רבי אפי' א שטעקן (סתם מקל פשוט) - או צדיק אמיתי

א אידיש קינד

משתמש ותיק
החסיד תר אחר רבי שידריכו דרך העולה בית קל, קרא ושנה בספרי רבוה"ק גדולי ומאורי החסידות, שא"א להתעלות כי אם ע"י רבי, שידריכנו בעבודת ה' ית', ועתה נפשו בשאלתו, מהי הדרך האמיתית, האם צריך להרחיק נדוד, לחפש ולברר, מיהו הצדיק האמת בדור הזה, או גם אם ימצא כל רבי, מדריך בעבודת ה', שיעלהו בעבודת ה' יסתפק בו ויכתירהו כתר לראשו?
 
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
פותח הנושא
והנה ישנם כמה דרכים שונות בזה, כמו שידוע רביה"ק היסוד העבודה התבטא פעם: הסיבה שאני רבי ולא מי ומי מהחסידים, לא כי אני יותר גדול מהם, אלא כי אני נשמה כוללת והם אין להם נשמה כוללת, הרי מכאן שהרי אינו בהכרח זה שהוא הצדיק הגדול ביותר, (כמובן שאין לנו השגה בגודל מדרגתו של קה"ק היסוד העבודה, אולם מהווארט הזה רואים את הדרך והיחס אל ה"רבי", וכן הווארט הידוע, סלונים או קרלין, אפי' אם עשרה אנשים יאמינו במקל פשוט הרי"ז ג"כ יוכל לעשות מופסים, וצריך להבין את הכוונה של הווארט הזה.
מצד שני מובא בסה"ק עירין קדישין מקדוש מישראל רוזין זיע"א על הא דבשעה שנפקדה שרה אימנו נפקדו עימה הרבה עקרות, ומסביר דהענין הוא שלא יתבטל הבחירה, שאם רק אברהם ושרה היו נפקדים בצורה זו לא היה שייך שימשיכו לכפור בה', ע"כ סיבב יהיה להם מקום לטעות. וממשיך וכן מצאנו שיש צדיקים קטנים שעושים מופתים, והוא כי אין הקב"ה רוצה לבטל את הבחירה, שאם רק הצדיק הגדול יעשה מופת מיד יבואו אליו כל העולם ויתבטל הבחירה, ע"כ סיבב שגם אלה שאינם צדיקים גדולים יעש מופתים כדי שיהיה מקום לטעות. ומסיים שם ועתה לך וחפש אחר הצדיק האמיתי וכו' עיי"ש עירין קדישין פר' וירא...
תן לחכם ויחכים עוד
 

ר' יונה

משתמש ותיק
מסופר: חסיד הגיע לר' גדליה נדל זצ"ל, מראה לו את האתרוג שלא היה לו לא תואר ולא הדר, לפליאת הגר"נ הסביר החסיד שאת האתרוג רכש בקופסא סגורה, שכך הורה לו רבו.
נענה הגר"נ, למה בחרת אתרוג בלי לבדוק - הסברת, אבל למה בחרת רבי בלי לבדוק לא הסברת.
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
שנו רבותינו (מו"ק יז.): א''ר יוחנן מאי דכתיב כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא (מלאכי ב ז) אם דומה הרב למלאך ה' יבקשו תורה מפיו ואם לאו אל יבקשו תורה מפיו. וצא ולמד מה שפירשו בזה רבותינו.
 

שרביה

משתמש ותיק
א אידיש קינד אמר:
והנה ישנם כמה דרכים שונות בזה, כמו שידוע רביה"ק היסוד העבודה התבטא פעם: הסיבה שאני רבי ולא מי ומי מהחסידים, לא כי אני יותר גדול מהם, אלא כי אני נשמה כוללת והם אין להם נשמה כוללת, הרי מכאן שהרי אינו בהכרח זה שהוא הצדיק הגדול ביותר, (כמובן שאין לנו השגה בגודל מדרגתו של קה"ק היסוד העבודה, אולם מהווארט הזה רואים את הדרך והיחס אל ה"רבי", וכן הווארט הידוע, סלונים או קרלין, אפי' אם עשרה אנשים יאמינו במקל פשוט הרי"ז ג"כ יוכל לעשות מופסים, וצריך להבין את הכוונה של הווארט הזה.
מצד שני מובא בסה"ק עירין קדישין מקדוש מישראל רוזין זיע"א על הא דבשעה שנפקדה שרה אימנו נפקדו עימה הרבה עקרות, ומסביר דהענין הוא שלא יתבטל הבחירה, שאם רק אברהם ושרה היו נפקדים בצורה זו לא היה שייך שימשיכו לכפור בה', ע"כ סיבב יהיה להם מקום לטעות. וממשיך וכן מצאנו שיש צדיקים קטנים שעושים מופסים, והוא כי אין הקב"ה רוצה לבטל את הבחירה, שאם רק הצדיק הגדול יעשה מופת מיד יבואו אליו כל העולם ויתבטל הבחירה, ע"כ סיבב שגם אלה שאינם צדיקים גדולים יעש מופסים כדי שיהיה מקום לטעות. ומסיים שם ועתה לך וחפש אחר הצדיק האמיתי וכו' עיי"ש עירין קדישין פר' וירא...
תן לחכם ויחכים עוד

מופתים.
 

איש קטן

משתמש ותיק
וודאי שצריך רב ת'ח אמיתי ובעל מידות טובות ושיהיה כייף ליה וידע לקבל ממנו
אך מצד שני אדם שיש לו רב גם כן לא צריך לדקדק עליו ולחפש אצלו מומים אין אדם מושלם
וצריך להזהר בזה שגדול עונש המהרהר על רבו והחולק על רבו
 

בן איש חי

משתמש ותיק
א. אצטט עוד בשם בעל יסוד העבודה מסלאנים זי"ע, שיש לו לאדם להאמין כי רבו הוא במדרגה אחת גבוהה ממנו. כלומר לא להאמין שהוא 'עף בעולמות', אלא כיון שרבו גדול ממנו, הרי הוא לפניו כגביע בפני הבקבוק - מתחתיו, להיות כלי מקבל ומחזיק ברכה.
ב. אין כל קשר לענין המופתים לכאן. אין מחפשים רבי לפי מופתים, רבי היינו מי שילמדו. אם הוא גם מפליא לעשות, זו תוספת נחמדה, אבל לא זהו רבי.
ג. ודאי שכשמחפש רבי, עליו לחפש מישהו שלבו חפץ ללמוד ממנו, ושיהיה איש אמת, כידוע מספה"ק שזה מבחן אמיתי לדעת אם הוא צדיק, אבל לאחר שקבלו עליו לרב, מאז והלאה נאמר בו שאסור להרהר אחריו.
בהצלחה
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
הגע עצמך, אם הייתי חסיד של יוחנן כהן גדול ולפתע רואה אנכי שנעשה צדוקי - עלי להמשיך לדבוק בו?
אם הייתי ממעריצי שבתי צבי ימ"ש כמו רוב עם ישראל באותה העת - עלי לתרץ את השתמדותו בק"נ תירוצים?
ובעצם אולי גם מוטל עלי להשתמד אחריו?

בפשטות "מהרהר אחר רבו" היינו כל עוד במבט אובייקטיבי נראה לעומד מן הצד שהוא עדיין דומה לשכינה, אלא שיש קושיות פרטיות שאין בכוחם למחוק ולבטל את כל ההוכחות על גדלותו.

והאמת היא שלא רק בזה אלא גם בתחומים אחרים תמיד אנו סומכים על האנשים הישרים והמהימנים גם כשישנה איזו קושיא עליהם כל עוד היא איננה פירכא גדולה מידי.
 

כותר

משתמש ותיק
הזכירו פה אימרות מהיסוד העבודה, אז כדאי לדעת שהוא כתב בכתב ידו, כללים באמונת חכמים שנותנים בהירות בכל הנושא הזה.
כדאי לעיין במקור ואביא כאן כמה קטעים.

הכללים הובאו בספר תורת אבות ונקראו - 'כללי אמונת חכמים'


וכך הוא פותח את דבריו שם, ומזכיר תנאי אחד:
"המקום שהזמין ה' לפניו ונתייחד לו איש כתשוקת לבבו, ע"ד מחז"ל בזוה"ק ריש פ' תרומה על מאה"כ מאת כל איש אשר ידבנו לבו וכו' יעו"ש. עכ"ל.

ואצטט עוד כמה משפטים, שמבארים את פועלו של המנהיג במשנת החסידות:
"כי חיות ופנימיות התורה היא נצחית ונשפעת בכל יום ויום ובכל שעה ורגע לתוך פנימיות כלל ישראל, ורק הכלל א"א להם לקבל, ע"כ השפע יורד להנשמות הכלליות והם ראשי הדורות אשר הם נקראים ראשי העדה וכו'.

מה שהביא תנאי מהזוהר, הוא בזוהר הקדוש פרשת תרומה דף קכ''ח ע''ב
"וְעַל דָּא כְּתִיב, וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ, מֵהַהוּא דְּאִקְרֵי אִישׁ, דְּאִתְגָּבַּר עַל יִצְרֵיהּ. וְכָל מַאן דְּאִתְגָּבַּר עַל יִצְרֵיהּ, אִקְרֵי אִישׁ. אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, מַאי אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ. אֶלָּא. (דף קכ''ח ע''ב) דְּיִתְרְעֵי בֵּיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (תהלים כז) לְךָ אָמַר לִבִּי. (תהלים עג) צוּר לְבָבִי. (משלי טו) וְטוֹב לֵב. (רות ג) וַיִּיטַב לִבּוֹ. כֻּלְּהוּ בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא קָאָמַר. אוּף הָכָא אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ. מִנֵּיהּ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי, דְּהָא תַּמָּן אִשְׁתְּכַח וְלָאו בַּאֲתָר אַחֲרָא.
וּמְנָא יַדְעֵינָן דְּהָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִתְרְעֵי בֵּיהּ, וְשַׁוֵּי מָדוֹרֵיהּ בֵּיהּ. כַּד חֲמֵינָן דִּרְעוּתָא דְּהַהוּא בַּר נָשׁ, (בחדוה ברעותא דלבא) לְמִרְדַּף וּלְאִשְׁתַּדְּלָא אֲבַתְרֵיהּ דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בְּלִבֵּיהּ וּבְנַפְשֵׁיהּ וּבִרְעוּתֵיהּ, וַדַּאי תַּמָּן יַדְעִינָן דְּשַׁרְיָא בֵּיהּ שְׁכִינְתָּא. כְּדֵין בָּעֵינָן לְמִקְנֵי הַהוּא בַּר נָשׁ, בְּכֶסֶף שְׁלִים, (ולאשתדלא אבתריה) לְאִתְחַבְּרָא בַּהֲדֵיהּ וּלְמֵילַף מִנֵּיהּ".

רואים שכדי להיות מראשי העדה צריך להיות:
א. איש שמתגבר על יצרו.
ב. שהקב"ה רוצה בו ומשרה שכינתו עליו, כשרואים שרצונו של אותו אדם לרדוף אחרי הקב"ה בליבו בנפשו וברצונו.
 

chaim

משתמש ותיק
אומרים בשם החזו"א זצ"ל, ששניהם טועים, המתנגדים והחסידים, המתנגדים חושבים שאפשר בלי רבי, ואילו החסידים חושבים שיש להם רבי!

לא מספיק הבנתי עומק כוונתו אבל אולי אתם חברי הפורום תוכלו יותר להסביר.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
chaim אמר:
אומרים בשם החזו"א זצ"ל, ששניהם טועים, המתנגדים והחסידים, המתנגדים חושבים שאפשר בלי רבי, ואילו החסידים חושבים שיש להם רבי!

לא מספיק הבנתי עומק כוונתו אבל אולי אתם חברי הפורום תוכלו יותר להסביר.
מה אתה רוצה שנסביר, שהוא התכוון שהרבי׳ס של זמנו כולם היו ׳א שטקען׳?
 
 

chaim

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
chaim אמר:
אומרים בשם החזו"א זצ"ל, ששניהם טועים, המתנגדים והחסידים, המתנגדים חושבים שאפשר בלי רבי, ואילו החסידים חושבים שיש להם רבי!

לא מספיק הבנתי עומק כוונתו אבל אולי אתם חברי הפורום תוכלו יותר להסביר.
מה אתה רוצה שנסביר, שהוא התכוון שהרבי׳ס של זמנו כולם היו ׳א שטקען׳?
 

חשבתי שאולי מתכוין שהעיקר התואר של 'רבי' הוא ללמד תורה שבעל פה ולא רק מוסר, ואף בזמנינו שיש ספרים מ"מ יש הרבה דברים שצריך 'רבי' שילמד אותו, וכמו"ש הר"ן בכמה מקומות במסכת נדרים - וצריך אני לעשות רב בזה-, וכמובן שממנו אפשר ללמוד גם דרכי מעשה ואורחות חיים, אבל לא שהעיקר הוא שמתייעצים איתו בענייני דעלמא או בענייני השקפה ומוסר.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
chaim אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
chaim אמר:
אומרים בשם החזו"א זצ"ל, ששניהם טועים, המתנגדים והחסידים, המתנגדים חושבים שאפשר בלי רבי, ואילו החסידים חושבים שיש להם רבי!

לא מספיק הבנתי עומק כוונתו אבל אולי אתם חברי הפורום תוכלו יותר להסביר.
מה אתה רוצה שנסביר, שהוא התכוון שהרבי׳ס של זמנו כולם היו ׳א שטקען׳?

חשבתי שאולי מתכוין שהעיקר התואר של 'רבי' הוא ללמד תורה שבעל פה ולא רק מוסר, ואף בזמנינו שיש ספרים מ"מ יש הרבה דברים שצריך 'רבי' שילמד אותו, וכמו"ש הר"ן בכמה מקומות במסכת נדרים - וצריך אני לעשות רב בזה-, וכמובן שממנו אפשר ללמוד גם דרכי מעשה ואורחות חיים, אבל לא שהעיקר הוא שמתייעצים איתו בענייני דעלמא או בענייני השקפה ומוסר.
החזו"א בקו"א או באמו"ב כותב שצריך ׳חכם חי׳ ולא מספיק רק ספרים, וברור שהחזו"א אחז שהעיקר זה התורה בחלק של התלמוד וההלכה ורק על פיהם נקבעים ההשקפה והמוסר (וכמו שהאריך באמו"ב)
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
משעשע 'קמעא', שאשכול הדן במהות ענין ה'התקשרות' החסידית - רובן של התגובות בו באות ממי שאינם מזוהים ככאלה...

כנראה באת להסביר את המילים "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה"....
 

ההוא טייעא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
משעשע 'קמעא', שאשכול הדן במהות ענין ה'התקשרות' החסידית - רובן של התגובות בו באות ממי שאינם מזוהים ככאלה...
תנוח דעתך, רק המתנגדים בכלל מחשיבים אתכם כחסידים, בציבור החסידי הכללי מסתכלים עליך כחסידים בערך כמו תלמידי הרב שפירא ברמת גן וחסידי הרבי מפקשאן.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
ההבדל הראשון: אותה אמרה (שנמסרה מפי צדיקים וגאונים) מיוסדת על דבקותו של ה'מקל' בהשי"ת, אלא שלערך אבותיו ורבותיו הקדושים לא הגיע.
תרח - שבגנותו נפתחת ההגדה - דימה בדעתו שגם אם האליל נפרד מהשי"ת ח"ו יש לו כחות 'משלו'.
 

הערשלה

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
א אידיש קינד אמר:
אפי' אם עשרה אנשים יאמינו במקל פשוט הרי"ז ג"כ יוכל לעשות מופסים
וכן סבר תרח אבינו, עד שבא בנו אברהם ושיבר את המקל הנ"ל.
אכן תרח סבר כמוך.
אלא שאברהם לא סבר כמוך והאמין בדבקות הבריאה בה' כולה כולל 'מקל פשוט'.


מי שלא מבין משלים, שלא יגיב!
 

אברהם יצחק

משתמש ותיק
ההוא טייעא אמר:
כמו תלמידי הרב שפירא ברמת גן
אם היית מכיר אותם קצת בפנימיות ולא רק בחיצוניות אם הם לובשים זנבות של שועלים על הראש
היית מבין שיש להם חיבור עמוק ואמיתי הרבה יותר לבעש''ט הקד' ולמשנתו מאשר כל מיני לובשי זנבות אוכלי הרינג וכו' וכו' וה''ה לרבינו הגדול הרב לבי במערב שאע''פ שמסתמא הולך עם זנב של שפן על הראש ולא של שועל (קרי קנייטש) 
 
 

שניאור

משתמש ותיק
אברהם יצחק אמר:
ההוא טייעא אמר:
כמו תלמידי הרב שפירא ברמת גן
אם היית מכיר אותם קצת בפנימיות ולא רק בחיצוניות אם הם לובשים זנבות של שועלים על הראש
היית מבין שיש להם חיבור עמוק ואמיתי הרבה יותר לבעש''ט הקד' ולמשנתו מאשר כל מיני לובשי זנבות אוכלי הרינג וכו' וכו' וה''ה לרבינו הגדול הרב לבי במערב שאע''פ שמסתמא הולך עם זנב של שפן על הראש ולא של שועל (קרי קנייטש) 
בלי לפגוע באף אחד כמובן, מע"כ העיד לנו כמה פעמים בפורום שהינו ליטאי ולא חסיד, איך יכול מע"כ להבין מי יותר קשור ומחובר לבעש"ט הק'?
 
 

אברהם יצחק

משתמש ותיק
שניאור אמר:
בלי לפגוע באף אחד כמובן, מע"כ העיד לנו כמה פעמים בפורום שהינו ליטאי ולא חסיד, איך יכול מע"כ להבין מי יותר קשור ומחובר לבעש"ט הק'?
לא פוגע בכלל
ראשית כל גם מי שמכיר מקרוב גם אם הוא שייך לדרך אחרת בעבודת ה' כמו הרב ספר וסופר יכול להבין לפעמים אמיתי וישר יותר ממי שמחויב למערכת
ולגופו של עניין אני ליטאי מבחינה סוציולוגית קרי חיצונית ופוליטית 
לא מבחינה תורנית יהודית ושאר ענייני עבודת ה' 

וזו תופעה רחבה מאוד  מאוד היום
וכן להיפך יש לובשי זנבות שועלים שבנר''נ שלהם הם מתנגדים גמורים
 

נפתולי

משתמש ותיק
הערה כללית לגבי אשכולות מסוג זה:
אם היינו רוצים להגיע לדיון רציני ומעמיק, היו צריכים להגביל (בעצמנו, ולאו דווקא ע"י המנהל) שבאשכולות של נושאים "חסידיים" התגובות יהיו רק של חסידים, והליטאים יעמדו מן הצד כצופים בעלמא.
והוא הדבר באשכולות "ליטאיים", כמו בירורים בדעת הגר"א, ענינים ישיבתיים וכדו' ששם רק הליטאים יגיבו והחסידים יצפו וישתעשעו.
אחרת, כל דיון הופך במוקדם או במאוחר להתכתשות נוספת בין חסידים ומתנגדים ללא שום תועלת ותוחלת.
 
חלק עליון תַחתִית