אני מברך. וכמבואר במ"ב וכדעת רוב הפוסקים (האשכנזים עכ"פ).יעקב שלם אמר:נפסק להלכה ללא חולק שעל בגד חדש מברכים שהחיינו ומלביש ערומים
מסקר קצר שעשיתי רוב העולם לא מברך מלביש ערומים (גם על בגדים חשובים שמברכים עליהם שהחיינו)
האם גם אתה לא מברך? למה?
קדמא ואזלא אמר:סדר ברכת הנהנין
הגר"ז- שו"ע הרב.יעקב שלם אמר:קדמא ואזלא אמר:סדר ברכת הנהנין
מי הרב
האם הוא סתם עשה שטות בכך שהתעלם מהרעיון שלך בבואו לחלוק על המנהגים וההנהגות שלפניו?דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:כל מה שהמשנ"ב הוא 'הפוסק' זה כי התקבל ספרו בעם ישראל, והיכן שלא התקבל הולכים אחרי המנהג.
הוא לא טען שכל מקום שהמשנ"ב פוסק שלא כמנהג שהיה אז אין הלכה כמוהומתאהב על ידך אמר:האם הוא סתם עשה שטות בכך שהתעלם מהרעיון שלך בבואו לחלוק על המנהגים וההנהגות שלפניו?דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:כל מה שהמשנ"ב הוא 'הפוסק' זה כי התקבל ספרו בעם ישראל, והיכן שלא התקבל הולכים אחרי המנהג.
הרי לדבריך היה צריך לומר לעצמו שגם אם מוכח מהפוסקים או מהסוגיה כך וכך, העיקר מה העוילם עושה.
איכא מאן דאמר אמר:הוא לא טען שכל מקום שהמשנ"ב פוסק שלא כמנהג שהיה אז אין הלכה כמוהומתאהב על ידך אמר:האם הוא סתם עשה שטות בכך שהתעלם מהרעיון שלך בבואו לחלוק על המנהגים וההנהגות שלפניו?דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:כל מה שהמשנ"ב הוא 'הפוסק' זה כי התקבל ספרו בעם ישראל, והיכן שלא התקבל הולכים אחרי המנהג.
הרי לדבריך היה צריך לומר לעצמו שגם אם מוכח מהפוסקים או מהסוגיה כך וכך, העיקר מה העוילם עושה.
אלא התייחס למקום בו היום נוהגים שלא כמוהו
שמעתי פעם טענה שהמשנ"ב התקבל בכל עם ישראל וכיצד אנו מעיזים לעשות שלא כמוהו דברים מסויימים
ועל זה הוא ענה שכל מה שקיבלו את המשנ"ב זה מנהג, ויש דברים בהם נהגו אחרת מדבריו
דרך אגב אצל הספרדים יש מושג כזה "מנהג קדום נגד מרן"
זהו חיבור נפרד מהשו"ע שלו, ונחשב לפסקי הסידורקדמא ואזלא אמר:הגר"ז- שו"ע הרב.יעקב שלם אמר:קדמא ואזלא אמר:סדר ברכת הנהנין
מי הרב
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/4637606
אני לא מברך, על פי דעת אדמו"ר הזקןיעקב שלם אמר:נפסק להלכה ללא חולק שעל בגד חדש מברכים שהחיינו ומלביש ערומים
מסקר קצר שעשיתי רוב העולם לא מברך מלביש ערומים (גם על בגדים חשובים שמברכים עליהם שהחיינו)
האם גם אתה לא מברך? למה?
באותו עניין זכור לי שכשהייתי ילד, יצא לי שאני צריך לברך שהחיינו בראיית פני אחי הגדול הנשוי האהוב, שהגיע לשבת לבית הורי לאחר למעלה משלושים יום.מתאהב על ידך אמר:ועל הדרך - גם זכה הכותב להעביר מסר בין השיטין שגם אחרי אלפיים שנות מנהגים וגלויות וטלטולים והתפתחויות - אנו עדיין כפופים לחלוטין לרבותינו חכמי התלמוד.
ומ"מ המברך בכונה לא הפסיד גם לדעת הגר"נ קופשיץאיכא מאן דאמר אמר:באותו עניין זכור לי שכשהייתי ילד, יצא לי שאני צריך לברך שהחיינו בראיית פני אחי הגדול הנשוי האהוב, שהגיע לשבת לבית הורי לאחר למעלה משלושים יום.מתאהב על ידך אמר:ועל הדרך - גם זכה הכותב להעביר מסר בין השיטין שגם אחרי אלפיים שנות מנהגים וגלויות וטלטולים והתפתחויות - אנו עדיין כפופים לחלוטין לרבותינו חכמי התלמוד.
כמובן שלא נשאתי פלאפון ובמהלך כל החודש לא שוחחתי עם אחי בטלפון
לפני שהוא הגיע לשבת, נכנסתי אל הגר"נ קופשיץ שליט"א ושאלתיהו על כך
תשובתו הדהימה אותי: "היום לא נוהגים לברך".
לא ויתרתי בקלות ושאלתי שוב: הרי מבואר בהלכה שצריך לברך, ומהו המנהג הזה?
ענה לי הגר"נ שוב במאור פנים" "המנהג הוא שלא מברכים את הברכות האלה"
עד כאן המעשה.
איכא מאן דאמר אמר:באותו עניין זכור לי שכשהייתי ילד, יצא לי שאני צריך לברך שהחיינו בראיית פני אחי הגדול הנשוי האהוב, שהגיע לשבת לבית הורי לאחר למעלה משלושים יום.מתאהב על ידך אמר:ועל הדרך - גם זכה הכותב להעביר מסר בין השיטין שגם אחרי אלפיים שנות מנהגים וגלויות וטלטולים והתפתחויות - אנו עדיין כפופים לחלוטין לרבותינו חכמי התלמוד.
כמובן שלא נשאתי פלאפון ובמהלך כל החודש לא שוחחתי עם אחי בטלפון
לפני שהוא הגיע לשבת, נכנסתי אל הגר"נ קופשיץ שליט"א ושאלתיהו על כך
תשובתו הדהימה אותי: "היום לא נוהגים לברך".
לא ויתרתי בקלות ושאלתי שוב: הרי מבואר בהלכה שצריך לברך, ומהו המנהג הזה?
ענה לי הגר"נ שוב במאור פנים" "המנהג הוא שלא מברכים את הברכות האלה"
עד כאן המעשה.
דבש לפי אמר:זקני זצ"ל
מן המפורסמות הוא שהמ''ב בעצמו לא שינה מהמנהג, גם בכו"כ עניינים הסותרים להלכה שפסק בספרו,מתאהב על ידך אמר:איכא מאן דאמר אמר:הוא לא טען שכל מקום שהמשנ"ב פוסק שלא כמנהג שהיה אז אין הלכה כמוהומתאהב על ידך אמר:האם הוא סתם עשה שטות בכך שהתעלם מהרעיון שלך בבואו לחלוק על המנהגים וההנהגות שלפניו?
הרי לדבריך היה צריך לומר לעצמו שגם אם מוכח מהפוסקים או מהסוגיה כך וכך, העיקר מה העוילם עושה.
אלא התייחס למקום בו היום נוהגים שלא כמוהו
שמעתי פעם טענה שהמשנ"ב התקבל בכל עם ישראל וכיצד אנו מעיזים לעשות שלא כמוהו דברים מסויימים
ועל זה הוא ענה שכל מה שקיבלו את המשנ"ב זה מנהג, ויש דברים בהם נהגו אחרת מדבריו
דרך אגב אצל הספרדים יש מושג כזה "מנהג קדום נגד מרן"
אני רואה שלא הסברתי עצמי כראוי.
כמו שהמ"ב (בצעירותו) יכל לעורר באומץ על הנהגה/מנהג של טעות ושכחת ההלכה וברבות הימים הוא אף הצליח לגרום בזה לאנשים לקום ולשנות את המנהג העתיק שלהם [לפעמים כבר בחייו ולפעמים רק אחרי מותו].
בדיוק כך פותח האשכול יכול גם הוא לצעוד בדרכו של המ"ב ושאר פוסקים ולהזכיר לנו כל דבר שאולי שכחנו ואפשר עוד לתקן.
ועל הדרך - גם זכה הכותב להעביר מסר בין השיטין שגם אחרי אלפיים שנות מנהגים וגלויות וטלטולים והתפתחויות - אנו עדיין כפופים לחלוטין לרבותינו חכמי התלמוד.
(וכבר האריך בזה רעק"א בתשובה שח"ו לשנות וכו' וכו' והעיקר העיקרים הוא לא לזוז כמלא נימא ממשמעות התלמוד).
שלמהיצחק אמר:שאלו את פוסק הדור ורשכבה"ג הג"ר משה פיינשטיין: "האם מנהגינו לברך מלביש ערומים על בגד חדש, וענה שכן וכך הוא נוהג (מסורת משה ח"ב אות עז וח"ג - שכחתי באיזה עמוד)
לעניין האם יש לברך שהחיינו או מלביש ערומים ראשון נחלקו גדולי פסוקי אשכנז המ"ב והערוך השולחן, והגרמ"פ (שם) נהג כערוך השולחן.