ההתנגדות לשיטת הפלפול

חזון ישעיהו

משתמש רגיל
אם מישהו יודע למה התנגדו לשיטה זו, זאת ועוד שהרי לכאורה כך למדו בעלי התוספות.

בתודה מראש.
 

פראנק

משתמש ותיק
והנה כבר כתבתי בהקדמה מדפוס ראשון מה ראיתי על ככה ומה הביאני לכך. ועתה באתי להוסיף. ידוע שעיקר לימוד התורה הוא לידע מצותיה בכל פרטיה כי אמת שהקב"ה שמח בפלפולא אבל אין זה רק כמו שהאב משתעשע ושמח כשמדבר בנו איזה דבר חכמה אבל אין תכלית אהבתו לבנו. רק כשרואה שבנו הולך בדרך הישר ומקיים כל מצות אביו, כן רצונו ית"ש כשמפלפל האדם בדברי תורה בדברי השכל אבל בודאי העיקר הוא רצונו ית"ש לידע מצות התורה. וז"ל הש"ך בסי' רמ"ו ס"ק ה' כ' הדרישה יש בעלי בתים נוהגים ללמוד בכל יום גמ' עם תוספו' ולא שאר פוסקים אבל ל"נ שיש ללמוד ספרי הפוסקים דיני התורה דזה שורש ועיקר לתורתנו כו' דכיון שאינם לומדים רק ג' או ד' שעות לא ילמדו בש"ס לחוד עכ"ל. כי התורה כלולה שני מצות חלק א' ללמוד תורה כמ"ש ולמדתם את בניכם (וכמוהו הרבה) ובזה אין חילוק אם ילמוד מסכת ברכות ומועד או סדר קדשים כי הכל הוא דברי אלהים חיים. והחלק הב' הוא שיהיה הלימוד ע"מ לעושת כמ"ש ושמרתם לעשות וכמוהו פסוקים הרבה. והנה אין ספק שהחלק ללמוד ע"מ לעשות הוא קודם לחלק הא'. כי בזה מקיים שניהם כי אם לא ילמוד לא ידע מה לעשות וע"ז אמרו נמנו שהלימוד קוד' שהלימוד מביא לידי מעשה ר"ל שיודע מה לעשות ולכן קדמונים הרי"ף ורא"ש לא חיברו רק על מס' הנהוגות אצלנו והשמיטו הרבה דברי' דלא שכיחי והיינו לפי שראו שנתמעטו הלבבות וקצרו לנו הדרך לפי השגתינו ובזה נ"ל לפרש הא דאיתא בב"מ ק"ט שא"ל ר' אחא ברי' דר"י לרב אשי שדקדק עליו בשמועה הרבה והשיב לו כי מטית לשחיטת קדשים תא ואקשי לי פרש"י הכרתי בך שאתה חדוד ויודע להעמיק ולהקשות כי מטית למסכת זבחים שהיא עמוקה תא ואקשי לי ואתן לב לתרץ ע"כ. ופירושו לענ"ד דחוק שהרי אדרבא א"ר ישמעאל סוף ב"ב הרוצה להחכים יעסוק בדיני ממונות שהם כמעין המתגבר. ובזה א"ש דמצינו כמה פעמים שהשיבו מהאמוראים אלו דייקינן כולי האי לא מתנינן ר"ל שהרי חוב על האדם לידע מתחלה דיני התורה ע"פ פשוטן כדאמרינן למגמר והדר למסבר והיו צריכין לחזור תמיד השמניות והברייתות שקבלו מרבם והם הלכות פסוקות והוא היה עיקר הלימוד אצלם ולזה אמר אלו דייקינן כולי האי לפלפל לא יהיה לנו פנאי לחזור הלכות פסוקות רק באישה זמן אזי דקדקו בשמועה לפלפל בו ולדקדק. והנה באותו פעם היה רב אשי חוזר על תלמידו ובא רב אחא לדקדק עליו בפלפולא והשיב לו כי מטית לשחיטת קדשים שאז יהיה עסקי רק בחלק אחד דהיינו ללמוד ואז הא ואקשי לי אבל עכשיו אני צריך לחזור על הלכות פסוקות:
 

דברי יושר

משתמש ותיק
המהר"ל שהתנגד מאוד לשיטת הפלפול, אכן סבר שזו טעות ללמוד גמ' עם תוס', והיה צריך במקום זאת לשים את הגמרא עם הרא"ש.
(אם כי בוודאי עיקר ההתנגדות הייתה לפלפול הקיצוני שאינו מגיע למעשה, ולא לדרך הלימוד של התוס')
 

אלף

משתמש רגיל
לכאורה ההתנגדות היא רק לפני ששוחים במסכתות הש"ס, כמו בעלי התוספות שבקיאותם בש"ס הביאה אותם לפלפל ולהעמיק.
אך מי שכבר צבר ידיעות, ודאי שצריך להעמיק ולפלפל.
יש אמרה ידועה: בשביל לגדול כמו הגאון רעק"א, צריך ללמוד את מה שרעק"א למד [בקיאות במסכתות הש"ס והמפרשים], כשם שלהבדיל, כדי לגדול חזק כמו שור צריך לאכול מה ששור אוכל [ירקות ועשבים] ולא בשר של שור...
 
חזון ישעיהו אמר:
אם מישהו יודע למה התנגדו לשיטה זו, זאת ועוד שהרי לכאורה כך למדו בעלי התוספות.

בתודה מראש.

מדבריך נראה שאינך יודע מהי דרך הפלפול אז אנא בטובך הגדר בקצרה, מהי לדעתך דרך הפלפול.
 

חזון ישעיהו

משתמש רגיל
פותח הנושא
למען לא ניגע לריק אמר:
חזון ישעיהו אמר:
אם מישהו יודע למה התנגדו לשיטה זו, זאת ועוד שהרי לכאורה כך למדו בעלי התוספות.

בתודה מראש.

מדבריך נראה שאינך יודע מהי דרך הפלפול אז אנא בטובך הגדר בקצרה, מהי לדעתך דרך הפלפול.

אכן איני מבין גדול בזה, אבל נדמה לי שזה אומר להביא הרבה מאד מקורות ולקשר ביניהם בדבר קטן ושולי ומהם להוציא איזשהו כלל גדול.
יש לי דוגמא אבל זה לא יעזור למי שלא למד את הסוגיא.
 

HaimL

משתמש ותיק
חזון ישעיהו אמר:
למען לא ניגע לריק אמר:
חזון ישעיהו אמר:
אם מישהו יודע למה התנגדו לשיטה זו, זאת ועוד שהרי לכאורה כך למדו בעלי התוספות.

בתודה מראש.

מדבריך נראה שאינך יודע מהי דרך הפלפול אז אנא בטובך הגדר בקצרה, מהי לדעתך דרך הפלפול.

אכן איני מבין גדול בזה, אבל נדמה לי שזה אומר להביא הרבה מאד מקורות ולקשר ביניהם בדבר קטן ושולי ומהם להוציא איזשהו כלל גדול.
יש לי דוגמא אבל זה לא יעזור למי שלא למד את הסוגיא.
הגדרה יפה. וזהו בדיוק מה שלא עושים התוספות בכלל.
 
 

חזון ישעיהו

משתמש רגיל
פותח הנושא
איני מסכים, אמנם לרוב הם רחוקים מזה אבל לעיתים קרובות מאד הם כן נופלים לזה.
 

HaimL

משתמש ותיק
חזון ישעיהו אמר:
איני מסכים, אמנם לרוב הם רחוקים מזה אבל לעיתים קרובות מאד הם כן נופלים לזה.
אתה מוזמן להמחיש את טענתך
 
 

משה אמת

משתמש ותיק
HaimL אמר:
חזון ישעיהו אמר:
למען לא ניגע לריק אמר:
מדבריך נראה שאינך יודע מהי דרך הפלפול אז אנא בטובך הגדר בקצרה, מהי לדעתך דרך הפלפול.

אכן איני מבין גדול בזה, אבל נדמה לי שזה אומר להביא הרבה מאד מקורות ולקשר ביניהם בדבר קטן ושולי ומהם להוציא איזשהו כלל גדול.
יש לי דוגמא אבל זה לא יעזור למי שלא למד את הסוגיא.
הגדרה יפה. וזהו בדיוק מה שלא עושים התוספות בכלל.
ההגדרה לא מדויקת לגמרי, כי אין בעיה להוציא דבר גדול מנקודה קטנה ושולית, אבל צריך שההקשר יהיה אכן בליבת נקודה ספיציפית זו, ולא שההקשר יהיה ברמה פלפולית, כי רוב הפלפולים מדלגים על ליבת עומק ההבנה של הנקודה.
כמובן שאין לזה קשר לתוס', אמנם התוס' לא היו פשטנים, ואמנם לפעמים התוס' מביאים סוגיה שלימה כדי ללמוד נקודה מחלק שולי בסוגיה, אך אין לזה קשר לפלפול.
 
 

משה אמת

משתמש ותיק
חזון ישעיהו אמר:
איני מסכים, אמנם לרוב הם רחוקים מזה אבל לעיתים קרובות מאד הם כן נופלים לזה.
ובנוסף להנ"ל,
אני חושב שההתנסחות הזאת אינה במקומה, כשמדובר על בעלי התוס'. ואני מתנסח עדין.
 

חכם מה הוא אומר

משתמש רגיל
HaimL אמר:
חזון ישעיהו אמר:
אם מישהו יודע למה התנגדו לשיטה זו, זאת ועוד שהרי לכאורה כך למדו בעלי התוספות.

בתודה מראש.
ממתי תוספות זה פלפול?
מידעינו לא התכוון שללמוד תוס' הוי פלפול אלא שכך תוס  למדו שכידוע תוס' זה בודאי יותר עמוק ממה שנאו לומדים בסידרי הבקיאות אלא יותר כמו בעיון 
ואכן לפי''ז יכל לומר שכך גם האמוראין למדו כמו שאנו לןמדים הגמ' מהיא עמוקה מני ים 
 
 

חזון ישעיהו

משתמש רגיל
פותח הנושא
משה אמת אמר:
חזון ישעיהו אמר:
איני מסכים, אמנם לרוב הם רחוקים מזה אבל לעיתים קרובות מאד הם כן נופלים לזה.
ובנוסף להנ"ל,
אני חושב שההתנסחות הזאת אינה במקומה, כשמדובר על בעלי התוס'.

לכן אני שואל, שהרי אם הם כן עשו את זה אז זו ראיה לסמכות צורת הלמוד הזו,
 
 

משה אמת

משתמש ותיק
חזון ישעיהו אמר:
משה אמת אמר:
חזון ישעיהו אמר:
איני מסכים, אמנם לרוב הם רחוקים מזה אבל לעיתים קרובות מאד הם כן נופלים לזה.
ובנוסף להנ"ל,
אני חושב שההתנסחות הזאת אינה במקומה, כשמדובר על בעלי התוס'.

לכן אני שואל, שהרי אם הם כן עשו את זה אז זו ראיה לסמכות צורת הלמוד הזו,
ראה הודעתי הקודמת.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?style=19&f=24&t=14143&p=200762#p200658
 
חלק עליון תַחתִית