מהי הגדרת חמץ נוקשה?

סבא

משתמש ותיק
אולי יכול מישהו להגדיר לי בשפה פשטה, מהו חמץ נוקשה, חמץ רע, האם ראוי לאכילה האם מיועד לאכילה עומד לאכילה, חסר ב"חמץ" שבו?
עם כל המאגרים שפרושים לפני, ועם האנציקלופדיה הלמודית, לא מצאתי ידי ורגלי.
אנא עזרו לי.
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אפרש אולי יותר את שיחתי-
במג"א תמ"ב, א כתב בזה"ל וחמץ נוקשה היינו [highlight=yellow]שאינו חמץ גמור[/highlight], כמו אותן שהסופרים מדבקין בו ניירותיהם שעושין מקמח ומים, או עיסה שהכסיפו פניה שלא נעשה חמץ גמור, [highlight=yellow]ורש"י[/highlight] ור"ן פירשו חמץ רע [highlight=yellow]שאינו ראוי לאכילה[/highlight] וכ"כ הסמ"ג, וצ"ל דמעולם לא היה ראוי לאכילה דאם היה חמץ גמור ראוי לאכילה אסורה עד שיפסל מלאכול לכלב כמ"ש ס"ב, [highlight=yellow]וצ"ל דעכ"פ ראוי לאכילה קצת[/highlight], דהא כ' הר"ן דגזרינן דלמא אתי למיכל מיניה עכ"ל.
ואילו ברש"י דף ל"ו. כתב בזה"ל אין לשין את העיסה - של מצות ביין ושמן ודבש - מפני שקרובה וממהרת להחמיץ, ואין אדם יכול לשומרה, לפיכך, אם לש - תשרף מיד, ובמועד קאמר, ולא ביום טוב, דהבערה שלא לצורך היא, (ולר' יוחנן) +מסורת הש"ס: [ולריש לקיש]+ דאמר לעיל מי פירות אין מחמיצין - לא קשיא הך, דאיהו אין חייבין על חימוצו כרת קאמר, [highlight=yellow]ולא הוי חמץ גמור אלא חמץ נוקשה הוי - כלומר רע[/highlight], ואותו חימוץ הן ממהרין להחמיץ, ואי אפשר לשומרן עכ"ל.
והשתא, א] האם ס"ד שמצה עשירה הוי חמץ שאינו ראוי לאכילה, הלא כל העוגות ומיני מזונות נעשים כך?
ב] כמו כן, לפי שיטת רש"י כהבנת המג"א שהכוונה חמץ שאינו ראוי לאכילה מה זה קשור לשיאור שהוא חמץ שעדיין לא החמיץ כל צרכו, [וכמובן שמיירי אף שרוצה לאפותו מיד ולא יחמיץ יותר], האם חמץ כזה אינו ראוי לאכילה?
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
תעיין בתפא"י בקופת הרוכלים [הנדפס בתחלת מועד א'] ב"כללי חמץ ונוקשה", נראה לי שיש שם תשובה לשאלותיך.
 

הבוחן

משתמש ותיק
גבריאל פולארד אמר:
תעיין בתפא"י בקופת הרוכלים [הנדפס בתחלת מועד א'] ב"כללי חמץ ונוקשה", נראה לי שיש שם תשובה לשאלותיך.
למה נגרע???
אם אפשר תעלה לכולם שנוכל לראות.
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
הבוחן אמר:
גבריאל פולארד אמר:
תעיין בתפא"י בקופת הרוכלים [הנדפס בתחלת מועד א'] ב"כללי חמץ ונוקשה", נראה לי שיש שם תשובה לשאלותיך.
למה נגרע???
אם אפשר תעלה לכולם שנוכל לראות.
בבקשה-
ג. נוקשה. ב' מיני נוקשה הם (ונ"ל דנוקשה לשון כשלון הוא, כמו נוקשת באמרי פיך, ר"ל נכשלת, וה"נ ר"ל שכשל כח החמץ, וב' מיני כשלון אפשריים בחמץ).
א) נוקשה באופן א', הוא עיסה שלא החמיץ כל צרכה, והוא הנקרא שיאור בש"ס, והוא עיסה שהכסיף פניה ולא גמרה חמוצה (רש"י פסחים דמ"ג א' ד"ה מאן תנא), או שלש עיסה במי פירות עם מים, שגם עיסה כזאת אי אפשר שתגמר חמוצה [טור, ולדידן מי פירות עם מים יחד ממהר להחמיץ ביותר (סי' תס"ב ב')]. (ולר"ב פ"ב דפסחים גם דגן שנפל עליו דלף נמי נוקשה הוה, ותמהני הרי דלף אפי' בנפל ע"ג קמח אינו מחמיץ (כש"ס דל"ט ב') וכדפסקינן להדיא (בא"ח סס"י תס"ו). ואי"ל דר"ב מיירי בדלא נפל טיף להדי טיף, ק' דזה הו"ל לפרש דבכה"ג מיירי. ואת"ל דהא דשרינן דלף ע"ג קמח היינו בשיאפנו מיד, וכמ"ש הרא"ש וש"ע שם והכא בדגן א"א שיאפנו כ"א לאחר שהוי, מדמוקף בקרום, ולהכי לא היה צריך הר"ב להאריך דבכה"ג מיירי, עכ"פ ק"ל למה נקט דלף, אפי' נפלו עליהן מים להדיא נמי כ' הרמב"ם כאן דחיטין שנפלו עליהן מים נוקשה הוה, וגם לרמב"ם ק' דכנראה לכאורה מדבריו דבגרעין אי אפשר שיחמוץ לחימוץ גמור, וגם זה ליתא, דא"כ בארבא דטבע בחישתא (שם ד"מ ע"ב) מה מקשי מכלאים דאסור למכרו לעובד כוכבים, ורבא שרי' לזבוני לחיטי לעובד כוכבים, התם דאו' והכא דרבנן, ודוחק לומרג דרמב"ם ור"ב מיירי שלא נתבקעו החטים, דאסורות משום דמינח נייחי, וס"ל לרמב"ם ור"ב דנוקשה הוה, ועובדא דארבא מיירי בנתבקעו ממש, ואפ"ה חיישי' שמא יטחנם וימכר הקמח לישראל (וכמ"ש הר"ן). אמנם כל זה הי' לו לרמב"ם ור"ב לפרש. אב"י ול"מ נ"ל דמדקתני ולא יעשהו מרדעת לחמור, אלמא דבקשי' מיירי ככלאים פ"ט מ"ד, ואפ"ה גזרי' שלא ימכרנו, אף דהוה נמי מדרבנן).
ב) נוקשה באופן הב', היינו חמץ שמעולם לא היה ראוי לאכילת אדם (דבהי' ראוי פעם א' לאדם, אסור כחמץ ממש עד שיפסל מאכילת כלב קודם זמן אסורו [תמ"ב מג"א סק"ג]) (כקלייסטער) של אוגדי הספרים, (ושטערקע) של כובסין, וכדומה.
כל אלו הב' אופני' נוקשה הן, ואסור להשהותן בפסח, מדאסורים באכילה מדרבנן, וגזרינן שמא יאכלם. מיהו בעבר והשהן מותרים מדלא עבר עליהן בבל יראה. ובנתערב בפסח בטל בס' (מג"א תמ"ז ה' וט"ז שם י"ט). מיהו אפי' חמץ גמור שנפסל מאכילת כלב קודם זמן איסורו או אפי' חמץ גמור שנתערב קודם פסח בדבר מר מאוד שעי"ז נפסל מאכילת כלב, כדיו וכדומה, עדיפי מנוקשה ומותר לקיימן ולהנות מהן בפסח (תמ"ב ס"ב וס"ד).
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
היוצא מן הדברים לעניין מה שלא הבנתי-
א] באמת לש במי פירות [עם מים כמו שהוסיף התפא"י] הוא ראוי לאכילה, רק שדומה לשיאור שהוא חיסרון בעיקר החמץ, שלא החמיץ לגמרי. [ולא זכיתי להבין כלל וכי ס"ד שכל העוגות שלנו הם בכלל לא חמץ גמור רק חמץ נוקשה, שהריכולם עשויות ממי פירות עם מים].
ב] באמת שני סוגי נוקשה הם [ונוקשה לשון חיסרון, ויש חיסרון באיכות החימוץ, ויש חיסרון במה שאינו ראוי לאכילה]. וגם זה לא קירר את דעתי, כי הרי יש רק פסוק אחד לנוקשה, ואיך לומדים שני עניינים אחרים לגמרי מהאי קרא, [ודוחק לומר שהוא משום דשקולים הם ויבואו שניהם].
גם יש להוסיף ולהבין, לפי מה שכתב המג"א שמיירי בראויים לאוכלם ע"י הדחק, א"כ מאי שנא מכל איסורים שאף שמלכתחילה הם ראויים לאכול רק ע"י הדחק איסורם איסור גמור, וכגון אם גדל פרי ערלה שלא התבשל לגמרי והוא עוד מעט בוסר, אך נאכל ע"י הדחק, האם צריך פסוק נפרד לאוסרו, ומדוע בחמץ צריך פסוק נפרד, וגם מותר לשהותו מן התורה, ולפי רבי יהודה האוסר חמץ אחר הפסח מדאורייתא הוא מותר לגמרי.
חברי הפורום היקרים, הבו עצה הלום.
 
חלק עליון תַחתִית