שאלת המסורת בעופות בני ימינו

יהושע

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
טחנו וטחנו וטחנו עד שכבר נמאס תקרא את כל האשכול ואז תבין.
עם ישראל ורב גדולי ישראל אוכל כרגע עופות פטם שלרוב הדעות מותר אולי לכתחילה אולי בדיעבד לא זה הנושא,
באים להביא עוף חדש שלא שיערום אבותינו בטענה שאין בו שינוי מהותי ממה שכן אכלו אבותינו (הבלאדי) וזה הוא הוא... הענין לא ברור במאה אחוז,
ולכן כל המשנה ידו על התחתונה ועד שלא יביאו משהו שברור במאה אחוז שאין בו הכלאות ויש עליו מסורת של מאות שנים אחורה רוב גדולי ישראל ורבני הציבור סוברים שיש להתיר את המצב על כנו ולהתיר (אולי בדיעבד) את עופות הפטם שתמיד אכלו ולא להתיר עוף חדש שלא ברור מהו.
מה מסובך?
העניין ברור באלף אחוז כיון שהרבה שוחטים ורבנים מעידים אחרי התבננות היטב שלא רואים שום שינוי בבראקל מהעופות שהם שחטו לאלפים, שעוף ממש כמו הבראקל זה העוף שאכלו אבותינו, ומה שרוב הרבנים והציבור אוכל את הפטם שזה אסור לרוב הפוסקים מלפני מאה חמשים שנה ולמיעוט הפוסקים זה דיעבד, זה בגלל שמשקרים להם (בגלל הפסד מרובה) שהבראקל הוא יותר בעייתי מהפטם, וחושבים שאין אלטרנטיבה יותר טובה בנתיים, ואני לא בטוח שיש בכלל גדולי ישראל שעדיין אוכלים את הפטם, זה וודאי שהרבה מהם הפסיקו כמו האדמור מאמשינאוו וטשערנאבל והגה״צ רבי שמאי גרוס ורבי נסים קרליץ והגר״נ קופשיץ והגרא״י סולובייציק והגה״צ רבי דויד שמידל והגה״צ רי״י קלמנוביץ והגה״צ רז״ל פילעף והגאון רמ״ש קליין, זה מה שידוע וזכור לי עכשיו, מסתבר שיש כהנה וכהנה שלא ידוע לי.
 

יהושע

משתמש ותיק
יהודי אמר:
כמדומה שהרשימה לא כ"כ מדויקת. אבל גם כך אין נפק"מ.
כמה "גדולי ישראל" אתה יודע שכן אוכלים פטם חוץ מכמה בעלי מכשירים?
 

מנהל ב'

מנהל כללי
חבר צוות
מנהל תוכן
האשכול נפתח עד להודעה (בעייתית) חדשה.
נזכיר:
א. אין להשמיץ או להכפיש שום רב/הכשר/עדה וכו'!
ב. נא לכתוב בכבוד הדדי זל"ז, לתועלת כולנו.
 

אברך כולל

משתמש רגיל
לכבוד "הבוחן תעיין היטב בדברי הפוסקים (יש עשרות תשובות בנושא) ותראה שהיתר מסורת הבראקל אינו בעייתי כ"כ כמו היתר הפטם
 

הבוחן

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
לכבוד "הבוחן תעיין היטב בדברי הפוסקים (יש עשרות תשובות בנושא) ותראה שהיתר מסורת הבראקל אינו בעייתי כ"כ כמו היתר הפטם
עיינתי היטב,
אתה שוכח דבר אחד מי שמגיע עם הבראקל בא לשנות מהנהוג ועליו להביא הוכחות חותכות וברורות כדי שיעברו לזה,
כל עוד שאין כאלה, (ואין, כי כל אחד שקרא את האשכול אם הוא אוביקטיבי יודע שיש הרבה עירעורים על הבראקל הלאז), אין הגיון לשנות מהנהוג.
להבנתי זה בעיקר שיקולי רוב הרבנים (ואיני נכנס לשמות) שגם אם הפסיקו לאכול פטם לא אוכלים בראקל ובודאי שלא אומרים הוראה לציבור להפסיק לאכול פטם או לאכול בראקל.
אני חושב שהדברים ברורים ובמחילה מכבוד הרב @יהושוע איני מבין בשביל מה התסיס את הנושא מחדש ללא כל טעם.
 

יהושע

משתמש ותיק
גם אם נגיד שיש איזה חשש בבראקל עדיין לא מובן שני דברים א. אלה שכן מודים שאין בעיה בראקל כמו רבני שארית למה מעדיפים את הפטם, ב. איך אפשר להגיד שהפטם הוא לכתחילה למהדרין בלי שום פקפוק גם למדקדקים ביותר כמו שמפרסמים כל גופי הכשרויות, ועוד לא מובן למה הרבנים משני הצדדים לא מתיישבים ביחד לדון על זה בכובד ראש בצורה רצינית רק כל אחד מוציא פסק בלי לשמוע צד השני.
 

יהודי

משתמש ותיק
השאלה האחרונה היא שאלה חמורה שקיימת בהרבה ויכוחים הלכתיים.
 

סבא

משתמש ותיק
יהושע אמר:
ועוד לא מובן למה הרבנים משני הצדדים לא מתיישבים ביחד לדון על זה בכובד ראש בצורה רצינית רק כל אחד מוציא פסק בלי לשמוע צד השני.
כבר כתב כן הג"ר יחזקאל קפלן רב השחיטה בכולל חזו"א במכתבו לרב לנדא וצרפתיהו כאן הצג קובץ מצורף מכתב מהרב קפלן על מכתב של הרב לנדא-.pdf
 

אברך כולל

משתמש רגיל
הבוחן לא התכונתי שתעיין בתשובות הרבנים על נושא הפטם והבראקל. אלא לתשובות האחרונים שדנו בחידוש מסורת בעופות.(כגון דברי חיים ושואל ומשיב וכדו') ותראה שהבראקל אינו בעיתי במסורת
 

יהושע

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
הבוחן לא התכונתי שתעיין בתשובות הרבנים על נושא הפטם והבראקל. אלא לתשובות האחרונים שדנו בחידוש מסורת בעופות.(כגון דברי חיים ושואל ומשיב וכדו') ותראה שהבראקל אינו בעיתי במסורת
ותראה גם שהפטם הוא מאוד בעייתי לרוב המכריע של האחרונים, וכן כתב להדיא בשובה של הרב וואזנר שלדעת הדברי חיים והבית שלמה זה אסור.
 

הבוחן

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
הבוחן לא התכונתי שתעיין בתשובות הרבנים על נושא הפטם והבראקל. אלא לתשובות האחרונים שדנו בחידוש מסורת בעופות.(כגון דברי חיים ושואל ומשיב וכדו') ותראה שהבראקל אינו בעיתי במסורת
הוא לא בעייתי אם אכן זה ה'בלאדי' אמנם יש הטוענים (לא כולם... אני יודע.) שהבאלדי אינו זן בפני עצמו אלא תערובת של זנים שאת רובם אכן שחטו, בשונה מהבראקל שהוא לכאורה זן בפני עצמו.
אלא מה הלכו להרבה שוחטים שענו שלא רואים הבדל וזה בדיוק העופות הציבעוניים ששחטו לפני חמישים שנה, מה לעשות שבקריאת החומר טוב זה נראה שזה לא בדיוק הזנים שהיו נפוצים פה בארץ אלא משהו אחר שאולי אין בו שינוי משמועתי שצריך מסורת מיוחדת וכמו שטוענים הרבנים ממסורת העופות ע"פ הפוסקים שהבאת והעוף הזה הוא בדיוק כמו הבלאדי וכל שוחט שהיית מביא לו לפני עשרות שנים כזה עוף היה שוחט אותו בלי פקפוק. ולפי ההלכה לא צריך מסורת מיוחדת על עוף זה.
אולי... ואולי זה לא ממש ככה ויש לו שינויים שהם מהותיים וזה לא קשור לזני הבאלדי שהיו פה בארצינו וכו' וכו' וכדלעיל. סוף דבר כמו שכתבתי לעיל הדברים לא ברורים במאה אחוז, ואני חוזר שוב מה העלתם את הנושא מחדש?
שמעתי פעם (איני חזק בשמות יתקנו אותי החברים בשמות המדויקים),
שכאשר היה את הפילוג של קוצק עם פשיסחא (?) ר' יצחק מוורקא לא הלך לקוצקר וחסידי קוצק הגיעו איליו לשכנעו שיבוא לאדמו"ר מקוצק, וסירב.
בסופו של דבר אמר להם כך: הקוצקר הינו קדוש עליון צדיק וחסיד ואינכם צריכים את האישור שלי לכך...
יש טבע לאנשים שבדבר שאינם בטוחים בו הם צריכים שכולם יעשו כך ואז הם בטוחים שכמאמר הפתגם מיליארד סינים לא טועים אם אדם בטוח במה שהוא עושה הוא לא צריך אישור של הקהל.
אם אתם תומכי הבראקל כ"כ בטוחים בעמדה שלכם ובטוחים שככה אוחזים כל גדולי הדור שאסור לאכול את הפטם אפילו בדיעבד ויש לאכול את הבראקל ללא כל חשש, מה יש לכם לשכנע אותנו? יאכלו ענוים וישבעו לכו תאכלו בהנאה. אני בטוח מעל לכל ספק שזה לא נובע מדאגה עמוקה לכלל ישראל, כל יהודי חרדי יש לו את הרב שלו וכל אחד לא ישנה ממנהגו עד שהרב שלו יגיד לו במפורש ככה לעשות. וא"כ חבל על המאמצים שלכם.
 

יהושע

משתמש ותיק
אכן רוב הבלאדים שונים קצת מהבראקל אבל חלקם כן דומים לגמרי, והראיה שכשהביאו את שניהם לפני הגרי ראטה במירון לא היה שום חילוק ביניהם עד שמתנגדי הבראקל היו צריכים לטעון שצבעו אותו, ואם כל השוחטים המבוגרים טוענים שלא רואים שום הבדל לא יתכן שזה נקרא שינוי מהותי שיקרא מין אחר, וכל מה שדנו הפוסקים על שינויים בתרנגולים היה רק בשינויים גדולים ובולטים.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
אם אתם תומכי הבראקל כ"כ בטוחים בעמדה שלכם ובטוחים שככה אוחזים כל גדולי הדור שאסור לאכול את הפטם אפילו בדיעבד ויש לאכול את הבראקל ללא כל חשש, מה יש לכם לשכנע אותנו? יאכלו ענוים וישבעו לכו תאכלו בהנאה. אני בטוח מעל לכל ספק שזה לא נובע מדאגה עמוקה לכלל ישראל, כל יהודי חרדי יש לו את הרב שלו וכל אחד לא ישנה ממנהגו עד שהרב שלו יגיד לו במפורש ככה לעשות. וא"כ חבל על המאמצים שלכם.
זה שטויות.
אולי איפכא הול"ל, למה עשו קמפיין כ"כ חזק נגד הבראקיל?
אנשים עושים הרבה קמפיינים הלכתיים, כי כך הם מאמינים, וזה זכותם.
 

זקן ממרא

משתמש רגיל
עפר ואפר אמר:
הבוחן אמר:
אם אתם תומכי הבראקל כ"כ בטוחים בעמדה שלכם ובטוחים שככה אוחזים כל גדולי הדור שאסור לאכול את הפטם אפילו בדיעבד ויש לאכול את הבראקל ללא כל חשש, מה יש לכם לשכנע אותנו? יאכלו ענוים וישבעו לכו תאכלו בהנאה. אני בטוח מעל לכל ספק שזה לא נובע מדאגה עמוקה לכלל ישראל, כל יהודי חרדי יש לו את הרב שלו וכל אחד לא ישנה ממנהגו עד שהרב שלו יגיד לו במפורש ככה לעשות. וא"כ חבל על המאמצים שלכם.
זה שטויות.
אולי איפכא הול"ל, למה עשו קמפיין כ"כ חזק נגד הבראקיל?
אנשים עושים הרבה קמפיינים הלכתיים, כי כך הם מאמינים, וזה זכותם.
יש לחלק בין קמפיין 'נגד' שמטרתו לאפרושי מאיסורא, ובין קמפיין 'בעד'. אוכלי הבראקל מרגישים לא בנוח מהעובדה שהם מיעוט ומתאמצים בכל דרך להרחיב את מעגל האוכלים.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
זקן ממרא אמר:
יש לחלק בין קמפיין 'נגד' שמטרתו לאפרושי מאיסורא, ובין קמפיין 'בעד'. אוכלי הבראקל מרגישים לא בנוח מהעובדה שהם מיעוט ומתאמצים בכל דרך להרחיב את מעגל האוכלים.
גם תומכי הבראקל אוחזים שיש להם ענין לאפרושי מאיסורא, שלדעתם הפטם אסור.
 

יהושע

משתמש ותיק
סבא אמר:
קישור מעניין-
סרט על הפטם שאוכלים את חבריהם בעודנו בחיים!
https://www.dropbox.com/s/bny2jc35bsbexxe/Video_112717_001.mp4?dl=0
זה רק הוכחה שהפירוש של דורס הוא לא כר״ת, שהרי הפטם שיש לו מסורה כבר ששים שנה, וכל גדולי ישראל אכלוהו, והוא כ״כ דומה לעוף שאכלו כלל ישראל בכל הדורות עד שלא על על דעת השוחטים לפקפק עליו כלל מתחילה כשהתחילו לשחוט, ואם הוא אוכל מחיים את חבריו חייב להיות שזה לא נקרא דורס, ויאכלו עונים וישבעו, גם המהדרין מן המהדרין ומדקדקים ביותר בלי שום חשש ופקפוק כלל וכלל, ובפרט שזה הפסד מרובה מאוד מאוד אם לא נכשירו לכתחילה רק בדיעבד, שהרי אם נאמר שזה רק בדיעבד אז איזה פתי ימשיך לאכול את הפטם, ואין לשער ההפסד המרובה מאוד מאוד שיגרם ע״י זה, אז ברור ופשוט שחייבים להכשירו לכתחילה למהדרין מן המהדרין ולפרסם הדברים הרבה להוציא מליבם של החוששים, כי התורה חסה על ממונם של ישראל.

ועוד שאם הפטם הקדוש בעל המסורה הברורה ואינו חולק את רגליו וביציו כד חד דורס ככה בכזה גסות ואכזריות, אפשר לדעת בוודאות גמורה, שק״ו בן בנו של ק״ו שהבראקל הטמא שאין לו שום מסורת או ריח של מסורת ושחולק את רגליו וביציו כד כד כידוע, ויש לו הרבה מאוד שינויים משמעותיים מאוד מאוד מהעוף שאכלו כלל ישראל בכל הדורות עד שאין שום שוחט בנמצא שיכול להעיד עליו שדומה אפילו במקצת לעוף בעל מסורת, שבוודאי ובוודאי בעת רעבון דרעבון יאכל מחבריו ביתר שאת וביתר עוז, אז ברור ופשוט שאסור לפקפק בפטם כלל כלל, שלא יבואו חס ושלום לאכול את העוף המשונה והטמא והנורא הזה הנקרא בראקל במקום הפטם וכמו שכבר עלה על דעת כמה אנשים בלתי אחראים לעשות כך הפוך על הפוך רח״ל.
 

הבוחן

משתמש ותיק
יהושע אמר:
סבא אמר:
קישור מעניין-
סרט על הפטם שאוכלים את חבריהם בעודנו בחיים!
https://www.dropbox.com/s/bny2jc35bsbexxe/Video_112717_001.mp4?dl=0
זה רק הוכחה שהפירוש של דורס הוא לא כר״ת, שהרי הפטם שיש לו מסורה כבר ששים שנה, וכל גדולי ישראל אכלוהו, והוא כ״כ דומה לעוף שאכלו כלל ישראל בכל הדורות עד שלא על על דעת השוחטים לפקפק עליו כלל מתחילה כשהתחילו לשחוט, ואם הוא אוכל מחיים את חבריו חייב להיות שזה לא נקרא דורס, ויאכלו עונים וישבעו, גם המהדרין מן המהדרין ומדקדקים ביותר בלי שום חשש ופקפוק כלל וכלל, ובפרט שזה הפסד מרובה מאוד מאוד אם לא נכשירו לכתחילה רק בדיעבד, שהרי אם נאמר שזה רק בדיעבד אז איזה פתי ימשיך לאכול את הפטם, ואין לשער ההפסד המרובה מאוד מאוד שיגרם ע״י זה, אז ברור ופשוט שחייבים להכשירו לכתחילה למהדרין מן המהדרין ולפרסם הדברים הרבה להוציא מליבם של החוששים, כי התורה חסה על ממונם של ישראל.

ועוד שאם הפטם הקדוש בעל המסורה הברורה ואינו חולק את רגליו וביציו כד חד דורס ככה בכזה גסות ואכזריות, אפשר לדעת בוודאות גמורה, שק״ו בן בנו של ק״ו שהבראקל הטמא שאין לו שום מסורת או ריח של מסורת ושחולק את רגליו וביציו כד כד כידוע, ויש לו הרבה מאוד שינויים משמעותיים מאוד מאוד מהעוף שאכלו כלל ישראל בכל הדורות עד שאין שום שוחט בנמצא שיכול להעיד עליו שדומה אפילו במקצת לעוף בעל מסורת, שבוודאי ובוודאי בעת רעבון דרעבון יאכל מחבריו ביתר שאת וביתר עוז, אז ברור ופשוט שאסור לפקפק בפטם כלל כלל, שלא יבואו חס ושלום לאכול את העוף המשונה והטמא והנורא הזה הנקרא בראקל במקום הפטם וכמו שכבר עלה על דעת כמה אנשים בלתי אחראים לעשות כך הפוך על הפוך רח״ל.
הרב @יהושע לא נמאס לך???
 

אברך

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
יהושע אמר:
סבא אמר:
קישור מעניין-
סרט על הפטם שאוכלים את חבריהם בעודנו בחיים!
https://www.dropbox.com/s/bny2jc35bsbexxe/Video_112717_001.mp4?dl=0
זה רק הוכחה שהפירוש של דורס הוא לא כר״ת, שהרי הפטם שיש לו מסורה כבר ששים שנה, וכל גדולי ישראל אכלוהו, והוא כ״כ דומה לעוף שאכלו כלל ישראל בכל הדורות עד שלא על על דעת השוחטים לפקפק עליו כלל מתחילה כשהתחילו לשחוט, ואם הוא אוכל מחיים את חבריו חייב להיות שזה לא נקרא דורס, ויאכלו עונים וישבעו, גם המהדרין מן המהדרין ומדקדקים ביותר בלי שום חשש ופקפוק כלל וכלל, ובפרט שזה הפסד מרובה מאוד מאוד אם לא נכשירו לכתחילה רק בדיעבד, שהרי אם נאמר שזה רק בדיעבד אז איזה פתי ימשיך לאכול את הפטם, ואין לשער ההפסד המרובה מאוד מאוד שיגרם ע״י זה, אז ברור ופשוט שחייבים להכשירו לכתחילה למהדרין מן המהדרין ולפרסם הדברים הרבה להוציא מליבם של החוששים, כי התורה חסה על ממונם של ישראל.

ועוד שאם הפטם הקדוש בעל המסורה הברורה ואינו חולק את רגליו וביציו כד חד דורס ככה בכזה גסות ואכזריות, אפשר לדעת בוודאות גמורה, שק״ו בן בנו של ק״ו שהבראקל הטמא שאין לו שום מסורת או ריח של מסורת ושחולק את רגליו וביציו כד כד כידוע, ויש לו הרבה מאוד שינויים משמעותיים מאוד מאוד מהעוף שאכלו כלל ישראל בכל הדורות עד שאין שום שוחט בנמצא שיכול להעיד עליו שדומה אפילו במקצת לעוף בעל מסורת, שבוודאי ובוודאי בעת רעבון דרעבון יאכל מחבריו ביתר שאת וביתר עוז, אז ברור ופשוט שאסור לפקפק בפטם כלל כלל, שלא יבואו חס ושלום לאכול את העוף המשונה והטמא והנורא הזה הנקרא בראקל במקום הפטם וכמו שכבר עלה על דעת כמה אנשים בלתי אחראים לעשות כך הפוך על הפוך רח״ל.
הרב @יהושע לא נמאס לך???
מה יש? קצת לצחוק באמצע הנקיונות לפסח... :lol:
 

סבא

משתמש ותיק
תמלול משיחת הגרי"מ שכטר אתמול [קבלתי במייל]
הגרי"מ: "על העופות יש חששות גדולים היום,
מרכיבים את הזרע עם עופות אחרים וזה הופך
להיות מסובך. נהיה היום עולם של הרכבות, את
הזרע מרכיבים עם עופות... ויש חשש שמרכיבים
עם עופות טמאים. מרכיבים עם אחרים שיתפתחו
מהר, שישתבח, שישתפר, וזה הידור לקנות בשר
)בקר(, זה הידור".
אחד הנוכחים שואל: האם מותר לאכול את זה?
הגרי"מ: "די וועלט העסט... )מה אפשר לעשות(!,
הנה לך הלשון של רבי ישראל יעקב פישר )ראב"ד
העדה החרדית זצוק"ל בספרו אבן ישראל(;
"בוודאי צריך להזהיר ולעמוד בהשגחה חמורה,
להביא לשחיטה רק עופות שלא נולדו מתערובות
המינים, ואז ממילא יפסקו כל הדברים האלה מה
שמערבים עופות טמאים עם טהורים, אחר שיראו
)הסוחרים( שאינו הולך במסחר" )עכ"ל(.
תערובות של אתרוג מורכב אף אחד אינו קונה את
זה, אפי' שיש סוברים שהוא כשר, אבל עוף מורכב
נו... )וממשיך הלשון של הגר"י פישר בהמשך דבריו(;
"אחרים טוענים שהנקבה הוא העוף הטמא, א"כ
בוודאי כל הנולדים הם עופות טמאים".
השואל: "האם מותר לאכול את העופות?
הגרי"מ: בית דין אינם אוסרים זאת, אבל טוב
להקפיד על אכילת בשר )בקר(
השואל )מתעקש(: "אבל מותר לאכול את זה?
הגרי"מ: אני לא פוסק, אני לא יכול לפסוק! אבל
טוב להדר לאכול בשר!
השואל: "אבל מה עכשיו, מה התחדש עכשיו"?
הגרי"מ: פעם לא היה תערובות... )קטע לא ברור(
השואל: אבל לפני עשרים שנה גם אכלו את אותם
עופות?
הגרי"מ: אבל זה לא היה מורכב כמו היום, היום הכל
מלא הרכבות, מרכיבים זרע שיש להם תכונות של
לחיות יותר, שיהיו יותר חזקים, והזרע מורכב
מעופות טמאים גם כן.
השואל: אבל לפני עשרים שנה זה היה אותו צבע
עוף...?
הגרי"מ: היום )ההרכבות( זה יותר, )וכן( בית דין אינם
יכולים לאסור דבר שכל הכלל ישראל אוכל את זה,
אנשים מתפרנסים מזה, אי אפשר לאסור.
השואל: אז מה באמת עושים?
הגרימ: אוכלים בשר בקר, זה יותר בריא, יותר טעים,
ויותר כשר.
השואל: אבל זה עולה יקר?
הגרי"מ: על ספק מורכב באתרוג אין מברכים על
האתרוג הזה אפילו שיש מי שמתירים מורכב, וכאן
על ספק של איסור דאורייתא ומתעלמים מזה
)=מ'מאכט זיך נישט ויסנדיג(.
השואל: אז מה אומרים לכל הציבור, כולם אוכלים
את זה?
הגרי"מ: הרי אני אומר, אפשר להדר לאכול רק...,
הנה כאן בסעודה עשו בשר בקר.
השואל: אבל זה רק הידור אבל אין חייבים )אבער
מ'מוז נישט(!?
הגרי"מ: )ס'איז מער וי מען מוז נישט( זה יותר מאין
חייבים, זה לא כ"כ פשוט.
השואל: אפשר לומר שהעופות אסורים באכילה?
הגרי"מ: אינני יודע, אי אפשר לומר כלום.
השואל: האם אפשר להילחם עם כל העולם?
הגרי"מ: לכן בית דין אינם יכולים לאסור, כי כשם
שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר דבר
שאינו נשמע, אנשים חיים מזה! )הגרי"מ נאנח
ואומר:( חשש של עופות, חשש גדול, )זה לא
פשוט( צריך לשבור את הפרנסות של אלפי אנשים.
השואל: יש עשרות בתי שחיטה ומאות אברכים
שיש להם מזה פרנסה, איך אפשר באמצע יום
להגיד להם שזה לו טוב...?
הגרי"ם נאנח שוב: זה דור יתום, לפני משיח, אין
רבנים שיוכלו להכריע בדבר כ"כ מורכב, זהו דור
יתום היום.
 
חלק עליון תַחתִית