שורש המילה שליל

יצחק

משתמש ותיק
אולי כמו שלל של ביצים, גוש שמורכב מחלקים שאינם מזוהים בבירור כדבר אחד ונראים כאילו נדבקו זה לזה. (העובר בתחילת התפתחותו לא נראה מרשים במיוחד)
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
הוא מלשון ארמי, דבתרגום לקהלת (ו' ג') עה"פ "אמרתי טוב ממנו הנפל" איתא "אמרית אנא במימרי דטב מיניה שָׁלִילָא דלא חזא עלמא הדין". ובערוך ציין לזה בענין שליל.
 

יצחק

משתמש ותיק
בבא בוטא אמר:
הוא מלשון ארמי, דבתרגום לקהלת (ו' ג') עה"פ "אמרתי טוב ממנו הנפל" איתא "אמרית אנא במימרי דטב מיניה שָׁלִילָא דלא חזא עלמא הדין". ובערוך ציין לזה בענין שליל.
א"כ הוא לשון שלילה, דהיינו שנשלל מן העולם
 
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
יצחק אמר:
בבא בוטא אמר:
הוא מלשון ארמי, דבתרגום לקהלת (ו' ג') עה"פ "אמרתי טוב ממנו הנפל" איתא "אמרית אנא במימרי דטב מיניה שָׁלִילָא דלא חזא עלמא הדין". ובערוך ציין לזה בענין שליל.
א"כ הוא לשון שלילה, דהיינו שנשלל מן העולם
אבל נראה שאין כוונת המתרגם ד'שלילא' היינו 'נפל', אלא לעולם 'שלילא' הוא כל עובר,
אלא שכאשר רוצה לתרגם 'נפל' אומר 'שלילא דלא חזא עלמא הדין', 
והיינו שיש 'שלילא' [-עובר] הזוכה וחזי עלמא הדין, ויש 'שלילא דלא חזא עלמא הדין'.
אא"כ נאמר דכל עובר בזמן שהוא עדיין עובר, נחשב עדיין כמי שנשלל -כרגע- מן העולם,
ולפי"ז עדיין יש מקום לביאורו של מר. 
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בבא בוטא אמר:
יצחק אמר:
בבא בוטא אמר:
הוא מלשון ארמי, דבתרגום לקהלת (ו' ג') עה"פ "אמרתי טוב ממנו הנפל" איתא "אמרית אנא במימרי דטב מיניה שָׁלִילָא דלא חזא עלמא הדין". ובערוך ציין לזה בענין שליל.
א"כ הוא לשון שלילה, דהיינו שנשלל מן העולם
אבל נראה שאין כוונת המתרגם ד'שלילא' היינו 'נפל', אלא לעולם 'שלילא' הוא כל עובר,
אלא שכאשר רוצה לתרגם 'נפל' אומר 'שלילא דלא חזא עלמא הדין', 
והיינו שיש 'שלילא' [-עובר] הזוכה וחזי עלמא הדין, ויש 'שלילא דלא חזא עלמא הדין'.
אא"כ נאמר דכל עובר בזמן שהוא עדיין עובר, נחשב עדיין כמי שנשלל -כרגע- מן העולם,
ולפי"ז עדיין יש מקום לביאורו של מר. 
מה שכתב המתרגם דלא חזא עלמא הדין, אינו מן התרגום כלל אלא הוא מפרש את תוכן הפסוק שטוב ממנו הנפל שהוא לא ראה כלל את העולם הרע הזה.
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יצחק אמר:
א"כ הוא לשון שלילה, דהיינו שנשלל מן העולם
ויש לבאר שזהו לשון שמסביר נפל, כי שלל זה הדבר שנשאר ונותר, כי אחרי שהתינוק נולד והוא מת, הגוף הוא מה שנותר ממנו כאן.
וכן בארדוף אשיג אחלק שלל - שלל מלחמה, ששם גם השלל הוא מה שנשאר אחרי שהרגו את בעליו.
וכן במדבר ל"א, י"א - י"ב., ובעוד הרבה מקומות.
 
חלק עליון תַחתִית