סליחות - דבר פלא

אמונת אומן

משתמש ותיק
אולי כבר דנו בזה, אני לא מצאתי.
אנו משכימים ל'סליחות', אך למעשה, רוב מוחלט מסדר הסליחות שלנו אינו עוסק כלל בבקשת סליחה, ואף לא בווידוי על חטאים או קבלה על העתיד.
חוץ ממשפטים בודדים כמו 'אבל אנחנו ואבותינו חטאנו', ואשמנו בסוף, רובו המוחלט של סדר הסליחות עוסק בתינוי צערנו על החורבן, על כבוד ישראל, ובהזכרת זכויות אבותינו וכדומה ובקשת רחמים ומתנת חינם עבורנו. 
 
אמונת אומן אמר:
אולי כבר דנו בזה, אני לא מצאתי.
אנו משכימים ל'סליחות', אך למעשה, רוב מוחלט מסדר הסליחות שלנו אינו עוסק כלל בבקשת סליחה, ואף לא בווידוי על חטאים או קבלה על העתיד.
חוץ ממשפטים בודדים כמו 'אבל אנחנו ואבותינו חטאנו', ואשמנו בסוף, רובו המוחלט של סדר הסליחות עוסק בתינוי צערנו על החורבן, על כבוד ישראל, ובהזכרת זכויות אבותינו וכדומה ובקשת רחמים ומתנת חינם עבורנו. 

מאוד בולט בענין זה השוני בסגנון הסליחות של עדות המזרח שרובם ככולם זירוזים לתשובה ובקשות סליחה ומחילה.
אי אפשר להתעלם מהמימד ההיסטורי שגלות אשכנז היתה מרה כלענה פי כמה מגלות ספרד, אבל בלי ספק שגם רבותינו חכמי אשכנז ידעו שיוהכ"פ הוא יום סליחה ומחילה על עבירות, ואעפ"כ העמידו כעיקר את התפילות על הגלות וכו'.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
הכיוון לתשובה היא כך

ספר הסליחות נמצא בארון משנה לשנה היינו גם שנה הבאה נגיד אותו דבר
זה נשמע הגיוני

אולי השנה לא חטאתי
ואולי זה פשוט אחטא ואשוב לדעת ששנה הבאה אם יזכנו הבורא נבקש סליחה על אותו דבר

ועוד שאלות מעין אלה


אגב גם התפילות של ראש השנה בכלל לא מתייחסים ליום הדין לעוונות הפרטיים
גם הסדר וידוי של יוכ"פ זה נוסח קבוע "סדר וידוי של יוכ"פ"

והתשובה היא שעיקר הסליחות ןעיקר התפילות זה על תיקון החטא הקדמון
והמשמעות המיידית של זה זה התיקון השלם כבודם של ישראל
סיום הגלות

לפי זה מתחיל להיות מובן מה זה בטוחים שיעשה להם נס

אם כל הנושא בראש השנה מה יגזר עלי או על העם בגשמיות בפרטות
מה שייך בטוחים שיעשה נס
הרי יש המון יסורים שהגיעו כל השנה


אבל התשובה היא שעיקר הנושא הוא דין על התיקון השלם
ויש להאריך בכך כנראה ש @מתאהב על ידך
יוכל להוסיף בזה

 
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
תכלית בקשת הסליחה, התקרבות מחודשת אליו יתברך.
תכלית ההתקרבות, בשוב ה' את שבות עמו וגילוי כבוד מלכותו עלינו לעיני כל חי, עם עבודת ישראל כימי קדם בכינון מלכות ישראל בנין המקדש וקיבוץ גלויות.
על כן, בבקשת הסליחה איננו עוצרים באמצע, אלא מבקשים סליחה גמורה שתביאנו אל תכלית ההתקרבות.
ובכלל הבקשה על בנין בית חיינו ונחמת עלובת הנפש, בקשת סליחה על כל העוונות שהם הסיבה להיות השכינה הקדושה מושלכת בעפר.
כל כך פשוט.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אולי כבר דנו בזה, אני לא מצאתי.
אנו משכימים ל'סליחות', אך למעשה, רוב מוחלט מסדר הסליחות שלנו אינו עוסק כלל בבקשת סליחה, ואף לא בווידוי על חטאים או קבלה על העתיד.
חוץ ממשפטים בודדים כמו 'אבל אנחנו ואבותינו חטאנו', ואשמנו בסוף, רובו המוחלט של סדר הסליחות עוסק בתינוי צערנו על החורבן, על כבוד ישראל, ובהזכרת זכויות אבותינו וכדומה ובקשת רחמים ומתנת חינם עבורנו. 
ראיתי תשובה יפה שיש לחלק בין ציבור ליחיד, כשהיחיד אומר תחנון והעיקר הוא הווידוי אשמנו בגדנו אך  בתפילה השיכת לציבור הדגש יהיה יותר על רחום המרבה לסלוח דרישה שה' יסלח לנו והרעיון שבתורה כלל יש לנו מעיין הבטחה שהתפילה תתקבל כמו שמסביר המהר"ל לפסוק ועמך כולם צדיקים שעמ"י צדיקים בעצם בשורש כלל ישראל צדיקים בפרטים הקטנים יש חריגה
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
אני ממש משתגע מהכמויות האינסופיות של כל המשפטים בסליחות שאנחנו מוכנים לומר אותם בלה"ק תוך כדי שמתנדנדים בדבקות, אבל לא נעיז להגיד אותם באמת וברצינות לפני ה' בעברית פשוטה.

מחברי הסליחות תיארו בעיניים רטובות את העובדות היבשות היומיומיות שהגויים פשוט רוצחים אותם ובוזזים את חנויותיהם ואונסים וכו' ומחוקקים איסור קניית בתים ושדות, ומעבידים אותם חינם + מכות, וחוטפים ילדים לכנסיות, ומעלילים על דם במצות ועל מה לא והכמרים מסיתים את ההמון לפרוע בהם.

מישהו מהם היה מעלה בדעתו שיבוא יום שעם מדושני עונג יקנחו את סעודתם הבשרית ויעיזו להתחצף ככה לקב"ה ולהקריא בפניו ברבים רשימת טענות ותלונות כה מזעזעת כשאין להם מושג תחת איזה פרגול ומגלב היא נוצרה?

ועוד ימצאו תירוצים בלי בושה - למה זה עדיין נכון בזעיר דזעיר אנפין...

דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, לא יכון! לא יכון! לא! ומה לגבי דובר חוצפות ותלונות שווא.

והכי גרוע זה להגיד סליחות בקול!
ובביכורים הוא אומר "וענית ואמרת לפני ה' אלקיך" בקול רם לומר שאינך כפוי טובה.
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
מתאהב על ידך אמר:
אני ממש משתגע מהכמויות האינסופיות של כל המשפטים בסליחות שאנחנו מוכנים לומר אותם בלה"ק תוך כדי שמתנדנדים בדבקות, אבל לא נעיז להגיד אותם באמת וברצינות לפני ה' בעברית פשוטה.

מחברי הסליחות תיארו בעיניים רטובות את העובדות היבשות היומיומיות שהגויים פשוט רוצחים אותם ובוזזים את חנויותיהם ואונסים וכו' ומחוקקים איסור קניית בתים ושדות, ומעבידים אותם חינם + מכות, וחוטפים ילדים לכנסיות, ומעלילים על דם במצות ועל מה לא והכמרים מסיתים את ההמון לפרוע בהם.

מישהו מהם היה מעלה בדעתו שיבוא יום שעם מדושני עונג יקנחו את סעודתם הבשרית ויעיזו להתחצף ככה לקב"ה ולהקריא בפניו ברבים רשימת טענות ותלונות כה מזעזעת כשאין להם מושג תחת איזה פרגול ומגלב היא נוצרה?

ועוד ימצאו תירוצים בלי בושה - למה זה עדיין נכון בזעיר דזעיר אנפין...

דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, לא יכון! לא יכון! לא! ומה לגבי דובר חוצפות ותלונות שווא.

והכי גרוע זה להגיד סליחות בקול!
ובביכורים הוא אומר "וענית ואמרת לפני ה' אלקיך" בקול רם לומר שאינך כפוי טובה.
אני רק שאלה.
אילו היית מנסח סליחות חדשות כיום, איזה תיאורים היית מתאר למה הגלות נוראה כל כך ומתחננים כבר לגאולה?
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
הייתי כותב את מה שקורה עכשיו.
למשל הייתי מקונן על כך שאין לנו מספיק כסף כדי לפעול להחזיר את כל היהודים בתשובה.
או על ההתבוללות באמריקה.
או גם על הקשיים הגשמיים הכלכליים והנפשיים שיש להרבה יהודים.

והייתי מסיים: נחנו פשענו ומרינו, אתה כן סלחת!
ואף שבכל זאת שמך >כן< שכחנו והתבוללנו - אתה לא שכחתנו וקיימת בנו "והיטיבך והרבך מאבותיך"...
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
מתאהב על ידך אמר:
אני ממש משתגע מהכמויות האינסופיות של כל המשפטים בסליחות שאנחנו מוכנים לומר אותם בלה"ק תוך כדי שמתנדנדים בדבקות, אבל לא נעיז להגיד אותם באמת וברצינות לפני ה' בעברית פשוטה.

מחברי הסליחות תיארו בעיניים רטובות את העובדות היבשות היומיומיות שהגויים פשוט רוצחים אותם ובוזזים את חנויותיהם ואונסים וכו' ומחוקקים איסור קניית בתים ושדות, ומעבידים אותם חינם + מכות, וחוטפים ילדים לכנסיות, ומעלילים על דם במצות ועל מה לא והכמרים מסיתים את ההמון לפרוע בהם.

מישהו מהם היה מעלה בדעתו שיבוא יום שעם מדושני עונג יקנחו את סעודתם הבשרית ויעיזו להתחצף ככה לקב"ה ולהקריא בפניו ברבים רשימת טענות ותלונות כה מזעזעת כשאין להם מושג תחת איזה פרגול ומגלב היא נוצרה?

ועוד ימצאו תירוצים בלי בושה - למה זה עדיין נכון בזעיר דזעיר אנפין...

דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, לא יכון! לא יכון! לא! ומה לגבי דובר חוצפות ותלונות שווא.

והכי גרוע זה להגיד סליחות בקול!
ובביכורים הוא אומר "וענית ואמרת לפני ה' אלקיך" בקול רם לומר שאינך כפוי טובה.
אז מה בדיוק אתה טוען? שעלינו להפסיק לומר סליחות? להחליף אותם?
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
מתאהב על ידך אמר:
אני ממש משתגע מהכמויות האינסופיות של כל המשפטים בסליחות שאנחנו מוכנים לומר אותם בלה"ק תוך כדי שמתנדנדים בדבקות, אבל לא נעיז להגיד אותם באמת וברצינות לפני ה' בעברית פשוטה.

מחברי הסליחות תיארו בעיניים רטובות את העובדות היבשות היומיומיות שהגויים פשוט רוצחים אותם ובוזזים את חנויותיהם ואונסים וכו' ומחוקקים איסור קניית בתים ושדות, ומעבידים אותם חינם + מכות, וחוטפים ילדים לכנסיות, ומעלילים על דם במצות ועל מה לא והכמרים מסיתים את ההמון לפרוע בהם.

מישהו מהם היה מעלה בדעתו שיבוא יום שעם מדושני עונג יקנחו את סעודתם הבשרית ויעיזו להתחצף ככה לקב"ה ולהקריא בפניו ברבים רשימת טענות ותלונות כה מזעזעת כשאין להם מושג תחת איזה פרגול ומגלב היא נוצרה?

ועוד ימצאו תירוצים בלי בושה - למה זה עדיין נכון בזעיר דזעיר אנפין...

דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, לא יכון! לא יכון! לא! ומה לגבי דובר חוצפות ותלונות שווא.

והכי גרוע זה להגיד סליחות בקול!
ובביכורים הוא אומר "וענית ואמרת לפני ה' אלקיך" בקול רם לומר שאינך כפוי טובה.
אז מה בדיוק אתה טוען? שעלינו להפסיק לומר סליחות? להחליף אותם?
לא יודע. 
אולי למסור מודעה לפני כל שקר ותלונה וקינטור ותרעומת שבאים להגיד.
נניח בערך כך: 
"רבוש"ע גלוי וידוע לפניך שבסה"כ אני אומר במרוצה כל מה שכתוב כדי לא לשנות מהנהוג, ויה"ר מלפניך ה' אלוקי שלא תתייחס לזה ברצינות כי גם אני לא..." 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
מתאהב על ידך אמר:
אמונת אומן אמר:
מתאהב על ידך אמר:
אני ממש משתגע מהכמויות האינסופיות של כל המשפטים בסליחות שאנחנו מוכנים לומר אותם בלה"ק תוך כדי שמתנדנדים בדבקות, אבל לא נעיז להגיד אותם באמת וברצינות לפני ה' בעברית פשוטה.

מחברי הסליחות תיארו בעיניים רטובות את העובדות היבשות היומיומיות שהגויים פשוט רוצחים אותם ובוזזים את חנויותיהם ואונסים וכו' ומחוקקים איסור קניית בתים ושדות, ומעבידים אותם חינם + מכות, וחוטפים ילדים לכנסיות, ומעלילים על דם במצות ועל מה לא והכמרים מסיתים את ההמון לפרוע בהם.

מישהו מהם היה מעלה בדעתו שיבוא יום שעם מדושני עונג יקנחו את סעודתם הבשרית ויעיזו להתחצף ככה לקב"ה ולהקריא בפניו ברבים רשימת טענות ותלונות כה מזעזעת כשאין להם מושג תחת איזה פרגול ומגלב היא נוצרה?

ועוד ימצאו תירוצים בלי בושה - למה זה עדיין נכון בזעיר דזעיר אנפין...

דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, לא יכון! לא יכון! לא! ומה לגבי דובר חוצפות ותלונות שווא.

והכי גרוע זה להגיד סליחות בקול!
ובביכורים הוא אומר "וענית ואמרת לפני ה' אלקיך" בקול רם לומר שאינך כפוי טובה.
אז מה בדיוק אתה טוען? שעלינו להפסיק לומר סליחות? להחליף אותם?
לא יודע. 
אולי למסור מודעה לפני כל שקר ותלונה וקינטור ותרעומת שבאים להגיד.
נניח בערך כך: 
"רבוש"ע גלוי וידוע לפניך שבסה"כ אני אומר במרוצה כל מה שכתוב כדי לא לשנות מהנהוג, ויה"ר מלפניך ה' אלוקי שלא תתייחס לזה ברצינות כי גם אני לא..." 
כשרואים לאן אתה מגיע, 
מבינים כמה גדולים דברי חכמינו שאמרו:
מנעו בניכם מן ההגיון!
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מה לעשות
הרב @מתאהב על ידך כתב כאן את האמת בכנות ובפשטות משכנעת

אני לא בא לענות תשובה לטענתו אלא לתאר עובדות מה נוהג עם ישראל
המציאות היא שהתקבל שלא נוגעים בפיוטי התפילה
וכשאנו אומרים את הפיוטים איננו מתכוונים דווקא למילים כפשוטם
אלא לעיקרון שאנו בגלות והיהדות מושפלת עד שאול תחתיה.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
מישהו מהם היה מעלה בדעתו שיבוא יום שעם מדושני עונג יקנחו את סעודתם הבשרית ויעיזו להתחצף ככה לקב"ה ולהקריא בפניו ברבים רשימת טענות ותלונות כה מזעזעת כשאין להם מושג תחת איזה פרגול ומגלב היא נוצרה?

דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, לא יכון! לא יכון! לא! ומה לגבי דובר חוצפות ותלונות שווא.

לכתוב שבאמירת הסליחות של רבותינו מתחצפים להקב''ה, 
שרבותינו הראשונים לא העלו בדעתם שיאמרום במצבים פחות מעיקים,
שמי שאומר סליחות נכשל ב''חוצפות ותלונות שוא'',
וכל זה לא בתורת שאלה ובקשת הסבר אלא כקביעת עובדה,

מי שכותב משפטים כאלו, מריח ריח מינות.
נקודה.

ועל מינות לא עונים תשובה,
אלא מכינים סיר עם צואה רותחת.

אח''כ אפשר ביישוב הדעת לשאול כענין ולהשיב כהלכה.
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אמונת אומן אמר:
מישהו מהם היה מעלה בדעתו שיבוא יום שעם מדושני עונג יקנחו את סעודתם הבשרית ויעיזו להתחצף ככה לקב"ה ולהקריא בפניו ברבים רשימת טענות ותלונות כה מזעזעת כשאין להם מושג תחת איזה פרגול ומגלב היא נוצרה?

דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, לא יכון! לא יכון! לא! ומה לגבי דובר חוצפות ותלונות שווא.

לכתוב שבאמירת הסליחות של רבותינו מתחצפים להקב''ה, 
שרבותינו הראשונים לא העלו בדעתם שיאמרום במצבים פחות מעיקים,
שמי שאומר סליחות נכשל ב''חוצפות ותלונות שוא'',
וכל זה לא בתורת שאלה ובקשת הסבר אלא כקביעת עובדה,

מי שכותב משפטים כאלו, מריח ריח מינות.
נקודה.

ועל מינות לא עונים תשובה,
אלא מכינים סיר עם צואה רותחת.

אח''כ אפשר ביישוב הדעת לשאול כענין ולהשיב כהלכה.
כאבך מובן,
אבל הנחת היסוד שרבותינו הראשונים קבעו את הסליחות כנוסח שיש לאמרו
בכל מצב ובכל זמן לדעתי היא שגויה ובוודאי חסרת ביסוס,
להיפך, מעולם לא תוקן נוסח, אלא במצבם בגלות, שהיה מצב יציב, מתמשך, לאורך מאות שנים היה פשוט שזו הצורה הראויה, אבל כאשר השתנו התנאים מן היסוד, מהיכ"ת להניח שהם היו קובעים זאת גם כעת.
להיפך, אני חושב שבצורה הזו אנו בעצם מבקשים למנוע מהם לקבוע כל נוסח שהוא, כי אם הם היו אמורים לחשבן שמעתה ועד עולם יאמרו כן אף שיתשנו המצבים מהותית, הם לא היו מתקנים נוסח כזה, שהוא כולו זמני ותלוי מצב. וכמו שהוכיחו, שחכמי הספרדים נוסחם שונה, הרי לנו שהכל הוא תלוי זמן ומצב.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אפשר ליישב את המועקה קצת

זכור לי שהמביט מסביר איך יתכן שדווקא בדור אחרון תבוא הגאולה
והוא כותב שהמצוות של עמ"י הועילו ותיקנו וכל דור מתקן עוד קצת וכו

הסבל והייסורים הרדיפות והשמדות של עמ"י בכל הגלות לא נעלמו
הם צבורים ומונחים

ויהוו חלק מהתיקון

גם בזמן שתיקנו את פיוטי הסליחות היו תקופות טובות יותר ופחות

היהודי לא מתפלל על צרותיו לבד
אלא על צרות האומה
ומבקש את תיקונה של האומה

וממילא ודאי אנו יכולים לעמוד ולבכות על כל הסבל שעמ"י עבר (ועובר בפנים אחרות המחלה הנוראה למשל רח"ל)
ולבקש שהעולם יגיע לתיקונו בב"א
 
כבוד @מתאהב על ידך,

איך תפרנס את זה ש(מן הסתם, ללא ספק) גם רבינו הגאון מוילנא אמר את הסליחה שאמרנו אתמול בלילה/היום בבוקר "יבוזו יבזו ידידיך יכנום כלבים טפש ונבל כומר תער הגלבים" שמכוונת כנגד רדיפות הכמרים הנוצרים וחירופם את ישראל, מה שהשתנה מאוד במאות השנים שחלפו בין תקופת כתיבת סליחות אלו בשיא ימי הביניים לתקופת הגר"א שקרנה של הדת (באירופה כמובן, הנוצרית) והדומיננטיות שלה שקעו ללא השוואה?
אפשר כמובן לדחוק ולהתעקש, שסו"ס גם אז היתה השפעה מסוימת לנצרות וכו', (אולי כל כלל ישראל כיוון אז על הכומר רספוטין יועצו של הצאר ניקולאי, מי יודע?), אבל בזה כולם יסכימו שאם הסליחות היו נכתבות מחדש בימי הגר"א היו נכתבות בצורה שונה ובהדגשים אחרים, ועם כל זה אמרום, ו(לכאורה) אף לא אמרום בקרעכץ של "עם כל זה אמרום", אלא לכתחילה.

על פניו מסתבר, שכיון שטרם נגאלנו מגלות אדום, וחומר גלות זו הלא מגיע עד לרמת הרדיפות שאנו אומרים בסליחות כפי שאירעו לאבותינו, שפיר יש לנו להתמרמר על גלותנו ואף בסגנון כזה, ויתירה מכך, כפי שביארו היטב הרבנים @יעקב שלם ו@הולך ללמוד, המכוון בבקשת הפדות מהצרות היא על הגאולה השלימה שהיא היא השיבה האמיתית אליו יתברך, וע"ז הבטיחתנו תורה "והיה כי יבואו עליך כל הדברים האלה הברכה והקללה וכו' ושבת עד ה' אלקיך וכו' ושב ה' אלקיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך", ובסליחות גופייהו מזכירים את פסוקים אלו ומתחננים לקיומם, לכן אין כ"כ נפק"מ במצבנו הרגעי (אפי' נחשבהו לא כמצב רגעי שעלול להתהפך בחזרה לגמרי לחשכת ימי הביניים, אלא כמצב קבוע בעז"ה אתחלתא דגאולה שהבטיחנו הקב"ה עליה, ובלא ליצור קונוטציה לרואים בשלטון העכשוי אתחלתא דגאולה, כוונתי לשיבת ישראל לארצם והמסתעף), כי סו"ס כל עוד לא נגאלנו ועיקר עדיין חסר לחלוטין מן הספר, בודאי לא אהני לנו צדדים טכניים של הגאולה שהתחילו להתממש, ויש לנו להתחנן לגאולתנו לא פחות מבדורות קדמונים (וכנראה הרבה יותר).
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
אני ממש משתגע מהכמויות האינסופיות של כל המשפטים בסליחות שאנחנו מוכנים לומר אותם בלה"ק תוך כדי שמתנדנדים בדבקות, אבל לא נעיז להגיד אותם באמת וברצינות לפני ה' בעברית פשוטה.

מחברי הסליחות תיארו בעיניים רטובות את העובדות היבשות היומיומיות שהגויים פשוט רוצחים אותם ובוזזים את חנויותיהם ואונסים וכו' ומחוקקים איסור קניית בתים ושדות, ומעבידים אותם חינם + מכות, וחוטפים ילדים לכנסיות, ומעלילים על דם במצות ועל מה לא והכמרים מסיתים את ההמון לפרוע בהם.

מישהו מהם היה מעלה בדעתו שיבוא יום שעם מדושני עונג יקנחו את סעודתם הבשרית ויעיזו להתחצף ככה לקב"ה ולהקריא בפניו ברבים רשימת טענות ותלונות כה מזעזעת כשאין להם מושג תחת איזה פרגול ומגלב היא נוצרה?

ועוד ימצאו תירוצים בלי בושה - למה זה עדיין נכון בזעיר דזעיר אנפין...

דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, לא יכון! לא יכון! לא! ומה לגבי דובר חוצפות ותלונות שווא.

והכי גרוע זה להגיד סליחות בקול!
ובביכורים הוא אומר "וענית ואמרת לפני ה' אלקיך" בקול רם לומר שאינך כפוי טובה.

רק בסליחות מצאת את ה'מחוצפים'?
בכל תפילה אתה לא משתגע לראות 'תימהונים' שמתנדנדים בדבקות?
בקלות אפשר להכניס את כל המתפללים להגדרתך של דובר שקרים, חלילה!
הרב מתאהב, אפשר להבין את התסכול שלך כשאתה רואה משהו שקרי.
אך אני רוצה לשאול אותך,
כשאתה רואה את הילד שלך מברך ברכת המזון לכאורה ללא שום כוונה, אתה רווה נחת ממנו?
רחמנא ליבא בעי, המתנדנד הוא לא מתחצף, הוא 'אומר' תפילה שקבעו לו ונהרא נהרא ופשטיה בענין הזה,
המתנדנד הוא לא שונה מהילד שלך שעושה פעולה חיצונית, אך עם זכות פנימית.
 
 

חזק חזק

משתמש רגיל
שמא יש להפריד בין התשובה הוידוי וכו' שצריך כל יחיד לעשות במשך ימי הרחמים, לבין הסליחות, מאן יימר שענינם אחד.
בקשות הסליחות ענינם ריצוי ובקשת רחמים, כדי לזכות -גם- לפנים משורת הדין, ולצורך זה אנו מזכירים את סאת צרותיהם וטלטוליהם המרובים של עמנו גולה אחר גולה, ומתעוררים רחמי הקב"ה על נחלתו, כמו כן אנו מדגישים עוצם חיבת הקב"ה אלינו וגודל הריחוק שנוצר ע"י הגלות וגרורותיו, ואיך שאף על פי שעברנו מה שעברנו עדיין מי כעמך ישראל לא ככל העמים בית ישראל, הם המחזיקים העולם בקיום תורתו ומצותיו באהבה ויראה.
נמצא שבודאי צריך לשוב אליו באמת ע"י וידוי חרטה עזיבת החטא וכו', אבל הריצוי נוצר דוקא על ידי הבעת עניני הגלות וכבודם של ישראל בניו של הקב"ה אשר מושפל בעמים, ועל ידי בקשת מתנת חינם בזכות אבותינו, ולצורך זה קבעו את ה'סליחות'.
וכאשר מצאנו בראש השנה שאין מתעסקים חטאים וכו' כידוע, אלא אדרבה על ידי המלכת הקב"ה עלינו והזכרת שפלות כבוד ישראל וגודל הצפיה וההשתוקקות שידע כל פעול ושכל בני בשר יקראו בשמו, דוקא על ידי כן קבעו לנו נוסח התפילה שנצא בדימוס ביום זה, ועדיין אין כאן משום תחליף לתשובה וכו'.
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
מתאהב על ידך אמר:
הייתי כותב את מה שקורה עכשיו.
למשל הייתי מקונן על כך שאין לנו מספיק כסף כדי לפעול להחזיר את כל היהודים בתשובה.
או על ההתבוללות באמריקה.
או גם על הקשיים הגשמיים הכלכליים והנפשיים שיש להרבה יהודים.

והייתי מסיים: נחנו פשענו ומרינו, אתה כן סלחת!
ואף שבכל זאת שמך >כן< שכחנו והתבוללנו - אתה לא שכחתנו וקיימת בנו "והיטיבך והרבך מאבותיך"...
להזכיר עוד כמה בעיות?
רוב ישראל בארץ ישראל הינם חוטאים ורבים מהם מחטיאים, וישנם גורמים עוינים שלוחמים בכל דרך להשליט עליהם רוח טומאה מכל סוג שהיא ולערטלם מכל ערך ושייכות לקדושה (לי זה מזכיר מבחינת חומר המלחמה על הרוחניות, את חומרת המלחמות על הגופות בדורות עברו).
כמעט לא שייך להסתובב בעולם בלא לעבור על רצון ה', הן מחמת ראיות האסורות ודעות הכוזבות, והן מחמת חוסר התחשבות בהמון צרכים הלכתיים (רק לדוגמא: בבתי חולים).
גורמים רבי השפעה ועתירי ממון לוחמים בכל דרך להמעיט את תופשי התורה והמדקדקים במצוות, ולוחמים בכל דרך על כך, במקל ובגזר.
טומאת האינטרנט, שהשטן מפיל בה חללים רבים ועצומים, והמון לקויי גוף רוח ונפש לאין סוף, גם בארץ ישראל.


עזה תקוותי כי כשיסלח ה' סליחה גמורה לעמו, נזכה לשפיכת רוח ה' כל בשר ולארץ אשר מלאה דעת את ה' כמים לים מכסים, ולשמוע שנית את המקווה לנו כי יאמר האלוהים 'להיות לכם לאלוהים אני ה' אלוהיכם', וכמו כן יודע אני כי מחמת שפשענו ומרינו לא זכינו לכל זה. 
על כן בלב שקט אני אומר 'נחנו פשענו ומרינו, אתה לא סלחת'! 

ועדיין אם אנו קוראים בשמו של הקדוש ברוך הוא והוא תקותינו, וכל שאיפתנו ומאמצינו לעשות רצונו,  אני מרגיש בנח לומר 'ובכל זאת שמך לא שכחנו' (מעולם היו כאלה בעמ"י ששכחו גם שכחו וזה לא מנע מאלה שלא שכחו לומר זאת). 
כמו כן תקוותי שייטיב לנו ה' וירבנו יותר מאשר היטיב אבותינו הראשונים בימי טובתם ולא בימי גלותם.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני לא רואה צורך ליישב שום דבר,
שכחתם שהיתה שואה שאבותינו עוד חשו על בשרם את הנוראות שבצרות?
שהעמידה בצל את כל אימי ימי הביניים?
כדי שנהיה 'זכאים' להזכיר את זה זה צריך לקרות כל עשרים שנה חלילה וחס?

האם הראשונים שכתבו את סליחותיהם התכוונו שיאמרום רק באותה שנה שאירעו הצרות, וחמש שנים אח"כ כאשר 'יאכלו ארוחה בשרית' יפסיקו לאומרם?

ואם מישהו קצר זיכרון עד כדי כך, אז הטבח בקהילת בני תורה, לא מספיק?
האם אין ברגע זה יהודים בתימן שחיים באימת מוות עקב יהדותם? 
האם שכחתם שיש מדינה שהיא קרובה להיות מעצמה, שכל משאביה מופנים להשמידנו מתחת השמים? 
שיש לה שלוחות בכל גבולות ארצנו ואנו זקוקים לניסים גלויים כדי לשרוד? 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אני לא רואה צורך ליישב שום דבר,
שכחתם שהיתה שואה שאבותינו עוד חשו על בשרם את הנוראות שבצרות?
שהעמידה בצל את כל אימי ימי הביניים?
כדי שנהיה 'זכאים' להזכיר את זה זה צריך לקרות כל עשרים שנה חלילה וחס?

האם הראשונים שכתבו את סליחותיהם התכוונו שיאמרום רק באותה שנה שאירעו הצרות, וחמש שנים אח"כ כאשר 'יאכלו ארוחה בשרית' יפסיקו לאומרם?

ואם מישהו קצר זיכרון עד כדי כך, אז הטבח בקהילת בני תורה, לא מספיק?
האם אין ברגע זה יהודים בתימן שחיים באימת מוות עקב יהדותם? 
האם שכחתם שיש מדינה שהיא קרובה להיות מעצמה, שכל משאביה מופנים להשמידנו מתחת השמים? 
שיש לה שלוחות בכל גבולות ארצנו ואנו זקוקים לניסים גלויים כדי לשרוד? 
זה סוג חדש של צרות
גם בימי דוד יכלו לקונן ולילל על הטבח שערכו הפלשתים והעמלקים ועוד כמה אומות. 
אנחנו אכן במצב שאין לנו בטחון מספיק בצה"ל...
ושלוותנו המופלאה נובעת מכך ששוב ושוב מתברר שרק הקב"ה מצילנו פעם אחר פעם. 
אז מה רע לבטוח בו?
למה צריך להתלונן על מה שהאיראנים רוצים כשתכל'ס כל אלו שבאו לפניהם חטפו מכות בניסים ובכל פעם הרגשנו שוב שאבא איתנו. 

נ. ב. כי ימצא חלל באדמה פרט למצוי = בעיר ספר, ששם תמיד היו גופות של יהודים מצויות, עד כדי כך שיצאו למלחמה בשבת בכל פעם שבדואי בא לגנוב קצת תבן וקש. 
מהיכ"ת שנבכה למה מצבנו לא יותר טוב מבחינה בטחונית מכל מלכי ישראל ויהודה? 
ובכלל, מי אמר שזה ככה? 
​​​​​​
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
מתאהב על ידך אמר:
אמונת אומן אמר:
אני לא רואה צורך ליישב שום דבר,
שכחתם שהיתה שואה שאבותינו עוד חשו על בשרם את הנוראות שבצרות?
שהעמידה בצל את כל אימי ימי הביניים?
כדי שנהיה 'זכאים' להזכיר את זה זה צריך לקרות כל עשרים שנה חלילה וחס?

האם הראשונים שכתבו את סליחותיהם התכוונו שיאמרום רק באותה שנה שאירעו הצרות, וחמש שנים אח"כ כאשר 'יאכלו ארוחה בשרית' יפסיקו לאומרם?

ואם מישהו קצר זיכרון עד כדי כך, אז הטבח בקהילת בני תורה, לא מספיק?
האם אין ברגע זה יהודים בתימן שחיים באימת מוות עקב יהדותם? 
האם שכחתם שיש מדינה שהיא קרובה להיות מעצמה, שכל משאביה מופנים להשמידנו מתחת השמים? 
שיש לה שלוחות בכל גבולות ארצנו ואנו זקוקים לניסים גלויים כדי לשרוד? 
זה סוג חדש של צרות
גם בימי דוד יכלו לקונן ולילל על הטבח שערכו הפלשתים והעמלקים ועוד כמה אומות. 
אנחנו אכן במצב שאין לנו בטחון מספיק בצה"ל...
ושלוותנו המופלאה נובעת מכך ששוב ושוב מתברר שרק הקב"ה מצילנו פעם אחר פעם. 
אז מה רע לבטוח בו?
למה צריך להתלונן על מה שהאיראנים רוצים כשתכל'ס כל אלו שבאו לפניהם חטפו מכות בניסים ובכל פעם הרגשנו שוב שאבא איתנו. 

נ. ב. כי ימצא חלל באדמה פרט למצוי = בעיר ספר, ששם תמיד היו גופות של יהודים מצויות, עד כדי כך שיצאו למלחמה בשבת בכל פעם שבדואי בא לגנוב קצת תבן וקש. 
מהיכ"ת שנבכה למה מצבנו לא יותר טוב מבחינה בטחונית מכל מלכי ישראל ויהודה? 
ובכלל, מי אמר שזה ככה? 
​​​​​​
תשובתי היתה מיועדת למי שמחפש תשובות.
לא למי שרואה באומר סליחות 'דובר שקרים' חלילה. 
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ידוע ומפורסם שכשהגאון הצדיק רבי שלום שבדרון זצוק"ל היה מתפלל רבות בשנים כש"ץ בימים הנוראים, כשפתח בתפילת "הנני העני ממעש" הוא דילג על המילים "נרעש ונפחד מפחד יושב תהילות ישראל", והוא הסביר את עצמו באמרו "וכי אני בכלל נרעש?? וכי אני באמת נפחד" איזה נרעש??!!, איזה נפחד?! ביקשו ממני להיות חזן אז אני חזן!"
אבל מה שלא כל כך מפורסם הוא שבשנים שאחריו, כשכבר הגר"ש לא היה ש"ץ, וניגש ש"ץ אחר במקומו, וגם הוא נהג כמנהג ר' שלום ודילג על המילים הנ"ל, ניגש אליו אחד מראשי הישיבה ואמר לו "ר' שלום - עם מידת האמת הטהור שלו, ומידת ענוותנותו האמיתית, וגודל מעלתו וקדושתו - ראוי לו להחליט שהוא רוצה לדלג על חלק מהנוסח הקבוע שנקבע ע"י הקדמונים, אבל אתה תתפלל כמו שכתוב במחזור!"
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ידוע ומפורסם שכשהגאון הצדיק רבי שלום שבדרון זצוק"ל היה מתפלל רבות בשנים כש"ץ בימים הנוראים, כשפתח בתפילת "הנני העני ממעש" הוא דילג על המילים "נרעש ונפחד מפחד יושב תהילות ישראל", והוא הסביר את עצמו באמרו "וכי אני בכלל נרעש?? וכי אני באמת נפחד" איזה נרעש??!!, איזה נפחד?! ביקשו ממני להיות חזן אז אני חזן!"
אבל מה שלא כל כך מפורסם הוא שבשנים שאחריו, כשכבר הגר"ש לא היה ש"ץ, וניגש ש"ץ אחר במקומו, וגם הוא נהג כמנהג ר' שלום ודילג על המילים הנ"ל, ניגש אליו אחד מראשי הישיבה ואמר לו "ר' שלום - עם מידת האמת הטהור שלו, ומידת ענוותנותו האמיתית, וגודל מעלתו וקדושתו - ראוי לו להחליט שהוא רוצה לדלג על חלק מהנוסח הקבוע שנקבע ע"י הקדמונים, אבל אתה תתפלל כמו שכתוב במחזור!"
אולי אותו ראש ישיבה לא היה מספיק חזק במידת האמת... 
בפוסקים רואים שוב ושוב הוראות ברורות להימנע מדובר שקרים. 

אמנם יש לימוד זכות גדול שגם הקב"ה יודע שלא מתכוונים כלום רק להגיד כל מה שכתוב כדי לא לשנות מהמנהג. 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
קשה שלא להיזכר בצדקותם של הרפורמים ובהקפדתם להמנע מה'שקרים' ביקום פורקן...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
אולי אותו ראש ישיבה לא היה מספיק חזק במידת האמת... 
בפוסקים רואים שוב ושוב הוראות ברורות להימנע מדובר שקרים.
איפה יש שוב ושוב הוראות ברורות לשנות נוסח תפילה קבועה בגלל סיבה זו?

ולדעתך אמורים כמעט בכל בתי הכנסת לדלג על "נרעש ונפחד מפחד יושב תהילות ישראל"??
 

רימון

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מתאהב על ידך אמר:
אולי אותו ראש ישיבה לא היה מספיק חזק במידת האמת... 
בפוסקים רואים שוב ושוב הוראות ברורות להימנע מדובר שקרים.
איפה יש שוב ושוב הוראות ברורות לשנות נוסח תפילה קבועה בגלל סיבה זו?

ולדעתך אמורים כמעט בכל בתי הכנסת לדלג על "נרעש ונפחד מפחד יושב תהילות ישראל"??
איני יודע אם יש לבטל ה"נרעש ונפחד", אבל כל היהי רצון של שליח ציבור ממש צורם לי מאוד מאוד. שהוא עומד ומכריז בקול רם איך הוא אינו ראוי, אבל עושה את זה בדיוק כמו הנוסח... עם חזנות... היש דבר חסר משמעות יותר מזה????
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
רימון אמר:
יושב אוהלים אמר:
מתאהב על ידך אמר:
אולי אותו ראש ישיבה לא היה מספיק חזק במידת האמת... 
בפוסקים רואים שוב ושוב הוראות ברורות להימנע מדובר שקרים.
איפה יש שוב ושוב הוראות ברורות לשנות נוסח תפילה קבועה בגלל סיבה זו?

ולדעתך אמורים כמעט בכל בתי הכנסת לדלג על "נרעש ונפחד מפחד יושב תהילות ישראל"??
איני יודע אם יש לבטל ה"נרעש ונפחד", אבל כל היהי רצון של שליח ציבור ממש צורם לי מאוד מאוד. שהוא עומד ומכריז בקול רם איך הוא אינו ראוי, אבל עושה את זה בדיוק כמו הנוסח... עם חזנות... היש דבר חסר משמעות יותר מזה????
כל הדברים שהובאו הם ראיה חזקה מאוד שזהו כלל גדול בישראל -
לא משנים ממה שקבעו קדמונים!
רבותינו גדולי ישראל שבכל הדורות לא הורו לשנות נוסחאות התפילה ואף שגם הם בודאי חשבו על כל הרעיונות והקושיות והתמיהות שהעלת.
ורבותינו גדולי ישראל הם שמוסרים את התורה של כל דור ודור, ולא אנחנו, כמה שזה יראה לנו תמוה!
ל  א     מ   ש   נ   י   ם    ע ל    ד  ע  ת    ע  צ  מ  נ  ו !  !  !
ח  ד  ש    א  ס  ו  ר     מ   ן    ה  ת   ו  ר  ה   ב  כ  ל    מ  ק  ו  ם ! ! ! 

 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
לא הבנתי מה פלא.
בדיוק כפי שצריך ר"ה להיותו חלק מעשי"ת, שבכדי לשוב צריך לדעת במי פגע, על כן צריך את דברי השבח מתחילה.
ובדיוק כפי שצריך להתפלל לקב"ה על צרכיו האישיים בכדי להתקרב אליו, כך צריך להתפלל על אורך הגלות, שבכך מתבטלים אליו, ויודעים שהכל מאיתו.
ומכאן ומתוך כך באה ההבנה וההכרה במי פגע, וממי יש לו לבקש סליחה.
 
חלק עליון תַחתִית