הגדרת ענין תרבות

הכהן

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
ואכן ספרדי משתכנז כגון שלמד בישיבה ליטאית, ונהיה ממש במנטאליות ותרבות אשכנזית אין כל סיבה שלא להשתדך עימו.
ואף על פי כן (לבושתנו) לא ראינו "נורמטיביים" שיעשו כן
 

לא פסקה ישיבה

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
, ונהיה ממש במנטאליות
הדבר לא שייך, דהאופי שונה בעצם, ואחרי כל החיקוי ישאר באופיו המקורי. אם כי יתכן שידוך לא בגלל שהאופי דומה. אלא אדרבה בגלל ההשלמה. כמו שמוצאים שידוך בין אנגלי לישראלי וכו',למרות שהאופי שונה בעצם.
 

הכהן

משתמש ותיק
לא פסקה ישיבה אמר:
מה אדבר אמר:
, ונהיה ממש במנטאליות
הדבר לא שייך, דהאופי שונה בעצם, ואחרי כל החיקוי ישאר באופיו המקורי. אם כי יתכן שידוך לא בגלל שהאופי דומה. אלא אדרבה בגלל ההשלמה. כמו שמוצאים שידוך בין אנגלי לישראלי וכו',למרות שהאופי שונה בעצם.

האופי לא שונה בעצם יותר מאשר בין הולנדי לרומני לצורך הענין, רק שבמקרה כזה השידוך לא יצא לפועל בגלל חוסר התאמה ולא בגלל המוצא.
האופי של חלבי דור שלישי בישיבות אשכנזיות שאמו ואם אביו אשכנזיות, אינו שונה במאומה מחבר החדר שלו שגם אבי אביו אירופאי, ואף על פי כן האשכנזי הקלאסי לא ישתדך איתו.
 

לא פסקה ישיבה

משתמש ותיק
הכהן אמר:
לא פסקה ישיבה אמר:
מה אדבר אמר:
, ונהיה ממש במנטאליות
הדבר לא שייך, דהאופי שונה בעצם, ואחרי כל החיקוי ישאר באופיו המקורי. אם כי יתכן שידוך לא בגלל שהאופי דומה. אלא אדרבה בגלל ההשלמה. כמו שמוצאים שידוך בין אנגלי לישראלי וכו',למרות שהאופי שונה בעצם.

האופי לא שונה בעצם יותר מאשר בין הולנדי לרומני לצורך הענין, רק שבמקרה כזה השידוך לא יצא לפועל בגלל חוסר התאמה ולא בגלל המוצא.
האופי של חלבי דור שלישי בישיבות אשכנזיות שאמו ואם אביו אשכנזיות, אינו שונה במאומה מחבר החדר שלו שגם אבי אביו אירופאי, ואף על פי כן האשכנזי הקלאסי לא ישתדך איתו.
ולפעמים האופי המנוגד הוא השלמה. אם כי בגלל דעות קדומות קשה להיות אובייקטיבי. 
 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
הכהן אמר:
מה אדבר אמר:
ואכן ספרדי משתכנז כגון שלמד בישיבה ליטאית, ונהיה ממש במנטאליות ותרבות אשכנזית אין כל סיבה שלא להשתדך עימו.
ואף על פי כן (לבושתנו) לא ראינו "נורמטיביים" שיעשו כן
כמה תשובות בדבר:
א. נדיר עד בלתי קיים שיהיה דבר כזה, שידמה לגמרי לאשכנזי.
ב. אין ענין בזה.
ג. שמא יצאו הילדים עם אופי ספרדי.
 
 

תלמיד המשגיח

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
תלמיד המשגיח אמר:
מה אדבר אמר:
בעיקר הנידון נראה שיש ערבוב של אנשים. רגילים לחשוב שגזענות היא שאשכנזי לא רוצה להשתדך עם ספרדי, אך ז"א, כיון שיש שינוי בסוג הראש זו פשוט הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו.
גזענות היא אמונה שמי שבא מגזע מסויים שוה יותר, למרות שאופיו ותנאיו דומים לחלוטין.
ולמבין ולמובן תן שלומים וכו'.
יש הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו, ויש אמונה שלא יתכן שספרדי ואשכנזי יינשאו זה לזה. זה כבר הפקעה של חיבור בינהם, לא יתכן שאנחנו נתערב איתם. לזה קוראים 'גזענות'.
ואגב, פוק חזי באמריקה שספרדים ואשכנזים נישאים זה לזה, ואעפ"כ עולם כמנהגו נוהג. (גם אנשים חשובים שם. לדוג' רבי אהרן שכטר - ראש ישיבת 'רבי חיים ברלין' [ישיבתו של הגר"י הוטנר], חתנו הוא הרב חליווא, ספרדי מעיקרו.

אבהיר את דבריי, כי הם לא הובנו כל צורכם.
גיזענות כשמה כן היא, מלשון גזע. הנאצים לשם משל האמינו שכל מיש אינו מהגזע ההארי שוה פחות, אך ורק באשר הוא משתייך לגזע אחר. האשכנזי אינו חושב שהוא שוה יותר מכח השתייכותו לגזע זה, אלא הוא סבור שמרחק המנטאליות אינו מאפשר לחיים משותפים. ואכן ספרדי משתכנז כגון שלמד בישיבה ליטאית, ונהיה ממש במנטאליות ותרבות אשכנזית אין כל סיבה שלא להשתדך עימו.
אכן כן, אם באמת היתה האמת כדבריך אזי היינו שמחים.
אבל יש לי להעיר מדוע צריך 'ונהיה ממש' במנטאליות בתרבות אשכנזית'. האם להיות באופן כללי אינו מספיק מטהר?
וכי אין מרחקי מנטליות נורמלים בין כל בני האדם? ולא זו בלבד שאין בזה בעיה לנישואין, אלא אפי' זוהי חלק ממטרת הנישואין.
גזענות אינה אפליה על רקע גזע בלבד, גם הסבור כי מנטליות אחרת היא פסולה עד אשר לא מתחתנים עם מי שיש לו זכר מאותה מנטליות גם לו אקרא בקול גדול 'גזען'. 

 
 

HaimL

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
כמדומני שהרב דסלר כותב שהתרבות תלויה בשר של האומה ואיני זוכר מקומו
ואצרף פה ידיעה נחמדה מהרמ"ד וואלי תלמידו של הרמח"ל בענין
רמד וואלי ספר הליקוטים.jpg
הרמ"ד כותב בענין כמה פעמים הנה הקישור
https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=50098&width=-17&scroll=0&udid=15891972362262252&pagenum=52
הפלא ופלא. 
ועוד אומרים העולם שהספרדים "חמים" והאשכנזים הם "קרים". ממש, עולם הפוך ראיתי. 

 
 

HaimL

משתמש ותיק
הדיון המרתק הזה, אם ראוי שבחור אשכנזי יישא ספרדייה, כי היא לומדת תוספות בסגנון שונה ממנו, מזכיר לי את הסיפור על חותנו הראשון של מהר"מ איגרא זצ"ל, שבתו התלוננה על הגאון בעלה, ודרשה להתגרש.
תמה אביה, הלא הוא גדול, וקדוש.
ענתה הבת, גם הגמרא יבמות גדולה וקדושה, ואין אדם דר עם הגמרא יבמות בכפיפה אחת.
 

תלמיד מחכים

משתמש ותיק
ההבדל המהותי ביותר בין האשכנזים לספרדים קשור לתרבות המלאכותית של האשכנזים מול התרבות הטבעית יותר של אחינו הספרדים, הדבר מתבטא ביחס לכל הדברים שאנחנו מכירים מההיסטוריה, היחס למשפחה, היחס לאמונה, היחס לעבודה וכו' וכו'

אחד המקומות הבולטים ביותר הוא ביחס לתודעה העצמית, שהאשכנזים מלאים בתודעה עצמית [לא יודע אם זה חיובי, אבל זאת העובדה] וכביכול מתבוננים על עצמם מבחוץ וממילא יכולים לעשות מוניפולציות ריגשיות או לשלוט ולא להחצין את הרגשות האמיתיים, וכמו כן היכולת של האדם להתנתק מהרגשות הכי בסייסיים שלו משום שהוא פחות מזוההה עם העצמי שלו [הוא כל היום מסתכל עליו מבחוץ]

זאת הסיבה שאנחנו האשכנזים מנהגים בצורה יותר מנומסת ביחס לסיפורי חז"ל על האנשים שמתעצבנים ומקללים ונשבעים וכו',
זה לא משום שאנחנו יותר טובים אלא יותר מנותקים מהרגשות הטבעיים שלנו, ןלכן גם הרגשות החיוביים שלנו פחותים,
למשל: ברכת שהחיינו על פגישת חבר שהיום הפוסקים פסקו שאנחנו לא באמת מתרגשים וכיוצ"ב

מי שיבין דבר זה לעומקו על בוריו יבין כיצד האשכנזים והספרדים מדברים בשתי שפות שונות לחלוטין, ולכן נישואים אשכנזיים וספרדיים יכולים להיות אתגר [בהחלט אפשרי, אבל אתגר]
 
חלק עליון תַחתִית