וכי יאמרו לי מה שמו מה אומר אליהםרק מה' אמר:ראש ישבה א'
יעקב שלם אמר:מחז"ל יש מקור שכן גידלו
דרכי הגויים.יעקב1 אמר:האם יש איזשהו מקור שלא ראוי לגדל בהמות שאינם טהורות בבית (לא בבית, הרי פעם לכולם היו סוסים) כמו חיות מחמד וכדו'
מסתדר עם משנה זומה אדבר אמר:דרכי הגויים.יעקב1 אמר:האם יש איזשהו מקור שלא ראוי לגדל בהמות שאינם טהורות בבית (לא בבית, הרי פעם לכולם היו סוסים) כמו חיות מחמד וכדו'
יעקב שלם אמר:יעקב שלם אמר:מחז"ל יש מקור שכן גידלו
משנה בשבת
זרע קישואין שנים זרע דילועין שנים זרע פול המצרי שנים אחגב חי טהור כל שהוא מת כגרוגרת צפורת כרמים בין חיה בין מתה כל שהוא שמצניעין אותה לרפואה ר' יהודה אומר אף המוציא חגב חי טמא כל שהוא שמצניעין אותו לקטן לשחוק בו:
ורבנן שחולקים מחשש שיאכל אותו
דרכי הגויים תלוי לפי המקום והזמן.יעקב1 אמר:איך זה
מסתדר עם משנה זומה אדבר אמר:דרכי הגויים.יעקב1 אמר:האם יש איזשהו מקור שלא ראוי לגדל בהמות שאינם טהורות בבית (לא בבית, הרי פעם לכולם היו סוסים) כמו חיות מחמד וכדו'
יעקב שלם אמר:יעקב שלם אמר:מחז"ל יש מקור שכן גידלו
משנה בשבת
זרע קישואין שנים זרע דילועין שנים זרע פול המצרי שנים אחגב חי טהור כל שהוא מת כגרוגרת צפורת כרמים בין חיה בין מתה כל שהוא שמצניעין אותה לרפואה ר' יהודה אומר אף המוציא חגב חי טמא כל שהוא שמצניעין אותו לקטן לשחוק בו:
ורבנן שחולקים מחשש שיאכל אותו
אל תדבר בפלא' זה דרכי הגויים. אל תגדל עציצים כי אצל הגוים רבים מגדלים אותם להנאתםמה אדבר אמר:דרכי הגויים תלוי לפי המקום והזמן.יעקב1 אמר:איך זה
מסתדר עם משנה זומה אדבר אמר:דרכי הגויים.
יעקב שלם אמר:משנה בשבת
זרע קישואין שנים זרע דילועין שנים זרע פול המצרי שנים אחגב חי טהור כל שהוא מת כגרוגרת צפורת כרמים בין חיה בין מתה כל שהוא שמצניעין אותה לרפואה ר' יהודה אומר אף המוציא חגב חי טמא כל שהוא שמצניעין אותו לקטן לשחוק בו:
ורבנן שחולקים מחשש שיאכל אותו
יעקב1 אמר:אל תדבר בפלא' זה דרכי הגויים. אל תגדל עציצים כי אצל הגוים רבים מגדלים אותם להנאתםמה אדבר אמר:דרכי הגויים תלוי לפי המקום והזמן.יעקב1 אמר:איך זה
מסתדר עם משנה זו
צ"ב מה בדיוק הגדרים של דרכי הגוים
סנגורן של ישראל אמר:בבא בתרא כ. תוד"ה כיון דאיכא צעב"ח
כ' דקוף וכל דדמי ליה חזי לטיולי ביה דהיינו להשתעשע בו
עי' כת"ע אור ישראל (מאנסי) כ"ט תשס"ג עמ' קטז-קכ מאמר בענין (נמצא בבר אילן), ומביא מס' יסוד יוסף פ"ב וקב הישר פ"ב אות ט', שכשאדם מסתכל בדברים טמאים עד שהשביע עיניו מהם בהסתכלות, אף שיש לאדם רשות לראות בריות משונות הבאים ממדינות רחוקות וכו', מ"מ לא ישביע עינו בהסתכלות, ולא יראה בהם כי אם בדרך ארעי, כי מאור עינים יש לו גוונים שהם נגד אותיות הוי' ב"ה וכו'. עכ"ל.יעקב1 אמר:השאלה על צד הקבלה וגם א"כ האם חוששין לקבלה בעניין זה (הרי לא בכל דבר נוהגין כקבלה)
כבר נהגו ילדי ישראל לאסוף חרקים וג'וקים ואין פוצה פה ומצפצף, מלבד אמם תחי'פיילוט 0.4 אמר:באמת אמרו: דברים שאינם דברי הלכה מובהקים אין בהם גדר ברור.
שהרי כל העגלונים גידלו סוסים או גמלים, וחמורים ופרדים. ובערי הספר וכדו' גידלו כלבי שמירה. וחתולים לאכול העכברים. ולא רק שלא שמענו וכו' אלא שלכך נוצרו!
ומאידך גידול חיות מחמד לא היה מצוי עד לדור האחרון - אם לא ציפורי שיר אצל מלכים, או חיות מוזרות שהיו משתשעים בהם בארמונם.
ומשום כך לא תמצא דעת גדולים מדורות עברו אודות גידול ארנבונים או אוגרים בבית. ודאי לא -ישמרנו האל- שאלה אודות גידול נחשים. איכססס.
חרקים וזוחלים קטנים מצויים כמעט בכל בית ולא שמעתי שקפדינן עלייהו דוקא משום טומאה...
וא''כ השאלה היא אודות גידול חיות מחמד וא''כ היא שאלה יחסית חדשה.
האם יש חילוק בין חיה, עוף או דג טמא באקווריום?
כשהלכתי לקנות דגים ראיתי חסילון יפיפה ונמנעתי מחמת שהוא טמא, אבל הסתפקתי על אלמוגים מדהימים שהיו שם האם אף הם בכלל?
(ואכמ''ל בדינם של אלמוגים שכבר פתחו עליהם ב' אשכולות)
פיילוט 0.4 אמר:ומאידך גידול חיות מחמד לא היה מצוי עד לדור האחרון
יעקב שלם אמר:פיילוט 0.4 אמר:ומאידך גידול חיות מחמד לא היה מצוי עד לדור האחרון
לא הבנתי
בגמ' מבואר בכמה מקומות שהיה דרך לגדל לנוי ולשחוק
וכמו שהובא למעלה
על ידי כמה כותבים
בתוס' שם מבואר דאי חזיא לטיולי שקיל לה, מה זה אם לא חיית מחמדפיילוט 0.4 אמר:יעקב שלם אמר:פיילוט 0.4 אמר:ומאידך גידול חיות מחמד לא היה מצוי עד לדור האחרון
לא הבנתי
בגמ' מבואר בכמה מקומות שהיה דרך לגדל לנוי ולשחוק
וכמו שהובא למעלה
על ידי כמה כותבים
הובא מתוס' בב''ב גידול קוף בשביל החוויה המרתקת - ולא לשם חיית מחמד.
הובא מב''מ גידול עורבים לבני מלכים, ואכן מלכים היו מגדלים חיות מחמד, למרות שמעולם לא הבנתי בשביל מה לגדל את החיה הדוחה הזו.
והובא מספר חסידים גידול עופות לנוי וקילוס - קילוס היינו ציפורי שיר שכנראה בזמן חז''ל לא היה ובזמן הראשונים כבר היה מקובל [אם נשפוט לפי משלי המגידים אז גידול ציפורי שיר היה עניין לעשירים ובני מלכים], ונוי היינו ליופי הציפורים שהוא דומה לגידול דגים באקווריום בימינו, ולא לגידול חיות שנקשרים אליהם ומשקיעים בהם, והם פעמים רבות באות כתחליף לבן או בן זוג.
א''כ לגידול חיות מחמד לא מצינו מקור לפני הדור האחרון.
והיה נוהג לטייל עמם בחוצות מעז'יבוז'...אמונת אומן אמר:בספר כתבי ר''מ מידנער, מובא שלבעש'ט היו 2 דובים קטנים בבית
אם יש הסבר "עפ"י סוד'' יבואו הבאים בסוד ויסבירו.אברך אמר:והיה נוהג לטייל עמם בחוצות מעז'יבוז'...אמונת אומן אמר:בספר כתבי ר''מ מידנער, מובא שלבעש'ט היו 2 דובים קטנים בבית
נו, באמת...
אם תהיה לך אפשרות להעלות צילום מהספר, אודה לך (לא מצאתי באוצר החכמה ספר כזה).אמונת אומן אמר:אם יש הסבר "עפ"י סוד'' יבואו הבאים בסוד ויסבירו.אברך אמר:והיה נוהג לטייל עמם בחוצות מעז'יבוז'...אמונת אומן אמר:בספר כתבי ר''מ מידנער, מובא שלבעש'ט היו 2 דובים קטנים בבית
נו, באמת...
אני ציטטתי ספר כתוב, וכמדומני היה תלמיד חבר של הגר"ח מבריסק.