כגון לפני ניתוח, או שיודע שהולך למות?
יוסף שלומוביץ אמר:האם אפשר לברך ברכה ראשונה על מזון שוודאי לא יוכל לברך ברכה אחרונה?
אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו...יוסף שלומוביץ אמר:כגון לפני ניתוח, או שיודע שהולך למות?
איש ווילנא אמר:אני מבין שהשאלה אם מותר לאכול אוכל שאינו יכול לברך עליו ברכה אחרונה
ועיין שו"ע או"ח קפב א. שלמאן דסבירא ליה שברכת המזון צריכה כוס
אין לו לאכול אלא אם כן יש לו כוס אבל אם אין לו כוס לא יאכל כי לא יוכל לברך על הכוס.
אין חכמה אמר:איש ווילנא אמר:אני מבין שהשאלה אם מותר לאכול אוכל שאינו יכול לברך עליו ברכה אחרונה
ועיין שו"ע או"ח קפב א. שלמאן דסבירא ליה שברכת המזון צריכה כוס
אין לו לאכול אלא אם כן יש לו כוס אבל אם אין לו כוס לא יאכל כי לא יוכל לברך על הכוס.
לא דמי כ"כ כיון שכאן יהיה פטור מן המצוות באותו הזמן
אונס אינו פטור גמורחייל של הרבי אמר:אין חכמה אמר:איש ווילנא אמר:אני מבין שהשאלה אם מותר לאכול אוכל שאינו יכול לברך עליו ברכה אחרונה
ועיין שו"ע או"ח קפב א. שלמאן דסבירא ליה שברכת המזון צריכה כוס
אין לו לאכול אלא אם כן יש לו כוס אבל אם אין לו כוס לא יאכל כי לא יוכל לברך על הכוס.
לא דמי כ"כ כיון שכאן יהיה פטור מן המצוות באותו הזמן
אבל מה החילוק בין פטור מכלל המצוות לבין פטור ממצווה אחת מפני אונס? בשניהם התורה פטרה
וכי טריפה שאינו יכול לחיות י"ב חודש, והוא עומד ביום האחרון של סיום הי"ב חודש, האם מותר לו לסמוך לעשות מעשה לקולא, (כגון להחשיך על התחום בשבת כדי לעשות מצוה אחר השבת), על סמך "אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו..." שהוא יחיה גם מחר?אליהו52 אמר:אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו...
יושב אוהלים אמר:וכי טריפה שאינו יכול לחיות י"ב חודש, והוא עומד ביום האחרון של סיום הי"ב חודש, האם מותר לו לסמוך לעשות מעשה לקולא, (כגון להחשיך על התחום בשבת כדי לעשות מצוה אחר השבת), על סמך "אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו..." שהוא יחיה גם מחר?אליהו52 אמר:אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו...
לכאורה מאמר זה לא נאמר לגבי התנהגות של הלכה לקולא אלא על תפילה וביטחון וכו'. ולענייני הלכה הולכים לפי מה שנתברר בדרכי הטבע והרפואה.
זה לא לקולא, כאן זה לקולא.אליהו52 אמר:וכי אם היום אחרי הי"ב חודש יהיה יו"ט ראשון של סוכות הוא לא יקנה ארבעת המינים?
ודאי שיקנה
האם אפשר לברך ברכה ראשונה על מזון שוודאי לא יוכל לברך ברכה אחרונה?
בפשטות תליא בפלוגתת המחבר ומג"א בהודעתי הסמוכה.כגון לפני ניתוח, או שיודע שהולך למות?
מה זה שונה מהשאלה הידועה האם אדם מותר לאדם להכניס עצמו למצב של פטור אונס או לא?כגון לפני ניתוח, או שיודע שהולך למות?
ושם... אם הוא מצפה, ואפשר שיהיה לו.( ומשמע דוקא אם מצפה)אני מבין שהשאלה אם מותר לאכול אוכל שאינו יכול לברך עליו ברכה אחרונה
ועיין שו"ע או"ח קפב א. שלמאן דסבירא ליה שברכת המזון צריכה כוס
אין לו לאכול אלא אם כן יש לו כוס אבל אם אין לו כוס לא יאכל כי לא יוכל לברך על הכוס.
אף לצד זה דהביאוה'ל הא מיירי בברכה ראשונה, אבל גבי ברכה'מ ( ברכה אחרונה) הרי בשעת האכילה אין שום איסור, ואח'כ שוב אונס..מאידך בביה"ל שם (ד"ה שלא) כתב לגבי השותים במרחץ בלא ברכה דאסור לעשות כן, חדא דיכול ליצא חוץ למרחץ לברך אבל גם בלא"ה לא שייך כאן אונס משום דאכילה בלא ברכה איסורא היא ולא מצוה, ע"ש, הרי שאונס אינו פוטר מברכה
השביעה-אכילה מחייבת, ( ולא הברכה ראשונה )יסוד השאלה הי אמורה לנניות לכאו' היא ברכה ראשונה מחייבת ברכה אחרונה
הסברא כדבריך שחסרון ברכה אחרונה אינה נותנת גדר איסור בהאכילה, אך אינו מוכרח דיש לומר שבלא ברכה למפרע עבד איסורא.אף לצד זה דהביאוה'ל הא מיירי בברכה ראשונה, אבל גבי ברכה'מ ( ברכה אחרונה) הרי בשעת האכילה אין שום איסור, ואח'כ שוב אונס..
ואעיקרא סברא זו דהביאו'הל, יעויין בשו'ת יבי'א ח'ד ד כו, מה שהעיר בזה..
(אגב בביאו'הל הנ'לנסמך מדי' המג'א סי' יג - מקופיא לא ראיתי הקשר, ואשמח מי שיחכימני..)