הגאון הגדול רבי זלמן נחמיה גולדברג זצוק"ל

קרחון

משתמש ותיק
הגאון הגדול היה עורך לשם כבוד באנציקלופדיה. הוא מעולם לא כתב שום ערך באנציקלופדיה. לפני כל כרך חדש שיצא הוא קיבל אותו וכתב בו כמה שורות כדי שזה לא יהי שקר. 
 

מבולבל

משתמש ותיק
אז מה הוא עשה באנציקלופדיה? חלם? מי אחראי שם? האברכים שמקבלים ממנו מראי מקומות? עורך ראשי זה תואר כבוד והוא בעצמו אמר שהוא עושה את מה שהוא עשה לפני.
אבל לומר שהוא לא כתב שום ערך? הוא אחראי על הכל.
 

שעשועי תורה

משתמש רגיל
שמעתי מהרבנית פעם, שאף שהרב זצ"ל היה מקרב כל מיני ציבורים ביהדות (וטעמו בצדו שעי"כ עוררם לדברים מסוימים, ואכמ"ל), אך בעלי מחלוקת היה מרחיק ממנו ולא היה מסכים לקבלם כלל, ומאד כעס על אחד ממקורביו שנטה ללכת עם קבוצה מסוימת שעוררה מחלוקת בשנים האחרונות. וד"ל
 
משה יהושע אמר:
הגאון הגדול היה עורך לשם כבוד באנציקלופדיה. הוא מעולם לא כתב שום ערך באנציקלופדיה. לפני כל כרך חדש שיצא הוא קיבל אותו וכתב בו כמה שורות כדי שזה לא יהי שקר. 
מי סיפר לך את זה? 
איני יודע אם כתב או לא, לא כל אנשי האנצ"ת כותבים ויש מבקרים ומלטשים לרוב (ר"מ שמואלביץ כל עיסוקו בהכנה סופית ורוב עול האנצ"ת עליו).
בכלל, "כתב בו כמה שורות", לידיעתי אין שורות שנכתבות באנצ"ת רק כדי שמישהו לא ישקר, מדובר בעבודה רצינית ואחראית הרבה יותר ומאוד מדויקת.

(עכ"פ כתבתי לעיל באשר להיקף פעילותו ממה שראיתי).
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
שעשועי תורה אמר:
שמעתי מהרבנית פעם, שאף שהרב זצ"ל היה מקרב כל מיני ציבורים ביהדות (וטעמו בצדו שעי"כ עוררם לדברים מסוימים, ואכמ"ל), אך בעלי מחלוקת היה מרחיק ממנו ולא היה מסכים לקבלם כלל, ומאד כעס על אחד ממקורביו שנטה ללכת עם קבוצה מסוימת שעוררה מחלוקת בשנים האחרונות. וד"ל
מעניין שבדיוק הרגע אני באמצע לקרוא מאמר שהוא פרסם במוריה על איסור מחלוקת וגם הצעה מקורית שלו לפתרון שלל מחלוקות על פי ההלכה. 
אפשר לראות זאת גם בפרוייקט השו"ת בר אילן.
(בחיפוש ב'כתבי עת' של המילים "איסור מחלוקת"). 
 
 

חדא

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
נסעתי איתו פעם באוטובוס,
והתיישב והוציא מכיס הפנימי של הפראק עיתון המודיע, [אולי קיבל כחינם כדיין]
שם ראיתיו קורא על הפילוג בין דגל לאגודה [שהיה אז בכנסת].
דוגמא אופיינית לבורח מן הכבוד שלו.
בניגוד לרבנים ות"ח רגילים, שאת העיתון קוראים בבית ובאוטובוס או בחתונה פותחים גמרא, אצלו זה היה הפוך.
 

חדא

משתמש ותיק
בנוגע לאנציקלופדיה, בשנים עברו כתב הרבה וערך הרבה, אולי בשנים האחרונות שנחלש ערך רק כמה שורות בכל ערך, אינני יודע.
 

מהרילבלאך

משתמש רגיל
ראוי לנסות לשרטט את דרכו של הגאון זצ"ל בלימוד תורה והרבצתה, ברי לי שדיונים על הנהגתו הציבורית 'עסיסיים' יותר, ואף נטולים סכנת התפרצות בקודשים. ומ"מ, לכבוד הנפטר הדגול, אעךה מעט דברים על הכתב.

ממספר פעמים שדיברתי איתו בלימוד, ובעיקר משמיעת שיעורים, דומני שהגדולות שבו ניכרה במיוחד בכך שבכל חלק מחלקי התורה שבעל פה הוא נגע, עיין, ניתח ובנה את בניינו האישי. הוא לא התיימר להיות 'אינצקלופדיה מהלכת' שמוסרת את כל השיטות והמהלכים בסוגיה, הידע שלו היה ממוקד במהלכים ובהבנות שחצב מהם את בניינו האישי, אף שמבחינת ההיקף הוא אכן נגע בכל התורה שבעל פה (ויפה שמעתי בשם אחד הדגולים, שלגאון זצ"ל היה שיעור בכל אחד מדפי הש"ס).


באופן אישי, הרושם לא היה שאתה נתקל בנשר הגדול, הסוקר במבט על את הנושא ההלכתי, אלא יותר של נחש עלי סלע, שנגע בכל מחבוא וכל מערה, וכל רז לא אניס ליה, אבל הדגש - והיה דגש רב, על ליבון הפרטים לאור העקרונות. אותי זו הסיבה שלמרות למדנותו הוא גם עסק בפסיקה.
מאידך, היה קשה לשמוע ממנו סברא חדשה שאינה ידועה לכל צורב, אבל ראיות חדשות ממקורות רבים מהש"ס, כמומג כן 'מציאות' מצאו ממנו לרוב (וייתכן שזו הסיבה לכך שבציבור הדתי לאומי, שבאופן בסיסי לא יודע מימינו ומשמאלו מה'רייד' דבריו נשתו בצמא כחידושעם כבירים, בעוד שת"ח בעל רקע ישיבתי היה פחות מפיק תועלת משיעוריו על נשים נזיקין, שבנקודת התוך שלהם מקבילים למדי לתורת ראשי הישיבות, אם כי: ההיקף בסוגיות של הגאון זצ"ל רחב הרבה יותר).

לענ"ד, המזיגה בין היקף לעומק, בין למדנות להלכה - יצרה משנה תורנית ייחודית למדי.
 

קרחון

משתמש ותיק
חדא אמר:
בנוגע לאנציקלופדיה, בשנים עברו כתב הרבה וערך הרבה, אולי בשנים האחרונות שנחלש ערך רק כמה שורות בכל ערך, אינני יודע.
אתה, וגם חביריך לעיל כותבים סברות יפות. אבל המציאות כנראה חזקה יותר מסברות. הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל לא כתב שום ערך באנציקלופדיה. לא בצעירותו ןלא בזקנותו.
 
גרתי בשכנותו של הגאון זצ"ל, ובילדותי הוא היה הרב שהוריי היו שואלים שאלות הלכתיות, ומאוחר יותר כשסבתי ע"ה באה לשכונה הוא היה הכתובת לשאלות הלכתיות גם עבורה.
מעבר לזה, היה ניכר בענוותנותו כאחד האדם ממש. היה מתפלל בקביעות בביהכנ"ס חב"ד, אבל כמדומני שכשהוקם מניין שחרית "אשכנז" ברחוב אלקנה הוא עבר להתפלל שם.
התמנה לדיינות בגיל מבוגר יחד עם חברו יבלחט"א הגר"ש פישר שליט"א.
היה נודע בעצמאותו בפסיקה, זכור לי שב"יתד נאמן" יצאו למאבק כנגד גיור של בית הדין בהרכב שלו ושל הגר"ש פישר, וכמדומני שהם נידו את מי שיצא להוציא לעז על הגיור הזה (אם אינני טועה היה זה הרב נחום אייזנשטיין מארזי הבירה).
בפולמוס הנוגע על "הגט מצפת" (זיכוי גט לאשה שבעלה נעשה "צמח") נאמר שהאב"ד הרב לביא קיבל גיבוי מהגאון זצ"ל לפסיקתו, אבל כמדומני שאח"כ הוא משך את ידו מהעניין.
קראתי השבוע מאדם שעשה "הסכם קדם נישואין" לפני 25 שנה וביקש לאשרר אותו בבית הדין, הדיינים סירבו מלבד הגאון זצ"ל שהכניסו לחדר וחתם על ההסכם ובירכו בברכת מזל טוב.
מתלמידים בישיבות הסדר שהוא לימד בהן, קראתי על גאונות מבהילה, ועל כך שהיה מוסר שיעור בכל מסכת ובכל פרק שהתבקש ללא שום הכנה.
ת.נ.צ.ב.ה
 

מבולבל

משתמש ותיק
משה יהושע אמר:
חדא אמר:
בנוגע לאנציקלופדיה, בשנים עברו כתב הרבה וערך הרבה, אולי בשנים האחרונות שנחלש ערך רק כמה שורות בכל ערך, אינני יודע.
אתה, וגם חביריך לעיל כותבים סברות יפות. אבל המציאות כנראה חזקה יותר מסברות. הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל לא כתב שום ערך באנציקלופדיה. לא בצעירותו ןלא בזקנותו.
אז מה הוא עשה שם???? שתה קפה? קרא עיתון? גלש בפורום?
 
 

מבולבל

משתמש ותיק
ידע כל פרי מגדים.
זכר את כל שיעורי ר' שמואל רוזובסקי על בוריים.
לא הבין מאפוא אנשים יודעים איך קוראים לו.
ידע איוב בעל פה מילה במילה.
מחמיר לעצמו ולא דורש מהאחרים.
הקפיד על קוצו של יוד בכל דבר. ביומו תתן שכרו,
דאג לקיים את כל מה שיצא מפיו.
 

קרחון

משתמש ותיק
מבולבל אמר:
משה יהושע אמר:
מבולבל אמר:
אז מה הוא עשה שם???? שתה קפה? קרא עיתון? גלש בפורום?
הוא פשוט לא היה שם.
אה אל זה לא חשבתי. הוא היה במדרגות כל הזמן עד שבאו לקחת אותו. מעניין.
אתה שוב אומר סברות יפות. אבל המציאות חזקה מכל דבר. קבל את האמת, ויערב לך. תמיד.
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ירושלמי_ירושלמי אמר:
גרתי בשכנותו של הגאון זצ"ל, ובילדותי הוא היה הרב שהוריי היו שואלים שאלות הלכתיות, ומאוחר יותר כשסבתי ע"ה באה לשכונה הוא היה הכתובת לשאלות הלכתיות גם עבורה.
מעבר לזה, היה ניכר בענוותנותו כאחד האדם ממש. היה מתפלל בקביעות בביהכנ"ס חב"ד, אבל כמדומני שכשהוקם מניין שחרית "אשכנז" ברחוב אלקנה הוא עבר להתפלל שם.
התמנה לדיינות בגיל מבוגר יחד עם חברו יבלחט"א הגר"ש פישר שליט"א.
היה נודע בעצמאותו בפסיקה, זכור לי שב"יתד נאמן" יצאו למאבק כנגד גיור של בית הדין בהרכב שלו ושל הגר"ש פישר, וכמדומני שהם נידו את מי שיצא להוציא לעז על הגיור הזה (אם אינני טועה היה זה הרב נחום אייזנשטיין מארזי הבירה).
בפולמוס הנוגע על "הגט מצפת" (זיכוי גט לאשה שבעלה נעשה "צמח") נאמר שהאב"ד הרב לביא קיבל גיבוי מהגאון זצ"ל לפסיקתו, אבל כמדומני שאח"כ הוא משך את ידו מהעניין.
קראתי השבוע מאדם שעשה "הסכם קדם נישואין" לפני 25 שנה וביקש לאשרר אותו בבית הדין, הדיינים סירבו מלבד הגאון זצ"ל שהכניסו לחדר וחתם על ההסכם ובירכו בברכת מזל טוב.
מתלמידים בישיבות הסדר שהוא לימד בהן, קראתי על גאונות מבהילה, ועל כך שהיה מוסר שיעור בכל מסכת ובכל פרק שהתבקש ללא שום הכנה.
ת.נ.צ.ב.ה
היה ת"ח עצום, מגדולי התורה האחרונים שהי ללאומיים בא"י. הזכרת כאן סיפורים שהיה עדיף שלא תזכיר, אם כבוד התורה חשוב לך, וכ"ש שהיה ראוי שלא תזכיר את פרשת ה"גט" מצפת. אך תחת מסווה "כבוד התורה" כתבת בזלזול על ת"ח ידוע, ממקורבי הגריש"א, שאפשר להסכים אתו ואפשר שלא, אבל לכתוב שמו ללא הרב, חוצפה ועזות פנים.
פניתי למנהלי הפורום, להם השמטת תואר רב נשמעה לגיטימית, הרי הוא אינו אדמו"ר בן שנתיים, שלא יודע צורת אות, שאם אכתוב שמו ללא הרבב תקום זעקה ואחסם על כבוד (התורה...?).

 
 

שונצינאי

משתמש רגיל
יראתי בפצותי אמר:
ירושלמי_ירושלמי אמר:
גרתי בשכנותו של הגאון זצ"ל, ובילדותי הוא היה הרב שהוריי היו שואלים שאלות הלכתיות, ומאוחר יותר כשסבתי ע"ה באה לשכונה הוא היה הכתובת לשאלות הלכתיות גם עבורה.
מעבר לזה, היה ניכר בענוותנותו כאחד האדם ממש. היה מתפלל בקביעות בביהכנ"ס חב"ד, אבל כמדומני שכשהוקם מניין שחרית "אשכנז" ברחוב אלקנה הוא עבר להתפלל שם.
התמנה לדיינות בגיל מבוגר יחד עם חברו יבלחט"א הגר"ש פישר שליט"א.
היה נודע בעצמאותו בפסיקה, זכור לי שב"יתד נאמן" יצאו למאבק כנגד גיור של בית הדין בהרכב שלו ושל הגר"ש פישר, וכמדומני שהם נידו את מי שיצא להוציא לעז על הגיור הזה (אם אינני טועה היה זה הרב נחום אייזנשטיין מארזי הבירה).
בפולמוס הנוגע על "הגט מצפת" (זיכוי גט לאשה שבעלה נעשה "צמח") נאמר שהאב"ד הרב לביא קיבל גיבוי מהגאון זצ"ל לפסיקתו, אבל כמדומני שאח"כ הוא משך את ידו מהעניין.
קראתי השבוע מאדם שעשה "הסכם קדם נישואין" לפני 25 שנה וביקש לאשרר אותו בבית הדין, הדיינים סירבו מלבד הגאון זצ"ל שהכניסו לחדר וחתם על ההסכם ובירכו בברכת מזל טוב.
מתלמידים בישיבות הסדר שהוא לימד בהן, קראתי על גאונות מבהילה, ועל כך שהיה מוסר שיעור בכל מסכת ובכל פרק שהתבקש ללא שום הכנה.
ת.נ.צ.ב.ה
היה ת"ח עצום, מגדולי התורה האחרונים שהי ללאומיים בא"י. הזכרת כאן סיפורים שהיה עדיף שלא תזכיר, אם כבוד התורה חשוב לך, וכ"ש שהיה ראוי שלא תזכיר את פרשת ה"גט" מצפת. אך תחת מסווה "כבוד התורה" כתבת בזלזול על ת"ח ידוע, ממקורבי הגריש"א, שאפשר להסכים אתו ואפשר שלא, אבל לכתוב שמו ללא הרב, חוצפה ועזות פנים.
פניתי למנהלי הפורום, להם השמטת תואר רב נשמעה לגיטימית, הרי הוא אינו אדמו"ר בן שנתיים, שלא יודע צורת אות, שאם אכתוב שמו ללא הרבב תקום זעקה ואחסם על כבוד (התורה...?).


תו"כ שאתה מוחה על כבוד רב ממקורביך, אתה מבזה בחוצפה את הגרז"ן זצ"ל וכותב שהוא מגדולי התורה האחרונים שהיה ללאומיים בא"י, עפ"ל,
הגרז"ן היה ת"ח בקנה מידה מבהיל, ומגדולי התורה האחרונים לכל הדור כולו, כולל החרדים לדבר השם, וגם כולל "בני התורה המבינים בע"מ" 

דרך אגב אני רוצה להזכיר לך שהגרז"ן הוא חתן של מרן ר' שלמה זלמן אוירבאך זצ"ל וגיס של ר' שמואל אוירבאך, וחבל שלא היית (כנראה) בהספד של ר' אברהם אוירבאך בלויה. אחרת לא היית כותב בכזאת צורה על אדם גדול כל כך. זכותו יגן עלינו

 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
לא מחיתי על רב ממקורבי, אלא על כבוד ת"ח גם אם אינני חושב כמותו. ולא זלזלתי באף ת"ח אחר. כתבתי מפורש ת"ח עצום, ואינני מבין מה הזעקה על מה שכתבתי שהיה מגדולי התורה האחרונים של הלאומיים, האם הוא, או כל אחד אחר, היה חולק על כך שהיה לאומי ומרבני שלימות הארץ? האם יש להם אחר כמותו? כתבתי את השתייכותו, כמו שהייתי כותב מגדולי האדמורי"ם.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
אברהם העברי אמר:
יראתי בפצותי אמר:
אבל לכתוב שמו ללא הרב, חוצפה ועזות פנים.
עלמה אתה מדבר ???
הרב נחום אייזנשטיין.
נראה שהמנהלים תיקנו והוסיפו הרב.

א"כ עליך להתנצל על המשפט הבא
יראתי בפצותי אמר:
פניתי למנהלי הפורום, להם השמטת תואר רב נשמעה לגיטימית, הרי הוא אינו אדמו"ר בן שנתיים, שלא יודע צורת אות, שאם אכתוב שמו ללא הרבב תקום זעקה ואחסם על כבוד (התורה...?).

 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
יראתי בפצותי אמר:
אברהם העברי אמר:
עלמה אתה מדבר ???
הרב נחום אייזנשטיין.
נראה שהמנהלים תיקנו והוסיפו הרב.

א"כ עליך להתנצל על המשפט הבא
יראתי בפצותי אמר:
פניתי למנהלי הפורום, להם השמטת תואר רב נשמעה לגיטימית, הרי הוא אינו אדמו"ר בן שנתיים, שלא יודע צורת אות, שאם אכתוב שמו ללא הרבב תקום זעקה ואחסם על כבוד (התורה...?).
כנראה טעיתי ועמם הסליחה.
 
 

מבולבל

משתמש ותיק
ירושלמי_ירושלמי אמר:
מעבר לזה, היה ניכר בענוותנותו כאחד האדם ממש. היה מתפלל בקביעות בביהכנ"ס חב"ד, אבל כמדומני שכשהוקם מניין שחרית "אשכנז" ברחוב אלקנה הוא עבר להתפלל שם.
אולי היה תקופה שהתפלל שם אבל ודאי שבעשורים האחרונים הוא התפלל בחב"ד גם שחרית.

ולגבי האנציקלופדיה הגיע הזמן שיעשו סוף לרמאות של אחד מהכותבים שנראה שתקפה אותו איזה רוח שטות והוא פועל בכל מאודו לטעון, שהרב זצללה"ה לא היה באנציקלופדיה.
שלחתי הודעה למנהלים אבל אני לא יודע מה יש להם לעשות אבל ידע הציבור ויזהר.
 

מבולבל

משתמש ותיק
אני לא מבין למה הפוורם כאן צריך לגלוש לנושאים שוליים. יש פורום מתחרה ששם כל הדיבורים כמעט הם ברמה גבוהה מאד. סיפורים. והרבה וקבצים של דבריו וראיונות וכדומה. הבה נעלה את הרמה.
 
 

קרחון

משתמש ותיק
מבולבל אמר:
ירושלמי_ירושלמי אמר:
מעבר לזה, היה ניכר בענוותנותו כאחד האדם ממש. היה מתפלל בקביעות בביהכנ"ס חב"ד, אבל כמדומני שכשהוקם מניין שחרית "אשכנז" ברחוב אלקנה הוא עבר להתפלל שם.
אולי היה תקופה שהתפלל שם אבל ודאי שבעשורים האחרונים הוא התפלל בחב"ד גם שחרית.

ולגבי האנציקלופדיה הגיע הזמן שיעשו סוף לרמאות של אחד מהכותבים שנראה שתקפה אותו איזה רוח שטות והוא פועל בכל מאודו לטעון, שהרב זצללה"ה לא היה באנציקלופדיה.
שלחתי הודעה למנהלים אבל אני לא יודע מה יש להם לעשות אבל ידע הציבור ויזהר.
באמת לא תקפה אותי רוח שטות. ההבדל ביני לבינך הוא שאתה מסתמך על שמועות רחוב, ואני יודע דברים מבפנים. אין לי שום דבר וחצי דבר נגד הגרז"נ ח"ו. [אגב: הגרז"נ הוא לא ה'עורך לשם כבוד' היחיד באנציקלופדיה, יש עוד כמה.  
 
 

חדא

משתמש ותיק
משה יהושע אמר:
מבולבל אמר:
ירושלמי_ירושלמי אמר:
מעבר לזה, היה ניכר בענוותנותו כאחד האדם ממש. היה מתפלל בקביעות בביהכנ"ס חב"ד, אבל כמדומני שכשהוקם מניין שחרית "אשכנז" ברחוב אלקנה הוא עבר להתפלל שם.
אולי היה תקופה שהתפלל שם אבל ודאי שבעשורים האחרונים הוא התפלל בחב"ד גם שחרית.

ולגבי האנציקלופדיה הגיע הזמן שיעשו סוף לרמאות של אחד מהכותבים שנראה שתקפה אותו איזה רוח שטות והוא פועל בכל מאודו לטעון, שהרב זצללה"ה לא היה באנציקלופדיה.
שלחתי הודעה למנהלים אבל אני לא יודע מה יש להם לעשות אבל ידע הציבור ויזהר.
באמת לא תקפה אותי רוח שטות. ההבדל ביני לבינך הוא שאתה מסתמך על שמועות רחוב, ואני יודע דברים מבפנים. אין לי שום דבר וחצי דבר נגד הגרז"נ ח"ו. [אגב: הגרז"נ הוא לא ה'עורך לשם כבוד' היחיד באנציקלופדיה, יש עוד כמה.  
הנה מי שיודע אחרת
הצג קובץ מצורף פִּנַת יִקְרַת.pdf
 
 

מבולבל

משתמש ותיק
המאמר הנ"ל שהועלה כאן הוא מאמר מדהים על הגרז"נ זצ"ל.
בהתחלה אפשר להיוכח על תפקידו באנציקלופדיה.
ויסכרו פי דוברי שקר. 
 

tkhvu

משתמש ותיק
גם אני הייתי נוסע אתו די בקביעות באוטובוס לכיוון בית וגן שם היה יורד ביד הרב הרצוג - אנצ"ת.
 
חלק עליון תַחתִית