האם מותר להרוג בהמה בלי שחיטה אם לא מתכוונים לאכול מזה?

שייף עייל

משתמש ותיק
האם מותר להרוג בהמה בלי שחיטה אם לא מתכוונים לאכול ממנה? 
השאלה עוסקת במקום שלא שייך שם בל תשחית, למשל אם הוא רוצה להאכיל עם זה את בעלי החיים שלו. 
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
האם מותר להרוג בהמה בלי שחיטה אם לא מתכוונים לאכול ממנה? 
השאלה עוסקת במקום שלא שייך שם בל תשחית, למשל אם הוא רוצה להאכיל עם זה את בעלי החיים שלו. 
מה הצד השני? יש לך כיוון?
לכאורה חיוב שחיטה הוא היכי תימצי להתירה לבא בקהל, ולא דין בהפרחת רוח הבהמה.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
האפשרות העדיפה לכתחילה זה שאחד שבקיא בשחיטה ישחט אותה כהלכה, כיוון שבבהמה טהורה יש להשתדל לא לנבל אותה בידיים.
אם אין אפשרות כזו, ניתן להרגה ע"י כל אדם, בתנאי שיהרוג אותה ללא שחיטה (שיסוף הגרן בסכין) כי אז יש בזה מראית עין, שיבואו לחשוב ששחיטה כזו היא כשרה, אלא יהרוג באופן שניכר שזו לא שחיטה כשרה, כגון דקירה, ירייה, חנק וכיוצ"ב (ע"פ שמלה חדשה סימן א, סעיף כא) 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
חייל של הרבי אמר:
האפשרות העדיפה לכתחילה זה שאחד שבקיא בשחיטה ישחט אותה כהלכה, כיוון שבבהמה טהורה יש להשתדל לא לנבל אותה בידיים.
זו בעצם השאלה. מנין?
אני הבנתי שהוא שואל מה הדין, ולא מניין שהדין הוא כך. עכ"פ אני למדתי זאת בשמלה חדשה שהבאתי בסוגריים בסוף. מה המקור שלו? איני יודע. אבל למעשה הוא הפוסק הכי מקובל בהלכות שחיטה
 
 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
זאת אומרת שלפי השמ"ח מותר להרוג בהמה לא בשחיטה, רק במקום שאין אפשרות לשחוט.
כעת נשאל מה המקור לדברים, והאם יש בראשונים (אולי ברמב"ם) ראיה בעד או נגד.
 

יצחק

משתמש ותיק
ע' תוס' ריש חולין בשם ר"ת משמע שאסור ליתן לקטן לשחוט שמא יבואו לאכול משחיטתו אבל מותר ליתן לו חיה או עוף משום שיש בהם היכר שלא כיסו את הדם עיי"ש. וע"ע תוס' דף ג: ד"ה בודק דאסור ליתן למומר (לתיאבון) לשחוט ואח"כ יבדוק את הסכין שמא יאכל קודם שיבדוק את הסכין.
 

well

משתמש ותיק
חולין כז,ב : "השוחט וצריך לדם חייב לכסות כיצד הוא עושה או נוחרו או עוקרו", ולכאו' אין סברא לחלק בין עוף לבהמה.
 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
well אמר:
חולין כז,ב : "השוחט וצריך לדם חייב לכסות כיצד הוא עושה או נוחרו או עוקרו", ולכאו' אין סברא לחלק בין עוף לבהמה.
ייש"כ.
למה הרמב"ם לא הביא את הדין הזה? אולי הוא לא סובר כך?
 

דברי יושר

משתמש ותיק
יהודי רציני אמר:
למה שלא תהיה בעיה של צעב"ח אם אפשר בשחיטה?

הראיה שהביא הכותב שמעליי מדברת באופן שאין אפשרות אחרת.
אם מתיז ראשה בגרזן לא נראה לי שיש בזה יותר צעב"ח, הבהמה מתנבלת מהר יותר מאשר בשחיטה.
 
 

well

משתמש ותיק
שאלה מעניינת, אבל עכ"פ זה נפסק להלכה בטוש"ע סי' כ"ח.
וב"ה מצאתי שם בדרישה שמדבר ממש על הנושא שלנו וז"ל : "כיצד יעשה נוחר או מעקר. מכאן יש לדקדק קצת שמותר להמית הבהמה שלא ע"י שחיטה שלא לצורך אכילה כדי שלא יקלקל העור כמו שמותר לנחור או לעקר בשביל הדם ודוחק לומר דכאן מיירי שצריך הדם בשביל רפואה דוקא שמותר דאם כן הוה ליה לפרש דלרפואה מיירי וכן יש להוכיח קצת מסימן א' שכתב שאסור ליתן לקטן לשחוט אפילו להאכילה לכלבים משום מראית עין שמא יאכלו משחיטתו משמע דמשום ששוחט נבלה לכתחלה לא נאסר. וקצת קשה מהא דאמרו (פסחים מט ב) עם הארץ אסור לאכול בשר והיינו טעמא דמאי אולמא האי מהאי משמע דלא ניתן להמית הבהמה כי אם לצורך קיום המין האנושי לעשות רצון קונם ויש לומר דכל שהוא עושה כדי להרויח בו הוא כמו אכילה וכמו שהתירה התורה למי שאינו עם הארץ לשחוט הבעל חי כן התירה להמיתה כדי להרויח ולסחור בו לצורך מחייתו"
ועי' גם בפתחי תשובה שם.
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
well אמר:
שאלה מעניינת, אבל עכ"פ זה נפסק להלכה בטוש"ע סי' כ"ח.
וב"ה מצאתי שם בדרישה שמדבר ממש על הנושא שלנו וז"ל : "כיצד יעשה נוחר או מעקר. מכאן יש לדקדק קצת שמותר להמית הבהמה שלא ע"י שחיטה שלא לצורך אכילה כדי שלא יקלקל העור כמו שמותר לנחור או לעקר בשביל הדם ודוחק לומר דכאן מיירי שצריך הדם בשביל רפואה דוקא שמותר דאם כן הוה ליה לפרש דלרפואה מיירי וכן יש להוכיח קצת מסימן א' שכתב שאסור ליתן לקטן לשחוט אפילו להאכילה לכלבים משום מראית עין שמא יאכלו משחיטתו משמע דמשום ששוחט נבלה לכתחלה לא נאסר. וקצת קשה מהא דאמרו (פסחים מט ב) עם הארץ אסור לאכול בשר והיינו טעמא דמאי אולמא האי מהאי משמע דלא ניתן להמית הבהמה כי אם לצורך קיום המין האנושי לעשות רצון קונם ויש לומר דכל שהוא עושה כדי להרויח בו הוא כמו אכילה וכמו שהתירה התורה למי שאינו עם הארץ לשחוט הבעל חי כן התירה להמיתה כדי להרויח ולסחור בו לצורך מחייתו"
ועי' גם בפתחי תשובה שם.

ושוב מכלל הן אתה שומע לאו, שלא התיר הדרישה אלא באופן שע"י השחיטה יפסד העור ולכן מותר לנוחרו או לעקרו, אבל עכ"פ משמע שכשאין לו עדיפות בהכי או בהכי ודאי צריך לשחוט עפ"י כללי ההלכה, והדרי' לקושיית פותח האשכול מה הטעם ומנין (וכמובן גם לתי' שהוזכרו כאן).
 

הגלילי

משתמש רגיל
עיין רש"י ותוס' ע"ז י"א ע"א ד"ה עיקור וראה עוד רע"א חולין פ"א משנה ב'.
 

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
גמ' מפורשת חולין פה ע"ב השוחט וצריך לדם חייב לכסות כיצד יעשה או נחרו או עוקרו
זכור לי שיש נודע ביהודה שמדבר על הגמרא הזאת ומוכיח כנ"ל איני מוצא כעת
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
האם מותר להרוג בהמה בלי שחיטה אם לא מתכוונים לאכול ממנה? 
השאלה עוסקת במקום שלא שייך שם בל תשחית, למשל אם הוא רוצה להאכיל עם זה את בעלי החיים שלו. 
פשיטא דמותר.
ואין צריך להביא ראיה, ואם תרצה ראיה אביא לך טור מפורש בהל' שחיטה בסימנים הראשונים.
 
 
חלק עליון תַחתִית