יושב אוהלים
משתמש ותיק
יש כמה הלכות שיש בהם מחלוקת בין שתי שיטות, אחד מחמיר ואחד מיקל, ולהלכה מסקינן שהמיקל אין מוחין בידו, היכן מצינו (במסכת ערובין) שיש שני שיטות בגמ', אחת לחומרא ואחת לקולא, ומסיקינן בגמ' המחמיר אין מוחין בידו.
מכל מלמדי השכלתי אמר:מסתמא זו חומרא דאתי לידי קולא. דאל"כ מה עניין מחאה לכאן
א. יו"ד שע"ד ו' ברמ"איושב אוהלים אמר:יש כמה הלכות שיש בהם מחלוקת בין שתי שיטות, אחד מחמיר ואחד מיקל, ולהלכה מסקינן שהמיקל אין מוחין בידו, היכן מצינו (במסכת ערובין) שיש שני שיטות בגמ', אחת לחומרא ואחת לקולא, ומסיקינן בגמ' המחמיר אין מוחין בידו.
א. האם זה כתוב בגמ'? כתבתי היכן מצינו במסכת עירובין.לייבל אמר:א. יו"ד שע"ד ו' ברמ"איושב אוהלים אמר:יש כמה הלכות שיש בהם מחלוקת בין שתי שיטות, אחד מחמיר ואחד מיקל, ולהלכה מסקינן שהמיקל אין מוחין בידו, היכן מצינו (במסכת ערובין) שיש שני שיטות בגמ', אחת לחומרא ואחת לקולא, ומסיקינן בגמ' המחמיר אין מוחין בידו.
ב. פחות מפורש "נהגו העם כר"מ"
א. צודק שזה לא בגמרא ולא בעירובין אבל הבאתי את זה בכל זאת כי זה יוזה יותר מפורש.יושב אוהלים אמר:א. האם זה כתוב בגמ'? כתבתי היכן מצינו במסכת עירובין.לייבל אמר:א. יו"ד שע"ד ו' ברמ"איושב אוהלים אמר:יש כמה הלכות שיש בהם מחלוקת בין שתי שיטות, אחד מחמיר ואחד מיקל, ולהלכה מסקינן שהמיקל אין מוחין בידו, היכן מצינו (במסכת ערובין) שיש שני שיטות בגמ', אחת לחומרא ואחת לקולא, ומסיקינן בגמ' המחמיר אין מוחין בידו.
ב. פחות מפורש "נהגו העם כר"מ"
ב. אכן לזה התכוונתי
הרב @יושב אוהלים יש לך תירוץ מתישב בזה?יושב אוהלים אמר:מכל מלמדי השכלתי אמר:מסתמא זו חומרא דאתי לידי קולא. דאל"כ מה עניין מחאה לכאן
שאלה טובה באמת, ואחרי שיתגלה התשובה אשאיר לך את האתגר למצוא תירוץ לשאלתך.
אם כך היה הפשט, אז זה לא כמו בתענית, ורש"י מביא את הגמ' בתענית ואינו מפרש דהכא פירושו אחרת.לייבל אמר:ב. אולי יש לומר על זה שאין הכוונה הכא שאין מוחין בידו אלא שזה הכלל בנהגו (שבד"כ זה לקולא) ולהכא זה יהיה להיפך השואל אין מצריכין אותו להחמיר לערב גם בחצירות, אבל מכל מקום לא משנים המנהג
אם תאשר שהבנת את התשובה לחידה אוכל לתרץ את קושיתך.לייבל אמר:הרב @יושב אוהלים יש לך תירוץ מתישב בזה?
יושב אוהלים אמר:יש כמה הלכות שיש בהם מחלוקת בין שתי שיטות, אחד מחמיר ואחד מיקל, ולהלכה מסקינן שהמיקל אין מוחין בידו, היכן מצינו (במסכת ערובין) שיש שני שיטות בגמ', אחת לחומרא ואחת לקולא, ומסיקינן בגמ' המחמיר אין מוחין בידו.
אין צורך באישור שכן אנכי עניתי את התשובהיושב אוהלים אמר:אם תאשר שהבנת את התשובה לחידה אוכל לתרץ את קושיתך.לייבל אמר:הרב @יושב אוהלים יש לך תירוץ מתישב בזה?
סליחה, חשבתי שהשואל הקודם הרב @מכל מלמדי השכלתי שאל את זה.לייבל אמר:אין צורך באישור שכן אנכי עניתי את התשובהיושב אוהלים אמר:אם תאשר שהבנת את התשובה לחידה אוכל לתרץ את קושיתך.לייבל אמר:הרב @יושב אוהלים יש לך תירוץ מתישב בזה?
מ"מ השתא ראיתי שהתוס' מקשים כן, (יש"כ שבזכותך עיינתי בזה) ומתרצי לה שפיר
כך כתבו שם תוס' ליישב באחד התירוציםיושב אוהלים אמר:סליחה, חשבתי שהשואל הקודם הרב @מכל מלמדי השכלתי שאל את זה.לייבל אמר:אין צורך באישור שכן אנכי עניתי את התשובהיושב אוהלים אמר:אם תאשר שהבנת את התשובה לחידה אוכל לתרץ את קושיתך.
מ"מ השתא ראיתי שהתוס' מקשים כן, (יש"כ שבזכותך עיינתי בזה) ומתרצי לה שפיר
שמעתי מת"ח אחד ליישב, שאם לדעת ר"מ מברכים גם על העירוב וגם על השיתוף, א"כ נמצא שהמחמיר כר"מ מברך עוד ברכה, ואעפ"כ אין מוחין בידו.
יישר כחכם - לא הספקתי לראות את התוס'.אוריאל אמר:כך כתבו שם תוס' ליישב באחד התירוציםיושב אוהלים אמר:סליחה, חשבתי שהשואל הקודם הרב @מכל מלמדי השכלתי שאל את זה.לייבל אמר:אין צורך באישור שכן אנכי עניתי את התשובה
מ"מ השתא ראיתי שהתוס' מקשים כן, (יש"כ שבזכותך עיינתי בזה) ומתרצי לה שפיר
שמעתי מת"ח אחד ליישב, שאם לדעת ר"מ מברכים גם על העירוב וגם על השיתוף, א"כ נמצא שהמחמיר כר"מ מברך עוד ברכה, ואעפ"כ אין מוחין בידו.
לא ידעתי, אלא שבזכותך ותוך כדי המשא ומתן אתך פתחתי את הגמרא שוב וראיתי שזה קושיית התוס' ועיינתי בויושב אוהלים אמר:יישר כחכם - לא הספקתי לראות את התוס'.אוריאל אמר:כך כתבו שם תוס' ליישב באחד התירוציםיושב אוהלים אמר:סליחה, חשבתי שהשואל הקודם הרב @מכל מלמדי השכלתי שאל את זה.
שמעתי מת"ח אחד ליישב, שאם לדעת ר"מ מברכים גם על העירוב וגם על השיתוף, א"כ נמצא שהמחמיר כר"מ מברך עוד ברכה, ואעפ"כ אין מוחין בידו.
אבל יש לי שאלה אם ידעת למה שאלת?
שוב יישר כחכם על שזיכית אותי וזיכית את הרבים בתירוצו של התוס'.לייבל אמר:לא ידעתי, אלא שבזכותך ותוך כדי המשא ומתן אתך פתחתי את הגמרא שוב וראיתי שזה קושיית התוס' ועיינתי בויושב אוהלים אמר:יישר כחכם - לא הספקתי לראות את התוס'.אוריאל אמר:כך כתבו שם תוס' ליישב באחד התירוצים
אבל יש לי שאלה אם ידעת למה שאלת?
יש כעין זה בב"י בסוף הדיבור, שהמחמיר אין לו ע"מ לסמוךיושב אוהלים אמר:יש כמה הלכות שיש בהם מחלוקת בין שתי שיטות, אחד מחמיר ואחד מיקל, ולהלכה מסקינן שהמיקל אין מוחין בידו, היכן מצינו (במסכת ערובין) שיש שני שיטות בגמ', אחת לחומרא ואחת לקולא, ומסיקינן בגמ' המחמיר אין מוחין בידו.