מהם כח שלהם, והיינו שניתן לאליעזר כח כמו 318 איש.

תיקון טעות, את דברי המלבי"ם לא הביא הרב @יקותיאל אבי זנוח, אלא אני - 'ערבה', ומכיוון שטענת אולי בצדק שלא הבנתי נכון את דבריו אני טורח ומתקן.

ולעצם העניין, 'זה אינו דרך עונש' שהמלבים כותב הוקשה לי גם בתחילה וע"כ עיינתי בפירושו על 'פן ימות במלחמה' ששם מבאר גם כן החילוק בין הלשונות, ומבאר וז"ל   "ואם המיתה אינה מחויבת מעצמה רק שמודיע שאם לא יעשה כפי שציווה ימות, בא מילת 'פן' ולא תפס מילת 'לא', מבואר שאין המיתה מחויבת למי שלא חנך את הבית, רק אמר שע"י שלא ישמע לדברי כהן בחטא זה, סוף שהוא מת במלחמה, וז"ש ילך וישוב לביתו שומע לדברי הכהן שהוא ציווי מאת הכהן וצריך לשמוע מצוותיו , ואם לא ישמע ימות בעוון זה" עכ"ל.

ולגבי הירא ורך הלבב מסביר המלבים שבא הספרי לומר, שממילת 'ולא' משמע שאין הכוונה שייענשו על כך שאינו שומע לדברי הכהן ונמסות לבבם תהיה תולדה משנית ממעשיו, אלא שאם יישאר במלחמה ולא יחזור לביתו לפני שהיא התחילה, כך יהיה, ותוך כדי הלחימה ימיס את לבבם (כשיראו את חוסר אמונתו בניצחון ולא כפי שרצו לפרש כאן שיברחו יחד איתו).

ואם תשאל מה בא הספרי ללמד? הוא בא לומר שמילת 'ולא' מלמדת את הפשט בפסוק.

ולגבי אליעזר לא הבנתי איך תירוצך מסתדר עם מה שכתבת כמה שורות קודם:
ועכשיו מבואר להפליא מש"כ בסוף דבריו וז"ש (בספרי) 'כולם חוזרים ובאים', דהיינו שהספרי בא לפרש מה בא הפסוק ללמדנו, והוא ש-כולם חוזרים ובאים, כולם דייקא, וזה חידוש כנ"ל. והשתא מובן יפה לשון "מלמד" בספרי.,   
אם כולם חוזרים ובאים מדוע נשאר אליעזר ולא חזר עמם? אלא ודאי שהיראים חוזרים, ונשארים רק האמיצים בלבבם, וע"כ נשאר לבדו.


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 נובמבר 2020, 12:56

ערבה כתב:
05 נובמבר 2020, 12:42
תיקון טעות, את דברי המלבי"ם לא הביא הרב @יקותיאל אבי זנוח, אלא אני - 'ערבה',
טעות לעולם חוזר, ותיקנתי את הדברים בהודעה ואחזור שוב על הדברים יישר כחכם הרב @ערבה על הבאת דברי המלבי"ם.

ערבה כתב:
05 נובמבר 2020, 12:42
ואם תשאל מה בא הספרי ללמד? הוא בא לומר שמילת 'ולא' מלמדת את הפשט בפסוק.
כן כתבתי גם אני בבאור הדברים אחרי שראיתי את המלבי"ם בזכותך, (ראה בהודעתי למעלה).


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 נובמבר 2020, 13:04

ערבה כתב:
05 נובמבר 2020, 12:42
ולגבי אליעזר לא הבנתי איך תירוצך מסתדר עם מה שכתבת כמה שורות קודם:
ועכשיו מבואר להפליא מש"כ בסוף דבריו וז"ש (בספרי) 'כולם חוזרים ובאים', דהיינו שהספרי בא לפרש מה בא הפסוק ללמדנו, והוא ש-כולם חוזרים ובאים, כולם דייקא, וזה חידוש כנ"ל. והשתא מובן יפה לשון "מלמד" בספרי.,   
אם כולם חוזרים ובאים מדוע נשאר אליעזר ולא חזר עמם? אלא ודאי שהיראים חוזרים, ונשארים רק האמיצים בלבבם, וע"כ נשאר לבדו.
הסברתי את הדברים למעלה, שהספרי קאי על מצב שלא יחזרו הירא ורך הלבב בתחילת המלחמה, אלא ישארו, ואז יימס לבבם של "כולם", וכולם חוזרים ובאים, וזה החידוש של הספרי שאחד יכול להשפיע על כולם עד שכולם יחזרו, משא"כ באליעזר כיון שכן חזרו היראים מהעבירות בתחילת המלחמה לכן לא קרה כך, וחזרו רק הם ולא אליעזר.


ערבה
הודעות: 351
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי ערבה » 05 נובמבר 2020, 13:16

יושב אוהלים כתב:
05 נובמבר 2020, 13:04
ערבה כתב:
05 נובמבר 2020, 12:42
ולגבי אליעזר לא הבנתי איך תירוצך מסתדר עם מה שכתבת כמה שורות קודם:
ועכשיו מבואר להפליא מש"כ בסוף דבריו וז"ש (בספרי) 'כולם חוזרים ובאים', דהיינו שהספרי בא לפרש מה בא הפסוק ללמדנו, והוא ש-כולם חוזרים ובאים, כולם דייקא, וזה חידוש כנ"ל. והשתא מובן יפה לשון "מלמד" בספרי.,   
אם כולם חוזרים ובאים מדוע נשאר אליעזר ולא חזר עמם? אלא ודאי שהיראים חוזרים, ונשארים רק האמיצים בלבבם, וע"כ נשאר לבדו.
הסברתי את הדברים למעלה, שהספרי קאי על מצב שלא יחזרו הירא ורך הלבב בתחילת המלחמה, אלא ישארו, ואז יימס לבבם של "כולם", וכולם חוזרים ובאים, וזה החידוש של הספרי שאחד יכול להשפיע על כולם עד שכולם יחזרו, משא"כ באליעזר כיון שכן חזרו היראים מהעבירות בתחילת המלחמה לכן לא קרה כך, וחזרו רק הם ולא אליעזר.
א"כ אנחנו לא חולקים.
לפני כתיבת התגובה הסתפקתי האם אכן הבנו אותו דבר ואני רואה שטעיתי במסקנתי.
בתחילה אויבים ובסוף אוהבים.
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 נובמבר 2020, 13:18

ערבה כתב:
05 נובמבר 2020, 13:16

בתחילה אויבים ובסוף אוהבים.
אולי לא קיימתי לגמרי את דברי חז"ל בזה, שהרי אכן את סוף דבריהם בודאי יש כאן, אבל לקיום חלק הראשון לא הגעתי.
.


ערבה
הודעות: 351
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי ערבה » 05 נובמבר 2020, 13:33

יושב אוהלים כתב:
05 נובמבר 2020, 13:18
ערבה כתב:
05 נובמבר 2020, 13:16

בתחילה אויבים ובסוף אוהבים.
אולי לא קיימתי לגמרי את דברי חז"ל בזה, שהרי אכן את סוף דבריהם בודאי יש כאן, אבל לקיום חלק הראשון לא הגעתי.
.
גם אני מצטרף להנ"ל, ואולי מכאן נלמד פשט בדברי חז"ל שאין הכוונה שרק לאחר שהובנו הצדדים נעשו אוהבים,
אלא מהתחלה, הם רק חשבו שהם אויבים, ובאמת שתיהם עסקו בתורת ה' ואולי אפי' הבינו אותו הדבר בביאורה.  

 


משה נפתלי
הודעות: 1896
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 713 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא מדברי הספרי עה"פ איש הירא ורך הלבב שחוזר מעורכי המלחמה, לענין מלחמת אברהם עם המלכים

שליחה על ידי משה נפתלי » 05 נובמבר 2020, 18:08

יושב אוהלים כתב:
03 נובמבר 2020, 13:19
בספרי: מלמד שאם היה אחד מהם מתיירא מן העבירה שבידו, כולם חוזרים ובאים.
ודאי שבשתא היא. תדע, שכן הביטוי 'חוזרים ובאים' משמעו בכל מקום: אלה שהסתלקו חוזרים ובאים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מבני ברק | 7 אורחים