כל ישראל בני ישרים הם

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
ראיתי ברד"ק שופטים ה,ג שכתב: שמעו מלכים - מלכי הארץ וי"מ כנגד ישראל אמר כענין שאמרו כל ישראל בני ישרים הם: .

וחפשתי היכן אמרו דבר זה ולא מצאתי.
אולם מה שכן מצאתי, א', לשון ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק קדושת שבת מאמר א: "וכל ישראל בני ישרים הם בני שלושה אבות הרמוזים בראשי תיבות מל"ך".

ועוד מצאתי ב'תורת חיים' בבא מציעא דף קיג עמוד ב:
"כל ישראל בני ישרים הן. בני אברהם יצחק ויעקב שהיו ישרים כדמוכחי קראי". ונראה שגרס כן בגמרא.
אולם בגמ' לפנינו שם הלשון הוא: 'כל ישראל בני מלכים הם', וזה אכן ממין הענין המדובר שם, ואין ברור לי מה שייך לסוגיא שם הגירסא 'בני ישרים הם'.
וכנראה הכונה שכיון שבנ"י הם בני ישרים דהיינו האבות, לכן נקראו בני מלכים.

אשמח אם יש למישהו מקורות נוספים לגירסא זו.

@אבר כיונה
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
ראה רד"ק דפוס ראשון (שונצינו רמ"ו, נמצא באוצר החכמה בשם "נביאים ראשונים עם פירוש רד"ק") עמ' 49 באוצה"ח, שכתוב שם 'כל ישראל בני מלכים הם'.

וכך גם הדפיסו במקראות גדולות הכתר (הוצ' ראובן מס).

וגם בתורת חיים דפוס ראשון כתוב 'מלכים' בשתי הפעמים, דהיינו:
כל ישראל בני מלכים הן. בני אברהם יצחק ויעקב שהיו מלכים כדמוכחי קראי.
עמ' 180 באוצה"ח. גם אם אין לך אוצה"ח אתה יכול לפתוח את הספר ולעשות 'חיפוש בספר הנוכחי'. תכתוב 'מלכים' ותראה.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבר כיונה אמר:
ראה רד"ק דפוס ראשון (שונצינו רמ"ו, נמצא באוצר החכמה בשם "נביאים ראשונים עם פירוש רד"ק") עמ' 49 באוצה"ח, שכתוב שם 'כל ישראל בני מלכים הם'.

וכך גם הדפיסו במקראות גדולות הכתר (הוצ' ראובן מס).

וגם בתורת חיים דפוס ראשון כתוב 'מלכים' בשתי הפעמים, דהיינו:
כל ישראל בני מלכים הן. בני אברהם יצחק ויעקב שהיו מלכים כדמוכחי קראי.
עמ' 180 באוצה"ח. גם אם אין לך אוצה"ח אתה יכול לפתוח את הספר ולעשות 'חיפוש בספר הנוכחי'. תכתוב 'מלכים' ותראה.
ייש"כ גדול.
ודוקא זה הופך להיות מסקרן יותר איך קרה שבשני המקורות הנ"ל יחד נהפכה הגירסא אח"כ ל'ישרים' ולמה, חוץ מזה שר"צ הכהן גם מביא נוסח זה וכנ"ל ? (והאמת, אולי גם אצל רצ"ה הגירסא הנכונה מלכים, שהרי הוא מסביר בהמשך שהם ר"ת מל"ך, וא"כ יותר גדלה התמיהה מי הפך את הגירסא בכל ג' מקומות הללו).
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
אולי גם אצל רצ"ה הגירסא הנכונה מלכים, שהרי הוא מסביר בהמשך שהם ר"ת מל"ך
ב'פרי צדיק - קדושת שבת' בהוצאת 'המרכז לעידוד מחקרים תורניים בישראל' הגרסא באמת היא 'מלכים', ועי' בהוצאת אור עציון הערה פט.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
איך קרה שבשני המקורות הנ"ל יחד נהפכה הגירסא אח"כ ל'ישרים' ולמה, חוץ מזה שר"צ הכהן גם מביא נוסח זה
גם בעוד כמה ספרים מצינו כן (חיפשתי באוצה"ח) ושיערתי שזה 'תיקון' של הצנזורה, ומצאתי שכן כתב בספר בית ארזים ה עמ' קכה (125) אות תשמ"ה וז"ל:
"דכל ישראל בני ישרים הם. הוא הגהות הרשעים אשר לא ימותו מות ישרים, וצ"ל דכל ישראל בני מלכים הם".
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
פותח הנושא
קשה להבין מה בדיוק הפריע להם במשפט הזה שבני מלכים הם, אבל לך תכנס לראש שלהם..
 
חלק עליון תַחתִית