כנראה שבליטא היו חילוקים בין המקומות ועכ"פ ההברה הליטאית ישיבתית המקובלת היא בדיוק כההברה הסלונימאית ועל כרחך שמקורה בליטא.הכהן אמר:בעצם לא מדובר על הגיה ליטאית מול חסידית אלא על הגיה ירושלמית מול פולנית.
יש עוד הגיות רבות שהולכות ונכחדות , לדוג' ההגיה ההונגרית (שאינה כפולנית!), היקית ועוד.
- ההגיה הליטאית - רוסית היא מה שקוראים חיילם, שנשארה אצל הליטאים המבוגרים ואצל חב"ד
- ההגיה הפולנית היא בוריך, שכיום מזהים אותה עם החסידים. קהילות חסידיות רבות שלא קשורים לפולין/גליציה לא משתמשים בה, כמו קרלין, סלונים, ברסלב ועוד (כמו שהזכירו שלכאו' הבעש"ט לא השתמש בה).
- ההגיה בה משתמש כיום הציבור הישיבתי - מקורה אאל"ט בתלמידי הגר"א
יתכן בהחלט שהסיבה שהתקבלה בארץ הברה זו ולא החיילם משום שכך נהגו הפרושים בארץ אבל ברור שמקורה בליטא.
מענין באמת אם ניתן לברר איך היתה חלוקת האיזורים בזה ניתן להתחיל לפי הידיעות המופיעות באשכול זה ולראות איך זה מסתדר למשל האיזור שבו היה המרכז
של חב"ד נקטו בחיילם לעומת סלונים וכדו'.
עוד יש לברר מה העדות המוקדמת ביותר להגיית החיילם בליטא שמעתי פעם שאין זה עתיק ביותר ואיני זוכר כרגע מקור לזה.