מ.ה. אמר:
יראתי בפצותי אמר:
וזה בהחלט אשכול לנושא נפרד, תורה ומצוות, האם יש ביניהם חילוק מהותי, או רק שזו מצוה גדולה יותר.
בוודאי שזה שני דברים, כי נר - מצווה ותורה - אור, המצוות הם רק הכלי שמכיל בתוכו את השמן, והתורה האור בעצמו.
מסתבר שהוא התכוון ביחס לשכר, ולא ביחס למהות הדברים עצמם.
זכורני, מהספר דרך השם של רמח"ל, שיש שני דברים עיקריים שקובעים את מדרגת האדם לעולם הבא
א. תיקון החומר - על ידי עשיית טוב
ב. ההשכלה - על ידי לימוד התורה והשגת השם
בנימה אישית
אני לא מבין את כל הפולמוס הזה
למה מניחים רק מדד אחד או שתים לשכר עוה"ב
הרי בעוה"ז יש כל כך הרבה אופנים של מדידת שכר, ואחרי הכל כל עניני השכר בעולם הוא בבואה של היום לעשותם ומחר לקבל שכרם
ואם בכל מונה שמותקן בטקסי יש מדד זמן ומדד נסיעה, מי יודע כמה מדדים יש למעלה
ואם השאלה היא למה פלוני נברא עם נתונים אחרים ממני
זה לא שאלה, כי גם משה רבנו יכול לשאול למה הוא לא נברא עם אפשרויות יותר גדולות ממה שהוא נברא
ולמה חתול נברא חתול וכו', כל אחד הנתונים שלו הם המהות שלו, והוא לא יכול לשאול על עצמו למה הוא עצמו
וכשם שאנחנו לא מתלוננים על כשרון שנולד כאן, ובגלל זה הוא מנתח בכיר או איש משפט וכו' ושכרו בהתאם, לעומת שכיר במשק ששכרו מצוצמם