אשכול על שחיטת קהילות - (האשכול רק על העוף והבקר | על ההשגחה, מוצרים ובתי עסק בכשרותם - יש אשכול נפרד)

ר' יונה

משתמש ותיק
סופר אמר:
הרב אפרתי אין לו קשר ישיר עם בד"ץ קהילות.
למיטב ידיעתי עכ"פ על שחיטת העופות הוא כן אחראי בקהילות, אולי הוא לא קשור למערכת עצמה אלא כגוף צדדי.
 

סופר

משתמש ותיק
ר' יונה אמר:
סופר אמר:
הרב אפרתי אין לו קשר ישיר עם בד"ץ קהילות.
למיטב ידיעתי עכ"פ על שחיטת העופות הוא כן אחראי בקהילות, אולי הוא לא קשור למערכת עצמה אלא כגוף צדדי.
הוא לא אחראי על מערכת העופות, אבל הוא משתתף בשחיטה כמו שבעלז משתתף, דהיינו כמו תוספת הכשר על ההכשר.
 

יהודי

משתמש ותיק
סופר אמר:
יהודי אמר:
מעניין מה רמת כשרות זו.
על הבשר בקהילות נדמה לי שאין חולק שזה ברמה מאוד מאוד גבוהה, הם מאמצים לעצמם את כל החומרות שרק שייך.
הרב פישביין עובד בשחיטה כבר 30-40 שנה, והוא בן אדם שלא שם על אף אחד בעולם, וכל העובדים והמנהלים במפעלים יודעים שאתו לא כדאי להתחיל.
מערכת השחיטה בקהילות מונה עשרות רבנים, גם הבודקי סכינים שלהם על הליין הם ברובם רבנים ופוסקי הלכה.
לגבי שאר המוצרים קשה לדעת אם הם העתיקו את הכל במדוייק, מצד אחד הרב פישביין לא מתנער מהאחריות של ההכשר, מצד שני אין לו קשר ישיר. אבל גם שם יש רבנים חזקים חוץ מהרב אלעזר שטרן, יש את הרב א"נ גוטרמן שהוא מעורב בתחום הכללי בקהילות, וגם הוא לא חת מפני איש, והוא ירא שמים מופלג מאוד מאוד ובלתי מתפשר. (-לכל מי שמכיר אותו מתחום הטכנלוגיה).
לגבי השחיטה שם הם בודקים על הליין ולא על השלחן.
אני שאלתי לגבי הכשרות בשאר מוצרים [שהיא לא כ"כ גדולה], האם מדובר בגוף מקצועי.
 

סופר

משתמש ותיק
יהודי אמר:
אם למישהו יש ידיעות ברורות לגבי מקצועיות השגחה זו [לא משפטים בלי כיסוי שעושים כל החומרות וכו' ולא הספדים על הרב פישביין אלא ידיעות ברורות], אשמח לקבל, אפשר בפרטי אם חוששים לאיבוד הרסן אצל חלק מהחברים.
מי שמכיר את הרבנים שם יודע שזה משהוא רציני. ומי שלא מכיר יכול לחשוב על זה כמו שחושב על כל הכשר אחר, שזה רק השערות ושמועות.
אני לאחרונה ניסיתי לברר על הכשר מסויים, שאלתי רבנים גדולים שמתעסקים בהכשרים, שאלתי מפקחים, שאלתי בעלי עסקים שמשתמשים עם אותו הכשר. ואתם חושבים שיצאתי עם תשובה ברורה ? התשובה היא לא, אין כזה דבר כמעט לברר על הכשר, אלא אם כן אתה בעצמך תלך ותבדוק למשך תקופה מסויימת, ותעשה ביקורי פתע, וגם זה בתנאי שאתה מבין בכשרות.
אלא מאי, אנחנו סומכים על רבנים שאנו מכירים כגדולי הוראה, וכיראי שמים מרבים, ובנוסף לכך מבינים בכשרות. ומי שלא מכיר, שלא יאכל.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
פותח הנושא
הגר"ש פוזן שליט"א רבה של נאות הפסגה מודיעין עילית ומחשובי תלמידי מרן הגר"ק קרליץ שליט"א אמר לי לפני שנה שאם אני אוכל הכשר של רובין אני יכול לאכול קהילות ללא חשש, שוב מדובר לפני שנה, אחרי שר' שבח פרש משם
 

תיובתא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
אם למישהו יש ידיעות ברורות לגבי מקצועיות השגחה זו [לא משפטים בלי כיסוי שעושים כל החומרות וכו' ולא הספדים על הרב פישביין אלא ידיעות ברורות], אשמח לקבל, אפשר בפרטי אם חוששים לאיבוד הרסן אצל חלק מהחברים.
עם ידיעות ברורות לא תצא מכאן בכל מקרה, גם אם יענקל או געצל מפורום "אכשר דרא" יעידו שהם יודעים באופן ברור שההכשר מצויין / מזוויע וכדו'. כל מה שתצא זה קצת שמועות, קצת רסיסי מידע, והרבה דעות ופוליטיקה. מנסיון אישי אם אתה לא בתוך המערכת קשה מאוד לקבל מידע אמין.
 

יהודי

משתמש ותיק
אם מישהו יאמר לי על מישהו בר סמכא שבדק והתרשם לטובה זה כן נקרא מידע משהו, לומר לי שהרב פישביין הוא מומחה גדול פחות אומר לי משהו [פרט לכך שכמדומה שכשהיה באגודה רוב הציבור לא צרכו משחיטתו] כיון שיש עוד קריטריונים.
 

משה יצחק הלוי

משתמש חדש
האמת שלא בררתי ואיני מכיר כל הפרטים על ההכשר
אבל רק לצייין שיש לי חבר שהוא שוחט כבר כ30 ויותר של בשר והוא שחט כבר בחול לכמה וכמה ההכשרים ובעיקר אצל הרב לאנדא ופגשתי אותו שחזר אחרי שחיטה לקהילות והוא היה מאד מאד לא מרוצה
הוא כמעט לא מדבר אבל רק הוצאתי ממנו בכח הוא אמר לי שיותר אני לא שוחט להם שאלתי אותו מה זה טריפות ? הוא אמר ח"ו אבל מאד מקילים הרבה קולות הוא טוען שאף אחד מרבני הכשרות אינו משתתף שם בחול
הוא שאל אפילו לרב המכשיר למה הוא לא משתתף אז הוא אמר שהוא אינו יוצא לחול ואז השוחטים והבודקים כפופים ליבואן וכו' וכו'
הוא אומר לי שהוא החליט ששחיטה בלא שהרב המכשיר אינו שם כל השחיטה מאד בעייתי
שוב יותר מזה אני לא מכיר פרטים על ההכשר ולא בררתי ולא שמעתי יותר מזה דבר
יכול להיות שזה היה חד פעמי וכדו'
 

סופר

משתמש ותיק
משה יצחק הלוי אמר:
האמת שלא בררתי ואיני מכיר כל הפרטים על ההכשר
אבל רק לצייין שיש לי חבר שהוא שוחט כבר כ30 ויותר של בשר והוא שחט כבר בחול לכמה וכמה ההכשרים ובעיקר אצל הרב לאנדא ופגשתי אותו שחזר אחרי שחיטה לקהילות והוא היה מאד מאד לא מרוצה
הוא כמעט לא מדבר אבל רק הוצאתי ממנו בכח הוא אמר לי שיותר אני לא שוחט להם שאלתי אותו מה זה טריפות ? הוא אמר ח"ו אבל מאד מקילים הרבה קולות הוא טוען שאף אחד מרבני הכשרות אינו משתתף שם בחול
הוא שאל אפילו לרב המכשיר למה הוא לא משתתף אז הוא אמר שהוא אינו יוצא לחול ואז השוחטים והבודקים כפופים ליבואן וכו' וכו'
הוא אומר לי שהוא החליט ששחיטה בלא שהרב המכשיר אינו שם כל השחיטה מאד בעייתי
שוב יותר מזה אני לא מכיר פרטים על ההכשר ולא בררתי ולא שמעתי יותר מזה דבר
יכול להיות שזה היה חד פעמי וכדו'
שקר שקר שקר !!!! שקר אחד גדול.
אני מכיר את המערכת מבפנים, ואני מעיד נאמנה שהכל בשקר יסדה.
הרב אברהם נחמן גוטרמן שליט"א מאשדוד הוא הרב האחראי על שחיטת הבקר בחו"ל, והוא נמצא שם כל הזמן מתחילת השחיטה ועד סופו, ועומד עליהם כשופט ושוטר ואוי ויי למי שלא ישמע בקולו, גם הגויים רועדים ממנו.
תשאל את מי שמכיר את הרב גוטרמן, ויגיד לך איפה הוא ברוב השנה, באורגוואי ובפולין.
אני גם מכיר שוחטים ובודקים של קהילות, וכולם אומרים פה אחד - שאין כמו הידור הכשרות של קהילות.
 

יהודי

משתמש ותיק
1. אין ראיה שזה שקר, מספיק שיתכן שפעם אחת קרה כן כדי שהביקורת תהא נכונה ומצריכה בירור, זה שהוא נמצא שם רוב השנה אינו אומר שלא היו שחיטות שהוא לא היה בהם.
2. כמו"כ מעניין מה רמת ה'חלק' אצלם, האם מוציאים כמו כולם [25-30 אחוז] או פחות, כשהגרש"צ רוזנבלט היה שם נקודה זאת [במה שבפיקוחו כמובן] היתה טובה יותר משאר הבדצי"ם [לא כמו ה'חלק' של הגרמי"ל כמובן, אבל יותר טוב], מעניין מה רמתם בזה היום.
3. כבר כתבו לעיל שאין כמותם, למרות שהם בודקים על הליין וידועה דעת מרן הגריש"א בענין, וכמו"כ מאן יימר מה רמת בדיקת הסכינים, וכמו"כ לזכרוני רוב הציבור לא צרך שחיטת אגודה בשעתו, ומדוע כעת פתאום ישתנה, אא"כ יש שם צירוף של כמה וכמה מבינים מומחים גדולים ומקצועיים שזה בדיוק מה ששאלתי לעיל.
 

סופר

משתמש ותיק
יהודי אמר:
1. אין ראיה שזה שקר, מספיק שיתכן שפעם אחת קרה כן כדי שהביקורת תהא נכונה ומצריכה בירור, זה שהוא נמצא שם רוב השנה אינו אומר שלא היו שחיטות שהוא לא היה בהם.
2. כמו"כ מעניין מה רמת ה'חלק' אצלם, האם מוציאים כמו כולם [25-30 אחוז] או פחות, כשהגרש"צ רוזנבלט היה שם נקודה זאת [במה שבפיקוחו כמובן] היתה טובה יותר משאר הבדצי"ם [לא כמו ה'חלק' של הגרמי"ל כמובן, אבל יותר טוב], מעניין מה רמתם בזה היום.
3. כבר כתבו לעיל שאין כמותם, למרות שהם בודקים על הליין וידועה דעת מרן הגריש"א בענין, וכמו"כ מאן יימר מה רמת בדיקת הסכינים, וכמו"כ לזכרוני רוב הציבור לא צרך שחיטת אגודה בשעתו, ומדוע כעת פתאום ישתנה, אא"כ יש שם צירוף של כמה וכמה מבינים מומחים גדולים ומקצועיים שזה בדיוק מה ששאלתי לעיל.
1. אני אומר שקר, כי אין מצב כזה בקהילות שלא יהיה רב במקום. כאן בארץ בשחיטת העופות יש כל הזמן גם רב וגם בודק סכינים (-שברובם גם רבנים).
1. אחוזים לא אומרים את רמת החלק, אכן אם האחוזים גבוהים מידי זה חשוד.
2. הרב שבח לא היה כ"כ משמעותי במערכת שם, אכן הוא היה מגיע לבקר ואומר את מה שיש לו לומר, אבל לא היה מחליט כלום. והוא היה מאוד אוחז מהכשרות, וכשהיה צריך לפרוש עשה זאת בכאב רב. וזאת אני אומר מידיעה.
3. כשהוא היה באגודה, זה לא היה מפורסם כ"כ, ולכן לא צרכו אותם אלו שלא הכירו, אבל אלא שהכירו את הרב פישביין אכן צרכו את הבשר שלו, וסמכו רק עליו. ובסופו של דבר הרבה תלוי במיתוג.
[glow=red][dropshadow=blue]סוף דבר הכל נשמע, אלא תשמיץ ואל תביא ראיות על סמך סיפורים, תלך למומחים ותברר אצלם[/dropshadow][/glow]
 

יהודי

משתמש ותיק
1. אם אתה אומר אני מקוה שאתה יודע.
2. אחוזים כן אומרים את רמת החלק, דהיינו יש כמה רמות ב'חלק' [תלוי בכמה אופנים בדעת השו"ע ובעניינים פרקטיים ואכ"מ], ויש את רמת ה'חלק' שלוקחים רוב הבדצי"ם, ויש כאלו שמצריכים רמה גבוהה יותר וממילא מוציאם פחות חלק [לגרמי"ל יש ב' ליינים 'חלק' ו'גלאט', וה'חלק' שלו - כך שמעתי מגדולי מתחריו ומכמה מומחים בעלי שם - הוא חלק לכל השיטות והצדדים].
3. לא השמצתי ולא הבאתי סיפורים, שאלתי בכנות לדעת מה מדובר בדיוק, שמעתי הרבה ורציתי לדעת עוד, ונשארתי כמקודם.
4. יותר התעניינתי מה רמת הכשרות הכללית שלהם, יען לאט לאט הם נכנסים לשוק, וחשוב לדעת מה המדובר.
 

סופר

משתמש ותיק
1.אחוזים הם רק סימן לרמת הכשרות, אבל זה לא סיבה. כלומר,אם יהיה סייעתא דשמיא מיוחדת שכל הבהמות יהיו גלאט לכל הדעות, אין שום ענין לפסול כמה בהמות כדי שיהיו פחות אחוזים כשר.
הנה לך רבנים שעובדים בקהילות, ותחליט אם זה רציני מספיק.
הגאונים הרב ישראל פישביין, הרב אברהם נחמן גוטרמן, הרב צבי הירש וויזנצר, הרב חיים פסח הורוויץ, הרב פנחס פדוואה, הרב אלעזר שטרן, הרב שמואל יוסף שטיצברג, הרב יהושע ברסקי, הרב ישראל ליכטנשטיין, הרב חיים בונם שץ, הרב אפרתי. ועוד - שאינני זוכר כרגע.
רבנים שעושים ליינים בבד"ץ קהילות, וברובם סומכים עליהם. הרב צבי פרידמן - בד"ץ מסורת.
הרב אמנן יצחק כשעשה את הרעש על השחיטות, הסתובב בכל המשחטות, ולבסוף עשה את החבורה שלו רק עם קהילות.
 

יהודי

משתמש ותיק
לגבי האחוזים אין בינינו ויכוח, דיברתי על מה שקורה בדר"כ בפועל.
 

אין סוף

משתמש רשום
השאלה זה רק שכשיש כ"כ הרבה רבנים האם יש מישהו שהוא המילה האחרונה או שזה קדירי דבי שותפי
 

הבוחן

משתמש ותיק
לפני תקופה ביררתי אצל אחד מבכירי עולם הכשרות ואף שהוא מהכשר מתחרה אמר לי על הכשר קהילות שהוא ברמה טובה רק טען שהם העלו מאוד את קצב השחיטה (כלומר- כמה עופות לדקה), אמנם הודה שאין זה הלכה למשה מסיני קצב השחיטה, אלא שבהכשרים מהודרים מקובל קצב שחיטה מסוים ואחיד פחות או יותר (איני זוכר כרגע את המספרים) שנועד כמובן שיהיה די זמן לשוחט, והם העלו את הקצב בהרבה.
 

יהודי

משתמש ותיק
הם עברו משחטה, ושם הליין יותר מהיר, והם הרי בודקים על הליין ולא על השלחן.
באמת היום מישהו ביקש ממני לברר לו מה רמת כשרות זו כיום כלפי מה שהיה בעבר [בעקבות מש"כ לעיל].
 

הבוחן

משתמש ותיק
דיברת על קצב שחיטה ולא בדיקה, אולי כונתך שבעקבות זה שבודקים על הליין יכולים לשחוט יותר מהר,
א"כ כמה תשובות בדבר, א. למיטב ידיעתי ישנם עוד הכשרים שבודקים על הליין וזה ויכוח עתיק מה עדיף מבחינה כשרותית, ובכל זאת אותם הכשרים שוחטים בקצב איטי יותר בגלל סיבה ב'.
ב. אם שוחטים בקצב מהיר זה בעיה בעיקר בשוחט- רעידות, פחות פעמים לבדוק סכין, ועוד, ולזה לא עוזר שבודקים יותר מהר כי זה על הליין.
 

מוטי

משתמש ותיק
שמעתי לאחרונה מכמה שהרבנות יצאה נגד השחיטה של קהילות עקב בעיה בסכינים, אודה למי שידוע לו בזה
 

יהודי

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
דיברת על קצב שחיטה ולא בדיקה, אולי כונתך שבעקבות זה שבודקים על הליין יכולים לשחוט יותר מהר,
א"כ כמה תשובות בדבר, א. למיטב ידיעתי ישנם עוד הכשרים שבודקים על הליין וזה ויכוח עתיק מה עדיף מבחינה כשרותית, ובכל זאת אותם הכשרים שוחטים בקצב איטי יותר בגלל סיבה ב'.
ב. אם שוחטים בקצב מהיר זה בעיה בעיקר בשוחט- רעידות, פחות פעמים לבדוק סכין, ועוד, ולזה לא עוזר שבודקים יותר מהר כי זה על הליין.
אין בינינו ויכוח, אני התכוונתי שלבד מהבעיות שהזכרתם ישנה בעיה לבדוק על הליין כאשר הליין מאוד מהיר.
 

יהודי

משתמש ותיק
מוטי אמר:
שמעתי לאחרונה מכמה שהרבנות יצאה נגד השחיטה של קהילות עקב בעיה בסכינים, אודה למי שידוע לו בזה
שאלתי מישהו ושלח לי כתבה שהיתה על כך בא' מהאתרים המכנים עצמם 'חרדים', אני אכתוב את תקציר הדברים שקיבלתי למרות שלהאמין להם ודאי שאי אפשר, ואף יתכן שהיו אחר כך הבהרות מקהילות בענין [הבוקר הם פירסמו ביתד והמבשר שהכל חזר להיות כרגיל], אך יתכן שמי שמשתמש בהכשר זה כדאי שיבדוק הדברים.
כתבו שם שגורם בכיר ברבנות אמר להם [לכותב באתר] שיש להם ויכוח בנוגע לסכינים שקהילות הורידו את הרמה של הסכינים במשחטה שם שהונהגה על ידי הרב מרדכי גלאי שליט"א. וכן כתבו שם שההוראות החדשות מקילות יותר לגבי טריפות מחמת הפסד מרובה ושזהו בהסכמת הרב פישביין, וכן כתבו שם שחלק מהצוות מבקשים לפרוש מתפקידם כיון שאינם משלימים מבחינה מצפונית עם הקורה שם. וכן כתבו שם שחסידות גור עזבו את השחיטה לטובת שחיטה אחרת.
 

הראני

משתמש ותיק
אני שמעתי את הדברים הנ"ל בצורה אחרת ולא הבאתי מחמת שאין שום אמון באתרים כגון אלו, אני מכיר אדם מקושר שם והוא טוען בתוקף שהכל שקר, אני לא סומך עליו בעניין כי הוא מאד מאד נוגע,
אבל הטענות היו שבתחילה כשהרבנות לא לקחה את העופות שלהם כי לא הסכימו להכניס רב של רבנות, הם התירו הרבה עופות מדין 'הפסד מרובה' עד שהעניין התגלה, ואז הם הפסיקו לשחוט וישבו לדבר עם הרבנות ואף הגיעו להסכם.
כמובן שאסור להאמין לזה כי זה מגיע ממקור שכולו שקר, ואפי' שמו שקר 'בחדרי חרדים' כמו שאמרו על העיתון המתקרא 'פארדוא' ברוסיה שפירוש המילה היא 'אמת' שהיו צריכים לשקר גם בזה אז קרו לזה אמת! (נראה לי שמרן הגר"ח מבריסק אמר זאת).
 

יהודי

משתמש ותיק
הלא כתבתי הסתייגות ברורה בתחילת הדברים, ורק הבאתי זאת שמי שמשתמש יברר הענין.
 

יהודי

משתמש ותיק
לבקשת כמה מידידיי שלחתי לברר את דעת הגרש"צ רוזנבלט כיום בנוגע לכשרות זו, [וכידוע שלכה"פ בציבור האברכים הוא מי שהכשירם בעבר לבוא בקהל, ואף לאחר שעזב אותם עדיין טען שהן אמת שאינם ברמת השחיטה של שא"י, אך הם עדיפים מהרבה הכשרים אחרים. וכן טען ששולח לבודקם מזמן לזמן.] וכיום אמר ששמע כמה וכמה פקפוקים בחודשים האחרונים, ואין לו כיום ידיעה ואחריות על הכשר זה.
 

מ.ל.

משתמש חדש
צריך ללכת על קצות האצבעות באשכול שכזה.
אינני בר סמכא כלל ועיקר, אבל כאחד שעובד בתחום. ומכיר יותר מקרוב את 'קהילות' ו'שארית'. יכול לומר בוודאות מוחלטת, מי שאוכל 'שארית' יכול לאכול 'קהילות' - כ"ז ברמת הנהלים וההנחיות.
(מי שיטען לבדיקה על הליין לעומת שלחן, לא יודע מה שהוא מדבר, ואפשר לשאול ע"ז כל בודק ריאות או גידים. בקיצור המקוצר אפרט: גם קצב הבדיקה בשלחן ב'שארית' מותאם למהירות הליין. נוסף על כך העיסוק במשיכת והגבהת העוף, מעייפים ומתישים מאוד את הבודק, וזה משפיע על הבדיקה).
אכן, מאז ש'קהילות' עברו מהמשחטה באשקלון לשגב-שלום, ייתכן והיו שינויים, אינני יודע, אבל קשה להאמין לסיפורים שבדר"כ מעורבים בהם אינטרסנטיים ושיקולים כלכליים/מפלגתיים או של כבוד. והיודע יודע. והבוחר יבחר.
 

יהודי

משתמש ותיק
מ.ל. אמר:
צריך ללכת על קצות האצבעות באשכול שכזה.
אינני בר סמכא כלל ועיקר, אבל כאחד שעובד בתחום. ומכיר יותר מקרוב את 'קהילות' ו'שארית'. יכול לומר בוודאות מוחלטת, מי שאוכל 'שארית' יכול לאכול 'קהילות' - כ"ז ברמת הנהלים וההנחיות.
(מי שיטען לבדיקה על הליין לעומת שלחן, לא יודע מה שהוא מדבר, ואפשר לשאול ע"ז כל בודק ריאות או גידים. בקיצור המקוצר אפרט: גם קצב הבדיקה בשלחן ב'שארית' מותאם למהירות הליין. נוסף על כך העיסוק במשיכת והגבהת העוף, מעייפים ומתישים מאוד את הבודק, וזה משפיע על הבדיקה).
אכן, מאז ש'קהילות' עברו מהמשחטה באשקלון לשגב-שלום, ייתכן והיו שינויים, אינני יודע, אבל קשה להאמין לסיפורים שבדר"כ מעורבים בהם אינטרסנטיים ושיקולים כלכליים/מפלגתיים או של כבוד. והיודע יודע. והבוחר יבחר.
1. לא כתבו השמצות סתם, הובאו דברי בר סמכא שבעבר אחז מהם, וכעת אינו אחראי.
2. לגבי בדיקה על הליין מרן הגרי"ש אחז שכך צריך לעשות מדינא.
3. רמת הנהלים וההנחיות אינה רלוונטית לפני שסומכים על הגוף המכשיר, ולפני שברור שאין התערבות של בעלי הממון ברמת הכשרות.
 

מ.ל.

משתמש חדש
יהודי אמר:
1. לא כתבו השמצות סתם, הובאו דברי בר סמכא שבעבר אחז מהם, וכעת אינו אחראי.
2. לגבי בדיקה על הליין מרן הגרי"ש אחז שכך צריך לעשות מדינא.
3. רמת הנהלים וההנחיות אינה רלוונטית לפני שסומכים על הגוף המכשיר, ולפני שברור שאין התערבות של בעלי הממון ברמת הכשרות.
1. קשיא רישא לסיפא. הבר סמכא שהיה ב'קהילות' ועזב, אמר שאינו יודע מה קורה כיום, וזה גם אני 'להבדיל' אמרתי, ואיך זה מגיע להשמצות?
2. לומר שהגריש"א אחז כן מדינא, זה סוג של היפותטיות. וכי מה יאמרו על עופות הודו ורוקים שבודקים בשארית על הליין. וכי מה יאמר ה'בר סמכא' הנ"ל כשהיה ב'קהילות'?
3. ברור. אבל צריך שזה יהיה ברור לך גם שזה המצב ב'שארית'. (ואני עוצר כאן!).
 

יהודי

משתמש ותיק
צודק, אבל באמת לא כתבתי השמצות, רק הבאתי דעתו.
לגבי על הליין, אינני יכול להתווכח יען אינני מכיר את המציאות רק שאלתי מדוע הגרי"ש הקפיד ע"ז כ"כ. [ואגב, לר' שבח אין שום בעיה עם בדיקות על הליין].
 

יהודי

משתמש ותיק
שמעתי ממישהו מאוד מוסמך שבתקופה האחרונה הרב פישביין עזב את קהילות, ואף שיש מו"מ לשובו, כעת איננו אחראי. יש למישהו מידע בענין?
 
חלק עליון תַחתִית