אינני רוצה להיכנס לרשימת מתירים לכתחילה ומחמירים, יודעני על אחד מגדולי הדור היותר מפורסמים, שמתיר לכתחילה (קיבלתי עדות ממקור ראשון), אך אני סבור שאפשר בדברים מציאותיים בפרט ובהלכה בכלל, לדון שלא כגדולי הפוסקים, מראיה ולעיתים אף מסברא, כ"ש בעניינים הנוגעים למציאות. לדעתי בדבר שאין בו פרטי הלכה רבים, ואיננו סוגיות עמוקות, אין בו סברות שלא ידענו ואינו עניין לגדולי תורה המובהקים שבדור בלבד, בפרט שאין כאן צד איסור, אלא האם נכלל בחומרא לכתחילה. אפשר לבדוק את הדברים לבד, ואין צורך לא במחמירים, ולא במקלים. אני ראיתי קולמוס זה, כתבתי בו (לנסותו), ואין לי ספק שהוא חורט לא יותר מנוצה חדה קצת.
לאוסרים כי הוא חורט, אומר שיבחנו הדברים ע"פ מומחים וחוקרים, ואם יסכימו שחורט יותר מנוצה, נדון לפני גדולי הפוסקים, מה שיעור חריטה (נוצה אינו חריטה, אך לא כתוב שזה השיעור ומעט יותר חורט), למביאים טעמים משום שינוי מסורת ושאר ירקות, מנהגנו לכתוב בנוצה, שינוי מסורת קדמונים, ונתקבל המנהג, ובפרט שבדברים שאינם הלכה גמורה, וסברות מסוג זה שלא מקובלות על הכל, אין כח ביד הסוברים כן, לקבוע לכל עם ישראל כשיטתם, שאולי אנו מחוייבים לטעמיהם בהלכה, אך לא לכל הרגשה שלהם. אפשר לראות שיש פוסקים שמבססים דיניהם על ההלכה הפסוקה, ויש על "הרגשות" ראוי , מתאים " חדש אסור מן התורה" וכו', ולמה שנשמע להם אם אין שום סוגיא שמשמע כדבריהם, ואין ראיה אחת מההלכה לאסור.
נ.ב. בענייני סת"ם יש "מומחים" רבים, חלקם רבנים ידועים, ויש להם תלמידים ותלמידי תלמידים, ו"הבנתם" בסתם היא יכולתם לחזור על אותה הטעות שוב ושוב. אינני רוצה להיכנס לפרטים בהלכות סת"ם, וכ"ש לא לשמות רבנים, אך כמות השטויות שנשמעות בתחום זה, על ידי פוסקים חשובים, אין כמוה בכל התורה כולה, ומחמירים ופוסלים את הכשר לכתחילה, ומכשירים פסולים ודאי, למרבה הצער. ואף מדפיסים שטויות והבלים בספרים, ורוב הסופרים הבורים חושבים שזה תורה מסיני. ואולי בעתיד אכתוב הערות בדיני סת"ם בפרט, ובאו"ח בכלל, ואכתוב טעויות נפוצות שגדלים עליהם דור של בורים וע"ה.
רק לדוגמא: יש רב אחד שהחליט שלשיטת המ"ב ר כמו בדפוס (בריבוע) היא ר ופסולה לד, כי במ"ב כתוב שלר' יש זוית חדה, ולשיטתו 90 מעלות כשר לר ופסול ל ד ורק חד יותר מ90 מעלות הוא ד. לא צריך להיות גאון בהלכות סתם, כדי לדעת, שלשון הפוסקים היא שריבוע נקרא זוית חדה (גם על המזבח ותפילין מצאנו לשון זוית חדה), ובמ"ב מוזכר עשרות פעמים שר כשרה אם עגולה מעט, ולדעתו 90 מעלות יקרא עגול, כל השומע יצחק לו.